Projekt: DIY 3D Printer - RepRap Prusa i3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

*Tråd rensad*

Tagit bort en del inlägg som stred mot forumreglerna. Observera att marknadsföring/annonsering ej är tillåtet, se §9:

/moderator

Sorry! Försöker bara sprida reprap-kulturen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

försök få en tråd i ÅF?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

försök få en tråd i ÅF?

Får nog göra det.

Permalänk
Medlem

Söndags print!

Fick för en månad sedan lite problem med min e3dv5 hotend. Så idag tog jag tag i det och körde en "seasoning" dvs doppar plasten (3cm) i lite rapsolja och kör den för hand genom hotend:en. Detta verkar funka fin fint! Kör ett 2h print just nu. Det man bör tänka på är att köra ut 30-100cm plast genom hotend:en så att den inte är så friterad

60mm/s perimiters, 60mm/s infill.. dvs det snabbaste hittintils.

Ni kan även se det live från länken i min signatur.

Permalänk
Medlem

50 000 Visningar!

50 000 Visningar!
Hur ska man fira detta... ...Får bli ett print i kväll

Permalänk
Medlem

Bridge stress test

Printade två Kettlebells till min kollega. En 24kg (nerskalad till 25%)och en 16kg (18%).

Perimiters: 60mm/s / 3st
Infill: 0.15
Layer height: 0.25
Bridge: 28mm/s
Fläkt max speed: (255)

På plats...

Blev nog den bästa "Bridge"-ing jag printat. I övrigt hade jag nog lite problem med värmen på hotend samt att nedre delen fick lite overhang.
Sedan var det ju det här med att min skrivare numera är spegelvänd.. detta kan avhjälpas genom att rotera Y-axeln 180 grader eller flippa X-axeln. Jag ville ju inte ha motorn för y framåt.. så nu måste jag tänka på att spegla alla print innan jag skriver ut dom..

Permalänk
Medlem

Prusa i3 rework

Är nu igång och printar min andra Prusa i3 Rework Skrivaren går på högvarv!

Labbat lite med retraction av/på, men det är ju som dag och natt. blir mycket bättre resultat med den påslagen, nästan inget att rensa.
Dessa två bilder kör jag med retraction 1mm.. kanske ska höja till 2-3mm..

Permalänk
Medlem

Print Prusa Mendel i2

Har börjat bygga på en Prusa Mendel i2.
Skrivit ut 2/3 av alla delar nu. Tänker försöka köra dual extruder, J-head.

Måste säga att "overhang/bridging" blev jäkligt bra.
PLA 1.75 Vit från feedtheprinter, måste säga att jag gillar plasten skarpt, känns nästan lite flottig precis efter printet är färdigt.
Plasten lossnade lite på två hörn, vilket berodde på att jag inte tvättat glasskivan. Men inget som påverkar funktionen av delen.
Ändrade lite i tempen på hotend, sänkte ca 3grader och kör retraction på 1mm, nu var det ca två trådar att rensa och detta från den stora bryggan på delen markerad med "L".

Här har ni en bild på X-carriage och wade extruder från Prusa i3 Rework och J-head, kugghjulen är utbytta till nya med bättre kvalite.
PLA 1.75, Grå

Permalänk
Medlem

Min i2:a går stabilt i 180mm/s infill, 120mm/s perimeters och 0.2mm layerheight med 3mm PLA. Ska bygga en i3:a nu så får vi se hur det går med den

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

sparar man mycket pengar/bättre kvalité/noggrannhet att köpa alla delar separat istället för kit?
t ex:
http://www.dx.com/p/heacent-reprap-prusa-i3-3d-printer-diy-fu...

är det mycket jobb att få allt att lira?
stöter man på mycket felsökning i början innan man får den att funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukka:

sparar man mycket pengar/bättre kvalité/noggrannhet att köpa alla delar separat istället för kit?
t ex:
http://www.dx.com/p/heacent-reprap-prusa-i3-3d-printer-diy-fu...

är det mycket jobb att få allt att lira?
stöter man på mycket felsökning i början innan man får den att funka?

Det kitet verkade ju bra. Har dock inte använt det styrkortet. Utan enbart ramps 1.4.

Extrudern har jag inte testat, direktdriven...vilket kan vara ett problem om man vill skriva ut i hög mm/s. Osäker på hastigheten men du klarar säkert 40-70mm/s vilket är ok.

Köp ett kit, börja mecka, byt ut dom delarna som du känner för.

Alt. Samla ihop alla delar själv och be någon (mig, oddname eller någon) printa ett kit enligt önskemål.

Tips är att läsa igenom min tråd och följa länkarna till kalibrering. Allt går att lära sig bara man har tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr2clean:

text
Skickades från m.sweclockers.com

Tack!
får se hur jag gör har inte så himlans mycket fritid men skulle vara ett roligt projekt. ska läsa på mig lite mer innan så får vi se.

Edit: Hittade en video som går igenom väldigt bra ifall fler är intresserade.
https://www.youtube.com/watch?v=SYAFSc-5usY

Permalänk
Medlem

Har nu beställt delar som matchar
http://reprap.org/wiki/Prusa_i3_Rework_Bill_of_materials

genom ebay och aliexpress så kommer ta någon månad innan man fått allt.
tror det blir betydligt billigare (runt 2000 kr hoppas jag på totalt).

Permalänk
Medlem

Planerar ni att inte köra mer än PLA kan jag rekommendera Buildtak som dock fungerar med de flesta material ändå men med uppvärmd platta.

Men för ren PLA är den grym utan värme!

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Har byggt på min i3:a några minuter per kväll ett tag nu (fått delar lite då och då och sen är jag småbarnsförälder så har inte direkt tid på dagarna och på kvällarna vill man bara ta det lugnt och umgås med sambon).

Iallafall, detta blev, typ, mitt första prov för att se om allt var kopplat rätt. Saknas ett par end stops så därför ställdes den in på noll-läge manuellt (ner på rätt ställe och G92 X0 Y0 Z0). Hade tydligen inte Y-läget riktigt hemma så den kraschade Y-carriagen lite snabbt där i mitten av videon. Men men...

Håll till godo, min Prusa i3 spelandes Zeldas Overworld-tema (Videon är inte prio, därav att jag typ filmar extrudern hela tiden, för att få så bra "ljud" som möjligt från X och Y-motorerna)

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogg:

Håll till godo, min Prusa i3 spelandes Zeldas Overworld-tema (Videon är inte prio, därav att jag typ filmar extrudern hela tiden, för att få så bra "ljud" som möjligt från X och Y-motorerna)

Haha, underbart!

Permalänk
Medlem

Hej alla! Vet att detta är en "dum standard fråga" Men läst runt en del och kan inte riktigt bestämma mig.

Vilken DIY 3d printer är bäst som första printer, budget 2-4k. Gärna med uppgraderings möjlighet så som annan typ av plast för mer hållbara saker, större skrivyta m.m

Har läst runt en del och står väll just nu mellan Mini kossel och Prusa i3. Men kom gärna med tips, eller erfarenheter.

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk
Medlem

I3 och kossel är ju inte bara att bygga ut hur som helst. Krävs relativt dyra ändringar då det är de lite dyrare detaljerna är de som måste ändras
I förhållande till resterande delar i alla fall.

En skrivare klarar alla plaster i princip förutsett att den har en uppvärmd plattform. Ev kan det krävas ny hot-end om den nuvarande inte klarar högre temperaturer som framtida material kan kräva t ex.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

I3 och kossel är ju inte bara att bygga ut hur som helst. Krävs relativt dyra ändringar då det är de lite dyrare detaljerna är de som måste ändras
I förhållande till resterande delar i alla fall.

En skrivare klarar alla plaster i princip förutsett att den har en uppvärmd plattform. Ev kan det krävas ny hot-end om den nuvarande inte klarar högre temperaturer som framtida material kan kräva t ex.

Jag förstår, tack för insikten. Om jag skrotar utbyggnadsplanerna (vill jag ha större får jag printa delar till en ny modell eller nått). Vad rekomenderar du då för min budget. Jag är händig, lött många xboxar och annat så är inte orolig för själva byggandet.

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk
Medlem

En 3Dskrivare är t om lättare att meka med än att löda xboxar, se det hela som en stor byggsats bara
Bygga ut är inte vidare svårt med kossel t ex, krävs "bara" nya profiler och armar vilka dock är en stor del av hela kostnaden för bygget.

Har själv byggt en sådan och vill man ha höjd är det en trevlig maskin, som dessutom är snabb som tusan jämfört med andra maskiner då den nyttjar lite annan mekanik än ren xyz som du sett.

Kan bara tala om de modellerna jag haft själv och det är ju kossel och mendel mono. Håller på med en I3a som ett "då och då" projekt samt en Huxley.
Av dessa är det dock kossel som inte har någon "erkänd" uppvärmd platta så det kanske får bli någon speciallösning då om man vill printa annat än PLA som den lämpar sig till "vanilla".

De andra är väl snarlika skulle jag säga, mendel, i3, Huxley (den minsta av dessa) är väl ungefär samma, skulle tror de landar på samma summa i slutändan.
Lite olika grunder och liknande bara men skulle nog gissa de skriver ut snarlikt med. I3an är nog den som har högst bygghöjd av de 3 dock.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Tjenare folks! Mycket trevlig tråd och projekt att följa!
Grymt jobbat!

Har en fråga då jag sitter med min Huxley och ett problem.

Köpte en Huxley sjukt billigt och den har ett Sanguinololu 1.3a med ATmega644p chip på.

Behöver ladda in en Bootloader men mitt problem är att jag varken har en ISP programmerare via USB eller Arduino.
Har försökt att göra en egen DAPA (JTAG) kabel men chippet har lite problem att prata med printerporten i en gammal arbetsstation.

Finns det någon snäll själ som har lust att bränna in en Bootloader på mitt ATmega664p?

Ha det gött!
/Durac3ll

Visa signatur

http://www.asschier.com/:

Prototype1:

Gigabyte X99-GAMING 5 - Intel i7 5820k @ 4ghz - Be-Quiet Dark Rock Pro 3 - Corsair LPX 32gb 2800mhz - ASUS GTX1080 Strix - Samsung 840 250gb SSD - TOSHIBA 3TB extern + 4tb extern) - Be-Quiet Pure Power L8 630W - Prototype1 (scratch build) - DELL 34" Curved 4k display + 2x 24" Dell ultrasharp

Permalänk
Medlem

Om ingen ställer upp vill jag minnas du ska kunna köra en arduino uno eller dylikt och kunna köra den vägen för att flasha bootloaders, men inget jag har koll på så här på rak arm

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Prusa Mendel i2 - Bygge

Så, här kommer en uppdatering på vad jag håller på med...
Min egendesignade "Steam Maker" har jag lagt på hyllan, mdf-chassit står färdigt, men känner att den får vänta.

Det blir nu en Prusa Mendel i2 med vita detaljer.

Alla delar är printade med min Prusa i3.

Weller stationen är framme och Nema17 motorerna förlängs med vit tele kabel för att följa designen Även MDF-skivan för värmeplattan har fått vit färg.

Printade även en hållare för plastrullarna.

Styrkortet har fått ett fäste (Äntligen), Ritade "m3-mutter-hållare" för värmeplattans leveling.

Ritade ett dual j-head fäste för Prusa Mendel i2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DuRac3ll:

Tjenare folks! Mycket trevlig tråd och projekt att följa!
Grymt jobbat!

Har en fråga då jag sitter med min Huxley och ett problem.

Köpte en Huxley sjukt billigt och den har ett Sanguinololu 1.3a med ATmega644p chip på.

Behöver ladda in en Bootloader men mitt problem är att jag varken har en ISP programmerare via USB eller Arduino.
Har försökt att göra en egen DAPA (JTAG) kabel men chippet har lite problem att prata med printerporten i en gammal arbetsstation.

Finns det någon snäll själ som har lust att bränna in en Bootloader på mitt ATmega664p?

Ha det gött!
/Durac3ll

Tjena,
Hade gärna hjälpt dig...men har ingen erfarenhet av detta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr2clean:

Weller stationen är framme och Nema17 motorerna förlängs med vit tele kabel för att följa designen Även MDF-skivan för värmeplattan har fått vit färg.

Kikar runt på att mecka ihop en 3d-printer när jag är nöjd med mina ölbryggningsprylar (har temperaturkontrollerad jäskammare, tvångskolsyrningsprylar och recirkulationsmäskningsanläggning kvar innan jag är riktigt nöjd), men har nog konstaterat att exaktheten i dagens DIY-skrivare inte är tillräcklig för de finmekaniska applikationer jag tänkt mig, och att jag får vänta på framsteg.

Blev dock lite tänd på din lödstation. Är det en gammal WTCP-S?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Kikar runt på att mecka ihop en 3d-printer när jag är nöjd med mina ölbryggningsprylar (har temperaturkontrollerad jäskammare, tvångskolsyrningsprylar och recirkulationsmäskningsanläggning kvar innan jag är riktigt nöjd), men har nog konstaterat att exaktheten i dagens DIY-skrivare inte är tillräcklig för de finmekaniska applikationer jag tänkt mig, och att jag får vänta på framsteg.

Blev dock lite tänd på din lödstation. Är det en gammal WTCP-S?

Ölbrygge... lite sugen på det också.. finns för mycket man skulle vilja göra, för lite tid.

Det är det, WELLER WTCP-S.. inlånad från svärfar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr2clean:

Ölbrygge... lite sugen på det också.. finns för mycket man skulle vilja göra, för lite tid.

Det är det, WELLER WTCP-S.. inlånad från svärfar

Ölbryggning behöver inte vara så bökigt som du tror, kika runt lite på Brew in a Bag, eller som det förkortas, BIAB. Du kan göra jäkligt bra öl med väldigt enkel utrustning. Är det din grej kan du sedan gå över på mer traditionella metoder. Så länge du håller dig undan från torrmaltsextrakt och mäskar på riktig malt så är jag nöjd, den enda nackdelen med BIAB är väl att effektiviteten kanske lämnar en del att önska, och att det inte är traditionellt, om man nu bryr sig om sådant

Bra skit, de där gamla Magnastatstationerna. Lärde mig löda på riktigt med en sådan någon gång i forntiden

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Kikar runt på att mecka ihop en 3d-printer när jag är nöjd med mina ölbryggningsprylar (har temperaturkontrollerad jäskammare, tvångskolsyrningsprylar och recirkulationsmäskningsanläggning kvar innan jag är riktigt nöjd), men har nog konstaterat att exaktheten i dagens DIY-skrivare inte är tillräcklig för de finmekaniska applikationer jag tänkt mig, och att jag får vänta på framsteg.

Blev dock lite tänd på din lödstation. Är det en gammal WTCP-S?

vilken noggrannhet skulle du vilja uppnå med en 3D printer om du ska bygga en då? Den maskinen jag köpt/bygger på kommer ner på 30-50µm ungefär, vill du ha ännu noggrannare?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

vilken noggrannhet skulle du vilja uppnå med en 3D printer om du ska bygga en då? Den maskinen jag köpt/bygger på kommer ner på 30-50µm ungefär, vill du ha ännu noggrannare?

Har sett bilder på och läst om utskrifter, och det verkar som det så gott som alltid måste avgradas, slipas till, och allmänt justeras när det kommer till de grejer jag vill göra med en 3d-skrivare. Kort och gott, jag vill ha ett exakt resultat, där jag inte behöver lägga ner lika mycket tid som det skulle ta mig att exempelvis fräsa ett kugghjul i metall på att få mitt utskrivna kugghjul att fungera som det är tänkt.

Är noggrannheten verkligen 30-50 µm i verkligheten? Inget skägg? Inget fixande? Bara att smacka ihop och köra? I sådana fall är det fullt dugligt. Vad bygger du för något?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Har sett bilder på och läst om utskrifter, och det verkar som det så gott som alltid måste avgradas, slipas till, och allmänt justeras när det kommer till de grejer jag vill göra med en 3d-skrivare. Kort och gott, jag vill ha ett exakt resultat, där jag inte behöver lägga ner lika mycket tid som det skulle ta mig att exempelvis fräsa ett kugghjul i metall på att få mitt utskrivna kugghjul att fungera som det är tänkt.

Är noggrannheten verkligen 30-50 µm i verkligheten? Inget skägg? Inget fixande? Bara att smacka ihop och köra? I sådana fall är det fullt dugligt. Vad bygger du för något?

Det är en DLP 3D printer, man använder sig av en HD projektor för att curera/härda flytande plast även kallat resin. Jag är en beta användare av printern som säljs här Atum 3D. Men är inga konstigheter att bygga en sådan själv heller. Är upplösningen på projektorn och noggrannheten i en z-axel som avgör hur stor byggyta och hur noggrann den kan bli Är en aning dyrare att bygga dessa än en FDM 3D printer dock, man får räkna med iaf 10-15kkr om man vill ha bra kvalitet och någorlunda storlek på printsen

Googla lite på "DLP 3D printing" så hittar du massor bilder på vilka resultat man kan få

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb