Ska ev arrangera ett 100 pers LAN, vart kan jag hyra switchar etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjAlbert:

Åh, arrangera lan.
Minns det som igår ...

Jag har vart med o kört ett par, så att säga, ca 45-50 st.

Vi hade alltid i runda slängar
Två elektriker.
Två-tre nätverkstekniker.
Tre-fyra lokalansvariga. Dom tog hand om lokalen, såg till att bord o stolar fanns till hands,såg till att alla i crew visste om nummer till vaktmästare, kommunens tekniker, ja alla som kunde behöva ringas till. osv.
Tre-fyra spel/event ansvariag.
Två-tre kioskansvariga.

Låter som ni hade väldigt många som jobbade och lade ner väldigt mycket tid på förberedelser för att inte vara så många. Fast jag antar det är enklare att vara för många än för få

En sak som inte har nämnts i tråden är sovplatser. Ifall LAN:et är tänkt att hålla på över en hel helg så bör det finnas något rum i närheten där det är tyst och mörkt som man kan sova i. Annars är nog el och nätverk det som kan gå mest fel, framförallt är det de svårast problemen att lösa ad-hoc. I en del lokaler är det även dåligt med ventilation, ifall ni ska vara i en skola eller liknande är den ibland avstängd på helgerna. Även detta kan vara värt att kolla upp då det väldigt lätt blir dålig lugt.

Permalänk

Jag sitter själv i styrelsen för en förening som brukar anordna lan för runt 100 personer. Vi brukar räkna med att det får plats 7 datorer per 10a säkring och det har fungerat hittills. Byggnadscentralerna brukar ha 16a säkringar så det går säkert att trycka in ytterligare ett par datorer på dem.

När det gäller switchar så räcker 100/10, en gigabitport som kan kopplas till centralswitchen är dock ett starkt plus då det säkerligen kommer att delas en hel del filer under lanet.

Centralswitchen bör man ställa lite högre krav på då den ska klara av att skyffla runt en hel del trafik. Under vårat förra lan körde vi först med en enklare 16 portars gigabitswitch. Denna klarade inte trycket vilket gjorde att nätet blev väldigt instabilt, när vi sedan bytte till en lite mer påkostad switch försvann alla problemen.

Att seriekoppla switchar är något ni bör undvika till varje pris, vi gjorde detta under ett mindre 30 personers lan och redan då uppstod det problem..

Routern behöver inte vara en monstermaskin. Vi kör med en gammal p4 från skolan och den har aldrig ens varit i närheten av överbelastad.

Permalänk
Medlem

Spännande läsning! Ser fram emot uppföljning!
Se till att ha någon duktig tekniker som har bra koll på konf avswitchar mm.

Permalänk

tänk på att 30 kW el blir 30kW värme plus 100 pers kroppsvärme som ska ventileras ut om man inte ska sitta och svettas.. en lokal som tar 100 pers brukar iofs vara dimensionerad för sånt, men inte nödvändigtvis

Permalänk

Jag har aldrig själv anordnat ett stort lan men har kompisar som har anordnat i alla fall 3 större lan med 200-400personer där jag har varit med på både ett och annat hörn. Ett hett tips är att fixa sponsorer, nu sist så fixade mina kompisar i stort sätt allt gratis genom sponsring och då vart det event fiber (ca 300Mbit/s fick de flesta ut på bredbandskollen.se), pizzabagare på plats med portabel pizza ugn, datorbutik & service, en mängd olika typer av tävlingar (inte bara spel) med priser (inte skitpriser utan typ iPad och så), racingsimulator, sovsalar, fotbollsturnering inomhus, frisbee, kiosk, dj, musikanläggning, projektorer, städpersonal, crew & support, mm. Jag vet att lite innan lanet så berättade en av dem för mig att de hade ca 60 000kr extra från sponsorer att lägga på saker för att göra lanet roligt. Men det gäller att kunna snacka för sig, gör inte det själv utan samla ett stadigt gäng som alla har sina kunskaper och se till att ha en bra ledare så kan det nog bli riktigt bra. Har sätt många halvtaskiga lan som knappt är värda att gå på men gör du det riktigt bra så kan du räkna med att återkomma år efter år och gå med vinst utan problem, du ska få folk att göra reklam för dig gratis.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Glyph: Vi brukade vara mellan 13-15 pers i crew på lan för allt mellan 80-200 pers, om det var så du tänkte?
Fattade inte riktigt vad du menade där. Men ja, vi var ett par personer som la ner oss rätt mycket både ekonomisk o arbetande.
I början var det ganska mycket minus, men efter bara två-tre arrangemang så började intäkter betala iaf lokalhyra, o allt eftersom det rullade på kunde vi både betala hyra och lite mat till oss själva. När vi till slut la ner föreningen så blev det nån tusenlapp till oss tre som var kvar.

Permalänk
Medlem

Allt ligger lite på is just nu pga av privata bekymmer men någongång nästa vecka ska jag träffa en för att disskutera om en lokal.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordarosten:

... Tyvärr så får jag inte köpa några saker pga av regler för att få den här "ungdomschecken" på 10.000kr. Vilket är ganska tråkigt, men kanske kan diskutera fram en lösning med kommunen. Blir det lyckat så kommer det så klart att göras om och då tjänar man ju på att redan ha utrustning...

Nu vet jag inte om nån annan redan gett förslag på detta eller om det redan lösts sig men du kan ju köpa utrustningen privat och sen hyra den av dig själv, eller en kompis för att täcka konstnaden för köpet.. en liten "workaround".

Permalänk
Medlem
Skrivet av solger:

Nu vet jag inte om nån annan redan gett förslag på detta eller om det redan lösts sig men du kan ju köpa utrustningen privat och sen hyra den av dig själv, eller en kompis för att täcka konstnaden för köpet.. en liten "workaround".

Smart! Får bli en plan b så att säga.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Med goda nyheter för alla Lan suga i lkpg (och andra ställen så klart) så kommer det troligtvis att bli ett event i slutet av sommaren. Det kommer hållas i cupolen, folketspark. Detta Lan är dock ett prov för att se hur sugna i Linköping är på ett Lan. Kommer det minst 50 personer så kommer vi återkomma.

Dock så undrar jag en sak från er erfarna. Dom har telia 8 Mbit, dom har haft lan innan och lyckats att få internet att rulla på bra så kan jag vända mig till Telia och be om att få 100 Mbit i 3-4 dagar? Vem ska jag kontakta på Telia? För jag är ganska säker på att 8 Mbit inte är så bra för 50+ personer.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Rekordmedlem

Ring kundtjänst företag o kolla, men 8 mbit låter ju som adsl o det kanske är tekniskt omöjligt att komma upp i högre, men ta reda på det och om det är adsl så ta reda på vilket abonnemang det är knutet till, telia kanske sponsrar er med högre fart, de kanske har en lokal butik också som kan hjälpa till med vilka ni ska kontakta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ring kundtjänst företag o kolla, men 8 mbit låter ju som adsl o det kanske är tekniskt omöjligt att komma upp i högre, men ta reda på det och om det är adsl så ta reda på vilket abonnemang det är knutet till, telia kanske sponsrar er med högre fart, de kanske har en lokal butik också som kan hjälpa till med vilka ni ska kontakta.

Ok ska gå till butiken i morgon och kolla. Hoppas dom kan hjälpa mig även om det är adsl.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordarosten:

Ok ska gå till butiken i morgon och kolla. Hoppas dom kan hjälpa mig även om det är adsl.

Blir nog bättre om du ringer kundtjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloX:

Blir nog bättre om du ringer kundtjänst.

Jag tror inte att det är rätt att ringa kundtjänst för detta faktiskt. Det är nog bättre att få kontakt med någon som pysslar med PR/events eller liknande som faktiskt har som jobb att fixa sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Jag tror inte att det är rätt att ringa kundtjänst för detta faktiskt. Det är nog bättre att få kontakt med någon som pysslar med PR/events eller liknande som faktiskt har som jobb att fixa sånt.

Hehe ledsen, läste nog bara 8Mbps + ADSL + Högre hastighet. Så kundtjänst kanske inte är rätt, men jag känner lite att en liten butik också kan vara ett long shot, glider väl bara runt säljare där? Men värt ett försök!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloX:

Hehe ledsen, läste nog bara 8Mbps + ADSL + Högre hastighet. Så kundtjänst kanske inte är rätt, men jag känner lite att en liten butik också kan vara ett long shot, glider väl bara runt säljare där? Men värt ett försök!

Hmm...frågar på forumet på Telia.se då. Just in case.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Ett tips men som ni redan verkar köra på är att satsa kanske inte på för Stort lan från början. Kan bli rätt jobbigt å problematiskt om det är första gången man fixar ett lan så kommer det 100+ personer. Iom ni kör runt 50 st så e det lite mer hanterbart vad gäller el, internet utrustning osv. Å sedan jobba sig uppåt.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Ett tips men som ni redan verkar köra på är att satsa kanske inte på för Stort lan från början. Kan bli rätt jobbigt å problematiskt om det är första gången man fixar ett lan så kommer det 100+ personer. Iom ni kör runt 50 st så e det lite mer hanterbart vad gäller el, internet utrustning osv. Å sedan jobba sig uppåt.

Japp jag och han som äger lokalen pratades vid och vi tyckte att vi satsar på 50 personer. Det ända stora problemet nu är internet. El är det inga problem, finns gott om 3-fas. men vi satsar som sagt på 50 pers.

Snackade med Telia och man måste ändra hela abonnemanget för att få ut 100 Mbit, dock sa dom inget om att det var adsl just i Cupolen (lokalen jag ska hyra). Så får dra iväg ett mail till han som äger lokalen så får vi se hur det går att lösa. Om det nu skulle va adsl, finns det någon som helst chans att få dit 100 mbit? tror inte det är så fett att dra en tp kabel tvärs över gatan från närmaste lägenhet. Annars får jag köra ett lan utan internet och undrar hur många som är sugna på att komma då. :/ Nu är det lite knivigt. Men det ska banne mig gå att lösa.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Rekordmedlem

Om ni ska spela mot varandra så behöver ni inte mycket mot omvärlden, ni skulle väl ändå lana inte wana.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mordarosten,ta kontakt med LK data,dom har hand om hela komunens nät så dom kan kanske hyra (låna) dig prylar du behöver. Dom kanske även kan hjälpa till med en tillfällig datalänk,

Skjälv har jag kör ett 20 pers lan i vardagsrummet med en Clarkconnect burk som hosta linan och dhcp och 2 24 portsswitchar. Var lite kuckel med strömmen eftersom det behövdes ett kylmaskin på 4-5kw med Gick dock bra att dela ut allt över 3 16amp huvudsäkringar.

Hojta till om du behöver hjälp eller råd

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

har tre stycken 48 portars 10/100 switchar som jag kan tänka mig att sälja/hyra ut. http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=13868&SL_Se...

är det jag har stående bredvid mig nu, de andra två är modellen äldre men ska fungera de med.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

tänk på att 30 kW el blir 30kW värme plus 100 pers kroppsvärme som ska ventileras ut om man inte ska sitta och svettas.. en lokal som tar 100 pers brukar iofs vara dimensionerad för sånt, men inte nödvändigtvis

Vi får använda vattenkylning!

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om ni ska spela mot varandra så behöver ni inte mycket mot omvärlden, ni skulle väl ändå lana inte wana.

För mig skulle det va ok utan internet men jag tvivlar på att det skulle komma folk då. Många ungdomar idag måste väl ha internet hela tiden.

Skrivet av Henrik29:

Mordarosten,ta kontakt med LK data,dom har hand om hela komunens nät så dom kan kanske hyra (låna) dig prylar du behöver. Dom kanske även kan hjälpa till med en tillfällig datalänk,

Skjälv har jag kör ett 20 pers lan i vardagsrummet med en Clarkconnect burk som hosta linan och dhcp och 2 24 portsswitchar. Var lite kuckel med strömmen eftersom det behövdes ett kylmaskin på 4-5kw med Gick dock bra att dela ut allt över 3 16amp huvudsäkringar.

Hojta till om du behöver hjälp eller råd

Switchar har jag redan fixat av en på forumet, men om det skulle uppstå nåt problem så ska jag höra av mig till LK-data. Har en bekant som jobbar där. Men alltså hur kan dom fixa internet till lokalen? Dom måste väl dra en kabel då och det låter ju knappast billigt.

Skrivet av Bellerefon:

har tre stycken 48 portars 10/100 switchar som jag kan tänka mig att sälja/hyra ut. http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=13868&SL_Se...

är det jag har stående bredvid mig nu, de andra två är modellen äldre men ska fungera de med.

I framtiden om lanet blir lyckat så kan jag tänka mig att köpa ett ex antal Switchar. Meningen är att lanet ska återkomma pga av att jag vill få igång Lkpg när det gäller lan och för att jag själv tycker det är kul att arrangera events.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordarosten:

Switchar har jag redan fixat av en på forumet, men om det skulle uppstå nåt problem så ska jag höra av mig till LK-data. Har en bekant som jobbar där. Men alltså hur kan dom fixa internet till lokalen? Dom måste väl dra en kabel då och det låter ju knappast billigt.

Det var mer bara ett tips på att du kan kolla med dom om dom skulle kunna hjälpa dig. Dom har ju nät över hela staden och Tornhagsskolan som ligger nära har det,därav min tanke att dom kanske tom har grejor i kåken. Annars var min tanke att dom kanske kan hjälpa dig med något trådlöst.

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik29:

Det var mer bara ett tips på att du kan kolla med dom om dom skulle kunna hjälpa dig. Dom har ju nät över hela staden och Tornhagsskolan som ligger nära har det,därav min tanke att dom kanske tom har grejor i kåken. Annars var min tanke att dom kanske kan hjälpa dig med något trådlöst.

Aha ok. Ja men det är värt att fråga så det ska jag göra.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/555755/lan-natverksrigg-

Detta är vad jag kommer köpa om jag inte hyr. Kommer det att funka bra? Dom två 24P är till för deltagarna, 16P till extra bord om det skulle råka komma fler än förväntat och en 8P för att dela ut till varje switch samt en 8P för crew.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordarosten:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/555755/lan-natverksrigg-

Detta är vad jag kommer köpa om jag inte hyr. Kommer det att funka bra? Dom två 24P är till för deltagarna, 16P till extra bord om det skulle råka komma fler än förväntat och en 8P för att dela ut till varje switch samt en 8P för crew.

Jag förstår inte riktigt varför du måste köpa såenkla saker som switchar. Var och varannan lirare sitter ofta med en eller flera dugliga switchar. I ditt fall med ett LAN på cupolen skulle jag se swicharna som det minsta problemet.
Jag tex skulle kunna låna ut en värsting 24 port hp 1000Mbit switch stackbar och 2 st dlink 10/100 mbit switchar gratis under en helg.

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik29:

Jag förstår inte riktigt varför du måste köpa såenkla saker som switchar. Var och varannan lirare sitter ofta med en eller flera dugliga switchar. I ditt fall med ett LAN på cupolen skulle jag se swicharna som det minsta problemet.
Jag tex skulle kunna låna ut en värsting 24 port hp 1000Mbit switch stackbar och 2 st dlink 10/100 mbit switchar gratis under en helg.

Det är just nu en hemsida med bokningssystem för lanet som är det största problemet. Sen är det inte så troligt att folk bara lånar ut switchar till en random snubbe. Tror inte någon av deltagarna bara "varsågod här har du två 24p, router och 200 m tp kabel. Jag vill bara veta att allt fungerar om man bygger bygger ihop allt till ett LAN så det inte låser sig någonstans. Men bor du i lkpg och är villig till att låna ut så är det bug o bock från min sida. Kvarstår är att jag måste fixa kabel och nån switch mer för crew motsvarande.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Hej Igen. Jag missade att dom 2 dlinkarna är 16 port styck. Jag har för mig att jag har en 24 ports switch till på vinden.

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glyph:

Låter som ni hade väldigt många som jobbade och lade ner väldigt mycket tid på förberedelser för att inte vara så många. Fast jag antar det är enklare att vara för många än för få ...

Alltså, förtydligande , antal 45-55 syftade på antalet lanpartyen jag vart med o kört, inte antalet deltagare.
Antalet deltagare, eller storleken på lanet, låg på allt mellan 80-250 pers. Var det små lan 80-100 pers, va det inte fullt så mycket folk i crew som jag listade, men vid 200-250 pers var vi full styrka

EDIT_ När fan blev tråden 3½ år gammal ?