Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hastighetsproblem Bahnhof iTUX Göteborg (Framtidens bredband)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pgbg:

I helgen, lördag 25 och söndag 26 oktober, har jag haft dålig prestanda på nedlänken. Det har varit och är även nu ikväll varierande hastighet mellan cirka 10-50 Mbit/s. Normalt har jag cirka 93 av 100 Mbit/s. Även latenstiden varierar mellan 2-30 ms.

Är det någon mer som har liknande problem, Framtidens bredband i Göteborg och Bahnhof som operatör ?

Har precis samma problem! Lite störande att det inte står något om detta på deras hemsida...

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, extrema problem nu ikväll med extremt usla Tp test resultat:Göteborg 60mbit ,Luleå 6mbit och Stockholm/Malmö/Sundsvall runt 20mbit.

Tappade uppkopplingen ett par gånger på kvällen förra veckan och någon under dagen med.
Bor i K-dala.

En släkting i Hisings Backa har inga problem.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk

Nu på morgonen verkar problemet löst, och jag får återigen ut stabila 95/12 Mbit/s. Vi får hoppas att det inte är något återkommande.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k Moderkort: Asus P8Z77-V RAM: 8GB @ 1600MHz Systemdisk: Samsung 830 GPU: Asus GeForce GTX 770 Chassi: Fractal Design R3 Nätagg: Fractal Design Newton R2 650W

Permalänk
Medlem

Jag hade också bättre hastighet nu på morgonen, kl 06, men det är inte den hastighet som jag normalt burkar få. Jag håller på och kontaktar Bahnhofs support angående störningen. Återkommer här med vad de säger.

Permalänk
Medlem

Efter kontakt med Bahnhofs support: Det finns inga kända störningar i Bahnhofs nät eller i iTux nät.

Nu blir det för mig att mäta prestandan enligt Bahnhofs instruktioner och sedan rapportera in resultaten för att de ska kunna bedöma om ett fel föreligger. När det gäller den saken finns det ingen genväg till att få registrerat en felanmälan hos Bahnhof. Dem gör ingenting förrän en mätning är gjord och inrapporterad enligt den instruktion som de skickar ut. Jag kommer att börja med mätningarna ikväll.

Denna tråden Hastighetsproblem Bahnhof iTUX Göteborg (Framtidens bredband) skapade jag under liknande förhållanden under våren 2013. Då, liksom nu, var nedladdningshastigheten dålig under eftermiddagar och kvällar. Nu i helgen var det dock inte lika dåligt som vid den tidigare perioden men är ändå besvärande och med i stort samma påverkan på innehållet, d v s problem med streamade tjänster som youtube och svt play. Som framgår av inläggen i tråden var det en seg och utdragen hantering från Bahnhof för att lösa problemet, vilket till sist fick mig att lämna och byta operatör till TELE2. Jag hoppas inte det scenariot ska upprepas igen utan att problemet nu snabbt får sin lösning.

Jag återkommer med resultaten av kvällen mätningar.

Om ni har liknande problem med bredbandet och har Bahnhof i Framtidens bredband i Göteborg, gör gärna inlägg om era resultat.

Permalänk

Jag gjorde en sådan mätning igår kväll, och den visade på stora problem med paketförluster. Imorse var dock allting som det skulle, som sagt, både när det gäller hastighet/ping och paketförluster. Jag får testa igen ikväll, och se om mina resultat håller i sig. Det är ju dock skumt att du fortfarande upplever problem, när allt nu verkar ok för mig.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k Moderkort: Asus P8Z77-V RAM: 8GB @ 1600MHz Systemdisk: Samsung 830 GPU: Asus GeForce GTX 770 Chassi: Fractal Design R3 Nätagg: Fractal Design Newton R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av DukeOfUddebo:

Jag gjorde en sådan mätning igår kväll, och den visade på stora problem med paketförluster. Imorse var dock allting som det skulle, som sagt, både när det gäller hastighet/ping och paketförluster. Jag får testa igen ikväll, och se om mina resultat håller i sig. Det är ju dock skumt att du fortfarande upplever problem, när allt nu verkar ok för mig.

Det var klockan 6.00 i morse och en snabbtest med BBK. Ska köra mer omfattande ikväll när jag är hemma. Hoppas det är löst och att det funkar bra igen. Återkommer.

Permalänk
Medlem

Kollar mot bb-test.ituxportalen.se?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu har jag mätt och kollat. Allt verkar normalt igen efter helgens strul. Nu har jag åter de värden som jag haft sedan jag började om hos Bahnhof.

Jag har en 100/10 tjänst

Så här ser det ut:
bredbandskollen.se
96,6/12,1
TCP Ping 1 ms

bb-test.ituxportalen.se (funkade inte stabilt ikväll)
85,4/12,4 Mbit/s
TCP Ping 1,5 ms

Speedtest

TPTEST 5.0
Inga paketförluster

Permalänk
Medlem

Allt har fungerat som vanligt idag för mig, måste varit något udda och tillfälligt fel. Skönt att det löste sig "automatiskt", att sitta och vänta och buffra youtube klipp blir man inte glad av.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pope:

Allt har fungerat som vanligt idag för mig, måste varit något udda och tillfälligt fel. Skönt att det löste sig "automatiskt", att sitta och vänta och buffra youtube klipp blir man inte glad av.

Tack för inlägget. Visst är det skönt att det löste sig. Vi får hoppas att det fortsätter bra (normalt).
Jag bor i Guldheden.

Permalänk

Kanske inte riktigt handlar om hastighetsproblem, men va tror vi om detta?
https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2014/11/16/bahnhof-aktiverar-plan-b-erbjuder-fri-anonymisering

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

Kanske inte riktigt handlar om hastighetsproblem, men va tror vi om detta?
https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2014/11/16/bahnhof-aktiverar-plan-b-erbjuder-fri-anonymisering

Skickades från m.sweclockers.com

Spännande. Bahnhof är innovativa. Det ska bli intressant att följa vad som händer nu med datalagringsfrågan när den rättsligt ska prövas...
Har en polare som kör Bahnhofs anonymiseringstjänst och är nöjd med den.

Permalänk
Skrivet av pgbg:

Spännande. Bahnhof är innovativa. Det ska bli intressant att följa vad som händer nu med datalagringsfrågan när den rättsligt ska prövas...
Har en polare som kör Bahnhofs anonymiseringstjänst och är nöjd med den.

Har hittills kört utan, men nu känns de som det är dags att hoppa på tåget.

Han har inte anmärkt på hastigheten med anon-tjänsten påslagen eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Skrivet av stoffeboffe:

Har hittills kört utan, men nu känns de som det är dags att hoppa på tåget.

Han har inte anmärkt på hastigheten med anon-tjänsten påslagen eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Har kört deras OpenVpn tjänst sen jag gick över till bahnhof i agusti märker knappt nån drop alls på min 100/10 lina med den påslagen
Om gratisversionen kommer hålla samma status kan vara svårt att sia om.

Men helt klart är i alla fall att man måste höja på hatten åt Bahnhof som leverantör...

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Skrivet av Blacksheep:

Har kört deras OpenVpn tjänst sen jag gick över till bahnhof i agusti märker knappt nån drop alls på min 100/10 lina med den påslagen
Om gratisversionen kommer hålla samma status kan vara svårt att sia om.

Men helt klart är i alla fall att man måste höja på hatten åt Bahnhof som leverantör...

Låter bra, som sagt, dags att hoppa på tåget nu känns de som. Börjar prova gratis varianten, annars får de bli betalvarianten.

Undra om det är några skillnader rent tekniskt, alltså om den ena är säkrare än den andra m.m

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

Har hittills kört utan, men nu känns de som det är dags att hoppa på tåget.

Han har inte anmärkt på hastigheten med anon-tjänsten påslagen eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte vad han har berättat i alla fall. Han är själv nätverkstekniker och brukar ha god koll saken.

Permalänk
Medlem

Hur funkar Bahnhof och Framtidens bredband nu.
Funderar på att byta till dem nu.
Hur funkar det med kundsupport? Kommer man fram? Är de duktiga och tillmötesgående?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Skrivet av nME:

Hur funkar Bahnhof och Framtidens bredband nu.
Funderar på att byta till dem nu.
Hur funkar det med kundsupport? Kommer man fram? Är de duktiga och tillmötesgående?

Jag tror det var ungefär ett år sedan som Bahnhof eller iTux åtgärdade belastningsproblemet. Efter det har linan alltid haft full fart, oavsett tid på dygnet, till stockholmsservern på bredbandskollen. Kundsupporten har jag inte haft att göra med på evigheter. Allt funkar perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Hur funkar Bahnhof och Framtidens bredband nu.
Funderar på att byta till dem nu.
Hur funkar det med kundsupport? Kommer man fram? Är de duktiga och tillmötesgående?

Jag har inga tekniska problem med Bahnhof nu. Det funkar bra. Har nyligen haft kontakt med deras kundtjänst och det var även det en positiv upplevelse, alltså de var effektiva, kompetenta och trevliga. Jag ringde strax ef lunchtid en vardag och det var cirka 5-10 min väntetid i kö.

Permalänk

Ang Lex Integrity (Plan B), från bahnhofs sida: Observera att ditt stadsnät i vissa fall fortfarande kan välja att spara ditt IP-nummer.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk

Det spelar väl ingen roll så länge man kör vpn'en eftersom att de inte ka se vilket nya IP som man blev tilldelad?

Permalänk
Skrivet av frostfield:

Det spelar väl ingen roll så länge man kör vpn'en eftersom att de inte ka se vilket nya IP som man blev tilldelad?

Ja jag vet inte, kan för lite om de där. Blev bara lite skraj när jag läste det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Skrivet av stoffeboffe:

Ja jag vet inte, kan för lite om de där. Blev bara lite skraj när jag läste det.

Skickades från m.sweclockers.com

Det handlade mer om att vissa stadsnät loggar vilken IP man blir tilldelad av sin ISP. Då spelar det såklart ingen roll om Bahnhof loggar eller inte. Jag läste att itux i göteborg inte gör det.

Är man riktigt paranoid så skulle jag inte lita på pptp-vpn eftersom att den trafiken är relativt lätt att knäcka. Detta förutsätter dock att itux aktivt analyserar och försöker knäcka all trafik vilket jag inte kan tänka mig att de gör

Permalänk

Okej, tack för förklaringen!

Hade tänkt mig att köra plan b varianten, iaf i början. Nu gäller det bara att fundera på hur man skall sätta upp de här hemma.

Antar att det bästa vore att aktivera det i routern, om man nu hade en sådan där det är möjligt, så all trafik blir skyddad. Gratis varianten gäller ju bara en "dator".

Har inte möjligheten i min nas just nu heller utan hack, blir att fundera lite tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Skrivet av stoffeboffe:

Okej, tack för förklaringen!

Hade tänkt mig att köra plan b varianten, iaf i början. Nu gäller det bara att fundera på hur man skall sätta upp de här hemma.

Antar att det bästa vore att aktivera det i routern, om man nu hade en sådan där det är möjligt, så all trafik blir skyddad. Gratis varianten gäller ju bara en "dator".

Har inte möjligheten i min nas just nu heller utan hack, blir att fundera lite tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Ett alternativ är att flasha om din NAS till ett firmware som kan agera openvpn-klient, tex dd-wrt eller tomatoe. Men läs på lite innan och försäkra dig om att det fungerar bra. Själv kör jag dd-wrt på min netgear router och jag har ställt in så att den är en VPN-server. Det fungerar, men hastigheten blir inte speciellt bra. Vet inte vad det beror på, kanske CPUn som slår i taket?!

Förövrigt läste jag nu att trafiken INTE krypteras på gratisvarianten. Kan vara bra att känna till...

Permalänk
Skrivet av frostfield:

Ett alternativ är att flasha om din NAS till ett firmware som kan agera openvpn-klient, tex dd-wrt eller tomatoe. Men läs på lite innan och försäkra dig om att det fungerar bra. Själv kör jag dd-wrt på min netgear router och jag har ställt in så att den är en VPN-server. Det fungerar, men hastigheten blir inte speciellt bra. Vet inte vad det beror på, kanske CPUn som slår i taket?!

Förövrigt läste jag nu att trafiken INTE krypteras på gratisvarianten. Kan vara bra att känna till...

Har ingen router eller nas för tillfället som klarar det out-of-the-box. Nas4free kräver lite joxande, har tillräckligt med sådant på jobb för tillfället för de skall vara roligt. Funderar på en Asus router med sådant stöd inbyggt, borde ju vara det smidigaste. Tänker då att all trafik från alla enheter där hemma borde då bli vpn:ad.

Låter som om det vore att din router inte riktigt hänger med riktigt när den agerar vpn-server nej. Har för mig jag läst att en vpnserver kräver en del, pptp desto mindre.

Jo läste det med okrypterad trafik också. Blir att kika på en vettig helhetslösning efter jul/nyår tror jag, någon vettigt lösning som är relativt simpel borde det ju finnas.

Tack för all input!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk

Någon mer som har problem med linan ikväll? Laddar sjukt segt från Origin, vissa hemsidor visas som offline och alla streamtjänster laggar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Skrivet av stoffeboffe:

Någon mer som har problem med linan ikväll? Laddar sjukt segt från Origin, vissa hemsidor visas som offline och alla streamtjänster laggar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag upplevde att linan gick lite segare än vanligt i förgår när jag laddade hem ett par linuxdistar och semesterfilmer. Inte så att jag störde mig på det dock, igår flöt det fint.

Kanske är det så att det finns nått belastningsproblem i nätet?! Ska undersöka helt klart

Permalänk
Skrivet av frostfield:

Jag upplevde att linan gick lite segare än vanligt i förgår när jag laddade hem ett par linuxdistar och semesterfilmer. Inte så att jag störde mig på det dock, igår flöt det fint.

Kanske är det så att det finns nått belastningsproblem i nätet?! Ska undersöka helt klart

Verkar inte vara några problem idag vad jag kan märka. Hoppas inte på nya överbelastningsproblem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB