Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Non^Sense!

Dualboot känns så newbie Fast å andra sidan så är jag ju en newbie

Jag har använt Linux sedan 95/96 och jag kör dualboot. Har inget med kunskap att göra. I mitt fall vill jag spela spel och använda skrivaren.

Visa signatur

"Wir tanzen Ado Hinkel / Benzino Napoloni / Wir tanzen Schicklgruber / Und tanzen mit Maitreya / Mit Totalitarismus / Und mit Demokratie / Wir tanzen mit Fascismus / Und roter Anarchie"- Tanz mit Laibach

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av intelligens
När det gäller ordbehandling så måste jag rekommendera LyX (egentligen en dokumentbehandlare), ett mycket professionellt program för textproduktion. Generar snygga pdf-filer med ett enkelt knapptryck.
(Har dock inget som helst stöd för exotiska (Läs: MS osv) filformat, men för de behoven använder man lämpligen ett annat program.)

Kanske på sin plats att påpeka att LyX är en frontend till teTeX-paketet, dvs vill du ha ännu snyggare dokument än de LyX skapar så lär du dig LaTeX. LaTeX är det enda realistiska programmet att skriva vetenskapliga dokument i. Man kommer inte långt inom universitetet (den tekniska/naturvetenskapliga delen) om man tänker skriva sina rapporter i någon WYSIWYG ordbehandlare som Windows Word eller StarOffice.

Edit: Varför man ska lära sig LaTeX är av samma anledning som varför man faktiskt måste lära sig HTML även om man använder en HTML-editor.

Visa signatur

"Wir tanzen Ado Hinkel / Benzino Napoloni / Wir tanzen Schicklgruber / Und tanzen mit Maitreya / Mit Totalitarismus / Und mit Demokratie / Wir tanzen mit Fascismus / Und roter Anarchie"- Tanz mit Laibach

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av orbital

Kanske på sin plats att påpeka att LyX är en frontend till teTeX-paketet, dvs vill du ha ännu snyggare dokument än de LyX skapar så lär du dig LaTeX. LaTeX är det enda realistiska programmet att skriva vetenskapliga dokument i. Man kommer inte långt inom universitetet (den tekniska/naturvetenskapliga delen) om man tänker skriva sina rapporter i någon WYSIWYG ordbehandlare som Windows Word eller StarOffice.

Edit: Varför man ska lära sig LaTeX är av samma anledning som varför man faktiskt måste lära sig HTML även om man använder en HTML-editor.

Jo, helt riktigt, men man får ta ett steg i taget. För webben är det ju t ex bättre att använda en HTML-editor och inte kunna html än att använda MS-Word och inte kunna html.

Permalänk
Citat:

Jo, det gör mitt universitet med. Det jag är rädd för är att senaste versionen kommer senare till linux än till windows. Nu vet jag, som fakta, att beräkningsmetoder i de olika versionerna kan vara olika. Därför vill jag kunna köra samma program som i skolan.

Då ni pratar om matlab version för linux är det då faktiskt gui det är frågan om och hur är det med simulink? Den är främst det jag använder.

Visa signatur

"Mies saa kaatua mutta ei karata." -- Adolf Ehrnrooth IR 7, Äyräpää 1944.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Turbo_tail

Då ni pratar om matlab version för linux är det då faktiskt gui det är frågan om och hur är det med simulink? Den är främst det jag använder.

Jag har själv inte testat den nerladdningsbara versionen, och jag vågar inte låta dig kopiera den då jag misstänker att det kostar pengar för produkten.

Hur menar du med gui? Jag minns en sorts kommandoprompt och så fort något diagram eller liknande skapades öppnades det i ett separat fönster.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Jag har själv inte testat den nerladdningsbara versionen, och jag vågar inte låta dig kopiera den då jag misstänker att det kostar pengar för produkten.

Hur menar du med gui? Jag minns en sorts kommandoprompt och så fort något diagram eller liknande skapades öppnades det i ett separat fönster.

Det finns unix-baserade matlabversioner där du endast kör m-filer och kommandon i ett terminalfönster. Alltså inget grafiskt gränsnitt och därmed ingen simulink heller. Så det var det jag undrade över om ni menade det.

Jag har fått via skolan en licens som gäller så länge jag studerar och den är naturligtvis för windows. Jag kör dualboot och försökte köra matlab med wine men får felmeddealndet:

License Manager Error -9. Matlab is not licensed on this host.

Läser på winehq.com :

Matlab seems to work rather well, as long as you don't forget to register the serial number of your fat partition properly in case you installed this program via windows instead of wine. Do a "dir" in DOS to get the serial number. If the result was e.g. "3A68-2CE3", you'd have to use [Drive C] "Serial" = "3a682ce3" in your wine config file in order to make the license check happy. I'm planning on adding automatic FAT serial number detection support to Wine soon, BTW, in order to get rid of that stupid step.

Men ska jag vara ärlig förstår jag inte riktigt vad som menas. Nån som har förslag?

EDIT: stavfel...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Turbo_tail

Men ska jag vara ärlig förstår jag inte riktigt vad som menas. Nån som har förslag?

Har inte använt Wine mycket, men den första tanken jag fick var: Har du testat att installera matlab via Wine?

Visa signatur

Permalänk

hm, bra fråga. ska kanske ta och testa det.

Visa signatur

Permalänk

OK, man kanske ska tänka lite då och då också. Det stod ju faktiskt serial-nr för hårdskivan och inget annat. Fick igång det under fluxbox, KDE vägrade sparka igång det (för lite minne kanske..?). Men det går slött och verkar inte fungera till 100% ännu. Men ska testa att trixa lite så kanske det löser sig.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Så vitt jag vet är de flesta av mina böcker på universitetet skrivna i LaTeX. Vet du om det finns någon konverterare mellan LaTeX och Word ?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Så vitt jag vet är de flesta av mina böcker på universitetet skrivna i LaTeX. Vet du om det finns någon konverterare mellan LaTeX och Word ?

'

Det finns konverterare till ett antal olika format. Gör en sökning på google. Annars finns det en LaTeX -> HTML konverter som du sedan kan köra tillsammans med en HTML ->Word konverter.

Annars blir slutresultatet ungefär tio gånger så bra med LaTeX vs Word så mitt tips är att helt enkelt kompilera .tex filerna direkt till pdf. (Om du nu inte vill editera dom).

Visa signatur

Permalänk
Citat:

'

Det finns konverterare till ett antal olika format. Gör en sökning på google. Annars finns det en LaTeX -> HTML konverter som du sedan kan köra tillsammans med en HTML ->Word konverter.

Annars blir slutresultatet ungefär tio gånger så bra med LaTeX vs Word så mitt tips är att helt enkelt kompilera .tex filerna direkt till pdf. (Om du nu inte vill editera dom).

Jag tänkte mer på att andra ska kunna öppna mina dokument eftersom det är är ganska mycket grupparbete i skolan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag tänkte mer på att andra ska kunna öppna mina dokument eftersom det är är ganska mycket grupparbete i skolan.

Då lär du dom LaTeX
Om problemet är att läsa dokumenten så skapar du en pdf.
Om problemet ligger i att kunna editera så har du nog problem, om det inte är din uppgift att samla ihop allt och renskriva, då går det snabbt att klippa in från vilket dokument som helst och skriva om det till LaTeX.

Det är värt att säga det en gång till: Vill man skriva riktigt snygga dokument (och nu menar jag RIKTIGT snygga) så borde man kolla upp LaTeX. Pluggar man Naturvetenskapligt/tekniskt så är det en gåva från gudarna, att skriva matematik i LaTeX piskar vilken "equation editor" som helst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker inte Linux funkar bra som desktop.. just för att det är ingen som sätter standarder och det slutar bara med att man sitter och pillar med massa saker. MacOSX... ahh.. productivity at it's best

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk

I Linux får man i regel fel som är lättmotiverade.
När Windows krånglar är problemen helt ologiska.

Visa signatur

Varför går inte allt i livet att köra med -f?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IngeNaning

Måste ju dock säga att det är _väldigt_ sällan jag får problem i widows. Kör win2k. Men det kanske beror på att jag inte installerar alla de små onödiga programmen som man ändå inte använder (läs program från PC-Hemma tidningar och dyl.)

Permalänk
Citat:

Då lär du dom LaTeX
Om problemet är att läsa dokumenten så skapar du en pdf.
Om problemet ligger i att kunna editera så har du nog problem, om det inte är din uppgift att samla ihop allt och renskriva, då går det snabbt att klippa in från vilket dokument som helst och skriva om det till LaTeX.

Det är editeringen som är problemet....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IngeNaning

Inget slår meddelandet "Allmänt Fel", då vet man ju exakt hur man ska fixa det

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Tycker själv att köra Linux som som desktop är ganska meningslöst. Som server är Linux ett givet alternativ men varför sitta och pilla och ödsla tid på något som till 99,9% fungerar lika bra under Windows?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik.
Tycker själv att köra Linux som som desktop är ganska meningslöst. Som server är Linux ett givet alternativ men varför sitta och pilla och ödsla tid på något som till 99,9% fungerar lika bra under Windows?

För att jag vill prova något nytt och dessutom är 2/3 av alla skolans datorer UNIX-datorer.

Permalänk
Medlem

Jag har också provat köra linux som desktop här hemma. Var roligt i typ 2 dagar sen ställer man frågan;

Jaha och vad kan jag göra med Linux som jag inte kan göra med Windows? Tror de flesta kommer fram till ingenting och i många fall mindre.

Jag har själv en shell där jag kör psybnc och till liknande program är Linux praktiskt inte annars.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik.
Jag har också provat köra linux som desktop här hemma. Var roligt i typ 2 dagar sen ställer man frågan;

Jaha och vad kan jag göra med Linux som jag inte kan göra med Windows? Tror de flesta kommer fram till ingenting och i många fall mindre.

Jag har själv en shell där jag kör psybnc och till liknande program är Linux praktiskt inte annars.

Då är vi i samma situation jag kör också psybnc på en server

Permalänk
Medlem

Jag har gått över från windows 2k till Linux Slackware 8.1 och jag kan säga att jag är mer än nöjd med linux. Hur många gånger har man inte vart med om att det kommer upp nån äcklig liten ruta där det står att programmet har utfört en förbjuden åtgärd och kommer därför att avslutas? Och hur ofta händer det i Linux?

Visa signatur

(19:11:16) Håkan: Vill du ut och festa med Jessica?! :D
(19:12:08) Holgersson: Ehm, vae?!
(19:12:31) Håkan: Jag har inget hår =)

Permalänk
Medlem

Jag kör Win2000 och att något utför en förbjuden åtgärd händer ytterst sällan. Kan inte ens minnas när det hände sist. Så att påstå att Linux är ett buggfritt och superstabilt opererativsystem är att överdriva grovt. Varför skulle programmen generellt på en Linux vara så många gånger bättre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Då är vi i samma situation jag kör också psybnc på en server

Måste va ett av världens bästa program

Permalänk
Medlem

Jag har också bytt till Linux, hatar alla windows buggar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

muhaha myten om linux som det buggfria systemet. Nu när linux gör sitt intåg som desktop finns det ingenting som talar för att linux i förlängningen skulle vara mindre buggigt jämfört med windows.

Permalänk

Beror ganska mycket på om man kör bleeding-edge eller så "stable" som möjligt. I både Win och linux.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [[GejmZ]]
Beror ganska mycket på om man kör bleeding-edge eller så "stable" som möjligt. I både Win och linux.

Tror inte man kan skaffa XP "stable" version ^^

Permalänk

Nej det förstås. Men i program man laddar ner kan man påverka lite granna. Dock inte lika som Linux