Permalänk
Medlem

Project | NOVO mini

Hej, har under en längre tid planerat att bygga mig ett mITX chassi, helt i aluminium, och gärna så kompakt som möjligt. Och efter mitt projekt Novo så valde jag helt enkelt att fortsätta på "Novo serien" lite.

Mina tankar och idéer

Mina tankar kring detta projekt kom i samband med mitt projekt Novo. Att det skulle vara väldigt kul att så försöka själv att få bygga så smått det bara går. Har sett många fantastiska mITX-byggen. Och mestadels för att min vän Johan (C4B12) har sin hemsida för små PC's!

Så det var väl lite så det började. Så tänkte.. varför inte!

*PSST!* Jag har haft väldiga problem med att besluta mig över hur chassit ska se ut. Eftersom jag alltid kommer med olika tankar och idéer under tiden jag bygger så förbättras och ändras alltid något. För detta är mer bara en prototyp bild!

Men annars det övriga är jag ganska nöjd över!

Hårdvara

[X] ASUS Z97I-PLUS
[X] Intel Core i7 4790K
[X] Be Quiet!® Dark Rock 3
[x] Samsung 840 SSD 250GB
[x] Samsung 840 SSD 250GB
[x] Be Quiet!® SFX power2 400w
[x] Manli "reference" GTX 970 4GB
[X] 16Gb ADATA xpg black
[X] Be Quiet!® Pure Wings 2
----------------------------------------------------------

Tidsplan

Har planerat ett tag och hunnit redan få en del grejer nu innan jag startade projektet. Just för att det inte skulle ta allt för lång tid.
* Grada och putsa allt material.
* Borra och gänga ihop stommen
* Provmontera alla sidor för mätning.
* Moderkortsplåten
* I/O panelen
* Sleeva nätagget och kolla över kabellängder
* Lack/pulverlack/anodisering/eloxering (osäker ännu vilken och om)

Sponsorer

Vill börja med att tacka återigen Be Quiet!® för ett underbart samarbete. Att få se och pröva era produkter gör jag med stor glädje och stolthet.

Och vill tacka Maskindelen.se för allt arbete att sponsra med allt aluminium material. Klippt och sågat till exakta mått. Mycket tacksam!

Tackar Mundi på Icemodz för den underbara sleeven, kontakterna, pins, verktyg, RGB LED-kit mm.

Tackar Johan Nyman på minimalistic pc's för sponsringen utav rabatten på GTX 970

Uppdateringar

Jag kommer försöka uppdatera så bra jag kan, och med så jämna mellanrum som det bara går. Då det här bara är en bråkdel utav vad jag gör på min fritid.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Maskindelen.se

Hämtade ut detta paket idag på posten.

5kg rå aluminium, redo att bearbetas!

Paketeringen går ju inte direkt att klaga på, inga repor än vad jag kunde se. Kanon!

Jag är så sjukt tacksam över att maskindelen.se valde att sponsra detta projekt! Utan er hade detta tagit många timmar extra att bara vara där jag är nu, tack vara er!. Mycket tacksam återigen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Yupp, itx bygge, count me in, make me two!:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Be Quiet!®

Tackar återigen Be Quiet!® för dessa underbara produkter. Återkommer med lite mer tankar om dessa produkter i framtiden då jag hunnit testa dem mer!

Visa signatur
Permalänk

Riktig snygg design du har! Kommer följas.

Visa signatur

ASUS MAXIMUS V GENE mATX | i7 2600k | Sapphire Radeon R9 290X TRI-X| H100i | Smasung SSD EVO 250gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewandNeedhelp:

Riktig snygg design du har! Kommer följas.

Tack så hemskt mycket. Du är välkommen att följa! Kommer komma en uppdatering så snart jag fått hem alla gängtappar, borrar och skruvar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Riktigt jävla snyggt blir det!

Måste fråga hur du tänkt med kontakterna i toppen. Det ser inte ut som du har något större utrymme där för kablaget, eller misstar jag mig?

Detta följs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Riktigt jävla snyggt blir det!

Måste fråga hur du tänkt med kontakterna i toppen. Det ser inte ut som du har något större utrymme där för kablaget, eller misstar jag mig?

Detta följs!

Som jag skrev i beskrivningen, toppen är ännu inte riktigt klar än. Den byggs då jag är klar med de andra. Så man får försöka lösa det då! För jag har klurat på det bra länge genom bara rita. Bättre att försöka lösa det praktiskt.

Och jag tänkte mig vinklade kontakter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Som jag skrev i beskrivningen, toppen är ännu inte riktigt klar än. Den byggs då jag är klar med de andra. Så man får försöka lösa det då! För jag har klurat på det bra länge genom bara rita. Bättre att försöka lösa det praktiskt.

Yes, jag läste det! Tänkte mest om du ville dela med dig av tankarna.
Sjukt imponerad av renderingarna - förväntningarna är skyhöga på detta bygge!

Skrivet av ygd3n:

Och jag tänkte mig vinklade kontakter.

Ballt!

Permalänk
Medlem

Montering utav stommen

Hej igen.. Lite jobb innan jag drar på jobbet! Han med att borra upp och gänga underdelen på stommen. Hade tänkt försöka hinna klart stommen i veckan. Vi får se hur allt ser ut med jobb och annat! Men jag tar den tid jag kan ta.

Mitt workingplace. Köksbordet med en gammal bordsskiva som skydd.. Ja bor man i en lägenhet så får man helt enkelt leva med det

Min fina bosch GSR professional skruvdragare jag fick när jag fyllde mina 22 år.

Blev helt OK med försänkningen. Bara X antal mer hål att borra, gänga och försänka!

20mm borde bli ganska perfekt för kablarna att gå bakom.

Det var vad jag hade att bjuda på denna uppdatering, snart kommer nog en lite roligare uppdatering.. Ny hårdvara som väntar!

Ha en bra tisdag / ygd3n

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hårdvara

Hämtade ut dessa godsaker idag, kommer nog platsa fint i projektet med lite mer kraft.. Litet och kraftfullt är något som numera inte är lika svårt att kombinera!

Intel Core i7 4790K.. Denna tror jag är mest nöjd över. Får hoppas att jag har tur i processor lottningen.

Asus Z97I-PLUS.. Riktigt nöjd med mitt val av moderkort. Har fått bra recensioner, och mycket gott om överklockningspotentialen.

Nu får jag hoppas dessa minnen funkar till min Be Quiet! Dark Rock 3 kylare, som är oerhört stor!

Mer uppdateringar kommer så fort något mer händer! Stay tuned. / ygd3n

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu är ramen klar!

Hej igen! Äntligen tog jag mig tiden på ca 4 timmar för att få ihop ramen. Att borra och gänga för 8 bultar kan ta sådan lång tid!

Tycker detta blev rätt okej för att vara gjort utan pelarborr eller liknande. Allt gjort med gammalt hederligt hantverk!

Liten storlekscheck så ni vet vad som är på gång!

På något vis får jag mITX att se litet ut ändå.. Bygger jag för stort tror ni ?

Blev faktiskt riktigt nöjd med slutresultatet. Nu kan man äntligen börja fortsätta på det svåraste i detta projekt. Att anpassa alla plåtar, moderkortsplåt, hål för I/O mm.

Ny sponsor till projektet! Mundi på Icemodz sponsrar med en hel drös med sleeve, kontakter, RGB LED-kit, pins mm.

Det tackar jag för otroligt mycket!

Mer uppdateringar kommer när jag finner mig mer tid!

Ha en fortsatt trevlig onsdagskväll. Mvh / ygd3n

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av ygd3n:

Hej igen! Äntligen tog jag mig tiden på ca 4 timmar för att få ihop ramen. Att borra och gänga för 8 bultar kan ta sådan lång tid!

Förstår precis vad du menar. Allt tar sjukt mycket längre tid än man tror. Det har jag lärt mig med råge i mitt nuvarande projekt:)

Bygget ser bra ut! Kommer följa detta:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterX:

Förstår precis vad du menar. Allt tar sjukt mycket längre tid än man tror. Det har jag lärt mig med råge i mitt nuvarande projekt:)

Bygget ser bra ut! Kommer följa detta:)

Då är ändå borra och gänga mm något jag hanskas med ofta på jobbet. Men där vill man ju alltid att de ska ta lång tid haha!

Tack för att du följer. Behöver all kritik jag kan få!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite sleeving!

Fick en impuls idag att jag ville börja med sleevingen, så tog isär nätagget och började lite smått på den värsta utav dem alla.. 24-pin kabeln!

Ganska smala kablar, 18AWG och 20AWG

Har kollat en hel del på lutro0's MDPC-X sleeve guide på youtube. Riktigt detaljerat och verkligen steg-för-steg!

Inte så "mycket" kvar nu!

Riktigt nöjd över slutresultatet! Tog några krympslangsbitar och sleeve för att få till tekniken hur och vilka mått jag skulle använda. Men tar man sig bara tiden, så blir det okej i slutändan. Man ska verkligen inte stressa med sleeve. Du kan göra det precis som du vill ha det. Bara tålamod och tid som är de stora faktorerna i sleeving.

Så detta var min torsdagskväll, hoppas ni haft en bra kväll. Mvh / ygd3n

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Najs bygge!

När jag köpte färdigcuttad alu från maskindelen så stämde inte måtten.. kanske blivit bättre nu på senare tid.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Discokungen

HÅHÅ. Shrink sleeving som blir så bra?! Respekt, mannen! Kämpa på! Var sak tar sin tid. :')

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Najs bygge!

När jag köpte färdigcuttad alu från maskindelen så stämde inte måtten.. kanske blivit bättre nu på senare tid.

Dom skickar tydligen iväg plåtarna nu för klippning, har en tolerans på ca +-1mm, så jag tycker det är rätt okej!

Skrivet av Flamso:

HÅHÅ. Shrink sleeving som blir så bra?! Respekt, mannen! Kämpa på! Var sak tar sin tid. :')

Tack! Blev faktiskt riktigt riktigt bra för att vara absolut första sleeven jag utfört! Ska ta mig den tid det tar så jag får alla bra.

Visa signatur
Permalänk
Discokungen
Skrivet av ygd3n:

Tack! Blev faktiskt riktigt riktigt bra för att vara absolut första sleeven jag utfört! Ska ta mig den tid det tar så jag får alla bra.

Ja det kan man lugnt säga!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Upplägg för komponenter!

Hej, spenderade lite tid efter jobbet idag till att kolla över hur jag ska ha alla komponenter. Måste tyvärr skippa grundidén med att ha toppmonterade komponenter med kablarna upp genom toppen, då det skulle bli alldeles oproportionerligt och se allmänt dumt ut, så det blir en klassisk layout för komponenterna.

Har även måttat ut för grafikortet, som får endast va 260mm långt.. Så vet ni något bra GTX 970 som är max 260mm långt så skriv gärna!

Sidopanelerna på, börjar likna något nu!

Vet inte om jag ska ha moderkortsplåten såhär, men hade nog passat väldigt bra med SSD:erna sådär, lite undangömt. Kommer även skära ut aluplåt jag borstar och covers till SSD:erna.

Någon som vet om det finns vinklade SATA power och SATA kablar ? Skriv gärna isf.

Här på sista bilden är nog hur jag ska ha det. Nätagget ska fortfarande sitta i fronten, ska fixa en chassiströmkontakt som kommer sitta i bakkant. Lite som lian-li brukar kunna ha i deras chassin.

Detta var nog allt från mig, ha en bra fredagskväll!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Hej, spenderade lite tid efter jobbet idag till att kolla över hur jag ska ha alla komponenter. Måste tyvärr skippa grundidén med att ha toppmonterade komponenter med kablarna upp genom toppen, då det skulle bli alldeles oproportionerligt och se allmänt dumt ut, så det blir en klassisk layout för komponenterna.

Har även måttat ut för grafikortet, som får endast va 260mm långt.. Så vet ni något bra GTX 970 som är max 260mm långt så skriv gärna!

http://www.ladda-upp.se/files/2014/b120044.jpg

http://www.ladda-upp.se/files/2014/b120045.jpg

Sidopanelerna på, börjar likna något nu!

http://www.ladda-upp.se/files/2014/b120046.jpg

http://www.ladda-upp.se/files/2014/b120049.jpg

Vet inte om jag ska ha moderkortsplåten såhär, men hade nog passat väldigt bra med SSD:erna sådär, lite undangömt. Kommer även skära ut aluplåt jag borstar och covers till SSD:erna.

Någon som vet om det finns vinklade SATA power och SATA kablar ? Skriv gärna isf.

http://www.ladda-upp.se/files/2014/b120050.jpg

http://www.ladda-upp.se/files/2014/b120051.jpg

http://www.ladda-upp.se/files/2014/b120052.jpg

http://www.ladda-upp.se/files/2014/b120053.jpg

Här på sista bilden är nog hur jag ska ha det. Nätagget ska fortfarande sitta i fronten, ska fixa en chassiströmkontakt som kommer sitta i bakkant. Lite som lian-li brukar kunna ha i deras chassin.

http://www.ladda-upp.se/files/2014/b120056.jpg

Detta var nog allt från mig, ha en bra fredagskväll!

Dold text

Ser bra ut! Hur tjock är plåten?

Angående 970 så är nog det här ett bra val

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Ser bra ut! Hur tjock är plåten?

Angående 970 så är nog det här ett bra val

Den är 2mm.

Ja jag hsr funderat på det faktiskt. Blir nog kanske ett evga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite sleeving och mätning utav hålen som ska göras!

Gjorde lite i lördags när jag hade tid. Tog en bra stund med all sleeving och lödning, men nu när jag vet hur allt ska vara lär det gå snabbare nästa gång.

Gjorde iordning både toppen och fronten. Så nu är det bara till att borra och dremla upp dessa hål. Vilken jag nog gör till helgen, då jag vill ha måttat ut allt riktigt för att se så allt stämmer innan jag sätter dremeln i plåten!

6+2-pin pci-e till 2x6-pin pci-e

Min lilla working station.

Allt vad jag hade att erbjuda, mer blir det till helgen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Utskärningen har börjat!

Ägnade lördagen åt att kapa upp de hål jag hunnit rita ut. Min bror var den som höll i dremeln. Blev lite för nervös och ville inte göra något misstag, bättre han än mig!

Så var det med det. Mer kommer då mer tid finns! /ygd3n

Visa signatur
Permalänk
Frida 🥐

Spännande bygge! Designen ser bra ut och sleevingen också Moar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoyadog:

Spännande bygge! Designen ser bra ut och sleevingen också Moar!

Tack zoya! Ja mer kommer då jag får mer tid, just i veckan blir det svårt pga. Eftermiddagsskift på jobbet. Men kanske lite sleeving efter jobbet borde man hinna!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Plåtbearbetning, sleevning och annat smått och gott.

Har under tiden mellan senaste uppdateringen försökt få tid med projektet så mycket jag bara kan. Då det har varit jobb helger och mycket på jobbet så har projektet fått ligga på is ett tag.

Men nu kommer det en lite större uppdatering för er som följer mig, vilket jag är tacksam för!

Hemma i garaget!

SLEEVING!

Den sleevning jag har hunnit med har blivit 6+2-pin PCI-E, 6-pin PCI-E, 4-pin (från 20+4pin ATX) Ska när jag får tid löda om 4-pin EPS till en 8-pin EPS

Working station igen!

Att försöka få snygga kort på sleeve är verkligen svårt. För mig. Då jag inte heller har bra utrustning. Det ska jag försöka få ihop när projektet är klart, för att få lite mer verkligare inblick på hur det egentligen ser ut.

Komponentinpassning

Observera att det är ett pappersmoderkort! Och att grafikkortet är ett 750Ti, och kommer inte användas till detta bygge. Inte stockkylaren heller för den delen!

Nu till höjdpunkten, själva hårddisken i modermodemet, chassit!

Tejpade ihop panelerna som de ska sitta för att få lite överblick på själva lådan. Blev faktiskt rätt bra storlek och är rätt nöjd, även fast den kunde vara lite mindre för att vara mITX

Jag blev faktiskt riktigt nöjd med detta faktiskt. Men det tog ca 4,5 timme. Men det var det helt klart värt!

Var verkligen svårt att försöka få några bra bilder i detta vintermörker här i norr. Och med bara en bordlampa. Ska försöka fixa vettigare belysning och möjligtvis en bättre kamera.

Men jag är f.ö ganska nöjd med hur det blev med allt jag tänkte mig. Hoppas bara insidan blir lika bra. Eftersom det är den som räknas, eller hur ?

Ses nästa uppdatering, och glöm inte komma med tips och frågor! / Alexander

Visa signatur
Permalänk

Ser riktigt bra ut!
Tänkte passa på och kolla vad dimensionera är? Står kanske högst upp men var ett tag sen man läste där!
Lycka till!

Visa signatur

ASUS MAXIMUS V GENE mATX | i7 2600k | Sapphire Radeon R9 290X TRI-X| H100i | Smasung SSD EVO 250gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewandNeedhelp:

Ser riktigt bra ut!
Tänkte passa på och kolla vad dimensionera är? Står kanske högst upp men var ett tag sen man läste där!
Lycka till!

Hej, vad kul att du följer bygget!

Dimensionerna är 335mm (25mm fötterna) x 20mm x 290mm.. Så cirka 18-19L, vilket klassas som SFF! Vilket var målet med detta bygge.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I/O panel och annat smått&gott

Hej glada modders! Var hemma i garaget under helgen och fick gjort en del. Eller en plåt på ca 4 timmar.

Äntligen är det gjort.. Det mest enerverade moment i detta projek. Skära ut I/O panelen och pci. Samt moderkortsplåten

Använde skruvstädet som en jigg när jag skulle fila. Tog ett plattjärn så det skulle bli så rakt som möjligt, vilket verkade funka rätt bra.

"Provmonterar" lite komponenter

Egentligen så passade inte moderkortet eller grafikkortet så bra. moderkortets I/O sköld eller vad man nu vill kalla det. Tog i litegrann, så den gick inte ha i så bra, utan tryckte moderkortet lite snett så det fattades ca 3mm till skruvhålen på distanserna. och grafikkortets pci-e plåt tog i ramen/moderkortsplåten, så gick inte trycka ner det fullt i pci-e porten.

Men detta ska såklart lösas.

Annars tycker jag positioneringen utav grafikkortet, moderkortet, fläktarna mm verkar komma i bra linje, och därmed skapa ett fint flöde genom lådan.

Borrade och gängade hål för bakplåten så jag fick fast den ordentligt. Inget mer tejp nu. Tog dock en bra stund och hade inge mer tid till dom andra plåtarna. Får vänta till då jag har med tid.

Som ni kanske märker så är det 3st olika hål där "blowout" fläkten sitter. Detta är för att skapa möjligheter i framtiden för vattenkylning. Och att kunna linjera fläkten bättre med processorkylningen.

Valde att använda runda skallar på utsidan. Tycker det ser "estetiskt" bäst ut så. Jag gillar när skruvar syns. Men inte för mycket. Så detta var en bra lösning!

Blev faktiskt riktigt nöjd med hur bra man ändå kan skära ut för hand. Det tar längre tid är de som har tillgång till laser mm. Men vilken glädje är det i det ?

När jag är klar så kommer man verkligen kunna blicka tillbaka och reflektera över hur jobbigt det var att skära ut allt, fila allt, borra, gänga etc. Men resultatet. Något man själv gjort, med egna händer och egna verktyg. Det kommer jag kunna leva på länge med stolthet.

Nästa uppdatering kommer.. När den kommer helt enkelt! Go' kväll! / ygd3n

Visa signatur