Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Tyst speldator (mediahub?) ~12k

Hej!

Jag är sugen på en ny dator att framförallt spela på, men eventuellt även använda som mediahub och koppla till TVn i framtiden. Eftersom jag inte vet så mkt om datorer behöver jag hjälp med att hitta rätt delar som ger en stabil dator som klarar mina behov.

Datorn ska klara av att köra spel som Assassins Creed: Unity, Shadows of Mordor, Dragon Age: Inqusitor etc på hög grafiknivå, och gärna vara framtidssäker.
Eftersom datorn står på nästan dygnet runt vore det trevligt om den var tyst och saknade diverse blinkande ljus eller liknande.
Jag tror på en stor SSD som primär hårddisk, jag använder externa hårddiskar för lagring av filmer osv, så lagringsutrymmet i datorn behöver inte vara så stort antar jag. Synpunkter på det? Är det bättre att lägga in 2 TB direkt i datorn?

Budget: ca 12 000 kr. (Inklusive montering, men jag har redan tangentbord, mus och skärm)

Ser fram emot att se era förslag!

Permalänk
Medlem

Mitt förslag!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7339412/2014-11-09

Permalänk
Medlem

Det ser ju bra ut!
Funderar dock på att använda den här ist: http://www.inet.se/produkt/4304721/samsung-ssd-pro-850-series...
Antar att det fortfarande fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shangoa:

Det ser ju bra ut!
Funderar dock på att använda den här ist: http://www.inet.se/produkt/4304721/samsung-ssd-pro-850-series...
Antar att det fortfarande fungerar?

japp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nylund1940:

Beställt!
Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shangoa:

Beställt!
Tack för hjälpen!

Fint! Du kommer älska datorn
Varsågod

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shangoa:

Beställt!
Tack för hjälpen!

Vad blev det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152135:

Vad blev det då?

Jag körde på den som Nylund plockade ihop, men tog en SSD på 256 GB ist för 128 GB.

Permalänk
Medlem

Uppdatering av dator

Hej,

Jag går i tankar om att uppdatera min dator som jag köpte för ett par år sedan efter köpråd här på forumet, se nedan eller:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/7339412/2014-11-09

Jag har sen dess uppdaterat med ett nytt grafikkort; Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB Gaming G1 samt dubblerat ramminnet och utökat hårddisken.

Borde jag göra något mer för att hänga med i svängarna och kunna köra de senaste spelen på hög grafiknivå?

Just nu flåsar den på ganska bra när spelen går på max, någon som har tips för att göra den tystare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shangoa:

Hej,

Jag går i tankar om att uppdatera min dator som jag köpte för ett par år sedan efter köpråd här på forumet, se nedan eller:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/7339412/2014-11-09

Jag har sen dess uppdaterat med ett nytt grafikkort; Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB Gaming G1 samt dubblerat ramminnet och utökat hårddisken.

Borde jag göra något mer för att hänga med i svängarna och kunna köra de senaste spelen på hög grafiknivå?

Just nu flåsar den på ganska bra när spelen går på max, någon som har tips för att göra den tystare?

Vad är det som låter? Har du ställt in några fläktkurvor?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@frong:

Det är fläktarna som låter ja, vet inte på rak arm vilken. Är inte hemma och kan kolla.
Jag har inte ändrat några fläktkurvor, så gissningsvis är det standardinställningarna.

Som komplement kan jag också nämna att jag använder denna skärm: ASUS ROG SWIFT Curved PG348Q, 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shangoa:

@frong:

Det är fläktarna som låter ja, vet inte på rak arm vilken. Är inte hemma och kan kolla.
Jag har inte ändrat några fläktkurvor, så gissningsvis är det standardinställningarna.

Som komplement kan jag också nämna att jag använder denna skärm: ASUS ROG SWIFT Curved PG348Q, 34"

Svårt att hjälpa då. Generellt sett kan man iaf säga att du bör kolla på fläktkurvorna, hjälper inte det får man skaffa tystare fläktar.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@frong:
Förstår det. Jag ska kolla när jag kommer hem. Ska även kolla in fläktkurvorna.

Några förslag på uppdateringar i övrigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shangoa:

@frong:
Förstår det. Jag ska kolla när jag kommer hem. Ska även kolla in fläktkurvorna.

Några förslag på uppdateringar i övrigt?

Inte direkt. Kanske ha ett 'bra' antal chassifläktar om du ej har det redan.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA