Bredbandsbolaget stäms av filmbolag i syfte att blockera Piratebay och Swefilmer

Permalänk
Medlem

Då vet man vems filmer man ska piratkopiera, tack för det iallafall

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonB:

Det är både rätt och fel väg att gå. Rätt väg för jag inte gillar att thepiratebay och liknade sidor tjänar bra med pengar på något som dom själva inte gjort.
Fel att istället för hitta ett bra lagligt alternativ för folk som gillar att se film utan behöva betala en bra summa med pengar.

Istället borde filmbolagen ser över vilka dom har sålt sina rättigheter till och försöker skandalisera så allt material finns tillgängligt över hela världen.
Finns ju tex filmer/serier på amerikanska netflix som inte finns på svenska för Viasat äger rätten att visa dom i Sverige.
Sen är bio onödigt dyrt 1 film för 2pers kostar 200-300:-.
sen ibland när man går så är vissa salonger halvtomma......
Är det inte bättre att göra vissa platser dyrare sen sänka priset på resten och "fynda" ut dom sista. Så man kan komma in 15min innan en film börjar och kan få ett par platser till en billig peng kanse till en film man inte ens tänkt att se. (Som flygbolag gör med sina rest biljetter)

Ledande amerikanska/multinationella bolag i film och nöjesbranschen fungerar inte riktigt som andra branscher. Man tänker aldrig i termer som att det är bättre att sälja många billiga kopior än få dyra. Man säljer bara helst många, dyra och lättproducerade alster. Gärna säljer man sina rättigheter många gånger, Bio->DVD->TV->TV igen och igen och igen-> directors cut->Tv igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Vi behöver "Net neutrality" som grundlag i Sverige. Skrämmande utveckling om särintressen ska få bestämma vilka sidor man får besöka.

Brott på internet ska såklart bestraffas om dom bryter mot Svensk lag men det är en helt annan sak.

Ge denna snubbe en medalj! Amen till detta.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

det kan omöjligt anses vara bbb's ansvar att filtrera data.

eller?

två problem:
1. jag reagerar på att en samling företag talar om för min leverantör vad jag ska få göra, istället för att polisen gör sitt jobb.
2. jag reagerar på att det uppenbart är möjligt för företag att göra på detta sätt enbart för att de har så mycket pengar. Intressen med pengar beställer applikationen av landets lag, och nya lagar när det behövs.

Om ett barn blir nätmobbat - kan barnet säga till BBB att stänga av alla sidor som innehåller mobbet? Nope. Då är det sidorna som bär ansvaret.

Andra sidan myntet är att företag kan göra vad de vill med alla användares ackumulerade data, och det finns i princip inget stöd för den enskilde att få ta del av eller avsäga medverkan i data-ansamlingen. Jag tror "techies" från 2010-talet vad "hippies" var för 1970-talet.

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Medlem

Låter konstigt att en bredbandsleverantör blir stämd över webbsidor som ägs av andra. Det är ju inte riktigt deras problem.
Och att just bredbandsbolaget blev utsatt för att dom sägs ha höga hastigheter.
Det finns mycket här i världen som jag aldrig kommer att förstå..

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

Att byta DNS till någon i stil med OPENNIC tar cirka 30 sek.. tror inte ni behöver böla för detta precis

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Detta är ju löjligt. Det är knappast Bredbandsbolagets ansvar att reglera vad deras kunder får och får inte surfa in på.
Som många andra sagt innan. Detta gör bara att det poppar upp fler privata torrentsidor, vilket används flitigt redan idag.

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

Vill ni minska piratkopieringen så skapa en streamingtjänst som INTE är regionslåsta. Jag hade inte behövt piratkopiera serier om Hulu gick att använda i Sverige utan VPN. Jag hade inte behövt ladda ner filmer och serier om Netflix i Sverige kunde ha haft nyheter som är nyare än 2011.

Jag fattar seriöst inte hur ni tänker. Tror ni på allvar att bara för att ni låser grinden med era äckliga regionslås så kan vi inte ta oss in genom att hoppa över stängslet? Det är dags att öppna grinden och ge alla samma möjligheter att betala inträde.

Ge oss Hulu. Ge oss filmtjänster där man kan se alla filmer dag 1. Då kommer ni märka att piratkopieringen kommer att minska. Men ni kanske tror att bara för att Piratebay blockeras så kommer alla att gå och köpa sina filmer för 200kr/st? Dags att vakna nu. Det är 2014!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Hoppas verkligen du är ironisk. Tor är inte säkert för fem öre.

Vad har säkerhet med saken att göra? Hen menade att man kringgår blockeringen med hjälp av Tor.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av excepto:

Välkommen till sovietsverige!

Snarare välkommen till USA, där företagen styr.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Ipredator <3

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Piratebay lever ännu, ingenting som kommer ändras den närmsta tiden om ingen tar ett aktivt beslut att frivilligt lägga ner siten. Blockerar man deras toppdomän tar det säkert hela 5-10 minuter innan man kommer åt sidan på annat vis. Man hostar ex redan alternativa adresser sedan den blev blockerad i UK. Vad de ger sig på BBB om är en bra fråga, tror helt ärligt talat att det blir storförlust i rätten, Sverige är skevt ibland men sällan så skevt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Faktum att Filmbolag och Skådespelare är stenrika trots att olagliga nedladdningar/streams görs/ses av säkert >50% av den Västerländska befolkningen bevisar hur giriga de är.

Mycket vill ha mer!

Kränga fysiska kopior av filmer är något dom gamla stofilerna i toppositionerna har gjort i hela deras liv. När nu försäljningen sjunker försöker dom direkt hitta en syndabock istället för att förändra sin egen affärsmodell och anpassa sig till 2000-talet...

Permalänk

Hade filmbolagen lagt sina kulor och energi på att skapa ett lagligt alternativ istället, kan gladerligen pynta en slant för varenda film jag ser.
Men det måste vara enkelt, snabbt och av bästa kvalitet. Rimliga priser på det så hade vi aldrig haft denna diskussion.

Om denna stämmningen går igenom så vet i faan om Sverige är ett land att bo kvar i..

Permalänk
Medlem

Förlorat fall redan, nästa steg är väl Google

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NuZ:

Men nu är det ju inte kapitalistiska stater som censurerar internet och en massa annan censur. Sovjet, Kina och Nordkorea är några exempel. Alla kommunister och har en stor och utbredd censur så sluta prata i nattmössan! Kapitalism= Alla ska kunna tjäna pengar på allt även fel saker. Kommunism= Ingen får tjäna pengar för det är orättvist. Så nu har jag fått ur mig det så hoppas du inte glorifierar kommunism som dödat över 95 miljoner människor och förtrycker många många människor i dagsläget.

OnT
Jag tycker detta är helt sjukt. När ska dom ge upp? Filmer tjänar mest pengar på bio och det är pirater som går mest på bio och är mer filmintresserade (http://fredrikedin.wordpress.com/2011/07/22/pirater-ar-de-bas...).
Vem vill se en skiten TS i soffan bara för att ha sett filmen först. Kostar nog mer en det smakar för bolagen. Censur ÄR fel och hoppas detta inte leder någon vart.

Du har inte fattat poängen. Censur hade du kunnat kalla det om en stat eller liknande vill hindra sina invånare från att ta del av utvald information. Nu är det företag, som är en del av det kapitalistiska systemet, som vill hindra dig och mig från att ta del av viss information. Klarar man då inte av att se att detta inte har något med kommunism eller liknade att göra utan faktiskt ren och skär radikal skurkliberalism så är man bedrövligt enögd.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

Är väl knappast internetleverantörernas ansvar. Om nu filmbolagen kan kräva pengar så kan väl isf BBB med fler kräva pengar för att blockera skiten.

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk

Varför säljs det bilar i Sverige som kan köra över 200 km/tim. När det inte finns allmänna vägar som ens är i närheten att tillåta toppfarter i dessaa hastigheter. Varför tvingas inte biltillverkarna att "plugga" igen sina motorer. Som mopederna. Dessa bilar har ju klart möjligheten att bryta mot lagar och värre, orsaka död. Men nej det gör vi inte, utan vi jagar och tar fast dom som gasar på lite extra och faktiskt bryter mot lagen... Inte för att dom har en snabb bil.

Visa signatur

i5 12600K - Noctua D14 SE2011 - msi pro Z670-A - 32 GB kingston fury beast 3600 mhz cl17 - WD_BLACK SN750 SE NVMe - Asus Tuf 3080 12gb - ACER XB271HU @ 144hz G-sync - Corsair 850AX - Fractal Design Meshify 2 - Mionix Zibal

Permalänk
Medlem

här måste man hålla sig i kragen för att kommentera. annars kommer moderatorerna och ställer än i skamvrån!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Att ge sig på internetleverantören för vad användaren gör är som att ge sig på pistolen vid ett mord.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Jahapp, nu The Pirate Bay, sen Google på tur.

Jo jag har alltid undrat när Google skall åka på en känga angående alla deras länkar till olagligt material.

Visa signatur

...

Permalänk

Fy fan värre än Kina snart.

Men vilket trams dom kan dra åt hel....

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Hostar BBB servrar åt dessa sidor?

Annars begriper jag mig verkligen inte på hur man kan stämma en ISP för att det finns sidor på internet som tillhandahåller olagligt material.

Permalänk
Inaktiv

Håller med om att det inte är rätt väg att gå. Men jag undrar verkligen hur de ska lyckas få folk att sluta använda olagliga sätt att se på film och serier. Nu är väl som sagt inte streamingtjänster såsom Swefilmer olagligt (än), men det är väl en gråzon om inte annat.

Permalänk

Fan synd om Peter Sunde som precis kom ut Inga bra dagar den killen...
Om jag hade velat stänga ute tpb hade detta varit mitt förslag för länge sen...det är faktiskt ett förslag som jag faktiskt är rädd för :/

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Nedladdning har fått mig att köpa skivor som jag aldrig skulle köpt annars. Däremot så ser man sällan en film två gånger

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Ett av mina favoritband, Ministry, har vaje måndag i ett par veckor släppt gratis material på Pirate Bay. Skulle det innebära att jag inte skulle kunna ta del av det då?
Fram med släggan för att laga en spricka i tapeten.

Om någon är intresserad av musiken så finns den här http://al-jourgensen.squarespace.com/downloads/

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk

Hur kan man rättfärdiga domar mot t.ex. piratebay och bredbandsbolaget för att vissa personer använder deras helt neutrala tjänster till något olagligt? Här sätter rättstaten ekonomi framför etik och dömmer oskyldiga bara för att det inte är lönsamt att ta tag i individernas brott.

Vad hände med Sverige som kompromisslöst stod upp för rättigheter och sunt förnuft, hade politiker som vågade kritisera USA med flera. Nu sitter vi ett Sverige som styrs (knappt) av en efterbliven svetsare, har en arg ryss i öst och har ett folk som mest bryr sig om oberättigade genusfrågor under tiden Sverige går mot mot en korruption... Sverige brinner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lulekrigaren:

Tat lugnt gott folk! Installera webbläsaren TorBrowser så kommer ni kunna gå in på vilken hemsida ni vill TORBROWSER!!!

Nån annan kanske redan har citerat dig men TOR är NSA. Amerikanska försvaret betalade för TOR. Att civila använder det tjänar CIA och NSA på då deras operatörer i fälts trafik drunknar i all civil trafik vilket gör det svårt för andra länder att kunna lyssna in. Men NSA har nyklarna så om någon annan utländskmyndighet är så dumma att använda TOR så kan NSA läsa det.

Det är flera som åkt dit som använt TOR. Kanske inte fildelare men DEA fått tillgång till systemet emellanåt och satt dit knarklangare.

NSA KAN LÄSA TOR I KLARTEXT

Antagligen är det samma med Bitcoin. Det är inte anonymt.

Permalänk
Medlem

ISP ska tillhandahålla en internetanslutning, sen var du går på internet är inte deras ansvar! Dom får jaga rätt "bov" och strypa i andra ändan om dom kan (hostingpartner), dom ska faen inte slå på ISP! Det här är ju bara bissart! Sen CopySwede, FRA, NSA etc. Snart har vi inget internet kvar... bara "godkända" leverantörer och Big Brother.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus