SSD försvinner och nu även filer

Permalänk
Medlem

SSD försvinner och nu även filer

I burken har jag 2x SSD, den ena med OS på och den andra en äldre med lite blandat på. Då och då tycks den äldre försvinna, tvingas starta om datorn 2-3 gånger innan den kommer tillbaka. Den försvinner i Windows (7 Pro) och även bios klagar på att den inte längre är inkopplad, tills man startat om datorn tillräckligt många gånger.

Har inte brytt mig så mycket om detta förrän nu idag. Den försvann alltså någon gång under dagen idag (igår), jag startade om datorn senare för att få tillbaka den, vilket jag fick. Men då kommer det konstiga, allt jag höll på med igår kväll är helt plötsligt spårlöst försvunnet. Skapade minst 3 mappar med filer i som jag höll på med, men allt är borta? Satt ganska länge med det igår och har verkligen ingen lust att göra om allting. Nu finns inget på disken som är modifierat vid den tidpunkten ens!

Så nu sitter jag här och förstår ingenting. Har dessa två problem något med varandra att göra tro? Finns det någon lösning på något utav dem?

Disken som försvinner heter enligt enhetshanteraren "ADATA SSD S599 256GB ATA Device". Kan den vara inkompatibel med något annat i burken, vad nu det skulle vara? Den andra SSDn heter "Samsung SSD 840 EVO 250GB ATA Device", om det är till någon hjälp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

lös SATA kontakt?
backa up(om du kan) och formatera om.
fortsätter problemet är den troligtvis död/döende.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |