Påverkar grafikkortets placering (val av PCIe x16-kortplats) datorns prestanda?

Permalänk

Påverkar grafikkortets placering (val av PCIe x16-kortplats) datorns prestanda?

Jag funderar på ett nytt datorköp med denna bas:

• Asus X99-PRO

• Intel Core i7-5820K

• Noctua NH-D15

Sedan tänkte jag lägga till ett grafikkort som fungerar bra till framförallt videoredigering.
Jag har läst att Noctua-kylaren tar ganska stor plats, så jag har ingen aning om ett specifikt grafikkort kommer få plats i den första PCIe x16-sloten. Jag har bara tänkt använda ett grafikkort.

Nu till själva frågan:
Får man ut EXAKT samma prestanda i något av de andra PCIe x16-platserna, eller är det lägre bandbredd där?

Är det alltid bäst med PCIe x16-platsen närmast processorn, eller är det bara en gammal skröna som inte gäller dagens system?

/Mvh Hissie

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 5820K MB: Asus X99-Pro RAM: Crucial DDR4 2133MHz 16GB SSD: Crucial MX100 256GB SSD: Crucial MX200 500GB GPU: GeForce GTX 960 Chassi: Fractal Define R5 Nätagg: EVGA SuperNova 850 G2 Kylare: Noctua NH-U14S OS:Windows 10

Permalänk

På det moderkortet du funderar på ser alla slotar ut att klara x16-hastighet, så kör på vilken du vill

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk

Det låter ju lugnande :). Tack för svar!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 5820K MB: Asus X99-Pro RAM: Crucial DDR4 2133MHz 16GB SSD: Crucial MX100 256GB SSD: Crucial MX200 500GB GPU: GeForce GTX 960 Chassi: Fractal Define R5 Nätagg: EVGA SuperNova 850 G2 Kylare: Noctua NH-U14S OS:Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hissmusikern:

Noctua-kylaren kommer nog täcka över PCIe x16_1.
PCIe x16_2 ger dig PCIe 2.0 x4. Använd inte denna.
PCIe x16_3 ger dig PCIe 3.0 x16. Använd denna i första hand.
PCIe x16_4 ger dig PCIe 3.0 x8. Använd denna i andra hand.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av Hissmusikern:

Lyssna på LemonIllusons förklaring istället, misstog lite på cpu och läste knasigt, ursäkta

-->

Skrivet av LemonIllusion:

Noctua-kylaren kommer nog täcka över PCIe x16_1.
PCIe x16_2 ger dig PCIe 2.0 x4. Använd inte denna.
PCIe x16_3 ger dig PCIe 3.0 x16. Använd denna i första hand.
PCIe x16_4 ger dig PCIe 3.0 x8. Använd denna i andra hand.

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

http://www.noctua.at/main.php?show=compatibility_gen&products...
Enligt Noctua ska det inte vara problem. Själv skulle jag rekommendera en tornkylare istället exempelvis NH-U12P SE2.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

http://www.noctua.at/main.php?show=compatibility_gen&products...
Enligt Noctua ska det inte vara problem. Själv skulle jag rekommendera en tornkylare istället exempelvis NH-U12P SE2.

Vad är NH-D15 om inte en tornkylare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha, ja jag frågar mig faktiskt detsamma.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Tack för svar och länkar!!

Efter att ha hittat manualen till moderkortet dök dock ett nytt frågetecken upp. Betyder bilden att ett ensamt grafikkort bara kan köras i Slot 1, eller betyder det att kortet bara kan köras med PCI Express 3.0 i Slot 1, eller syftar det på något annat?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Hissmusikern:

Efter att ha hittat manualen till moderkortet dök dock ett nytt frågetecken upp. Betyder bilden att ett ensamt grafikkort bara kan köras i Slot 1, eller betyder det att kortet bara kan köras med PCI Express 3.0 i Slot 1, eller syftar det på något annat?

http://i36.photobucket.com/albums/e40/Phissyr/PCIe_zps2f20b60...

Det syftar till hur hastigheten kommer fördelas om du använder flera grafikkort

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hissmusikern:

http://i36.photobucket.com/albums/e40/Phissyr/PCIe_zps2f20b60...

Den bilden stämmer inte ens. Alla slots kommer gå i PCIe 3.0 x8 om du har tre grafikkort (x8/x8/x8) och en processor med 28 lanes.

EDIT: Glöm det, moderkortet tydligen inte stöd för 3-way SLI om man hade en 28-lane processor. Väldigt fånigt utformat när det finns PCIe-lanes så det räcker till x8/x8/x8.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Den bilden stämmer inte ens. Alla slots kommer gå i PCIe 3.0 x8 om du har tre grafikkort (8x/8x/8x) och en processor med 28 lanes.

Förutsatt att samtliga portar är elektriskt kopplat så det räcker, att ingen M.2, icke standard LAN eller mPCIe port används.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Det syftar till hur hastigheten kommer fördelas om du använder flera grafikkort

Ah ok.. Så de menar att om jag har ett grafikkort så kan jag bara ha det i en slot samtidigt *duh*.
Blev lurad när det stod "N/A"

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Hissmusikern:

Ah ok.. Så de menar att om jag har ett grafikkort så kan jag bara ha det i en slot samtidigt *duh*.
Blev lurad när det stod "N/A"

Mja, jo, det säger det ju också, men fokusen, och det de vill få fram med bilden är att visa hur hastigheten fördelas om man har 1, 2 eller 3st kort i samtidigt. Den syftar inte till vilka slots man ska ha korten i för att det ska funka

N/A syftar här till ett läge då ingen hastighet finns att utnyttja i de portarna, därför att inget sitter i dem.

Det som egentligen begränsar hur man kan sätta korten är om någon av portarna är begränsad till ev viss hastighet, en port som aldrig klarar mer än 4x, oavsett hur många kort man har.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Mja, jo, det säger det ju också, men fokusen, och det de vill få fram med bilden är att visa hur hastigheten fördelas om man har 1, 2 eller 3st kort i samtidigt. Den syftar inte till vilka slots man ska ha korten i för att det ska funka

N/A syftar här till ett läge då ingen hastighet finns att utnyttja i de portarna, därför att inget sitter i dem.

Det som egentligen begränsar hur man kan sätta korten är om någon av portarna är begränsad till ev viss hastighet, en port som aldrig klarar mer än 4x, oavsett hur många kort man har.

Okej, då förstår (till och med) jag...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

två torn?

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

två torn?

En tornkylare med två torn är fortfarande en tornkylare, precis som en processor med två kärnor fortfarande är en processor.

Visa signatur