FPS drops samt problem när jag stänger av datorn

Permalänk
Medlem

FPS drops samt problem när jag stänger av datorn

Hej,

Jag har nyligen satt ihop en dator med dessa komponenter.

Operativsystem: Windows 8
Processor: Intel Core i7 4790K
Moderkort: Gigabyte GA-Z97X Gaming 3
Minne: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE
Grafikkort: ASUS Geforce GTX 970
Hårddisk: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB + 1TB Seagate Desktop HDD 7200rpm 64MB
Nätaggregat: EVGA SuperNOVA G2 850W
Övriga komponenter: Samsung SATA DVD-brännare

Problem 1:
När jag startar datorn och börjar spela så flyter spelet med bra fps osv. (i detta fall WoW), efter 1-2h, ibland mindre ibland mer, så börjar jag tappa FPS som bara den. Det blir ospelbart, jag har kollat temp och allting ser bra ut. Jag har absolut ingen aning om varför det börjar lagga. Jag löser just nu problemet med att starta om datorn och då flyter det igen? Känns jätte konstigt.

Problem 2:
När jag ska stänga av datorn via Windows så startar den upp automatiskt igen. Händer varje gång, enda sättet att faktiskt få den helt avstängd är att hålla in knappen och det är inget jag föredrar.

Hoppas någon har har några tips/lösningar. Säg till om jag måste ge mer info, vet inte riktigt hur jag ska förklara det bättre.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Menar du när du stänger av datorn via windows? Eller bara trycka på strömknappen?
Tror att det kan vara något med BIOS, men det får det googla vidare på.. Bästa tipset jag har tyvärr :/

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Menar du när du stänger av datorn via windows? Eller bara trycka på strömknappen?
Tror att det kan vara något med BIOS, men det får det googla vidare på.. Bästa tipset jag har tyvärr :/

Problemet är när jag stänger av via windows, då startar den upp direkt efter automatiskt. Stänger jag av på strömknappen så stängs den av som vanligt!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag antar att du har Windows 8.1, och inte "8.0". (Om inte bör du uppgradera till 8.1 via Store appen)

Har du uppdaterat alla drivrutiner till senaste version?
Moderkort: Gigabyte GA-Z97X Gaming 3 http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4966#d... Bios + Chipset + Audio + Lan + Sata
Grafikkort: ASUS Geforce GTX 970 http://www.geforce.co.uk/drivers/results/79921

Säkerställ även att alla Windows Update patchar är installerade.

En snabb sökning på Shutdown / Reboot leder till BIOS frågor, så kanske att en uppgradering av BIOS löser detta.

Angående dålig FPS i Wow, har du många addons?
Jag upplever att WoW generellt är ganska buggigt nu, expen har ju även precis släppts så inget är egentligen "finjusterat".

Har du samma problem i andra spel?
Hur ser RAM/CPU/Disk belastningen ut när du har lagg?
Du kan starta Resursövervakaren och se om det är något utöver spelet som förbrukar systemresurser.

edit: Eftersom du har en Samsung 840 EVO bör du även installera firmwareuppgraderingen som löser prestandaproblemen.
http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite...

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag antar att du har Windows 8.1, och inte "8.0". (Om inte bör du uppgradera till 8.1 via Store appen)

Har du uppdaterat alla drivrutiner till senaste version?
Moderkort: Gigabyte GA-Z97X Gaming 3 http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4966#d... Bios + Chipset + Audio + Lan + Sata
Grafikkort: ASUS Geforce GTX 970 http://www.geforce.co.uk/drivers/results/79921

Säkerställ även att alla Windows Update patchar är installerade.

En snabb sökning på Shutdown / Reboot leder till BIOS frågor, så kanske att en uppgradering av BIOS löser detta.

Angående dålig FPS i Wow, har du många addons?
Jag upplever att WoW generellt är ganska buggigt nu, expen har ju även precis släppts så inget är egentligen "finjusterat".

Har du samma problem i andra spel?
Hur ser RAM/CPU/Disk belastningen ut när du har lagg?
Du kan starta Resursövervakaren och se om det är något utöver spelet som förbrukar systemresurser.

edit: Eftersom du har en Samsung 840 EVO bör du även installera firmwareuppgraderingen som löser prestandaproblemen.
http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite...

Tack för tipsen, Sitter på jobbet just nu. Ska testa allt när jag kommer hem senare. Men för att svara på frågor.
Har inte många addons i wow, samtidigt så fungerar det ju ett tag innan det börjar lagga så det bör inte vara det?

Har dock inte haft detta problem i CS:GO tex.
Kan även tillägga att jag ibland får "Nvidia drivers has stopped working" bla bla.

Återkommer senare som sagt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusken:

Tack för tipsen, Sitter på jobbet just nu. Ska testa allt när jag kommer hem senare. Men för att svara på frågor.
Har inte många addons i wow, samtidigt så fungerar det ju ett tag innan det börjar lagga så det bör inte vara det?

Har dock inte haft detta problem i CS:GO tex.
Kan även tillägga att jag ibland får "Nvidia drivers has stopped working" bla bla.

Återkommer senare som sagt!

Om du får att Nvidia drivers has stopped working så rekkomenderar jag dig att köra driver sweeper (het det så fortfarande?) och ta bort allt som har med nvidia att göra för att sen installera om grafik drivisar. Kan vara en bov i dramat ang FPS.

Varför din dator startar upp igen när du skickar shutdown kommando förstår jag inte.

Prova köra win+r och skriv "shutdown /s /t 2" och se om du fortfarande får uppstart igen.

Visa signatur

Intel i7 9700k @ stock || ASUS PRIME Z390-A || RTX 2070 || 16GB HyperX 16GB 2666

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusken:

Tack för tipsen, Sitter på jobbet just nu. Ska testa allt när jag kommer hem senare. Men för att svara på frågor.
Har inte många addons i wow, samtidigt så fungerar det ju ett tag innan det börjar lagga så det bör inte vara det?

Har dock inte haft detta problem i CS:GO tex.
Kan även tillägga att jag ibland får "Nvidia drivers has stopped working" bla bla.

Återkommer senare som sagt!

Har du installerat grafikdrivrutinerna från nvidia.com, tagit de som Windows föreslår eller de som kom på CDskivan som följde med grafikkortet?
Jag tänker att Windows troligtvis ligger en bit efter vad som erbjuds på hemsidan, och även på skivorna hinner drivisarna bli gamla snabbt.
Då du har ett ganska ny modell av grafikkort är det ännu viktigare att ligga så långt fram som möjligt på drivrutinsnivå, det fixas nämligen mycket buggar i början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Har du installerat grafikdrivrutinerna från nvidia.com, tagit de som Windows föreslår eller de som kom på CDskivan som följde med grafikkortet?
Jag tänker att Windows troligtvis ligger en bit efter vad som erbjuds på hemsidan, och även på skivorna hinner drivisarna bli gamla snabbt.
Då du har ett ganska ny modell av grafikkort är det ännu viktigare att ligga så långt fram som möjligt på drivrutinsnivå, det fixas nämligen mycket buggar i början.

Jag installerar via Nvidias program jag har på datorn, såfort jag ser att det kommit en uppdatering från Nvidia kontrollcenter så laddar jag ned det!