Permalänk
Medlem

Datorn får el men verkar inte starta

Har nyligen byggt min första dator enligt en guide jag hittade här på SweClockers http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad... . Känns som jag byggt allting rätt och kopplat in sladdarna där de passar men när jag startar datorn så de enda som händer är att lampan lyser och fläktarna får ett litet skjut och snurrar ett varv men stannar sedan. Datorn låter ingenting ifrån sig men lampan är tänd. Provat koppla in skärm och TV för att försöka få bild utan resultat, men de verkar som datorn inte startar sig ens.

Vad kan vara fel?

Här är mina delar jag byggt ihop
https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/35401

Tacksam för all hjälp!

LÖSNING!!!!!
Det var nätagget som det var fel på! Har du samma problem prova att låna en väns dator och försök byt ut hans delar me dina och uteslut vilket som de är fel på!

Permalänk
Medlem

Kan vara en idé att följa manualen för moderkortet när du kopplar snarare än att bara koppla in sladdar där de passar.

Kommer några pip eller dyl?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Kan vara en idé att följa manualen för moderkortet när du kopplar snarare än att bara koppla in sladdar där de passar.

Kommer några pip eller dyl?

Manualen var väldigt dålig tycker jag så kollade de mesta på internet och liknande (kanske får läsa manualen några gånger tills ja e 100% ). Till frågan så gör den inga ljud alls bara ett halvt fläktsnurr innan allt står still igen med en tänd lampa som visar att datorn är påslagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av waswasd:

Manualen var väldigt dålig tycker jag så kollade de mesta på internet och liknande (kanske får läsa manualen några gånger tills ja e 100% ). Till frågan så gör den inga ljud alls bara ett halvt fläktsnurr innan allt står still igen med en tänd lampa som visar att datorn är påslagen.

Hände samma grej när vi monterade ihop min brors dator. Då var det morderkortspinsen som var böjda där man sätter i processorn. Kolla detta

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk

När den beter sig på det sättet så är det ett elskydd som går igång. Det kan vara vart som helst så börja leta där det är lättast.
Något som jag nydligen hade problem med var att 8-pin PCI-e kontakten satt på fel sätt.
Var det lätt att stoppa i 6+2pin på grafikkortet? Det ska vara väldigt mjukt men det går att få in dem på fel sätt. Du kan testa att ta loss dem och sedan kolla att varje han-pin ser ut som honan på grafikkortet.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem

Det är väl ett fel som är trasigt.

Skämt å sido, kolla alla kontakter, att alla kort sitter i osv. Gör det det men med samma resultat hade jag plockat ner allting igen (kanske inte CPUn i första hand) och gjort om bygget.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/182031-30-post-beeps-disp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustav901:

När den beter sig på det sättet så är det ett elskydd som går igång. Det kan vara vart som helst så börja leta där det är lättast.
Något som jag nydligen hade problem med var att 8-pin PCI-e kontakten satt på fel sätt.
Var det lätt att stoppa i 6+2pin på grafikkortet? Det ska vara väldigt mjukt men det går att få in dem på fel sätt. Du kan testa att ta loss dem och sedan kolla att varje han-pin ser ut som honan på grafikkortet.

Aaa de verkar gått i bra tror jag fått de rätt, fick iaf böja ena sladden då 6pin sladden satt ihop med 6+2pin sladden, eller de va 2st 6+2pin sladdar men använde bara 6 på ena då grafikkortet hade 8pin + 6pin! Här är en bild där man kanske inte ser så mkt men endå

Skrivet av Blofeld:

Det är väl ett fel som är trasigt.

Skämt å sido, kolla alla kontakter, att alla kort sitter i osv. Gör det det men med samma resultat hade jag plockat ner allting igen (kanske inte CPUn i första hand) och gjort om bygget.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/182031-30-post-beeps-disp...

Tack! Ja ska kolla in länken nu! om ja inte hittar något får jag väl bygga om allt i hopp på de ska funka då

Skrivet av Tesked:

Hände samma grej när vi monterade ihop min brors dator. Då var det morderkortspinsen som var böjda där man sätter i processorn. Kolla detta

Provade detta men tyckte allt såg bra där under å inga böjda saker å allt satt stabilt och i klickat

här är en överblick på datorn, förmodligen för långt ifrån för att kunna dra nån nytta av den men men

Alla råd e jag oerhört tacksam över för jag har fastnat helt

Permalänk

Testa att ta ur grafikkortet och se om den startar då.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem
Skrivet av waswasd:

Provade detta men tyckte allt såg bra där under å inga böjda saker å allt satt stabilt och i klickat

Ursäkta, men du lyfte upp processorn också? Inte bara lyfte på processorkylaren...? (bilden visar bara toppen av processorn. Där kan du inte se några fel)

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Du har väl inte glömt distanserna? Eller är Carbide 200R ett sånt där chassi med "inbyggda" distanser kanske?

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustav901:

Testa att ta ur grafikkortet och se om den startar då.

Provade precis att ta ut det men blev precis som innan vid uppstart!

Skrivet av Poppu-chan:

Du har väl inte glömt distanserna? Eller är Carbide 200R ett sånt där chassi med "inbyggda" distanser kanske?
http://www.kjell.com/resources/sv-se/fraga_kjell/hur-funkar-d...

De är sånna inbyggda tror ja, satte bara på moderkortet å sen skruvade på andra sidan. Den passar iaf perfekt med alla uttag till ljud å USB å så

Skrivet av MoNkeY-05:

Ursäkta, men du lyfte upp processorn också? Inte bara lyfte på processorkylaren...? (bilden visar bara toppen av processorn. Där kan du inte se några fel)

Aha akej! Tackar de förstod jag inte ja e lite rookie :P, jag provar det så återkommer jag med bild!!

Tack för alla tips! Fortsätter bara försöka med grejer å allt ni skriver hoppas de löser sig

Permalänk
Medlem

Låter som något kortsluter. Dra ur alla kablar till frontpanelen förutom PWR och se om datorn startar.

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

Låter som något kortsluter. Dra ur alla kablar till frontpanelen förutom PWR och se om datorn startar.

Provade det oxå men det var samma sak som hände! :S men ja tror du har rätt me att ngt kortsluter dock ingen aning om hur ja ska lösa det

Permalänk
Medlem
Skrivet av waswasd:

De är sånna inbyggda tror ja, satte bara på moderkortet å sen skruvade på andra sidan. Den passar iaf perfekt med alla uttag till ljud å USB å så

Vad menar du med "skruvade på andra sidan?"
Skruvarna ska skruvas från det hållet som moderkortet sitter

Permalänk
Medlem
Skrivet av waswasd:

Provade det oxå men det var samma sak som hände! :S men ja tror du har rätt me att ngt kortsluter dock ingen aning om hur ja ska lösa det

Dra ut alla fläktar utom processorfläkten och prova. Du får använda uteslutningsmetoden

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk

Det låter som att du har glömt distanserna. Jag är ganska säker på att 200R inte har såna där upphöjda distanser eller vad det nu kallas. Om det är fallet så kan du använda moderkortet som ett dörrstopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Vad menar du med "skruvade på andra sidan?"
Skruvarna ska skruvas från det hållet som moderkortet sitter

Aaa förlåt, jag menar de

Skrivet av cusah:

Dra ut alla fläktar utom processorfläkten och prova. Du får använda uteslutningsmetoden

Provade lite sånt också nu har allt ändrats verkar de som. När jag sätter in elen är det bara processorfläkten som snurrar igång en gång i sekunden sen stänger av sig själv, de e som att datorn stängs på och av hela tiden verkar de som eller ngt liknande. Satte sedan in grafikkortet igen då blev de att fläkten på grafikkortet började snurra och stänga av sig en gång på 2 sekunder istället för att processorn gjorde de. Processorn å de andra fläktarna stod stilla ingen aning va som händer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

Du har väl inte glömt distanserna? Eller är Carbide 200R ett sånt där chassi med "inbyggda" distanser kanske?

http://www.kjell.com/resources/sv-se/fraga_kjell/hur-funkar-d...

Skrivet av niclasc:

Vad menar du med "skruvade på andra sidan?"
Skruvarna ska skruvas från det hållet som moderkortet sitter

Skrivet av Melinho2895:

Det låter som att du har glömt distanserna. Jag är ganska säker på att 200R inte har såna där upphöjda distanser eller vad det nu kallas. Om det är fallet så kan du använda moderkortet som ett dörrstopp.

http://www.anandtech.com/show/6515/corsair-carbide-200r-case-...

Det verkar som att det är förinstallerade distanser i 200r (jag vart tvungen att kolla av ren nyfikenhet, trodde inte heller det först)

Citat:

as well as a mounting post and pre-installed standoffs for the motherboard itself

Permalänk
Skrivet av Mögel:

http://www.anandtech.com/show/6515/corsair-carbide-200r-case-...

Det verkar som att det är förinstallerade distanser i 200r (jag vart tvungen att kolla av ren nyfikenhet, trodde inte heller det)

Tycker de ser förinstallera ut: Unboxing 200R

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustav901:

Tycker de ser förinstallera ut: Unboxing 200R

Jo, jag sade det. Eller jag kanske var otydlig. (redigerar lite)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Det låter som att du har glömt distanserna. Jag är ganska säker på att 200R inte har såna där upphöjda distanser eller vad det nu kallas. Om det är fallet så kan du använda moderkortet som ett dörrstopp.

Moderkortet sitter perfekt så tror inte de är något fel med distanserna här är lite bilder(hoppas de ger nånting iaf )

Jag öppnade även upp processorn för å titta om piggarna var fel eller så, men kortet kunde bara ligga åt ett håll så detta måste vara korrekt

satte oxå på processornfläkten över så no worries över sista bilden

Permalänk
Medlem

Pins i cpu sockel är hemskt små och kan vara svårt att se utan förstoringsglas, det behövs bara en på fel ställe! Dessutom lätta att skada om du inte är försiktig, har själv gjort det men dom går även att försiktigt böja tillbaka faktiskt.

Ifall det bara blinkar till och för direkt så behöver du ju inte kolla ström kablar till grafikkort iaf borde starta i vilket fall fast du får ingen bild såklart. Synd att du inte har en led debug display på moderkortet, super för nybörjare och även folk som har vanan inne att bygga för den delen. Det finns billiga debug kort att köpa på typ Ebay men ven inte om dom funkar i ditt fall då du inte kommer förbi boot stadiet men kolla upp det för dom kostar bara en hundring el så.

Du har väl ingen ledande kyl pasta va, typ Silver pasta? Ser ut att vara ganska mycket på CPU så se till att det inte läcker ner i sockeln det är inte bra använd icke ledande pasta om du inte har vanan inne.

Har du testat att ta ur aslla ram stickor och testa en efter en i olika slots för att utesluta fel där? Utöver det så se till att ta i diskbänken/metall innan du tar i prylarna samt undvik att bygga upp statisk elektricitet samt använd ESD skyddsband, komponenterna kommer i såna där skydds-ESD påsar av en anledning. Snälla gör dig själv en stor tjänst, luta dig tillbaka och läs igenom manualen tills du får grundläggande kunskaper om vad du gör, ja vet det ser enkelt ut (och är enkelt) men du behöver nån typ av grund att stå på innan du pillar med så komponenterna, en grundläggande förståelse. Det är värt det och tar bara nån timma eller ett par.

Permalänk
Skrivet av fark:

Pins i cpu sockel är hemskt små och kan vara svårt att se utan förstoringsglas, det behövs bara en på fel ställe! Dessutom lätta att skada om du inte är försiktig, har själv gjort det men dom går även att försiktigt böja tillbaka faktiskt.

Ifall det bara blinkar till och för direkt så behöver du ju inte kolla ström kablar till grafikkort iaf borde starta i vilket fall fast du får ingen bild såklart. Synd att du inte har en led debug display på moderkortet, super för nybörjare och även folk som har vanan inne att bygga för den delen. Det finns billiga debug kort att köpa på typ Ebay men ven inte om dom funkar i ditt fall då du inte kommer förbi boot stadiet men kolla upp det för dom kostar bara en hundring el så.

Du har väl ingen ledande kyl pasta va, typ Silver pasta? Ser ut att vara ganska mycket på CPU så se till att det inte läcker ner i sockeln det är inte bra använd icke ledande pasta om du inte har vanan inne.

Har du testat att ta ur aslla ram stickor och testa en efter en i loika slots för att utesluta fel där?

Intel använder inte pins längre utan kontakter, du får jobba för att böja dem.
Stockkylaren kommer med pasta på sig i rätt mängd så det bör inte vara ett problem.

Strömskydd kan skydda alla komponenter på moderkortet om den får felkod så jo, även fel ström till inkopplade grejer kan skapa det här problemet.

RAM stickorna ser ut att sitta i, omöjligt att sätta dem åt fel håll.

Jag skulle rekommendera att du drar ur alla strömkontakter och börjar om. Tänk på att flera kontakter kan vara lite jävliga, speciellt när de är nya så var väldigt noga med att varje kontakter klickar i.
Testa att starta med så få komponenter som möjligt. Inga hårddiskar eller drives. Vet inte hur ditt moderkort hanterar avsaknaden av RAM stickor men du kan ju testa att ta ut de också bara för att...

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att du har 8 pin kontakten till moderkortet vänt åt fel håll? ser nu att din pin eller vad man vill kalla den är vänd neråt, på mina datorer jag byggt ihop så har den pin saken varit vänt uppåt, och sen brukar det väl vara 2 st 4 pin kontakter man sätter ihop, så ser nästan ut att du har tagit kabeln till ett grafikkort och satt in där, vet dock inte hur ut ett non modulärt agg ser ut med sladdarna så jag kan ha fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Pins i cpu sockel är hemskt små och kan vara svårt att se utan förstoringsglas, det behövs bara en på fel ställe! Dessutom lätta att skada om du inte är försiktig, har själv gjort det men dom går även att försiktigt böja tillbaka faktiskt.

Ifall det bara blinkar till och för direkt så behöver du ju inte kolla ström kablar till grafikkort iaf borde starta i vilket fall fast du får ingen bild såklart. Synd att du inte har en led debug display på moderkortet, super för nybörjare och även folk som har vanan inne att bygga för den delen. Det finns billiga debug kort att köpa på typ Ebay men ven inte om dom funkar i ditt fall då du inte kommer förbi boot stadiet men kolla upp det för dom kostar bara en hundring el så.

Du har väl ingen ledande kyl pasta va, typ Silver pasta? Ser ut att vara ganska mycket på CPU så se till att det inte läcker ner i sockeln det är inte bra använd icke ledande pasta om du inte har vanan inne.

Har du testat att ta ur aslla ram stickor och testa en efter en i olika slots för att utesluta fel där? Utöver det så se till att ta i diskbänken/metall innan du tar i prylarna samt undvik att bygga upp statisk elektricitet samt använd ESD skyddsband, komponenterna kommer i såna där skydds-ESD påsar av en anledning. Snälla gör dig själv en stor tjänst, luta dig tillbaka och läs igenom manualen tills du får grundläggande kunskaper om vad du gör, ja vet det ser enkelt ut (och är enkelt) men du behöver nån typ av grund att stå på innan du pillar med så komponenterna, en grundläggande förståelse. Det är värt det och tar bara nån timma eller ett par.

Vet inte om jag vågar börja pilla på de små piggarna men kanske får prova det! Har läst en hel del och läst vissa manualer t.o.m. två gånger men ska definitivt läsa mer! Har provat alla olika kombinationer med RAM minnena men verkar inte vara det. Däremot provade jag att köra utan ram-minne men de blev absolut ingen skillnad, å ja läste nånstans att de ska börja beepa då man inte har dem insatta men det lät ingenting om de nu skulle vara till nån hjälp

Permalänk
Skrivet av Exeo:

Kan det vara så att du har 8 pin kontakten till moderkortet vänt åt fel håll? ser nu att din pin eller vad man vill kalla den är vänd neråt, på mina datorer jag byggt ihop så har den pin saken varit vänt uppåt, och sen brukar det väl vara 2 st 4 pin kontakter man sätter ihop, så ser nästan ut att du har tagit kabeln till ett grafikkort och satt in där, vet dock inte hur ut ett non modulärt agg ser ut med sladdarna så jag kan ha fel

Ganska säker på att den är rätt vänd

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustav901:

Tycker de ser förinstallera ut: Unboxing 200R

Bra länk. Ca 5 minuter in i videon säger han att vissa distanser går att ta bort.

Till TS - såg du till att ta bort distanserna som inte används av ditt moderkort? Ser ut att vara 6st distanshål på ditt moderkort, och om du inte plockade bort de extra distanserna kanske de har kontakt med moderkortets baksida och kortsluter?

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

Bra länk. Ca 5 minuter in i videon säger han att vissa distanser går att ta bort.

Till TS - såg du till att ta bort distanserna som inte används av ditt moderkort? Ser ut att vara 6st distanshål på ditt moderkort, och om du inte plockade bort de extra distanserna kanske de har kontakt med moderkortets baksida och kortsluter?

De vet jag faktiskt inte!! Jag får helt klart ta å kolla på de tackar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

Bra länk. Ca 5 minuter in i videon säger han att vissa distanser går att ta bort.

Till TS - såg du till att ta bort distanserna som inte används av ditt moderkort? Ser ut att vara 6st distanshål på ditt moderkort, och om du inte plockade bort de extra distanserna kanske de har kontakt med moderkortets baksida och kortsluter?

Nae de va inte det Alla distanser hade en plats där skruv skulle in annars var de inga distanser.
Kopplade bara in moderkortet och nätaggen, satte i 24pin i moderkortet och power pinen och processorn. När man tillsatte ström så började processorns fläkt snurra och sen stängas av, sen snurra sen av osv. Samma fel som förut. Känns som något är riktigt fel Aja vet inte va man kan göra efter allt dehär

Permalänk
Skrivet av waswasd:

Nae de va inte det Alla distanser hade en plats där skruv skulle in annars var de inga distanser.
Kopplade bara in moderkortet och nätaggen, satte i 24pin i moderkortet och power pinen och processorn. När man tillsatte ström så började processorns fläkt snurra och sen stängas av, sen snurra sen av osv. Samma fel som förut. Känns som något är riktigt fel Aja vet inte va man kan göra efter allt dehär

Koppla bort kontakterna från chassit på moderkortet och testa sen att starta genom att kortsluta kontakterna. Power knappen är kopplad med 2 ledare. De kontakterna som de går till på moderkortet kortsluter du. Det komma fungera som om du tryckte på knappen med det är ingen risk för att chassit bråkar. En husnyckel funkar att kortsluta med.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN