Hur länge kan jag köra min Raspberry pi på 10400mAh?

Permalänk

Hur länge kan jag köra min Raspberry pi på 10400mAh?

Hejhej!

Denna tråden kanske ligger fel åt helsike, men då får mod gärna hänvisa mig till rätt ställe!

Jo..det är så här, jag har en Raspberry pi, som i sin tur drivs av min powerbank, som har en kapacitet på 10400mAh.

Jag har ingen aning hur man tar reda på detta, så jag hoppas att någon som är lite kunnig inom detta kan hjälpa mig.

Jag har en webcam + nätverkskort inkopplat via USB, jag räknar med att allt som allt drar ca 4W.

Min fråga lyder då, hur länge (ca) kan jag driva detta?

Om någon nyfiken vill se hur det ser ut för tillfället så kan ni följa länken nedan:

http://oi61.tinypic.com/27y5nrp.jpg

Min RPI kör debian, och sen använder jag motion som i sin tur streamar webcamen live över nätverket.

/ Robert

Visa signatur

Wicked Gaming Community - http://wickedgc.com | Server host / Spel community

Permalänk

Ström mäts i ampere (A). En ampere är 1000 milli-ampere (mA).

10400 mAh (milli-ampere-timmar) räcker för att leverera en ström om 1 milliampere i 10400 timmar. Eller en ström om 10400 milliampere i 1 timme.

Hallonpajens matningsspänning är 5 volt från batteriet. (Tror jag.)
Om effekten är 1 W vid 5 V är strömmen 1W/5V = 0,2 A = 200 milli-ampere (mA).

Batteriet kan då hålla hallonpajen igång i 10400 mAh/200 mA = 52 timmar.
Detta skall dock ses som något slags maxvärde. Batterier levererar till exempel sällan full utspänning när det nästan är helt tomt, så även om det finns "mAh kvar" i batteriet så kanske inte utspänningen räcker för att hålla datorn i gång.

Permalänk
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Ström mäts i ampere (A). En ampere är 1000 milli-ampere (mA).

10400 mAh (milli-ampere-timmar) räcker för att leverera en ström om 1 milliampere i 10400 timmar. Eller en ström om 10400 milliampere i 1 timme.

Hallonpajens matningsspänning är 5 volt från batteriet. (Tror jag.)
Om effekten är 1 W vid 5 V är strömmen 1W/5V = 0,2 A = 200 milli-ampere (mA).

Batteriet kan då hålla hallonpajen igång i 10400 mAh/200 mA = 52 timmar.
Detta skall dock ses som något slags maxvärde. Batterier levererar till exempel sällan full utspänning när det nästan är helt tomt, så även om det finns "mAh kvar" i batteriet så kanske inte utspänningen räcker för att hålla datorn i gång.

Okej då vet jag! Tack för ett utförligt svar!

Visa signatur

Wicked Gaming Community - http://wickedgc.com | Server host / Spel community

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Ström mäts i ampere (A). En ampere är 1000 milli-ampere (mA).

10400 mAh (milli-ampere-timmar) räcker för att leverera en ström om 1 milliampere i 10400 timmar. Eller en ström om 10400 milliampere i 1 timme.

Hallonpajens matningsspänning är 5 volt från batteriet. (Tror jag.)
Om effekten är 1 W vid 5 V är strömmen 1W/5V = 0,2 A = 200 milli-ampere (mA).

Batteriet kan då hålla hallonpajen igång i 10400 mAh/200 mA = 52 timmar.
Detta skall dock ses som något slags maxvärde. Batterier levererar till exempel sällan full utspänning när det nästan är helt tomt, så även om det finns "mAh kvar" i batteriet så kanske inte utspänningen räcker för att hålla datorn i gång.

Men batteriet har även en maxspänning, om den är t.ex. 2.1 A, så kommer det väl inte levereras ut högre spänning än det?

EDIT: tänkte lite fel, antar att du menade hur mycket pajen levererar, inte batteriet.
EDIT2: självklart ska man blanda ihop spänning och ampere också. Men hur ampere batteriet levererar (i timmen?) är väl också en faktor?

Visa signatur

:)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av FilosofN:

Men batteriet har även en maxspänning, om den är t.ex. 2.1 A, så kommer det väl inte levereras ut högre spänning än det?

EDIT: tänkte lite fel, antar att du menade hur mycket pajen levererar, inte batteriet.
EDIT2: självklart ska man blanda ihop spänning och ampere också. Men hur ampere batteriet levererar (i timmen?) är väl också en faktor?

Ampere är ström, inte spänning.

Att blanda in tiden är redan gjort i ovanstående inlägg.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av FilosofN:

Men hur ampere batteriet levererar (i timmen?) är väl också en faktor?

(Min överstrykning.)

Högst relevant fråga, men i raspberry pi-fallet påverkar det inte drifttiden -- antingen kommer batteriet att kunna leverera den ström som pajen kräver (och då funkar det), eller så gör den inte det (och då funkar det inte alls*). Dock gissar jag att batteriet kan lämna åtminstone lika stor ström som en vanlig iPhone-laddare: 1 A. Att knuffa ur sig 0,2 A borde inte vara något bekymmer för batteriet.

Men det skulle nog inte gå att använda batteriet för att, t ex, driva en 500 W strålkastare under (5 V * 10,400 Ah)/500 W = 0,104 h = ca 6 minuter.

* Eller så funkar det så länge hallonpajen inte använder effektkrävande saker som USB-anslutna diskar, 3G-donglar etc.

Permalänk
Medlem

Man skall alltid vara försiktig med att använda höga amperetal på batterier. Man bör veta vad de är specade att klara av.
Ett batteri har inte begränsning på hur mycket ampere det kan leverera, detta styr produkten som förbrukar energi.
Det är som ett vattenflöde i en damm, om du öppnar fullt så rinner vattnet fullt.

Beroende på vilken typ av batteri så kan man belasta det olika mycket.

Om det är denna du har
http://www.gpbatteries.se/konsument/gp-portable-powerbank-104...

Batterityp: Li-ion batteri 3,7 V 10400 mAh
Ingång: 5V DC 1000 mA
Utgång: 5 V DC 2,1 A och 5 V DC 1 A
Dimension: 111x77x24 mm
Övriga funktioner: Led som visar laddstatus. Cool Power – säkerhetsdetektering.

Så verkar det som du kan använda utrustning som drar 2.1 A. Och detta gäller oavsett hur många volt man "använder".
Ampere är ström, Volt är spänning.

Permalänk
Visa signatur

Wicked Gaming Community - http://wickedgc.com | Server host / Spel community

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ghosty:

Man skall alltid vara försiktig med att använda höga amperetal på batterier. Man bör veta vad de är specade att klara av.
Ett batteri har inte begränsning på hur mycket ampere det kan leverera, detta styr produkten som förbrukar energi.
Det är som ett vattenflöde i en damm, om du öppnar fullt så rinner vattnet fullt.

Beroende på vilken typ av batteri så kan man belasta det olika mycket.

Om det är denna du har
http://www.gpbatteries.se/konsument/gp-portable-powerbank-104...

Batterityp: Li-ion batteri 3,7 V 10400 mAh
Ingång: 5V DC 1000 mA
Utgång: 5 V DC 2,1 A och 5 V DC 1 A
Dimension: 111x77x24 mm
Övriga funktioner: Led som visar laddstatus. Cool Power – säkerhetsdetektering.

Så verkar det som du kan använda utrustning som drar 2.1 A. Och detta gäller oavsett hur många volt man "använder".
Ampere är ström, Volt är spänning.

Det som är skillnaden på billiga no name batterier och bra märkes batterier är ofta storleken på det interna motståndet i batteriet. Högre är nästan alltid bättre i detta fallet. Dvs en begränsning. Det gör även att urladdningstakten vid ingen eller mycket låg belastning är lägre om den interna resistansen är hög.
I detta fallet är det 2.1A som är maximala strömmen man kan plocka ut då det sitter en begränsning på insidan.
RPi:n kommer plocka ut runt 1-3.5W beroende på modell, detta innebär 1/5A till 3.5/5A. Dvs 200mA-700mA.

Även om porten är öppen helt på batteribanken så sitter det ett rör precis efter som allt ska ner i, 200-700mA, det kommer inte flöda mer än så.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin