Kan inte spela online på mitt Wii U, behöver hjälp!

Permalänk
Medlem

Kan inte spela online på mitt Wii U, behöver hjälp!

Hej!
Jag äger ett Wii U sen en tid tillbaka, och än så länge har jag inte kunnat ansluta till online games på varken Mario Kart eller Super Smash Bros, får upp ett felmeddelande som säger "118-0516" Googlade på det, och det visar sig vara något nätverksproblem, har försökt hitta en lösning men det verkar helt seriöst inte finnas någon mer än att köpa Nintendos egna jävla kuk adapter, vilket jag -inte- tänker göra.

http://www.amazon.co.uk/Nintendo-Wii-LAN-Adapter/dp/B00BERB8B...

Snälla säg att någon har en lösning på detta problem? Det är GOTT om folk som har samma problem, men ingen verkar kunna lösa det?

Fixade precis nyss så jag kom in på min router, kanske kan portforwarda? Men vilka portar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Hej!
Jag äger ett Wii U sen en tid tillbaka, och än så länge har jag inte kunnat ansluta till online games på varken Mario Kart eller Super Smash Bros, får upp ett felmeddelande som säger "118-0516" Googlade på det, och det visar sig vara något nätverksproblem, har försökt hitta en lösning men det verkar helt seriöst inte finnas någon mer än att köpa Nintendos egna jävla kuk adapter, vilket jag -inte- tänker göra.

Snälla säg att någon har en lösning på detta problem? Det är GOTT om folk som har samma problem, men ingen verkar kunna lösa det?

OBS: kommer inte åt min router då någon dum jävla idiot (jag) satt lösenord på den, som sen längesedan är glömt.

Dold text

Vad har du för router? Är det Telias egna smart gateway eller liknande, så köp en ny router, brygga gatewayn, problem solved.

Använder du Telias egna router kommer en nätverksadapter inte hjälpa, jag har provat.

Jag kom inte online (MK8) hur jag än gjorde förrens jag köpte köpte en ny router, nu funkar det jämt.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Hej!

OBS: kommer inte åt min router då någon dum jävla idiot (jag) satt lösenord på den, som sen längesedan är glömt.

Prova annan router, eller dra en reset på din så du kommer in i den.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Prova annan router, eller dra en reset på din så du kommer in i den.

Hat precis fixar min router! Nu behöver jag bara en lösning på original problemet

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Hat precis fixar min router! Nu behöver jag bara en lösning på original problemet

Vilken router har du?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Vilken router har du?

Thomson TG789vn

satte igång UPnP, men det hjälpte inte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Prova sätta ditt Wii U i en DMZ.
Slå på UPNP kan kanske lösa det.
Eller kanske hitta vilka portar som använda och öppna dem mot ditt wii u.

Har mitt bakom en ClearOS brandvägg och det fungerade då direkt. Samma med en kompis.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Är inte Thomson TG789vn en av de inkompatibla routrarna för Wii U? Finns i alla fall en gammal tråd här på Sweclockers om det

http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Skrivet av Limpfittz:

Thomson TG789vn

Du har svarat på ditt eget problem, brygga thompson gatewayn, köp en ny router.

Skrivet av MugiMugi:

Är inte Thomson TG789vn en av de inkompatibla routrarna för Wii U? Finns i alla fall en gammal tråd här på Sweclockers om det

Stämmer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

wooooooooooooooooooooooooooooooooow vilket skit!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vilken router skulle ni rekommendera i så fall? Och kan någon förklara begreppet brygga? IT är inte min grej :/

nvm, skapar ny tråd i ett forum där sånt diskuteras! tack för hjälpen alla.

för er som kom hit och letade efter svar, tydligen är modemet "Thomson TG789vn" inkompatibelt med Wii U.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Limpfittz:

Vilken router skulle ni rekommendera i så fall? Och kan någon förklara begreppet brygga? IT är inte min grej :/

Brygga är nått du får be Telia om, dom gör så att din router fungerar enbart som ett modem och förser dig med internet inget annat. Sen får du koppla på en router efter den som får dela ut internet till dom enheter som du vill ska ha det.
Hur stort är ditt internet behov? Hur många är det som använder internet där hemma? Det är lite det som bestämmer vilken router som skulle passa dig.
Annars rekommenderar jag denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=765738

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

nvm, skapar ny tråd i ett forum där sånt diskuteras! tack för hjälpen alla.

för er som kom hit och letade efter svar, tydligen är modemet "Thomson TG789vn" inkompatibelt med Wii U.

När du bryggar ringer du bara teknisk support hos telia, ber dom brygga ditt modem, väntar några minuter, kopplar in routern i port 4 (?), uppdaterar firmware på routern och sen är det bara att köra.

Ingen expert på routers men denna ska nog funka bra och inte så dyr.
http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/trdlsa-n-300-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canada_Adde:

Brygga är nått du får be Telia om, dom gör så att din router fungerar enbart som ett modem och förser dig med internet inget annat. Sen får du koppla på en router efter den som får dela ut internet till dom enheter som du vill ska ha det.
Hur stort är ditt internet behov? Hur många är det som använder internet där hemma? Det är lite det som bestämmer vilken router som skulle passa dig.
Annars rekommenderar jag denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=765738

Skrivet av Sweede:

När du bryggar ringer du bara teknisk support hos telia, ber dom brygga ditt modem, väntar några minuter, kopplar in routern i port 4 (?), uppdaterar firmware på routern och sen är det bara att köra.

Ingen expert på routers men denna ska nog funka bra och inte så dyr.
http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/trdlsa-n-300-...

Tack för hjälpen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Okey... så jag är tydligen inte klar här än! Telia ringde mig precis nyss faktiskt, av ren slump, så passade på att ta upp det här problemet med dom. Berättade vad som stod på, och frågade om det fanns något annat modem/router som dom kan skicka mig kostnadsfritt, och se på fan - dom har en annan nyare modell som kör med nu. Dock visste han inte om problemet skulle kvarstå.
Så får nog hem den nästa vecka. återkommer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Okey... så jag är tydligen inte klar här än! Telia ringde mig precis nyss faktiskt, av ren slump, så passade på att ta upp det här problemet med dom. Berättade vad som stod på, och frågade om det fanns något annat modem/router som dom kan skicka mig kostnadsfritt, och se på fan - dom har en annan nyare modell som kör med nu. Dock visste han inte om problemet skulle kvarstå.

Hoppas det löser sig! Dock har jag den senaste (tror jag) Technicolor TG799TSvn v2, och det funkade inte för mig iaf, men man vet ju aldrig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Tyvärr, det är samma problem även med version 2. Det vet jag eftersom jag själv har Technicolor TG799TSvn v2, WiiU samt Mario Kart och blev frustrerad när jag inte kunna spela Online.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Brygga skräpet från telia och kör med en "riktig" router så är problemt ur världen.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Nja, det är väl mer rätt att påstå att den är inkompatibel med det mesta. Prova Googla TG789vn + PS3 eller liknande så ser du att det är mest problem när den routern är involverad...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"