Permalänk
Medlem

Ny dator + Spotify = lagg! Varför?

Börjar bli en aning trött på detta felet nu....
Hade en HP innan med AMD processor och då uppstod samma fel....
Blev rekommenderad att köpa en dator med Intel processor nästa gång jag bytade dator, gjorde detta men felet kvarstår...
Det brukar dock dröja några månader innan det sker, men sen fortsätter det i all evighet.

Problemet är att när jag spelar musik via spotify så laggar musiken när jag till exempel går in på en hemsida eller bara uppdaterar befintlig hemsida, det räcker faktiskt att jag bara scrollar med scrollen på musen så börjar musiken lagga/hacka....
Startar jag om datorn så försvinner problem en kort stund men det kommer alltid tillbaka!
Min dator är bara några månader gammal, Lenovo, 12GB RAM, Intel i5 processor 3.2GHz.
Jag har Fiber bredband kopplat direkt till datorn med kabel 100/10.

Någon som kan hjälpa mig med detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RichiB:

Börjar bli en aning trött på detta felet nu....
Hade en HP innan med AMD processor och då uppstod samma fel....
Blev rekommenderad att köpa en dator med Intel processor nästa gång jag bytade dator, gjorde detta men felet kvarstår...
Det brukar dock dröja några månader innan det sker, men sen fortsätter det i all evighet.

Problemet är att när jag spelar musik via spotify så laggar musiken när jag till exempel går in på en hemsida eller bara uppdaterar befintlig hemsida, det räcker faktiskt att jag bara scrollar med scrollen på musen så börjar musiken lagga/hacka....
Startar jag om datorn så försvinner problem en kort stund men det kommer alltid tillbaka!
Min dator är bara några månader gammal, Lenovo, 12GB RAM, Intel i5 processor 3.2GHz.
Jag har Fiber bredband kopplat direkt till datorn med kabel 100/10.

Någon som kan hjälpa mig med detta?

Spotify via hemsidan eller spotify via programmet?

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

spotify programmet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RichiB:

Börjar bli en aning trött på detta felet nu....
Hade en HP innan med AMD processor och då uppstod samma fel....
Blev rekommenderad att köpa en dator med Intel processor nästa gång jag bytade dator, gjorde detta men felet kvarstår...
Det brukar dock dröja några månader innan det sker, men sen fortsätter det i all evighet.

Problemet är att när jag spelar musik via spotify så laggar musiken när jag till exempel går in på en hemsida eller bara uppdaterar befintlig hemsida, det räcker faktiskt att jag bara scrollar med scrollen på musen så börjar musiken lagga/hacka....
Startar jag om datorn så försvinner problem en kort stund men det kommer alltid tillbaka!
Min dator är bara några månader gammal, Lenovo, 12GB RAM, Intel i5 processor 3.2GHz.
Jag har Fiber bredband kopplat direkt till datorn med kabel 100/10.

Någon som kan hjälpa mig med detta?

Har du de senaste drivrutinerna för grafik och ljud?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad får du för resultat på tex bredbandskollen.se ?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Har du de senaste drivrutinerna för grafik och ljud?

Skickades från m.sweclockers.com

jag har uppdaterat allt!

Permalänk
Medlem

Om du vill och orkar så prova stäng av power saving i bios, c1, c3, c5, c7 etc. Det fixade problemet för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Vad får du för resultat på tex bredbandskollen.se ?

96,45mb/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Om du vill och orkar så prova stäng av power saving i bios, c1, c3, c5, c7 etc. Det fixade problemet för mig.

tack för tipset....
det ska jag definitivt prova
Vad fyller det för funktion påslaget?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av RichiB:

tack för tipset....
det ska jag definitivt prova
Vad fyller det för funktion påslaget?

Byt DNS till 8.8.4.4 och 8.8.8.8

Kan vara DISK fel också.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Om du vill och orkar så prova stäng av power saving i bios, c1, c3, c5, c7 etc. Det fixade problemet för mig.

har nu lagt 10min på att hitta power savings i BIOS, det finns inte i min bios!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RichiB:

har nu lagt 10min på att hitta power savings i BIOS, det finns inte i min bios!

Vad har du för moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vad har du för moderkort?

hmmm det har jag ingen koll på
det är denna datorn jag har
http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/desktop/lenovo-k450/206892.3012/

Permalänk
Medlem

Hittar inget om att det går att stänga av heller.
Det är nackdelen med att köpa färdiga datorer; ofta kan man inte göra vad man vill med dom.

Enda jag kan komma på nu är att se till att du kör på High performance i Energialternativ i Kontrollpanelen.

Permalänk
Medlem

Jag har också haft det problemet med min dator. Efter ett tag märke jag att volten på mina RAM droppade lite då och då. Jag löste det problemet genom att gå in i bios och ändra från automatisk volt reglering till manuell volt reglering på ramen.

I alla fall, innan jag kom på att volten droppade på ramen så märkte jag att problemet inte börja fören jag starta skype.
Har du alltid skype igång så testa att inte starta skype. Om du har autostart på skype måste du stänga av det. Alltså när du startar datorn MÅSTE skype vara avstäng för att det ska funka. Därför måste du stänga av autostart om du har det igång och sedan starta om datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RichiB:

96,45mb/s

Hmmm. Ser att övriga gar kommit med bra förslag med. Men titta vad din processoranvändning ligger på när du kör tex spotify och kolla så inte Windows update eller antivirus eller liknande ligger i bakgrunden och maler.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dksomese:

Jag har också haft det problemet med min dator. Efter ett tag märke jag att volten på mina RAM droppade lite då och då. Jag löste det problemet genom att gå in i bios och ändra från automatisk volt reglering till manuell volt reglering på ramen.

I alla fall, innan jag kom på att volten droppade på ramen så märkte jag att problemet inte börja fören jag starta skype.
Har du alltid skype igång så testa att inte starta skype. Om du har autostart på skype måste du stänga av det. Alltså när du startar datorn MÅSTE skype vara avstäng för att det ska funka. Därför måste du stänga av autostart om du har det igång och sedan starta om datorn.

ok ska testa det med skype
Jag har alltid skype igång

Permalänk

Har du samma mus som innan? Tänker att om det hackar när du scrollar så kan de ju musen göra tokigheter för sig. Prova en annan mus och glöm inte att starta om datorn efter och prova.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Hmmm. Ser att övriga gar kommit med bra förslag med. Men titta vad din processoranvändning ligger på när du kör tex spotify och kolla så inte Windows update eller antivirus eller liknande ligger i bakgrunden och maler.

CPU MINNE DISK ligger på 20-35% användning...
Använder mig av Avast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillpeparoni:

Har du samma mus som innan? Tänker att om det hackar när du scrollar så kan de ju musen göra tokigheter för sig. Prova en annan mus och glöm inte att starta om datorn efter och prova.

mus? hehe... nej det e inget fel på musen hehe. samma mus jag alltid haft...
Det är inte själva scrollen det e fel på.... utan när datorn måste jobba så hackar msuiken, inte bilden...

Permalänk

Testa att stänga av hårdvaruacceleration i spotifys inställningar.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

Testa att stänga av hårdvaruacceleration i spotifys inställningar.

ok provar det

Permalänk
Medlem

det kan inte vara att nätdelen är för klen? den är ju endast på 280 watt!

Permalänk
Medlem

Såja då var problemet tillbaka igen!
Det funkade bra i några dagar men nu e det samma skit igen........

Permalänk
Medlem

Det här kommer att låta hel tokigt kanske men om jag förstår det hela rätt så händer det bara när du scrollar med musen?? Byt mus ifall det är samma mus du hade med datorn innan där du upplevde samma problem.

Jag har en gammal pentium 4 med socket 775 och två gig ram som jag byggt själv där spotify funkar klockrent, mitt bredband är via telejacket, en så kallad adsl uppkoppling. Tror knappast att det är fel på din nya dator iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kawasa:

Det här kommer att låta hel tokigt kanske men om jag förstår det hela rätt så händer det bara när du scrollar med musen?? Byt mus ifall det är samma mus du hade med datorn innan där du upplevde samma problem.

Jag har en gammal pentium 4 med socket 775 och två gig ram som jag byggt själv där spotify funkar klockrent, mitt bredband är via telejacket, en så kallad adsl uppkoppling. Tror knappast att det är fel på din nya dator iallafall

nej nej nej det sker inte bara när jag skrollar. det sker när datorn måste arbeta.... typ när jag scrollar på en hemsida, när jag uppdaterar en hemsida, när jag går in på en hemsida mm mm, dvs när datorn måste jobba på nätet så sker det....