Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Medlem

Man måste nästan vara med i DP.
GDR1 update1 hade ganska stora förbättringar, de efterföljande har också förbättrat prestanda, batteritid m.m. ganska så märkbart.
Denim är väl sagt ska komma i år till 930 och 1520 först, men ser dåligt ut med det om man inte snabbar på nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Jo, men det är jag också. Men jag känner liksom att det händer på tok för lite, dvs inga stora förändringar, inga direkta nyheter.
Ah ok, får se om jag håller mig kvar på WP tills dess, just nu har jag tröttnat och sitter med min HTC ONE M7.

Fast de "stora" eller frekventa förändringarna är ju inte tänkta att komma genom OS-uppdateringar längre utan genom uppdateringar av "systemapparna".
Har du "Sys App Pusher" installerad så du kan se om du saknar något?
http://www.windowsphone.com/sv-se/store/app/sysapp-pusher/19d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Fast de "stora" eller frekventa förändringarna är ju inte tänkta att komma genom OS-uppdateringar längre utan genom uppdateringar av "systemapparna".
Har du "Sys App Pusher" installerad så du kan se om du saknar något?
http://www.windowsphone.com/sv-se/store/app/sysapp-pusher/19d...

Nej. Jag ska kolla in det tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av It okunig:

Okej, och man kan möjligen inte uppgradera telefonen till Windows Phone 8 eller senare versioner på något sätt? Eller ska man köpa ny telefon med senare Windows Phone version?
It okunig!

Ska du ha WP 8 måste du köpa en ny telefon.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Batman:

Det hör är en högst personlig åsikt, ha det i åtanke.
Jag fullkomligt älskade Windows Phone när jag första gången testade det, då jag också köpte min Lumia 1020. Telefonen i sig och dess funktioner har jag inget att klaga på, det är fortfarande själva OS:et som är den största begränsningen.
Det känns som att det i princip inte händer nånting med uppdateringarna, tror senast jag uppgradera var för 2-3 månader sen, sen dess nada...inga små mjukvarufixar, inga större systemuppgraderingar etc. Jag söker manuellt ska tilläggas, testar väl nån gång i veckan.
Vad är nästa steg för Windows Phone, det borde ju rent logiskt vara 8.2? Finns det nån hint om när det kan tänkas komma? Är det några större förändringar på gång?

För som det är just nu känns det som att knappt någon av dom stora aktörerna och företagen vill röra detta os. Forex (min bank) skulle släppa en mobilanpassad version av sin hemsida och eventuellt göra en app, detta sades i våras och inget har hänt. Det finns knappt några vettiga webbläsare, visst det finns om man vill gå tredjeparts och installera en läsare som man aldrig hört talas om.
Så vitt jag förstår så finns det inget inbyggt stöd för Java i Internet Explorer...? Då jag använder mig av Quinyx (webb-schema som används av många olika företag) och om jag använder mig av Android kan jag antingen använda den egna appen eller köra sidan i chrome/firefox etc. I Windows Phone är det däremot tvärstopp...därför att det finns ingen app lanserad och jag kan heller inte logga in via webbläsaren som inte erbjuder Javastöd.
Ja jag är inte dum och skyller på att Microsoft för att ingen utvecklas appar, det är ju upp till kunderna och företagen runt om själva.

Som det känns nu så känns det som att sitta med en av dom allra första telefonerna (vilken det nu var) som erbjöd surf i mobilen. dvs innan iPhone, Galaxy osv. Tänk dom tidiga Samsungarna, NEC exempelvis.
Är det nåt stort på gång här eller händer det överhuvudtaget nånting?

Opera har du ju till WP. Själv tycker jag IE är kanske den bästa webbläsaren jag testat i en mobil. Är definitivt en av fördelarna med WP. Surfar är det jag gör mest med mobilen också så det har blivit en viktig egenskap för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Opera har du ju till WP. Själv tycker jag IE är kanske den bästa webbläsaren jag testat i en mobil. Är definitivt en av fördelarna med WP. Surfar är det jag gör mest med mobilen också så det har blivit en viktig egenskap för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Grejen med Opera är att den är sjukt ostabil i mitt fall, 3 flikar öppna och den hänger sig.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Grejen med Opera är att den är sjukt ostabil i mitt fall, 3 flikar öppna och den hänger sig.

Du har också UC Browser om du vill prova, den får överlag väldigt bra kritik.
http://www.windowsphone.com/sv-se/store/app/uc-browser/6cda56...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Ska du ha WP 8 måste du köpa en ny telefon.

Okej, men den telefonen med Windows 8 måste väl gå att uppdatera till t.ex. Windows 10 om den kommer till telefoner?
It okunig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av It okunig:

Okej, men den telefonen med Windows 8 måste väl gå att uppdatera till t.ex. Windows 10 om den kommer till telefoner?
It okunig!

Ja, MS har sagt att alla Lumia-mobiler med WP8 ska få W10.

http://www.windowscentral.com/microsoft-claims-windows-10-upg...

Andra WP8-mobiler än MS egna (Lumia) kan man inte vara säker på, eftersom det är fast i tillverkaren om de vill uppgradera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Josafo:

Ja, MS har sagt att alla Lumia-mobiler med WP8 ska få W10.

http://www.windowscentral.com/microsoft-claims-windows-10-upg...

Andra WP8-mobiler än MS egna (Lumia) kan man inte vara säker på, eftersom det är fast i tillverkaren om de vill uppgradera.

Okkidokki, för min del kommer det bli en Lumia, är jag så gott som säker på! En Windows blir det med all säkerhet!! Vad är det för skillnader som kommer bli mellan 8 och 10 rent mjukvarumässigt med prossesorer och såna grejer? (Förbannat okunnig!!)
It okunig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av It okunig:

Okkidokki, för min del kommer det bli en Lumia, är jag så gott som säker på! En Windows blir det med all säkerhet!! Vad är det för skillnader som kommer bli mellan 8 och 10 rent mjukvarumässigt med prossesorer och såna grejer? (Förbannat okunnig!!)
It okunig!

Med WP 10 kommer OS att förändras ganska så mycket och säkerligen tillgången på appar också. Vad gäller telefonerna med hårdvara som inte har mycket med OS att göra mer än att man kan nyttja dom nya 64 bits processorerna bättre, som nya Snapdragon 810.

Det kommer alltså säkerligen bli en helt ny generation av mobiler också med början i slutet av -15.
Man kan spekulera i, hoppas på en chans att t.ex. Lumia 940 kan komma med Snapdragon 810 istället för 805 då det ligger i tiden när 940 blir klar att släppas och med WP10, men rena gissningar.
Snapdragon 810 är inte alls jämförbar med tidigare 800-805 som bara hade små förändringar däremellan, 810 klarar av så väldigt mycket mer, dessutom 20nm mot tidigare 28nm som har stor betydelse för t.ex batteriåtgången.
Är själv inte så insatt i detta så kanske nån annan kan förklara bättre.

Vad det blir av detta är bara att vänta och se.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ffodil:

Med WP 10 kommer OS att förändras ganska så mycket och säkerligen tillgången på appar också. Vad gäller telefonerna med hårdvara som inte har mycket med OS att göra mer än att man kan nyttja dom nya 64 bits processorerna bättre, som nya Snapdragon 810.

Det kommer alltså säkerligen bli en helt ny generation av mobiler också med början i slutet av -15.
Man kan spekulera i, hoppas på en chans att t.ex. Lumia 940 kan komma med Snapdragon 810 istället för 805 då det ligger i tiden när 940 blir klar att släppas och med WP10, men rena gissningar.
Snapdragon 810 är inte alls jämförbar med tidigare 800-805 som bara hade små förändringar däremellan, 810 klarar av så väldigt mycket mer, dessutom 20nm mot tidigare 28nm som har stor betydelse för t.ex batteriåtgången.
Är själv inte så insatt i detta så kanske nån annan kan förklara bättre.

Vad det blir av detta är bara att vänta och se.

Så det kommer med andra ord bli en herrejävlars skillnad när jag byter min Lumia 610 av 2012 års modell mot tex 940 till slutet av nästa år? Nu längtar jag som in i helvetes mycket tills jag byter ut telefonen mot en nyare modell, när nu det blir!!
It okunig

Permalänk
Medlem

Jag sitter nu med en Lumia 720 som jag tappat en hiskeligt massa gånger. Den har börjat "spöktrycka" på touchknapparna ibland och så är kameran helt igendammad så tankarna går ju mot att byta ut den.

Å andra sidan är den enda prestandagrej jag stör mig lite på med den att alla websidor verkar laddas om helt så fort jag byter flik i webläsaren eller växlar till en annan app en stund. Det gör det rätt meningslöst att surfa i olika flikar. Är det någon märkbar skillnad här på WP-mobiler med 1 eller 2GB RAM jämfört med mina nuvarande 512MB? Om inte kan jag lika gärna behålla den ett halvår eller så till så länge nuvarande småstrul inte blir värre.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Har en undran om webbläsaren i min 920. När jag läser typ aftonbladet så skär den av typ mitt i sidan så man bara får med hälften. Det är på webbaserade sidor som det händer. Det har vart så sen 8,1 om jag inte minns fel. Är med så jag får alla uppdateringar innan andra. Någon annan som har problem med det? Sen så bangar den ut typ och börjar pixla eller liknande hoppa typ svårt att förklara. Annars så är det helt klart den bästa telefonen jag haft. Vette fan vad man skall byta till nu när den är 2 år typ. Tror denna blir svårslagen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rexa:

Har en undran om webbläsaren i min 920. När jag läser typ aftonbladet så skär den av typ mitt i sidan så man bara får med hälften. Det är på webbaserade sidor som det händer. Det har vart så sen 8,1 om jag inte minns fel. Är med så jag får alla uppdateringar innan andra. Någon annan som har problem med det? Sen så bangar den ut typ och börjar pixla eller liknande hoppa typ svårt att förklara. Annars så är det helt klart den bästa telefonen jag haft. Vette fan vad man skall byta till nu när den är 2 år typ. Tror denna blir svårslagen.

Det är inte så att du har datakomprimering påslaget, för att spara data? Samt om den angivna månatliga datamängden börjar överskridas så laddas inte sidorna helt.

Alltså Data sense jag pratar om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Jag sitter nu med en Lumia 720 som jag tappat en hiskeligt massa gånger. Den har börjat "spöktrycka" på touchknapparna ibland och så är kameran helt igendammad så tankarna går ju mot att byta ut den.

Å andra sidan är den enda prestandagrej jag stör mig lite på med den att alla websidor verkar laddas om helt så fort jag byter flik i webläsaren eller växlar till en annan app en stund. Det gör det rätt meningslöst att surfa i olika flikar. Är det någon märkbar skillnad här på WP-mobiler med 1 eller 2GB RAM jämfört med mina nuvarande 512MB? Om inte kan jag lika gärna behålla den ett halvår eller så till så länge nuvarande småstrul inte blir värre.

Gick själv från lumia 625 som har 512 MB till en lumia 930 med 2GB och det är just i omladdning av webbsidor man märker enorm skillnad. Nu är det extremt sällan en sida laddas om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av istream:

Gick själv från lumia 625 som har 512 MB till en lumia 930 med 2GB och det är just i omladdning av webbsidor man märker enorm skillnad. Nu är det extremt sällan en sida laddas om.

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter ju lovande. Då är frågan hur mycket bättre 2GB är än 1.

Kan nog hålla mig till efter jul oavsett. Känns inte trängande.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Det låter ju lovande. Då är frågan hur mycket bättre 2GB är än 1.

Kan nog hålla mig till efter jul oavsett. Känns inte trängande.

Vill påstå att 2GB RAM gör väldigt stor skillnad mot en.

Permalänk
Medlem

Tydligt är att kamerauppdateringarna släpar efter, eftersom det är alla dom modeller utan dessa som Denim kommer först till. Tidigare var ju sagt först till 930 och 1520.

Permalänk
Medlem

Min 930 fick just Denim.

Permalänk
Medlem
Skrivet av legis:

Min 930 fick just Denim.

Hah! Bara för du sa det så sökte jag efter update på min 930, och vipps! Denim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Hah! Bara för du sa det så sökte jag efter update på min 930, och vipps! Denim

Får det berömda 8018830f felet (omtar och byte av språk/rgiom hjälpte inte. Laddaren ikopplad också)
Får nog vänta på att MS löser det .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ni som fått Denim på 930, kör ni med DP?

Permalänk
Medlem

Jag kör inte med DP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av legis:

Jag kör inte med DP.

Är det Denim med kamerauppdateringar och allt ni fått?

Permalänk
Skrivet av ffodil:

Är det Denim med kamerauppdateringar och allt ni fått då?

Ja

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Om du kör DP kan du testa att bara inaktivera DP och sedan söka efter uppdatering. Verkar fungera för många andra.

Permalänk
Medlem

Jag kör inte heller med DP.

Permalänk
Medlem

DP har ingenting med firmware-uppdateringar att göra, (som Denim är).
DP påverkar bara OS-uppdateringar.

Alla får firmware-uppdateringar "samtidigt" oavsett DP eller inte.