Gamla Mac 3.5 disketter från tidigt 90-tal, hur läsa filerna?

Permalänk

Gamla Mac 3.5 disketter från tidigt 90-tal, hur läsa filerna?

Jag har en knippe gamla 3.5 tums disketter med huvudsakligen textfiler skapade i ordbehandlingsprogram på en Macintosh mellan 1990-1995 uppskattningsvis. Jag skulle gärna vilja ta del av informationen på dessa diskar och undrar vad jag behöver för att kunna göra det? Jag kör PC och vad jag förstår finns ingen möjlighet att kommunicera Mac-diskar med en PC. Dessutom är 3.5 rums diskarna av olika storlek. Vissa är på 720k medan andra är på 1.0, 1.4 och 1.44 Mb.Hur kommer jag åt informationen på enklaste sättet?

Permalänk
Medlem

På en äldre macintosh?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Entusiast

I regel kan de flesta Linux-distributioner läsa även gamla filsystem.
Förutsatt att datorn din redan har en diskettstation.
Ladda ner en valfri Linux Live distribution, och kör den direkt från en bränd DVD-skiva eller från USB-minne.
Jag rekommenderar det lilla programmet Linux Live USB Creator för att ladda ner, och skapa en startbar Linux Live USB sticka.

När ni väl har startat upp distributionen. Starta en filhanterare, stoppa in disketten, och öppna den i filhanteraren.
Diskettenheten borde synas bland enheter (Devices). Med lite tur så visas innehållet på disketten, och ni kan nu kopiera dessa filer till ett annat medium. Fördelsaktigt till ett annat ledigt USB-minne eller en extern hårddisk. Ni kan också kopiera filerna till datorns interna hårddisk.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av Heinel:

På en äldre macintosh?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är förstås det kanske mest logiska alternativet. Men jag har hört att beroende på vilken typ av disketter det rör sig kan en Macintosh från exempelvis 1995 inte läsa disketter som skapades under tidigt 90-tal etc.? Vilken modell skulle man då införskaffa för att vara säker på att alla disketter går att läsa?

Eventuellt, finns det någon annan lösning där man kan få över materialet via en PC (eller annan modul) till en CD/DVD?

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

I regel kan de flesta Linux-distributioner läsa även gamla filsystem.
Förutsatt att datorn din redan har en diskettstation.
Ladda ner en valfri Linux Live distribution, och kör den direkt från en bränd DVD-skiva eller från USB-minne.
Jag rekommenderar det lilla programmet Linux Live USB Creator för att ladda ner, och skapa en startbar Linux Live USB sticka.

När ni väl har startat upp distributionen. Starta en filhanterare, stoppa in disketten, och öppna den i filhanteraren.
Diskettenheten borde synas bland enheter (Devices). Med lite tur så visas innehållet på disketten, och ni kan nu kopiera dessa filer till ett annat medium. Fördelsaktigt till ett annat ledigt USB-minne eller en extern hårddisk. Ni kan också kopiera filerna till datorns interna hårddisk.

Tack för det, jag ska testa detta!

Permalänk
Rekordmedlem

Macen hade en egen diskettstation som skiljer sig hårdvarumässigt mot det som användes i pc så om det är gamla macdiskar så går de förmodligen bara att läsa i en sådan drive oavsett om man har nån mjukvara som känner igen filformatet.
Macdiskarna roterar långsammare och de packade in mer data på dem med GCR än man lagrade på pc diskar.

Never connect an Apple II 5.25" drive to a Macintosh 19 pin floppy port.
Apple II and III 5.25" drives are all 140K in size and use the GCR recording technique. GCR disks cannot be read by standard PC disk controllers.
3.5" 400K and 800K drives use the GCR recording technique. GCR disks cannot be read by standard PC disk controllers.
3.5" 1.4M drives can use both GCR and MFM recording techniques; the MFM technique is used to create 720K or 1440K PC format floppy disks. MFM disks can only be read/created by an Apple II with the "Superdrive" controller or a Mac with FDHD ROMs.

http://www.vintagemacworld.com/drives.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Garcia666:

Tack för det, jag ska testa detta!

Testade Ubuntu men får tyvärr inte fram floppydisken i nån filhanterare (en USB-kopplad floppy). Finns det nåt annat LINUX-alternativ?

Permalänk
Medlem

Som mrqaffe skriver ovan, använder sig Macintosh av ett GCR-baserat format med variabel rotationshastighet. Möjligen om man använder en speciell hårdvara typ Catweasel, Kryoflux, SuperCard Pro eller liknande skulle du kunna ansluta en "vanlig" PC-diskettstation och läsa dessa, men med tanke på variabel hastighet är jag inte helt säker att det går ändå.

Många Macar från mitten av 90-talet hade stöd både för de egna, äldre GCR-baserade formaten och genom funktionen SuperDrive (?) kunde även läsa och skriva till PC-formatterade disketter. Det skulle kunna vara din lycka, om du kommer över en sådan Mac som kan användas för att läsa från gamla disketter och skriva till PC-disketter. Har du sedan riktig tur, får du tag på en Mac med nätverkskort så du kan ansluta den till ditt LAN, installera en lokal FTP-server på din PC och föra över filerna där istället för att ta ett till mellansteg med disketter.

Nästa problem blir förstås filformat, teckenkonverteringar osv men det är ju en annan diskussion än hur man för över rådatat.

Permalänk
Medlem

Har själv en gammal PowerBook med diskettstation och externt nätverkskort. Tror till och med att det ligger ett gammalt 33,6k modem i väskan. Senast jag testade den så gick det att läsa från disketter som legat sedan 1990-tal.

Ett tips är att leta på blocket efter liknande eller Mac Classic II, Performa etc.

Permalänk

Hittade denna på tradera http://www.tradera.com/item/340854/221607808/komplett-macinto...

Men huruvida den klarar diskarna överlåter jag till någon annan.

Modellen ska ha funnits -94 till -95 enligt http://www.everymac.com/systems/apple/mac_lc/specs/mac_lc_630...

Permalänk
Medlem

För att läsa standard 3.5" disketter (alla Macintosh datorer har haft denna storleken på disketter) så behöver man en diskettstation till en PC med windows (intern eller USB) och programmet HFS Explorer.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av beh:

För att läsa standard 3.5" disketter (alla Macintosh datorer har haft denna storleken på disketter) så behöver man en diskettstation till en PC med windows (intern eller USB) och programmet HFS Explorer.

Som mrqaffe skrev ovan, så har äldre macs ett annat magnetiskt format på disketterna, vilket standard PC-diskettstationer inte kan läsa.
Frågan är vad för disketter som TS sitter på. Jag uppfattar det som att det är lite av en salig blanding, där en del kommer att gå att läsa. Andra inte.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av beh:

För att läsa standard 3.5" disketter (alla Macintosh datorer har haft denna storleken på disketter) så behöver man en diskettstation till en PC med windows (intern eller USB) och programmet HFS Explorer.

Man måste ha en mekaniskt kompatibel diskettstation för att klara gamla diskar så en modern usbenhet kan troligen inte läsa gamla disketter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Som mrqaffe skrev ovan, så har äldre macs ett annat magnetiskt format på disketterna, vilket standard PC-diskettstationer inte kan läsa.
Frågan är vad för disketter som TS sitter på. Jag uppfattar det som att det är lite av en salig blanding, där en del kommer att gå att läsa. Andra inte.

Skrivet av mrqaffe:

Man måste ha en mekaniskt kompatibel diskettstation för att klara gamla diskar så en modern usbenhet kan troligen inte läsa gamla disketter.

Det absolut vanligast förekommande Mac disketterna i Sverige var FDHD / Superdrive. Det är endast ett fåtal Macintosh-maskiner som inte använder detta format (de tidiga innan 1987). Det kostar inget att försöka, speciellt om disketterna är märkta med "1.44 MB" för då är de inhandlade efter att Apple gick över till MFM. Det säger visserligen inget om enheten som skrev på disketterna, men är i alla fall en indikator på att de skulle kunna läsas i en vanlig MFM Floppy-station.

Jag spår att alla är skrivna med MFM och att om de inte går att läsa är det för att de blivit avmagnetiserade.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av beh:

Det absolut vanligast förekommande Mac disketterna i Sverige var FDHD / Superdrive. Det är endast ett fåtal Macintosh-maskiner som inte använder detta format (de tidiga innan 1987). Det kostar inget att försöka, speciellt om disketterna är märkta med "1.44 MB" för då är de inhandlade efter att Apple gick över till MFM. Det säger visserligen inget om enheten som skrev på disketterna, men är i alla fall en indikator på att de skulle kunna läsas i en vanlig MFM Floppy-station.

Jag spår att alla är skrivna med MFM och att om de inte går att läsa är det för att de blivit avmagnetiserade.

Vilket var varför jag i mitt första inlägg ovan tipsade om att prova en Linux-distribution. I regel brukar det fungera, då Linux stödjer de flesta filsystemen. Även gamla sådana.
Skulle det visa si bli svårt att läsa disketterna, har man också tillgång till det förträffliga verktyget "ddrescue".

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Garcia666:

Testade Ubuntu men får tyvärr inte fram floppydisken i nån filhanterare (en USB-kopplad floppy). Finns det nåt annat LINUX-alternativ?

Prova att öppna en terminal, och kör följande kommandon:

sudo modprobe hfs sudo mkdir /mnt/floppy sudo mount /dev/fd0 /mnt/floppy

Andra raden kan ge ett felmeddelande om att mappen redan existerar, bara att ignorera och köra nästa kommando.
Öppna sedan en filhanterare, och navigera till /mnt/floppy

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Tusen tack för alla tips, jag ska orientera mig igenom dom och se vad det går att göra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Vilket var varför jag i mitt första inlägg ovan tipsade om att prova en Linux-distribution. I regel brukar det fungera, då Linux stödjer de flesta filsystemen. Även gamla sådana.
Skulle det visa si bli svårt att läsa disketterna, har man också tillgång till det förträffliga verktyget "ddrescue".

Det är klart, HFS Explorer är bara ett enklare verktyg för att komma åt HFS enheter under Windows. Dock har det inte någon ddrescue liknande funktionalitet. Men om det är allt som behövs är det betydligt enklare än att ladda hem, skriva till USB och boota en linux dist som det inte ens är säkert att TS behärskar.

Men det är helt klart att man lär sig mer genom att gå den svåra vägen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av beh:

Det är klart, HFS Explorer är bara ett enklare verktyg för att komma åt HFS enheter under Windows. Dock har det inte någon ddrescue liknande funktionalitet. Men om det är allt som behövs är det betydligt enklare än att ladda hem, skriva till USB och boota en linux dist som det inte ens är säkert att TS behärskar.

Men det är helt klart att man lär sig mer genom att gå den svåra vägen.

Det kan väl erkännas att en annan är en aningen insnöad på linux också.
Det är oftast en universal-lösning som fungerar till det mesta.

Problem?
Boota upp linux.
???
Problemet löst.

Linux löser allt. Disktrubbel, okända filsystem, Ta sig runt spärrar, världshunger,, krig, trasiga brödrostar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Hm, nu har jag också lärt mig att Mac-datorer redan från 1988 började levereras med SuperDrive, och att i alla fall HD-formaten av HSV då bygger på MFM och som redan nämnts ska gå att läsa med olika PC-program.

Däremot kvarstår väl frågan vad Garcia666 gör med disketter som är formatterade till lägre kapacitet, om dessa är DD återstår del av problemet, men förhoppningsvis handlar en del om säkerhetskopior eller att tillräckligt många av disketterna är av sådan modell att de går att läsa på en PC utan övriga omvägar som nämnts.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zapac:

Hm, nu har jag också lärt mig att Mac-datorer redan från 1988 började levereras med SuperDrive, och att i alla fall HD-formaten av HSV då bygger på MFM och som redan nämnts ska gå att läsa med olika PC-program.

Däremot kvarstår väl frågan vad Garcia666 gör med disketter som är formatterade till lägre kapacitet, om dessa är DD återstår del av problemet, men förhoppningsvis handlar en del om säkerhetskopior eller att tillräckligt många av disketterna är av sådan modell att de går att läsa på en PC utan övriga omvägar som nämnts.

DD disketter (720 kb) går att läsa med de flesta HD diskettstationer (2*720=1440kb)
DD har 40 spår, medans HD har 80 spår.

1,4 Mb disketterna är troligen bara specialformaterade HD disketter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Hm, bygger inte det resonemanget på att "nyare" Macar med SuperDrive sparar i ett MFM-format även på DD? Vad jag förstått användes fortfarande GCR och CAV för formaten med lägre kapacitet, kanske för att de då automagiskt ändå skulle bli användbara på tidigare Mac-modeller, men det är förstås möjligt att man kunde välja mellan 800K med GCR eller 720K med MFM och i det senare fallet då fortfarande få PC-kompatibla disketter.

Jaja, det skadar ju inte OP att testa föreslagna metoder, och om några disketter inte går att läsa finns det rimliga förklaringar utöver att de skulle vara skadade.

Permalänk
Medlem

chansen är stor att filerna inte går att läsa ändå, 20 år är lång tid för disketter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapac:

Vad jag förstått användes fortfarande GCR och CAV för formaten med lägre kapacitet, kanske för att de då automagiskt ändå skulle bli användbara på tidigare Mac-modeller, men det är förstås möjligt att man kunde välja mellan 800K med GCR eller 720K med MFM och i det senare fallet då fortfarande få PC-kompatibla disketter.

Helt rätt. De gamla 400K/800K-disketterna går bara att läsa med en gammal mac med 400K/800K-station, eller en halvgammal med en sk "superdrive" som kunde läsa både Mac 400K/800K/1.44MB samt DOS 720K/1.44MB.

Visa signatur

En likadan som Arne Weise har.
http://www.skydiveumea.se

Permalänk
Medlem

20 år är inte så farligt för disketter som förvarats på ett vettigt sätt. Jag har såväl 3,5" DD (Amiga *) som tenderar att fungera lika bra nu som för 22 år sedan, och ett antal 5,25" DD (C64/PET *) som är både 25, 30 och i något enstaka fall ännu äldre än så som fortfarande går att läsa. Jag vet att rent fysikaliskt ska de tappa sin magnetisering efter så lång tid, och kanske återkommande användning påverkar magnetiseringen i någon riktning, men min personliga erfarenhet så här långt är att disketterna håller längre än de borde.

Visst, om tio år kanske jag har en annan uppfattning men flyttar man data idag är chanserna ännu goda att man inte tappar innehåll.

(*) Iofs har alla dessa format gemensamt att de tillämpar olika former av GCR-kodning istället för FM/MFM-kodning, men jag tror inte att detta påverkar dataintegriteten. Om så däremot är fallet, är alla innehavare av CP/M-datorer, gamla PC och uppsjövis med andra system som har FM eller MFM att beklaga, utifall de disketterna lättare skulle utveckla läsfel än bl.a. Commodore och Apple-disketter. Detta är som sagt ogrundad spekulation.