Köpråd, lagring 8TB+ (Mediacenter)

Permalänk
Medlem

Köpråd, lagring 8TB+ (Mediacenter)

Jag är på jakt efter en lagringslösning till min TV-dator (Mac mini) som ska hålla en mängd 1080-material, vara hyfsat snabbt, tyst och där formfaktorn också är relevant (ska stå framme vid TVn) Har någon ett tips till en vilsen själ?

Kan tänka mig en enklare NAS-historia också (har en AirPort Extreme m USB, men antar att prestandan blir lidande?)

Edit; budget, runt 4000 kr

Permalänk
Medlem

Budget?
Jag rekommenderar ett Synology NAS helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Tänkt mig en budget runt 4000 kr. Jag är inte ute efter någon specifik funktionalitet i en NAS, men det kanske finns sådana som "bara" är lagring?

Permalänk
Medlem

Synology NAS är ett bra alternativ, har själv en DS415+ dock hamnar den över din budget. En DS414 alternativt DS415play kanske skulle kunna vara något?

Permalänk
Medlem

Synology är en bra nas har själv en nyköpt 1815+

Visa signatur

IT-tekniker på Witofix
www.wifixit.se

Permalänk
Medlem

Osäker på NAS-spåret, dock. Kommer ju att ha en dedikerad Mac Mini som server - bör det inte (prestandamässigt) vara bättre med att koppla in något, typ RAID:at, via USB3.0 direkt in i den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkEye:

Osäker på NAS-spåret, dock. Kommer ju att ha en dedikerad Mac Mini som server - bör det inte (prestandamässigt) vara bättre med att koppla in något, typ RAID:at, via USB3.0 direkt in i den?

När jag skaffade min NAS så kopplade jag ut min lagringshårddisk från min primära dator och har enbart SSDer i den. Lagring sker på nasen och med 1 Gbit / sek som ger ~120 MB / sek i överföringshastighet så räcker det gått och väll. Väldigt sällan jag önskar att jag hade högre hastighet.

Dock kommer jag i framtiden när jag köper en ny burk åter igen bara köra SSD och lämna den primära lagringen till min SSD. Ända skillnaden är att jag kommer köra 2 st 1Gbit linor mellan datorn och Nasen för att ge en teoretisk hastighet av 250 MB / sek

Permalänk
Medlem

Hur är det med ljudnivåer i en Synology NAS? Antar att det beror på diskar (som ni gärna också får rekommendera) Och hur mycket värme alstrar de?

Permalänk
Medlem

Jag har min NAS stående brevid min ena skärm och just nu låter min dator mer, de gånger jag noterar NAS ljudnivå är då diskarna jobbar mycket.

Jag kör med WD RED som är NAS diskar och är till för att vara igång 24/7. Du bör sattsa på lite dyrare diskar till detta ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkEye:

Osäker på NAS-spåret, dock. Kommer ju att ha en dedikerad Mac Mini som server - bör det inte (prestandamässigt) vara bättre med att koppla in något, typ RAID:at, via USB3.0 direkt in i den?

Tveksamt. Fördelen med en NAS är att den är tillgänglig även när datorn är avstängd, och elförbrukningen från de här enheterna brukar vara minimal jämfört med kompletta datorer. Möjligen är det fel väg att gå med en dedikerad MacMini som server. Det beror lite på vad du har tänkt att ha den till. Funktionaliteten i dagens NAS'ar är väldigt bred.

Skrivet av HawkEye:

Hur är det med ljudnivåer i en Synology NAS? Antar att det beror på diskar (som ni gärna också får rekommendera) Och hur mycket värme alstrar de?

Båda mina burkar drar under 65w, med 4'a HD's vardera. deras absoluta max är 150-200w, det är vad deras strömförsörjning klarar av att leverera, men där har jag aldrig varit. Jag kan inte höra dem.

Dock är det en äldre NAS, och en "Headless server" från HP. (ReadyNAS NV+ V1 & HP X310)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.