Permalänk

Högsta upplösning 1200x1600

Så nu har jag precis bootat upp Windows och min högsta upplösning är 1200x1600. Jag har en 16:9 monitor som har 1080p. Mitt grafikkort är ett gtx 750 ti. Vad är felet? Jag använder vga. Jag har en tv med hdmi. Skulle det fungera bättre om jag använde hdmi istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swagger McJagger:

Skulle det fungera bättre om jag använde hdmi istället?

Absolut! HDMI eller DVI är det du vill använda. Jag tror knappast att det finns någon 16:9-monitor utan någon av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swagger McJagger:

Så nu har jag precis bootat upp Windows och min högsta upplösning är 1200x1600. Jag har en 16:9 monitor som har 1080p. Mitt grafikkort är ett gtx 750 ti. Vad är felet? Jag använder vga. Jag har en tv med hdmi. Skulle det fungera bättre om jag använde hdmi istället?

För mig fungerade 1080p med en VGA-kabel på ett 9800 GT så jag tror att något annat är fel. Finns datorer i skolan med DVI på 1080p som har maxupplösning på 1366x768 eller något sånt och de har en ful svart kant.

Om felet är i kabeln så hjälper det byta.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med drivers? Jag har haft ett liknande problem med ett amd kort där jag inte fick in den optimala upplösningen, det löstes med att installera drivers. Som nämnts tidigare, hdmi är bättre än vga så testa byta kabel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600 | RX 7900 XTX
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Har du installerat drivrutiner för kortet?
Har svårt att tänka mig att ett såpass modernt grafikkort inte skulle klara av D-Sub i 1080p.

Edit:
kan du köra digitalt (DVI eller HDMI) så kommer det att ge dig bättre bild.
Digitalt är alltid att föredra över analogt

Edit 2:
för att inte spränga en blodådra på audiofiler, digitalt > analog när det gäller BILD!

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Har du installerat drivrutiner för kortet?
Har svårt att tänka mig att ett såpass modernt grafikkort inte skulle klara av D-Sub i 1080p.

Edit:
kan du köra digitalt (DVI eller HDMI) så kommer det att ge dig bättre bild.
Digitalt är alltid att föredra över analogt

Audiofiler håller inte med dig.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Audiofiler håller inte med dig.

Fast nu gäller det ju bild!
När det gäller ljud kör jag själv analogt i hela kedjan.
Speciellt mikrofoner skulle jag aldrig köra digitalt

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Fast nu gäller det ju bild!
När det gäller ljud kör jag själv analogt i hela kedjan.
Speciellt mikrofoner skulle jag aldrig köra digitalt

Jag vet vad du menade, kunde inte bara låta bli att skriva.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av dagbro:

Absolut! HDMI eller DVI är det du vill använda. Jag tror knappast att det finns någon 16:9-monitor utan någon av dem.

Skrivet av ArcticFire:

För mig fungerade 1080p med en VGA-kabel på ett 9800 GT så jag tror att något annat är fel. Finns datorer i skolan med DVI på 1080p som har maxupplösning på 1366x768 eller något sånt och de har en ful svart kant.

Om felet är i kabeln så hjälper det byta.

Skrivet av mangoo97:

Hur ser det ut med drivers? Jag har haft ett liknande problem med ett amd kort där jag inte fick in den optimala upplösningen, det löstes med att installera drivers. Som nämnts tidigare, hdmi är bättre än vga så testa byta kabel.

Skrivet av MaxieTheHatter:

Har du installerat drivrutiner för kortet?
Har svårt att tänka mig att ett såpass modernt grafikkort inte skulle klara av D-Sub i 1080p.

Edit:
kan du köra digitalt (DVI eller HDMI) så kommer det att ge dig bättre bild.
Digitalt är alltid att föredra över analogt

Edit 2:
för att inte spränga en blodådra på audiofiler, digitalt > analog när det gäller BILD!

Skrivet av GarfieldPower:

Audiofiler håller inte med dig.

Skrivet av MaxieTheHatter:

Fast nu gäller det ju bild!
När det gäller ljud kör jag själv analogt i hela kedjan.
Speciellt mikrofoner skulle jag aldrig köra digitalt

Skrivet av GarfieldPower:

Jag vet vad du menade, kunde inte bara låta bli att skriva.

Installerade drivrutinerna och startade om datorn, och BAM! 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swagger McJagger:

Installerade drivrutinerna och startade om datorn, och BAM! 1080p

Härligt!

Visa signatur

Ryzen 5 7600 | RX 7900 XTX
Citera för svar