Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Härligt att vi tagit oss upp igen efter dippen.
Jag satt kvar med alla poster och ligger ungefär lika som innan dippen.
Hur går det för er andra?

Min portfölj

Aktier:
HM 18.3%
SAAB 12.6%
Opus 7.8%
Peab 6.4%
CDON 3.9%
Tikspac 2.7%
SIVERS IMA 1.34%
Deltaco 1.2%
Diverse smått 3%

Fonder:
Carnegie Småbolag 23.3%
Spiltan Aktiefond invest 19.1%

Bästa aktien är Deltaco som stigit med drygt 30%. Synd bara att det var en liten post jag köpte.

Köpte även en liten post i ICA för ungefär ett år sedan på strax över 200 kr, blev lite less och tyckte att den bara stog still och stampade så sålde av i somras, idag ligger den på 295:- .....

Permalänk
Medlem

Lite sent nu kanske, men som en kommentar på Valiumballongs frågan varför en del av er har många småposter.
Om man vill ha en balanserad portfölj med riskspridning så är ju många småposter klart att föredra.
Kan egentligen bara se ett par nackdelar med det.
Lite större overhead i form av courtage, men det påverkar ju bara om man balanserar om sin portfölj ofta.
Det är mycket jobb att hålla en stor portfölj uppdaterad, om man är en aktiv aktiehandlare som gör sina egna analyser osv.
Chansen till jackpot minskar (såklart i och med den ökade riskspridningen)

Personligen försöker jag ha minst 7-8 olika aktier i minst 2-3 branscher i min portfölj, samt 30%-40% i fonder, för att slippa bli av med rubbet...

Sen kan man ju viga en viss del av sin portfölj till spelpengar, för att få ha lite skoj. Men jag skulle aldrig sätta hela mitt kapital i bara 2-3 aktier i samma bransch, det skulle jag se som galet riskfyllt.

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Medlem

Läser Claes Hembergs blogg lite nu och då och han har skrivit ett inlägg om en finansgurus tro på framtida marknader. Tyckte inlägget och resonemanget är ganska intressant med att dagens unga är den första generation som kommer ha det sämre än sina föräldrar. Asien lyfts fram som viktiga marknader att investera i medan Europa och USA inte lockar. Är det någon här som handlar med fonder och som investerar i exempelvis tillväxtmarknader eller är det Stockholmsbörsen som gäller?

Inlägget hittas här: http://blogg.avanza.se/hemberg/2014/11/25/investeringsgurun-k...

Permalänk
Medlem

Är det någon egentligen skillnad på de olika indexfonderna som de olika bankerna har? Jämför mest Avanza Zero och Nordnet Superfond. Nordnet har gått bättre i år, men Zero har gått bättre på 5 år. Zero har typ 20-25 ggr mer i fondförmögenhet om det nu spelar någon roll, 11 mot 0,5 miljarder.

Permalänk
Medlem

Köpte på mig lite Avanza Zero som en liten post för ca 2 månader sedan, mest för att jag trodde på en börsuppgång innan året skulle ta slut och Avanza Zero var enkelt att lägga in pengarna i med konto hos Avanza. Upp 14% sedan dess, nu var det ju en rätt liten post men en vinst på 6-7 tusen är ju inget man blir ledsen över. Nu är frågan om man bara skall ligga kvar eller sälja av.

Skrivet av Ako:

Läser Claes Hembergs blogg lite nu och då och han har skrivit ett inlägg om en finansgurus tro på framtida marknader. Tyckte inlägget och resonemanget är ganska intressant med att dagens unga är den första generation som kommer ha det sämre än sina föräldrar. Asien lyfts fram som viktiga marknader att investera i medan Europa och USA inte lockar. Är det någon här som handlar med fonder och som investerar i exempelvis tillväxtmarknader eller är det Stockholmsbörsen som gäller?

Inlägget hittas här: http://blogg.avanza.se/hemberg/2014/11/25/investeringsgurun-k...

Jag försöker köra en stor andel Asien och världen (som inte fokuserar allt för mycket på Europa/USA) på tjänstepensionen. Det är utvecklingsregionerna jag tror kommer växa något otroligt tills jag skall pensionera mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Är det någon egentligen skillnad på de olika indexfonderna som de olika bankerna har? Jämför mest Avanza Zero och Nordnet Superfond. Nordnet har gått bättre i år, men Zero har gått bättre på 5 år. Zero har typ 20-25 ggr mer i fondförmögenhet om det nu spelar någon roll, 11 mot 0,5 miljarder.

Eftersom de är passivt förvaltade fonder så spelar fondförmögenheten ingen roll. Det är marginell skillnad mellan fonderna, tittar man på de största innehaven så har Nordnets Superfond en mer jämn storlek på sina innehav där HM är störst på 8,4 % och Nordea näst störst med 8,0 %. Detta kan jämföras med Avanza Zero där HM uppgår till hela 12 % medan Nordea 10,8 %. Det kanske kan vara värt att slå ett öga på innehaven för den nyfikne. Den late väljer helt enkelt fond efter vilken bank man har.

Permalänk
Medlem

Vad tänker ni proffs om företaget Powercells notering på First North?

https://www.avanza.se/avanzabank/kampanjer/cf/2014/powercell/index.html

Verkar väldigt bra i pdfen där på sidan men även jag som är oinsatt kan anta att alla företag ser väldigt bra ut inför noteringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenofonus:

Vad tänker ni proffs om företaget Powercells notering på First North?

https://www.avanza.se/avanzabank/kampanjer/cf/2014/powercell/index.html

Verkar väldigt bra i pdfen där på sidan men även jag som är oinsatt kan anta att alla företag ser väldigt bra ut inför noteringar.

Finns en tråd om det på Flashback, jag har dock inte läst något i den. Dock skummade jag snabbt igenom prospektet och det finns några saker som jag tycker är värt att nämna.

Det första är att minsta inköp är 8600 kr. Vid en sådan här investering, där bolaget fortfarande går med förlust (vad jag lyckats utläsa) så är det viktigt att en den inte tar över för stor del av portföljen. Jag tycker själv att den inte bör överstiga 10 % vilket gör att man bör ha en portfölj på ca 100.000 kr.
En annan grej är att jag är på tok för dålig för att dra några slutsatser om hur företaget ligger till rent ekonomiskt. Varför vill de börsnoteras? Varför tar de in pengar i en emission? Hur länge klarar de sig på dessa pengar?
Den sista grejen man bör ta reda på är när företaget förväntas gå med vinst? Bara för att de går med förlust nu behöver inte det betyda att aktiekursen inte kommer utvecklas väl, det beror på hur marknaden analyserar bolaget.

För att nämna något positivt så verkar det som att de har några stora bolag i ryggen, bl.a. Volvo Group Venture Capital som äger 16,1 %. Skulle jag finna detta bolag intressant så hade jag trots allt avvaktat till efter börsnotering och därefter haft koll på hur marknaden behandlar aktien. Detta är dock bara mina åsikter.

Permalänk
Medlem

Hej, jag tänkte ställa en snabb fråga som har med den finansiella analysen av ett företag att göra:
Låt säga att ett företag i sin årsredovisning har 23000 msek i summa tillgångar, och 15000 msek i summa skulder. Som jag har förstått det av att läsa böcker och på internet så är det bra för ett företag när tillgångarna är värda mer än skulderna. Gäller detta för alla sorters företag, t.ex. ett fastighetsbolag, där tillgångarna ändå måste vara de fastigheter man äger, eller är just t.ex. fastighetsbolag ett undantag från denna ratio mellan skuld och tillgångar?

Vet att det är en lite annorlunda fråga, men hoppas någon här som har koll på läget har lust att hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qonny:

Hej, jag tänkte ställa en snabb fråga som har med den finansiella analysen av ett företag att göra:
Låt säga att ett företag i sin årsredovisning har 23000 msek i summa tillgångar, och 15000 msek i summa skulder. Som jag har förstått det av att läsa böcker och på internet så är det bra för ett företag när tillgångarna är värda mer än skulderna. Gäller detta för alla sorters företag, t.ex. ett fastighetsbolag, där tillgångarna ändå måste vara de fastigheter man äger, eller är just t.ex. fastighetsbolag ett undantag från denna ratio mellan skuld och tillgångar?

Vet att det är en lite annorlunda fråga, men hoppas någon här som har koll på läget har lust att hjälpa.

Att köpa ett fastighetsbolag där det bokförda (och reella) värdet på fastigheterna understiger lånen är minst sagt risky business för att inte säga helt vansinnigt. Dels riskerar fastighetsbolaget att bli utsatt för en s k tvångsamortering (vilket innebär att banken kräver amortering pga för håg belåning av fastighetsportföljen) - vilket erfordrar kontanta medel, dels kommer troligtvis bolaget få pröjsa så pass mycket ränta i och med hög belåning att bolaget svårligen kan komma att leverera någon avkastning - överhuvud. Så, galet överbelånade fastighetsbolag är ingen höjdare. Däremot är det som du skriver väldigt vanligt med belåning inom fastighetsbranschen. Att endast göra förvärv med företagets och dess ägares egna pengar riskerar att även det generera dålig avkastning . Exakt hur pass högt belånade företagen är varierar lite. En siffra som jag har i mitt huvud är att kring 70%-belåning är vanligt. Enkelt uttryckt kan man säga att högre belåning innebär en högre hävstång, medan det samtidigt också leder till högre risk (som med alla investeringar)...

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Att köpa ett fastighetsbolag där det bokförda (och reella) värdet på fastigheterna understiger lånen är minst sagt risky business för att inte säga helt vansinnigt. Dels riskerar fastighetsbolaget att bli utsatt för en s k tvångsamortering (vilket innebär att banken kräver amortering pga för håg belåning av fastighetsportföljen) - vilket erfordrar kontanta medel, dels kommer troligtvis bolaget få pröjsa så pass mycket ränta i och med hög belåning att bolaget svårligen kan komma att leverera någon avkastning - överhuvud. Så, galet överbelånade fastighetsbolag är ingen höjdare. Däremot är det som du skriver väldigt vanligt med belåning inom fastighetsbranschen. Att endast göra förvärv med företagets och dess ägares egna pengar riskerar att även det generera dålig avkastning . Exakt hur pass högt belånade företagen är varierar lite. En siffra som jag har i mitt huvud är att kring 70%-belåning är vanligt. Enkelt uttryckt kan man säga att högre belåning innebär en högre hävstång, medan det samtidigt också leder till högre risk (som med alla investeringar)...

Bra att veta om fastighetsbolag! Tack för svar. Och bara för att se så att jag har koll på nyckelorden här: om ungefär 70% av kapitalet är belånat, så är resten, 30%, solida medel, eller hur?

Permalänk
Skrivet av Qonny:

Bra att veta om fastighetsbolag! Tack för svar. Och bara för att se så att jag har koll på nyckelorden här: om ungefär 70% av kapitalet är belånat, så är resten, 30%, solida medel, eller hur?

Enkelt uttryckt ja. Resterande 30% är alltså likvida medel

Ako, vad tror du på rak arm om Astra samt KapitalInvest?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Master Chief:

Enkelt uttryckt ja. Resterande 30% är alltså likvida medel

Ako, vad tror du på rak arm om Astra samt KapitalInvest?

Jag vet inte. Vad tror du själv?

Permalänk

Alibaba 27,76%
Apple Inc. 19,38%
CellaVision AB -0,50%
Gabather AB 0,20%
SAAB AB ser. B -0,97%
Swedbank AB ser A 238,65%
Portfölj senaste 3månadera +11,22%, (OMX 5,68%)

Nu har jag ju sålt av väldigt mycket senaste månaden och investerat i Gabather och Cellavision, och jag tror nog den förstnämnda kommer göra ett ordentligt skutt i Jan eller Feb. Nu kommer ju även två börsdagar, måndag och tisdag och jag gissar att det kommer kunna köps för rea vissa aktier då man ska kvitta vinster. Och jag ser verkligen fram emot 2015 nu när jänkarna verkar fått fart på ekonomin, mitt enda oros moment är Putin. Har inte heller riktigt bestämt om jag ska sätta mig in i oljan.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIFFo_BEast:

Alibaba 27,76%
Apple Inc. 19,38%
CellaVision AB -0,50%
Gabather AB 0,20%
SAAB AB ser. B -0,97%
Swedbank AB ser A 238,65%
Portfölj senaste 3månadera +11,22%, (OMX 5,68%)

Nu har jag ju sålt av väldigt mycket senaste månaden och investerat i Gabather och Cellavision, och jag tror nog den förstnämnda kommer göra ett ordentligt skutt i Jan eller Feb. Nu kommer ju även två börsdagar, måndag och tisdag och jag gissar att det kommer kunna köps för rea vissa aktier då man ska kvitta vinster. Och jag ser verkligen fram emot 2015 nu när jänkarna verkar fått fart på ekonomin, mitt enda oros moment är Putin. Har inte heller riktigt bestämt om jag ska sätta mig in i oljan.

Jag väntar en stund med oljebolagen (jag har köpt aktier i AOI dock), köper tidigast runt mars. Oljan lär ju inte bottna i värde på en vecka direkt och sist låg den på botten ett bra tag innan den gick upp igen, så lika bra att vänta tills vi sett lite mer säljande. Jag tror experterna är ganska ense om att oljan troligtvis kommer falla några dollar till från här.

Permalänk
Medlem

Åsikter om att belåna aktiedepån?

1. För att köpa mer aktier.

2. För att täcka kontantinsats till bostadsköp. (Avanza's superlån har lägre ränta än bankens listade bolåneränta)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Åsikter om att belåna aktiedepån?

1. För att köpa mer aktier.

2. För att täcka kontantinsats till bostadsköp. (Avanza's superlån har lägre ränta än bankens listade bolåneränta)

Om det skulle gå ner säg 15%, så kommer det slå dig ännu hårdare då du använder belånade pengar. Hur skulle du känna kring detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Om det skulle gå ner säg 15%, så kommer det slå dig ännu hårdare då du använder belånade pengar. Hur skulle du känna kring detta?

Använder man inte bara depån som säkerhet för att få en bättre ränta? Hur depån går påverkar väl inte hans lån om det går till bostadsrätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Om det skulle gå ner säg 15%, så kommer det slå dig ännu hårdare då du använder belånade pengar. Hur skulle du känna kring detta?

Jag är fullt medveten om att man får en hävstångseffekt som kan vara både positiv eller negativ vid aktieköp av pengar från belåningen. Skulle jag belåna för att köpa aktier så skulle jag göra det vid en börsnedgång(När jag anser att börsen kommer vända), och lämna lite utrymme för eventuellt mer fallande kurser.

Tar man avanzas lån som exempel så övergår lånet till ett annat där man har högre ränta och högre belåningsgrad. Avanzas superlån har en belåningsgrad på 35%, det vanlig har en tillåten belåningsgrad på 90%.
Sedan fyller jag på min depå med nya pengar varje månad.

Vad anser du om en sådan strategi?

Skrivet av nmc:

Använder man inte bara depån som säkerhet för att få en bättre ränta? Hur depån går påverkar väl inte hans lån om det går till bostadsrätten.

Om depån går dåligt kan det hända att lånevillkoren på depån ändras och man får en högre ränta, men eftersom jag gör månatliga inbetalningar till depån så kommer belåningsmarginalen att öka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Jag är fullt medveten om att man får en hävstångseffekt som kan vara både positiv eller negativ vid aktieköp av pengar från belåningen. Skulle jag belåna för att köpa aktier så skulle jag göra det vid en börsnedgång(När jag anser att börsen kommer vända), och lämna lite utrymme för eventuellt mer fallande kurser.

Tar man avanzas lån som exempel så övergår lånet till ett annat där man har högre ränta och högre belåningsgrad. Avanzas superlån har en belåningsgrad på 35%, det vanlig har en tillåten belåningsgrad på 90%.
Sedan fyller jag på min depå med nya pengar varje månad.

Vad anser du om en sådan strategi?

Om depån går dåligt kan det hända att lånevillkoren på depån ändras och man får en högre ränta, men eftersom jag gör månatliga inbetalningar till depån så kommer belåningsmarginalen att öka.

I don't know man... Att förlita sig på förgängligheten i aktiekurser i syfte att köpa en bostadsrätt känns onekligen farligt. Hela ditt upplägg bygger ju på att du är likvid vid en eventuell kurskrasch. Samtidigt måste det väl då påpekas att risken är att du exempelvis har torskat jobbet vid ett sådant tillfälle (tänker mig exempelvis de som låg tungt i Lehman samtidigt som de jobbade där). Då står du ju risken att dels defaulta din borätt, dels - och kanske framförallt - att banken kör margin call på dina positioner (= GG WP, luspank, kyrkråtta, osv). Har du däremot lånat med borätten som säkerhet - som ju är betydligt mer trögrörlig vad gäller värdeförändring än aktier - minskar risken att du torskar din aktieportfölj avsevärt.

Nej, jag tror helt enkelt att det finns för liten uppsida kontra nedsida för att ta ut kontantinsatsen genom att belåna din portfölj.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Jag är fullt medveten om att man får en hävstångseffekt som kan vara både positiv eller negativ vid aktieköp av pengar från belåningen. Skulle jag belåna för att köpa aktier så skulle jag göra det vid en börsnedgång(När jag anser att börsen kommer vända), och lämna lite utrymme för eventuellt mer fallande kurser.

Tar man avanzas lån som exempel så övergår lånet till ett annat där man har högre ränta och högre belåningsgrad. Avanzas superlån har en belåningsgrad på 35%, det vanlig har en tillåten belåningsgrad på 90%.
Sedan fyller jag på min depå med nya pengar varje månad.

Vad anser du om en sådan strategi?

Om depån går dåligt kan det hända att lånevillkoren på depån ändras och man får en högre ränta, men eftersom jag gör månatliga inbetalningar till depån så kommer belåningsmarginalen att öka.

Avanzas superlån kräver följande

Citat:

För att få ansöka om lånet måste du vara, eller bli, Private Banking kund och ha minst 3 miljoner kronor i samlat kapital hos oss.

Låter som att du har missat hela grejen med att de kräver 3 miljoner i kapital för att få deras bra lånevillkor.

Permalänk
Medlem

Det här med att låna pengar till investeringar är en intressant diskussion. Nu dog den lite på grund av att det krävs, precis som Tino är inne på, ett kapital om 3 miljoner för att öht få låna. Men jag vill trots detta fortsätta diskussionen då jag själv funderat mycket kring det som mattoys är inne på:

Citat:

...en hävstångseffekt som kan vara både positiv eller negativ vid aktieköp av pengar från belåningen. Skulle jag belåna för att köpa aktier så skulle jag göra det vid en börsnedgång(När jag anser att börsen kommer vända), och lämna lite utrymme för eventuellt mer fallande kurser.
...

Jag anser att du har en vettig strategi, om än riskfylld.

Tittar vi exempelvis på en enskild aktie som är nedtryckt av en eller annan orsak under en period av nedgång så finns ju alltid risken att det ligger substans bakom kursraset i aktien. Ett exempel på detta är Swedbank (graf) som föll ca 90 % under finanskrisen och som svartmålades otroligt mycket i media. Nu i efterhand är det ju lätt att tänka "Staten skulle ju aldrig tillåta Swedbank att gå under, det är ju Sveriges största bank" men samtidigt så föll Ericsson under IT-kraschen så till den grad att den aldrig tidigare varit i närheten.

Trots detta är jag helt inne på mattoys spår, att belåning kan funka bra under krascher. Ett exempel på detta gjordes i bloggen Miljonär innan 30, en kille som lånade 100 000 kr av banken som han sedan investerade i börsen efter finanskrisen. För att komma undan den riskfyllda investeringen med att lägga alla ägg i samma korg kan man antingen lägga pengarna i 3-5 nedtryckta aktier alternativt en fond.

Vidare är ju frågan om det är rätt tid att investera nu. Själv är jag väldigt skeptisk även om det finns vissa signaler som talar för. Ett citat som är väldigt återkommande i aktie-sammanhang går något i stil med att cut losses short and let winners run. Är det då rätt att i tider som dessa belåna sig ända upp till insatsen för en bostadsrätt eller för att investera pengar på börsen? Ta en titt på denna graf, Stockholm OMXS30, senaste 10 åren.

Enligt grafen ligger Stockholmsindex kring all time high (ATH). Räntan i Sverige är så låg den kan bli och bostadspriserna har aldrig varit högre. Då ställer jag frågan igen, är det rätt tid att investera i bostadsrätt eller på börsen just nu?

Det som talar för att investera är att pengar är billigt idag. Utan att ha belägg för detta argument så påstår jag att folk i Sverige har pengar att spendera idag. Det pumpas in i börsen och i fonder vilket gör att priserna fortsätter att stiga. Detta är ju helt klart ett argument FÖR att investera på börsen. Vissa signaler har visat sig som talar för en bubbla här och var, men generellt är det positiva tongångar.

Det som talar mot att investera pengar idag är grafen ovan. Börsen kan stiga ytterligare 100 % härifrån på 1-3 år, vilken fantastisk investering vi gjort i så fall. Står vi utanför marknaden så missar vi denna. Men... som jag ser det så behöver det nödvändigtvis inte vara dåligt att investera idag, men situationen är heller inte helt lockande. Så skulle jag i dagens läge låna pengar för att investera på börsen? Aldrig! Skulle jag i dagens läge belåna mig till insatsen i en lägenhet? Inte en chans!

Även i detta argument saknar jag helt både erfarenhet och belägg men enligt mig så går bostäder och aktier mer eller mindre, hand i hand. Faller den ena är risken hög att den andra faller. Blir det en nedgång på det ena kommer folk behöva kapital vilket leder till att man även säljer det andra.

Summa summarum: Cut loosers short och håll i hästarna tills de stora och idag pålitliga svenska bolag fallit och åter ser köpvärda ut. Då finns det även utrymme att göra det med belåning precis enligt mattoys strategi ovan. Det är min tanke i det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Avanzas superlån kräver följande

Låter som att du har missat hela grejen med att de kräver 3 miljoner i kapital för att få deras bra lånevillkor.

Vart hittar du att man måste ha 3 miljoner? För att att låna på te.x guldnivå krävs vad jag förstår bara 250k kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Vart hittar du att man måste ha 3 miljoner? För att att låna på te.x guldnivå krävs vad jag förstår bara 250k kr.

Gjorde en miss och tolkade Superbolånett som Superlånet så där har du helt rätt.

Om du siktar på guldnivå så får du en ränta på 1,94 %. Jag antar att pengarna skall planeras i ett ISK med schablonskatt 0,27.
Dina pengar placerar du i Avanza Zero som är en svensk indexfond. Detta göra att du behöver få ett par procent i avkastning för att inte gå i förlust.

Om de pengar du skall ha är tänkt till att täcka en kontantinsats i framtiden för din bostad, så tycker jag att du bör ställa dig frågan. Om det skulle visa sig gå dåligt så kan du göra en förlust. Denna förlust kan göra att din plan att skaffa en egen bostad med dessa tänkta pengar kan skjutas framåt i tiden flera år. Är du villig att acceptera det?

Själv så uppfattar jag din situation som att du vill göra lite snabba cash. Problemet är att jag tror inte att du är medveten om risken om det vill sig illa. Det känns som att du inte skulle klara en börsnedgång och kunna sitta still i båten, utan hade behövt paniksälja. Hur tror du att du hade reagerat på en liknande nedgång vi hade förra året? Tänker bland annat på Rysslandskrisen i början av 2014 samt nedgången i oktober.

Jag ser börsen och aktier som en långsiktig investering, de pengar jag har där har jag föst behov att använda om 6+ år, därför njuter jag av uppgångar men får ej panik vid nedgångar och kan ta det lungt.

Permalänk
Avstängd

Hej.
Jag kan inte påstå att jag kan värst mycket om aktier, men dom korvören Collector gav mig efter alla dålda avdrag och ursäkter, inbillar jag mig att aktier vore ett bättre val.

Jag har 275000:- ligger och skvalpar på mitt Swedbankkonto som ger mig 0 i ränta som jag inte behöver, men jag vill inte förlora dom.

Flera aktieexperter hävdar att man behöver bara två aktier och det är Investor B och Lundberg B som har en lagom mix av olika företag i sina portföljer. Investmentbolag har väl mer av eget intresse att portföljerna går bra, än andra bolag.

Jag funderar alltså att köpa Investor B och Lundberg B men kanske också Kinnevik B och ligga på dom utan att sälja/köpa. Är det rätt tänkt eller?
Jag tänker vänta några månader för att se vad som händer med börsen. Idag gick alla mina tänkta aktier ner med -10 -12- 13 procent. Kan dom göra detta varje dag en vecka borde det bli en rekyl uppåt inom kort.

Vilka tips har ni.
Tack på förhand.
Kalle.

Permalänk
Skrivet av KarlAstrid:

Hej.
Jag kan inte påstå att jag kan värst mycket om aktier, men dom korvören Collector gav mig efter alla dålda avdrag och ursäkter, inbillar jag mig att aktier vore ett bättre val.

Jag har 275000:- ligger och skvalpar på mitt Swedbankkonto som ger mig 0 i ränta som jag inte behöver, men jag vill inte förlora dom.

Flera aktieexperter hävdar att man behöver bara två aktier och det är Investor B och Lundberg B som har en lagom mix av olika företag i sina portföljer. Investmentbolag har väl mer av eget intresse att portföljerna går bra, än andra bolag.

Jag funderar alltså att köpa Investor B och Lundberg B men kanske också Kinnevik B och ligga på dom utan att sälja/köpa. Är det rätt tänkt eller?
Jag tänker vänta några månader för att se vad som händer med börsen. Idag gick alla mina tänkta aktier ner med -10 -12- 13 procent. Kan dom göra detta varje dag en vecka borde det bli en rekyl uppåt inom kort.

Vilka tips har ni.
Tack på förhand.
Kalle.

http://www.dn.se/chartcache/201501100000__420__220__max__abso...

Hade jag varit dig, så hade jag väntat med att investera dina pengar, kollar du diagrammet så kan vi historiskt sett se vad som kommer att hända. Jag själv försöker gå ner i min portfölj och vänta in nästa krasch. Och då vid nästa uppgång ska du trycka in dina pengar. Det är vad jag hade gjort iallafall om jag ägt dina pengar. (Nä det hade jag inte alls, girigheten har aldrig stoppat mänskligheten)

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Avstängd

Tack Miffo_BEast för att du svarade.

Att vänta in nästa krasch kan ju ta 5 år.
Du håller tydligen med om att mina två investmentbolag är ett bra val. Att jag valt två, beror på att jag då kan kvitta förlust mot vinst i K4.

Är det någon skillnad på investmentbolag som är (1 aktie) fast portföljen innehåller tio företag, mot en vanlig aktie.
Om ett företag/aktie I Investor B portfölj går dåligt kan jag då byta ut den mot någon jag anser bättre utanför Investors portfölj eller jag tvingas bita i det sura äpplet eller sälja hela portföljen.

Permalänk

Jag vågar inte säga allt för mycket om de företagen. Men en snabb blick på dem så har de historiskt gått jämt uppåt stadigt. Men långsiktigt hade jag köpt lika stora andelar i 4-6 stora investorbolag. Du har ju även ica gruppen som går som tåget med bra avkastning.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KarlAstrid:

Tack Miffo_BEast för att du svarade.

Att vänta in nästa krasch kan ju ta 5 år.
Du håller tydligen med om att mina två investmentbolag är ett bra val. Att jag valt två, beror på att jag då kan kvitta förlust mot vinst i K4.

Är det någon skillnad på investmentbolag som är (1 aktie) fast portföljen innehåller tio företag, mot en vanlig aktie.
Om ett företag/aktie I Investor B portfölj går dåligt kan jag då byta ut den mot någon jag anser bättre utanför Investors portfölj eller jag tvingas bita i det sura äpplet eller sälja hela portföljen.

För det första så tycker jag att du kan läsa på lite om aktiemarknaden om du inte redan gjort det. Det finns ett par lämpliga strategier för att gå in på aktie/fond-marknaden i ditt fall. Det är väldigt vanligt att denna fråga dyker upp då personer ev ärvt eller vunnit pengar men aldrig tidigare handlat på börsen. Känner du dig tillräckligt påläst och har en känsla för psykologiska effekter som kan komma med investeringar så kör på.

I annat fall, om du inte läst på och heller inte har intresse för det så rekommenderar jag dig istället att köpa fonder. På så vis kan du diversifiera portföljen mot helt andra branscher, storlek på företag, regioner och faktiskt få precis lika bra avkastning men till en mindre risk. Utgör 275000 kr mer än, säg, 75-80 % av dina sparpengar så hade jag i din sits INTE enbart investerat i aktier, åtminstone inte bara från Stockholmsbörsen. Värt att tänka på för dig är att:

- Investera pengar i klumpsummor över tid, exempelvis 5-10 %/månad.
- Investera pengarna i huvudsak i bredare index- eller region-fonder.
- Vill du sova gott om natten och investera långsiktigt där du även kan ta del av trevliga utdelningar på vårkanten så rekommenderar jag att då även plocka in investmentbolag. Om du känner dig trygg kan du även plocka in större företag i portföljen, exempelvis HM etc.
- Vill du bestämt ha en eller några högriskaktier så bör dessa inte utgöra mer än ca 5-7 % av kapitalet vilket i rena pengar är max 20000 kr.

Viktigast av allt i din sits är att placera pengarna så du mår bra. Det är bättre att ha 275000 kronor än att eventuellt ha 350000 kronor men gå och vara orolig. Om man känner att ens humör är beroende av hur börsen går dag för dag, då har man tagit för stora risker och bör tänka om. Dina pengar ska skänka dig glädje, inte oro.
Detta är mina åsikter och jag är definitivt inget börsproffs. Bilda dig en egen uppfattning och strategi så ökar chansen för dig att lyckas. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det går att tareda på vad en fond hade för kurs en specifik dag?
Är framförallt intresserad av att veta vad Swedbank Robur Ethica Sverige stod i den 29/12 -14.

Har kollat lite på min portfölj rapport på nordnet för det specifika datumet, kan 6 750,83 stämma?