Permalänk
Medlem

Nya delar, gammal hårddisk

Så, jag ska köpa nya delar (nytt chassi också) och jag har en hårddisk sen tidigare som jag har windows på och jag vill inte slösa pengar på en ny hårddisk och ett nytt OS.

Så min fråga är: Kommer hårddisken funka med alla nya delar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebbzki:

Så, jag ska köpa nya delar (nytt chassi också) och jag har en hårddisk sen tidigare som jag har windows på och jag vill inte slösa pengar på en ny hårddisk och ett nytt OS.

Så min fråga är: Kommer hårddisken funka med alla nya delar?

Hårddisken kommer fungera utmärkt. Operativsystemet däremot kommer troligtvis inte fungera bra, om det ens fungerar alls.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Utan att veta vad det är för hårdisk blir det svårt att svara på detta, tex om det är en gammal HDD med PATA gränssnitt kommer det inte fungera.

För övrigt hur gammal är hårddisken du har, är det någorlunda ny kan du köra på den, men rekommenderar att du skaffar en SSD att ha systemet på och använder din HDD till lagring av film, data, musk, kanske spel arbetsfiler osv.

Gamla långsamma hårddiskar gör ingen ny dator glad
Och gör också att ens nya fina dator känns mycket långsammare än den egentligen är...

Oavsett hur du gör så ska Windows helst nyinstalleras på disken när resten i hårdvara ändras..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Som ovanstående person sa så kommer hårddisk fungera till nästa bygge men du kommer behöva installera om windows för det ska fungera med eventuella drivrutiner och inte krocka.

Skulle dock rekommendera dig om du ändå ska uppgradera allt annat och bygga en ny dator att införskaffa dig en SSD disk, för jag personligen skulle säga att en SSD disk är en av dom viktigare komponenterna att ha idag i en dator har man väl använt sig av en så går man inte tillbaka till vanlig hårddisk igen(som os disk).
Satsar man bara på en 120GB så börjar dom bli ganska billiga nu kan man få en för runt 600-800kr.
Och även om du skaffar dig en SSD disk kan du ju fortfarande ha kvar den nuvarande disk som extra lagring eller något sånt vid sidan om den andra.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|