Permalänk

Olle's custom air 240

Hej och välkommen!

Hej heter Olle och är 16 år. Har alltid gillat datorer och på senare år även hårdvara. Efter att ha sett alla fina projekt här på sweclockers så har jag bestämt mig för att göra ett med. Detta är inte bara mitt första projekt på sweclockers men också mitt första seriösa modding projekt.

Chassit jag kommer jobba med är ett corsair air 240 ett litet chassi men är faktiskt riktigt skönt att bygga i. Eftersom jag är en fattig student kommer bygget att ta lite tid men kommer uppdatera här så ofta jag kan.

sponsrat av:

Tack till icemodz för led belysning.

Tack till aquatuning för bra pris på vattenkylning. aquatuning.se

Tack till Inet för sleeving grejerna!

Ska moddas

  • Frostat plexi på topp och front panelerna till högra kammaren.

  • Lacka gallret. (ljusblått)

  • Sleva alla kablar. (vitt, svart och ljusblått)

Vattenkylning

  • Alphacool xp3 plexi.

  • 2x Alphacool st30 240mm

  • Alphacool plexi 50x100mm

  • Mayhems pastel blueberry.

  • koolance pmp-300

  • Alphacool NexXxoS GPX - Nvidia Geforce GTX 760 M02

Hårvara (Just nu)

  • Intel core i5 3470K (klockad till 3.6ghz)

  • Kingston hyperX 8gb.

  • Msi geoforce gtx 760 4gb.

  • Msi B85.

  • Corsair tx750 Watt.

  • Samsung 1tb hdd.

  • Corsair h40.

Hårdvara (ska köpas)

  • Asus z97I-plus Mitx

  • Intel core i5 4690K devil's canyon

  • Intel 530 120GB

Permalänk

Update 1

Update 1
Hej! Nu i första updateringen tänkte jag fråga er om lite tips till moddningen.
Har 2 ideér som jag funderar över just nu, den ena är mycket mer avancerad men kan även påverka luft flöden :S

Ide 1
Denna idéen är den mest simpla och kommer antagligen inte göra det då det är ganska mainstream.
det är att gallret ska målas i någon färg.

Ide 2
Detta är ett mer avancerat förslag men jag är även rädd att det kommer påverka luft flödet för mycket.
Det är att jag skulle ta hela det området där det är målat och det framför och ta bort det, Och istället ha frostat plexiglas där.
Tror det hade varit riktigt häftigt med lite lampor och liknande bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle_compuserve:

Update 1

Hej! Nu i första updateringen tänkte jag fråga er om lite tips till moddningen.
Har 2 ideér som jag funderar över just nu, den ena är mycket mer avancerad men kan även påverka luft flöden :S

Ide 1
Detta är den lite mer simpla förslaget. Att varje glipa i chssit ska gallret målas i en egen färg så det blir lite regnbågs effekt.
http://i.imgur.com/YZRlD8c.jpg

Bilden är bara gjord i paint då jag varken ha några andra program eller kunskapen att göra något hyfsat i dom.

Ide 2
Detta är ett mer avancerat förslag men jag är även rädd att det kommer påverka luft flödet för mycket.
Det är att jag skulle ta hela det området där det är målat och det framför och ta bort det, Och istället ha frostat plexiglas där.
Tror det hade varit riktigt häftigt med lite lampor och liknande bakom.

Du kan ju bara ta bort gallrena från plasten och maskera sen lacka varje "rad" individuellt, då tappar du ej nån kylning osv, lackade mina galler röda när jag hade det där chassiet, sen kan du ju bara fästa dioder under om du vill ha det lysande

Sen så heter väl chassiet 540?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Skrivet av pellski87:

Du kan ju bara ta bort gallrena från plasten och maskera sen lacka varje "rad" individuellt, då tappar du ej nån kylning osv, lackade mina galler röda när jag hade det där chassiet, sen kan du ju bara fästa dioder under om du vill ha det lysande

Sen så heter väl chassiet 540?

Det med att lacka gallren är den lätta idéen.
men den andra är att halva chassit där där gallret är skulle ersättas med plexiglas, men då kan inte heller någon luft komma igenom där.

540 är "storebron" till detta chassit.

Permalänk

Ha r själv 540 som är målad i orange och det blir jäkligt bra.
Att ta så många färger som du vill är lite riskfyllt och blir lätt lite för mycket. Men du kanske vill ha det så med massa blinkande leds och så? Ungdomsdator? Eller är det någon hyllning till Pride som du gör? Tänkte på regnbågsfärgerna?

Mitt tips blir i alla fall håll det enkelt särskilt nu när det är ditt första bygge. Gör allting noggrant och hellre för lite än för mycket, då kommer det bli bra ska du se!

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Skrivet av Leopardkungens:

Ha r själv 540 som är målad i orange och det blir jäkligt bra.
Att ta så många färger som du vill är lite riskfyllt och blir lätt lite för mycket. Men du kanske vill ha det så med massa blinkande leds och så? Ungdomsdator? Eller är det någon hyllning till Pride som du gör? Tänkte på regnbågsfärgerna?

Mitt tips blir i alla fall håll det enkelt särskilt nu när det är ditt första bygge. Gör allting noggrant och hellre för lite än för mycket, då kommer det bli bra ska du se!

Det med regnbågsfärgerna var mest för när jag satt i paint så var dom färgerna man kunde välja mellan.
Vill hålla det så cleant som möjligt så blir nog bara en färg. dock tycker jag det känns för "mainstream"

Permalänk

mini update

Hej! var sugen på att prova lacka gallret och se hur det blev. Så gick ut i garaget och hittade en burk "himmelsblå" och sprutade på lite.
Tyvärr tog det slut när jag var halvvägs klar med toppgallret. Men jag gillade resultatet väldigt mycket så ska snart köpa lite mer så jag kan lacka resten av gallren.

Permalänk

Update

Hej Alla!

Har lite ny information angående projektet. Allting går framåt och har beställt vattenkylning ifrån aquatuning nu. Hade tänkt köpa det samtidigt som hårdvaran men nu fick jag ett riktigt bra pris på det. Så jag beställde cpu-block, två stycken 240mm radiatorer, reservoar, vätska (blev fel vätska så ska eventuellt köpa ny eller bara ha vanligt destillerat vatten i), lite fittings, och slang. Så det som är kvar är ett gpu block, då jag redan har en pump som jag köpte från axelpaxel här på forumet.

Har pratat med Daniel på inet angående eventuell sponsring med lite sleeving. Hoppas att det går bra med det!

Har provat lite olika ideer i google sketchup. Hade ingen erfarenhet av programmet tidigare men lärde mig grunderna ganska snabbt.
Har gjort två skisser båda är baserade på ett corsair air 540 då jag inte hittade något ställe att ladda ner 240. Det vita på bilderna är frostat plexiglas.

Tror det blir enklast med att göra andra bilden, Tyckte det blev snyggast också.
Om jag gör så så kommer jag ta bort usb och ljud portarna samt start och resetknapp och ha en sån här

Det var allt för denna gången, uppdaterar om något spännande händer eller när vattenkylningen kommer.
Ha det bra!

Permalänk

Hej alla!

Det har börjat komma lite saker i brevlådan nu så tänkte att jag gör en update.

Det första är en koolance pmp-300 pump som jag köpte här på sweclockers.

här är lite fittings som skall användas på dom synliga delarna. På pumpen och reservoaren ska jag bara ha några vanliga.
Köptes också här på sweclockers. Den ena 45 graders adaptern hade lite lacksläpp så ska antagligen lacka den.

Sist är en vit led slinga som jag fick gratis av icemodz. Ska sätta den på toppen av chassit ovanför moderkortet.

Vattenkylningen kommer antagligen nästa vecka men måste vänta på pengar för moderkort och processorn innan jag sätter in allt och börjar modda.
Kommer antagligen lite sleeving i veckan från min nya sponsor inet. Så det åker nog på direkt.

Skulle vart kul om man fick lite respons!

Permalänk

Sleeving och vattenkylnings update

Hej alla!
Har hållit på med datorn nu i helgen så tyckte att det var dags för en update!

Sleeving grejerna som jag fick av inet. Självklart fick man en pingvinstång också, hade inte provat denna sorten men kan säga att den var riktigt god

Blev väldigt nöjd med sleevingen! Tog lite tid att få kläm på hur man gjorde, men efter det flöt det på ganska bra.

Sleevade pci-e sladdarna, cpu sladdarna, atx sladden och alla fläktar.
Dom två "extra" sladdarna på pci-e sladden var seriekopplad med dom bredvid, så drog om sladdarna och skarvade en bit längre ner.

Sleevade pumpen också.

Sen kom vattenkylningen i fredags också, vart lite orolig då det levererades med ups vars närmsta upphämtnings station är i malmö (12mil)
men dom kom och levererade det här hemma.

Två såna här bör kyla datorn ganska bra.

Slangen är vanlig 13/10 mjuk klar slang.

Blocket.

Råkade beställa fel reservoar då jag beställde från deras tyska hemsida. Så jag fick inte topp och botten, men köper till det snart.

Rengjorde även radiatorerna.

Det var allt för denna gången, Fortfarande väldigt dött i denna tråden vilket är synd då det skulle varit härligt med lite extra motivation.
Ses snart igen!

Permalänk

Ska bli spännande att se slutresultatet med vattenkylning, har samma chassi och har funderat lite på vatten igen. Dock har jag m-atx så får byta till ett m-itx om man vill köra med 2 radiatorer. Du skulle lagt ner lite mer tid och snyggat till krympslangen, men är det första gången du sleevar är det faktiskt inte så lätt som det ser ut. Kommer följa detta bygga och kanske får du mig till att börja bygga igen

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Corsair Johan:

Ska bli intressant att se, följer!

Skrivet av ante_ante:

Ska bli spännande att se slutresultatet med vattenkylning, har samma chassi och har funderat lite på vatten igen. Dock har jag m-atx så får byta till ett m-itx om man vill köra med 2 radiatorer. Du skulle lagt ner lite mer tid och snyggat till krympslangen, men är det första gången du sleevar är det faktiskt inte så lätt som det ser ut. Kommer följa detta bygga och kanske får du mig till att börja bygga igen

Hej! kul med lite respons! Jag vet att det blev lite sådär med krympslangen och kanske fixar det när jag har nere datorn nästa gång.
Har m-atx moderkort nu men ska snart byta till m-itx samtidigt som jag köper ny proccesor

Permalänk
Medlem

Sleeving är inte så lätt som det ser ut nej Men man lär sig snabbt... I slutet av mitt nätagg så var det oftast kärvande stift som var den största boven. Använder du krympslang så se till att de stannar på samma nivå, helt klart snyggast.

Känner du för att köra utan så använder du slangen för att smälta ihop sleevingen över stiftet och sen klipper du bort den.

Lutro0s customs har guider på nätet som du hittar här: https://www.youtube.com/watch?v=fdckzRWFijM

Kör på nu

Visa signatur

Moderkort: Asus rampage IV B.E | Cpu: i7 4930K | Ram: Corsair Dominator Platinum 32GB | Chassi: Corsair 900D | Grafikkort: Tri-SLI EVGA GTX Titan Black SC | Nätagg: Corsair AX1500i | Lagring: 2x Samsung 850pro SSD raid-0, 3x 2TB Western Digital Red | Custom Watercooling: Dual EK D5 pumps | Dual Bitspower 250ml res | Full EK nickel + nickel acetal waterblocks | Full Bitspower Shining silver fittings | Alphacool NexXxos XT45 240+480+480 |

Permalänk
Skrivet av Nephelim:

Sleeving är inte så lätt som det ser ut nej Men man lär sig snabbt... I slutet av mitt nätagg så var det oftast kärvande stift som var den största boven. Använder du krympslang så se till att de stannar på samma nivå, helt klart snyggast.

Känner du för att köra utan så använder du slangen för att smälta ihop sleevingen över stiftet och sen klipper du bort den.

Lutro0s customs har guider på nätet som du hittar här: https://www.youtube.com/watch?v=fdckzRWFijM

Kör på nu

Sorry för sent svar, tack för tipsen ska kolla över det när jag har tid.

Har lite nya idéer till bygget om att använda akrylrör till kylningen, ska kolla lite på det.
Detta är första gången med vattenkylning så känns lite för vågat att använda akryl, men tycker det är så snyggt. Skriv gärna vad ni tycker, om jag ska köra på akryl eller inte.

Permalänk
Medlem

när jag satt och lade upp planerna för mitt bygge så tänkte jag att "slang ser väl rätt bra ut" men när jag väl blivit lite varm i kläderna av att testa mig fram så slog jag till och köpte lite rör. Jag har inte värmt upp min och böjt den dock utan har bara kapat i raka längder och använt mig av bitspower 90graders adaptrar för just akryl vid mina vinklar. Ser dock inte det som ett problem att böja med en värmepistol om jag skulle känna mig modig någon dag.

A och O är väl förberedelserna med akrylen, att kapa i rätt längd, heldre mäta 4 ggr för mycket än 1 för lite, vara noggrann vid sandpappring så man inte har vassa kanter som kan skada O-ringarna och skydda akrylen så man inte repar den. Jag själv gjorde en bit på några cm, slipade och slipade tills den var helt perfekt och sen inser jag att ytan är helt sönder repad för jag varit dålig med att skydda med tejp.

Grejer man fann på biltema funkade toppen, dvs bågfilen och våtslippappret

och sedan så hade jag ett vattenpass för att kolla av om jag slipat i en rak vinkel... Nu kan ju hela diskbänken luta, men det var en chansning jag var villig att ta

Visa signatur

Moderkort: Asus rampage IV B.E | Cpu: i7 4930K | Ram: Corsair Dominator Platinum 32GB | Chassi: Corsair 900D | Grafikkort: Tri-SLI EVGA GTX Titan Black SC | Nätagg: Corsair AX1500i | Lagring: 2x Samsung 850pro SSD raid-0, 3x 2TB Western Digital Red | Custom Watercooling: Dual EK D5 pumps | Dual Bitspower 250ml res | Full EK nickel + nickel acetal waterblocks | Full Bitspower Shining silver fittings | Alphacool NexXxos XT45 240+480+480 |