råd vid köp av grafikort!

Permalänk

råd vid köp av grafikort!

hej har sålt iväg massa dator prylar och mitt sapphire r9 290 referens design kort!

nu till fråga vilket kort rekommenderar ni?
har sneglat på asus gtx 970 är väll i den prisklassen jag har tänkt mig!
vad tycker ni? vill ha något som är bättre än kortet jag hade innan! och ja bättre kylning lär det vara på vilket som!

mvh steve

Visa signatur

loydenboy

Permalänk
Medlem

du är medveten om att du bara kommer se runt 10-15% prestandaökning om du går från ett R9 290 till ett GTX 970 va? knappt märkbart, ja, förutom på ljudnivån då

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts ett GTX 970 presterar ungefär som ett 290X ibland lite bättre det ända som skiljer är ju att 970 drar 1/3 mindre ström vilket gör att det inte blir lika varmt därmed går tystare och eftersom du hade referens kylare tidigare blir det avsevärt tystare.
Så egentligen kan man inte säga det är så mycket av ett uppbyte rent prestanda mässigt.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

hej snäppet bättre blir det men med bättre kylning då:) får ju grejerna sålda och då kan jag ju lika gärna köpa ett nytt kort för resten i burken är nytt! men vilket av alla gtx 970 är bäst? asus korten är jag mest intresserad av! eller ska jag helt enkelt köpa ett amd kort? länka gärna lite förslag är du snäll, mvh steve

Visa signatur

loydenboy

Permalänk

Asus GTX 970 Strix är ett tyst och bra kort. MSI GTX 970 Gaming är också tyst och bra.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av loydenboy:

hej snäppet bättre blir det men med bättre kylning då:) får ju grejerna sålda och då kan jag ju lika gärna köpa ett nytt kort för resten i burken är nytt! men vilket av alla gtx 970 är bäst? asus korten är jag mest intresserad av! eller ska jag helt enkelt köpa ett amd kort? länka gärna lite förslag är du snäll, mvh steve

Jag byggde en dator som du kan se i sign "stationär 2" för 2 dagar sen med Asus STRIX GTX970 och jag e jätte nöjd det e tyst fläkten går bara på när jag spelar o så absolut inget att klaga på hittills:)
Finns ju också msi och gigabyte kort som är riktigt bra.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

du är medveten om att du bara kommer se runt 10-15% prestandaökning om du går från ett R9 290 till ett GTX 970 va? knappt märkbart, ja, förutom på ljudnivån då

haha min första tanke var, - "han måste ha ett 290 i sin signatur". voilá!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av loydenboy:

Själv är jag nöjd med mitt nybygg (speldator 1 i sign) som kör ett Zotac GTX 970, det är ett litet kort med riktigt bra prestanda och samtidigt är det svalt

Permalänk
Avstängd

Personligen hade jag valt Gigabyte G1 eller EVGA Sc acx 2.0

Zotac släpper 2st nya kort om nån månad (https://www.youtube.com/watch?v=sDJjhCQq5pg)

(dock skulle jag bojkotta Zotac 980 då deras Extreme modell marknadsförs som ett kort som ska överklockas, men som man låst volten till 1.21, och är tvungen i stort sett att använda deras buggiga program. Glad att jag inte köpt det)

Deras vanliga modeller är säkerligen ok

Permalänk
Skrivet av makn:

Personligen hade jag valt Gigabyte G1 eller EVGA Sc acx 2.0

Vad jag läst så är EVGAs 970 inte så lyckat. EVGAs 980 är däremot bra.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Vad jag läst så är EVGAs 970 inte så lyckat. EVGAs 980 är däremot bra.

Vad är det för fel på EVGA 970? Tycker det gnälls på det kortet men vad är det som inte är bra? Syftas det på heatpipen som inte ligger i kontakt med gpu?
Kollar man reviews så går det inte varmare än något annat kort

Permalänk

hej igen! känns ju lite halv tråkigt att sälja iväg grejer förlorar massa pengar sen köpa ett nytt kort för alla pengarna och så får man nått som knappt är något bättre! ett 980 skulle man haft men då mördar nog frugan mig:)

Visa signatur

loydenboy

Permalänk
Medlem

själv hade jag väntat på amd 3xx serie och bollat mot 970/980 pris/prestanda osv, se vilket som faller mig mest i smaken.

Visa signatur

Amd... oyes... Intel... oyes... Nvidia... oyes

Permalänk
Skrivet av makn:

Vad är det för fel på EVGA 970? Tycker det gnälls på det kortet men vad är det som inte är bra? Syftas det på heatpipen som inte ligger i kontakt med gpu?
Kollar man reviews så går det inte varmare än något annat kort

Det är väl just det att kylaren är dåligt designad. Temperturen kanske är ok men ljudnivån är nog rätt hög i så fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av heeet:

själv hade jag väntat på amd 3xx serie och bollat mot 970/980 pris/prestanda osv, se vilket som faller mig mest i smaken.

Precis det.

Om du kan hålla i grejerna(290) ett par månader till så kan du se vad AMD´s Pirate series har att erbjuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Vad är det för fel på EVGA 970? Tycker det gnälls på det kortet men vad är det som inte är bra? Syftas det på heatpipen som inte ligger i kontakt med gpu? Kollar man reviews så går det inte varmare än något annat kort

Skrivet av fantomsmurfen:

Det är väl just det att kylaren är dåligt designad. Temperturen kanske är ok men ljudnivån är nog rätt hög i så fall.

EVGA släpper inom kort en reviderad 970:
http://www.techpowerup.com/208730/evga-announces-the-geforce-...

Visa signatur

Gammal gubbe