Ny kompakt kamera som skall med överallt 1700kr

Permalänk

Ny kompakt kamera som skall med överallt 1700kr

Hej,
Nu är det tid att köpa en kamera som jag kan ta med över allt och som är smidig.
Mina krav är:
Max 1700kr
Smidig
Vattentät helst (om det är omöjligt kunna användas i lite regn och fukt)
Hyfsade bilder (Jämför med min gamla mobil sony z2 så antar att ribban inte sitter jätte högt)

//Fallenfaith

Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4,4 GHz | CoolIT ECO PnP| EVGA z68 sli atx | EVGA 580 SOC SLI | Corsair 16GB VENGEANCE | OCZ Vertex3 120gb x2 Raid 0 | Corsair AX 850W
Laptop: Acer 5820gt
Dyslektiker så har svårt med stavning och meningsuppbyggnad!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Med tanke på kravet på vattentålighet och budget hade jag kollat på denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2506036

Jag köpte en sådan till min son för att han, även om han är rädd om sina saker, skulle ha en kamera som är lite tåligare än snittet. Den ger hyfsad bildkvalitet och är ganska snabb och absolut prisvärd om man vill ha en vattentålig kamera.
Bildkvaliteten är dock inget under och i bra ljus kommer du inte att se någon enorm skillnad mot din Z2. I lite sämre ljus kommer nog kameran att dra ifrån en del, men gemensamt för eg alla dehär tåliga kamerorna är att de har relativt liten sensor och ljussvag optik.

Även om du skulle göra avkall på vattentåligheten så skulle du dock behöva gå upp en del i pris för att få något som är mer än marginellt bättre, IMO.

Permalänk

Tack för tipset hur stor är kamran?
Verkar vara något sådant jag söker då jag vill ha en som jag kan ha när jag festar, ute och fiskar, åker skidor och som jag inte kommer gråta floder när jag tappar bort.

Kan någon förklara varför man har gps i en kamera?
Man vet ju vart man tagit sina kort.

Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4,4 GHz | CoolIT ECO PnP| EVGA z68 sli atx | EVGA 580 SOC SLI | Corsair 16GB VENGEANCE | OCZ Vertex3 120gb x2 Raid 0 | Corsair AX 850W
Laptop: Acer 5820gt
Dyslektiker så har svårt med stavning och meningsuppbyggnad!

Permalänk
Medlem

Specifikationer inkl. storlek finns här:
http://www.olympus.se/site/sv/c/cameras/digital_cameras/tough...

Att ha GPS och att kameran då bäddar in kondinater i EXIF-datan gör ju att bilderna utöver att man kan söka på dem via taggar även blir sökabara på en karta. Man behöver såklart ha mjukvara som har sådana funktioner...
Laddar man upp bilderna till exempelvis flickr så kan andra söka på kartan och se vilka bilder som andra tagit i ett visst område alternativ kan man snabbt se var en bild är tagen genom att "visa på karta".
Sen är det faktiskt inte alltid man har järnkoll på exakt var man tagit en bild. Är man ute i naturen och vandrar eller bara kör runt på måfå så kan det vara trevligt att ha en exaktare position än "Sarek".