Nvidia bekräftar minnesproblem i Geforce GTX 970 – begränsning i hårdvara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vi0lat0r:

vilket skräp... stackars er med 970is.

ja, eller stackars dig med ett 580?

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att dem flesta som skriver här och är irriterade. Viftar med facklor osv inte ens äger ett 970 kort, om ens ett nvidia kort.

Folk gör en höna av en fjärder som man brukar säga. Dessutom rättfärdigar dom sina egna korkade uttalanden med att AMD minsann blivit hackat på förut! Börjar prata om att lämna tillbaka ett av dagens bästa kort på marknaden. Hah wtf.

Säger som en annan vis man sa tidigare. Ta en kaffe och tänk på något annat tills redaktion testat detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

det är illa att problemet ens existerar, men faktumet att de inte var raka om det från början är det som är mest illa enligt mig.

Du får exakt 4 GB om står i specifikationern med 224 GB/sec i 90% (give or take) av användar senariorna. Det är enbart när du överskrider 3.5GB som den totala bandbredden tillsynes går ned till x GB/sec vilket påverkar prestandan med cirka 3% enligt Nvidia. Stutterings är något som vi inte kan tillskriva detta "problem" än.

Kan någon PR människa föreslå EXAKT hur kortet skulle ha marknadsförts utan att gå in på detaljer som inte den genomsnittlige konsumenten hade begripit?
Att antge bandbredd x GB/sec hade varit att underskatta produkten, att ange 224GB/sec är att överskatta den men är kanske mest sanningsenligt?

"4GB with 224GB/sec but with fewer crossbar switches which results in x GB/sec when 3.5GB VRAM is exceeded", är alla nöjda nu?

Faktum kvarstår att det fortfarande är ett riktigt bra grafikkort? Eller har jag missat något?

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Skrivet av Finkelzvin:

Märkligt att ingen av de drösvis med recensioner som gjorts sedan kortet släpptes har nämnt detta. Kan det kanske vara så att folk läser denna nyhet, och plötsligt blir minsta lilla grafikproblem tillskrivet denna minnesbegränsning.

Tror att många som gormar här inne kanske borde kolla upp vad nocebo innebär, och ta sig en rejäl funderare.

Nja, det finns nog lite indikationer på något. När Linus testar sli , gtx970 vs 980 (iofs 3-way sli för 970, vilket annars brukar funka bättre än två kort). Där säger man att tre 970 blir dåliga med 4K.

https://www.youtube.com/watch?v=dwiuD1WtnNs

Kolla ca 3:30 in i testen...

Vet att jag någonstanns hör det sägas, 4K, köp GTX 980, vilket jag inte gjorde... men man kanske visste något??

Visa signatur

Fractal Design define 7 // Asus ROG Strix Z690-A // Intel i7 12700KF // EVGA 1600W // Kingston 4 X 16gb 3600 DDR4 // Asus TUF RTX 3080 ti // 4xm.2 SSD 5,5TB // Asus 3x32" 1440p 144Hz //

Permalänk
Skrivet av Luminex:

Jag antar att du gjort samma alla andra och failat benchmarken, om du ska benchmarka kortet korrekt så måste du köra Windows på ett annat grafikkort.

Ja, jag failade stort, jag har inte ett GTX980 som funkar hela vägen ut, medans 970 inte gör det.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Avstängd

Helt otrolig storm, aldrig upplevt något liknande, de enda som jag tar seriöst är de som äger kortet i fråga, att amd fanboys eldar på så mycket de kan är ju som det brukar vara, inget nytt, tycks även vara så att det med äldre nvidia kort kör på med skadeglädje så hårt de kan..tragiskt. Mitt 970 klår ändå de flesta av era föråldrade kort, speciellt så är det knäpptyst och när VRAM inte räcker till längre så lär jag ha uppgraderat till nästa generation iaf. Jag är otroligt nöjd med mitt 970.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av retro123:

Helt otrolig storm, aldrig upplevt något liknande, de enda som jag tar seriöst är de som äger kortet i fråga, att amd fanboys eldar på så mycket de kan är ju som det brukar vara, inget nytt, tycks även vara så att det med äldre nvidia kort kör på med skadeglädje så hårt de kan..tragiskt. Mitt 970 klår ändå de flesta av era föråldrade kort, speciellt så är det knäpptyst och när VRAM inte räcker till längre så lär jag ha uppgraderat till nästa generation iaf. Jag är otroligt nöjd med mitt 970.

Jag förstår inte varför alla tar det så personligt. Det har varit ett par spännande dagar, inte minst för att alla som äger ett 970 verkar känna ett behov att försvara det för andra.

Visst var det lite samma sak med 290/X och dylikt men kom igen, det är så fruktansvärt tråkigt med allt "fanboy-eldande". Grattis till ditt grafikkort!

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tobbbe__:

Bara jag som tycker att dem flesta som skriver här och är irriterade. Viftar med facklor osv inte ens äger ett 970 kort, om ens ett nvidia kort.

Folk gör en höna av en fjärder som man brukar säga. Dessutom rättfärdigar dom sina egna korkade uttalanden med att AMD minsann blivit hackat på förut! Börjar prata om att lämna tillbaka ett av dagens bästa kort på marknaden. Hah wtf.

Säger som en annan vis man sa tidigare. Ta en kaffe och tänk på något annat tills redaktion testat detta.

Saken har ju förekommit här flera gånger tidigare med plötsliga fps drops med 970, och alla undrade vad felet kunde vara och ville ha hjälp. Då visste vi inget av detta.
Att kalla det göra höna av en fjäder är lite för nonchalant mot dom med problem.
Förstår ju att folk är upprörda, speciellt om man har köpt två st.
En kopp kaffe kan dom ju ta iaf. Ingen dum idé

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon179202:

Saken har ju förekommit här flera gånger tidigare med plötsliga fps drops med 970, och alla undrade vad felet kunde vara och ville ha hjälp. Då visste vi inget av detta.

Snälla, länkar till de trådarna? Måste ha missat dem. Verkligen, ge mig de trådarna..
Har själv aldrig upplevt "plötsliga fps drops" trots vram användning över 3,5gb i spel. "plötsliga fps drops" kan ju bero på en massa olika saker. Har du övervägt det?

Permalänk
Medlem

Har möjligheten att få lämna tillbaka mitt 970 G1 och få ett tillgodohavande (köpte det i december), vet inte om det är värt att göra det och lägga till ca 1500:- för att få ett 980 G1

Är det egentligen så stor skillnad i prestandan att det är värt 1500?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av retro123:

Snälla, länkar till de trådarna? Måste ha missat dem. Verkligen, ge mig de trådarna..
Har själv aldrig upplevt "plötsliga fps drops" trots vram användning över 3,5gb i spel. "plötsliga fps drops" kan ju bero på en massa olika saker. Har du övervägt det?

Antar att du inte hittar trådarna med 970 ägare och "plötsliga fps drops" eftersom du inte svarar även fast du finns online.
Rent skitsnack.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Tobbbe__:

Skrivet av retro123:

Många som gått till storms är faktiskt de som äger ett GTX970.
Det stämmer att en del ägare av GTX970 inte har märkt av några problem, men det är lika klart ett en del har märkt av problem främst i form av stutter.
Vad problemen består av och om eller hur de kan relateras till grafikkortet kommer nog att klarna under veckan.
Men att skylla denna upståndelse på "AMD fanboys" är att göra det väldigt lätt för sig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk

Varför förtror sig folk på Nai's benchmark för? Rätt så fräckt att ett sånt litet benchmark program blir till ett super stort problem.

Visa signatur

FD R3 | ASUS P8Z68 V-LX | i5-2500K & Antecs Kühler 620 | GTX 970 G1 Rev 1.0 | Corsair VENGEANCE 8GB RAM |Corsair HX 750W|
Samsung 850 PRO 256GB & OCZ 120gb SSD & 1TB HDD | Windows 7 Ultimate | ASUS VE248H |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Det stämmer att en del ägare av GTX970 inte har märkt av några problem, men det är lika klart ett en del har märkt av problem främst i form av stutter.
Vad problemen består av och om eller hur de kan relateras till grafikkortet kommer nog att klarna under veckan.
Men att skylla denna upståndelse på "AMD fanboys" är att göra det väldigt lätt för sig.

Ok, du gör det lätt för dig om du tycker jag endast skyller på amd fanboys, vad jag letar efter är någon 970 ägare som har uppmärksammat stutter när vram börjar ta slut innan detta blev en het potatis?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Det stämmer att en del ägare av GTX970 inte har märkt av några problem, men det är lika klart ett en del har märkt av problem främst i form av stutter

ok, självklart kommer de som kör med 4k skärmar eller tror sig kunna köra med 8xTXAA ha "stutter" helt enkelt för att det blir för krävande...jag tror det i sådana fall är skit bakom spakarna eller de helt enkelt inte förstår hur krävande 4k är jämfört med 1440 eller 1080p då jag kört igenom t.e.x FC4 två gånger med högsta inställningarna men med SMAA eller TXAAx4, i 1080p. Ofta gått över 3500MB VRAM inget "stutter" alls...tror man att det går att jämföra med 4k så är man nog lite lost. Finns överhuvudtaget inga av dagens grafikkort som klarar av 4k på ett bra sätt.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Beställd 970 igår men jag är inte särskilt oroad eller berörd för den delen då jag endast har en 1080p skärm.
Men det är ju ändå tråkigt förstås.

Känner samma sak jag. Har inga planer på att uppdatera skärm innan nästa generation grafikkort kommer fram.

Visa signatur

Asus ROG Strix B550-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 5700x, MSI Ventus 3080 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Antar att du inte hittar trådarna med 970 ägare och "plötsliga fps drops" eftersom du inte svarar även fast du finns online.
Rent skitsnack.

Jisses ta och hoppa ner från din höga häst då du inte verkar kunna tänka klart högt däruppe, Jag har sett förvånansvärt LITE flamboyande över detta, utan det handlar mer om att det här är det mest spännande/olyckliga som har hänt på länge inom dator industrin, det är vår Motsvarighet till ett Sextape, så ta och lugna ner dig lite, till och med nvidia har gått ut med att de bara separerat 3.5 gb till spel på gtx 970t,

anledningen till att icke 970 användare reagerar också är för att det fortfarande finns konsumenter med fullt fungerande kritiskt tänkande och sunt förnuft, och de flesta av oss tycker synd om de som lider av det här, att du inte gör det nu är kalas, Om det kanske senare uppstår problem i GTA V när du ska spela med moddar som kräver mer än 3.5 GB kommer du inte då vara glad att det var folk utanför den lilla delen av 970 användare som tror att de är någon form av elit brydde sig så att dagens 970 användare kanske får någon form av ersättning?, jag själv testade ett 980 nyligen och det är ett fantastiskt trevligt kort, Men även på 1528 mhz boost och 7900 mhz på minnet ville jag ha mer kraft så lämnade tillbaka det,

Så var glad istället att folk faktiskt bryr sig om något som kan komma att påverka dig också istället för att tro att köpa ett gtx 970 är någon form av bravör, Vi är alla intresserade av elektronik på detta forum och liknande jag är ganska säker på att du själv skulle utala dig om liknande sak hände andra kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Har möjligheten att få lämna tillbaka mitt 970 G1 och få ett tillgodohavande (köpte det i december), vet inte om det är värt att göra det och lägga till ca 1500:- för att få ett 980 G1

Är det egentligen så stor skillnad i prestandan att det är värt 1500?

Gtx 980 Gaming är ett fantastiskt kort och Väldigt trevligt att överclocka!, sen behåller det ju andrahandsvärdet bättre så har du råd skulle jag ge det en full rekommendation!, eller byt in ditt 970 och köp ett 980 gaming från netonet för 4990:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sirme:

Gtx 980 Gaming är ett fantastiskt kort och Väldigt trevligt att överclocka!, sen behåller det ju andrahandsvärdet bättre så har du råd skulle jag ge det en full rekommendation!, eller byt in ditt 970 och köp ett 980 gaming från netonet för 4990:)

Har du lyckas överclocka den? Så fort jag försöker så kraschar mina drivrutiner vad kan felet vara?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Har du lyckas överclocka den? Så fort jag försöker så kraschar mina drivrutiner vad kan felet vara?

Vilket 980 har du? och vilka specs i övrigt? i värsta fall har du väldig otur med ditt, kort och har du samsung eller hynix minnen?, ber om ursäkt för så många frågor vill bara kunna lokalisera om du har haft otur med binningen eller om det är något annat, du kan börja med att höja core voltage på ditt kort och se om det leder till lite högre frekvenser med stabilitet:)

Läcker server btw;), skulle vara en dröm att ha en sådan till folding:)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av retro123:

Rent skitsnack.

Trodde liksom inte att det ens skulle behövas, det är väl ingen hemlighet längre direkt detta problem, eller hur
Låter som om du tror att man är skadeglad med tanke på hur du uttrycker dig. Dom stackarna är väl tack-o-lov få som har den attityden.
Om du inte har några problem så gratulerar.

Permalänk
Medlem

Just nu har jag ingen mic så lägger upp videon senare när jag fått min splitter, här är lite info från PCPer iaf, dom har en uppdatering kl 7 (svensk tid), det är ganska uppenbart att Nvidia har döljt framestutters/frametimes.

Citat:

UPDATE 1/26/15 @ 12:10am ET: I now have a lot more information on the technical details of the architecture that cause this issue and more information from NVIDIA to explain it. I spoke with SVP of GPU Engineering Jonah Alben on Sunday night to really dive into the quesitons everyone had. Expect an update here on this page at 10am PT / 1pm ET or so. Bookmark and check back!

Permalänk
Medlem

Mer fakta gällande 970 "Stutters" i Realtime efter 3.5GB

https://www.youtube.com/watch?v=wgRir5JwKyU

Ses flera gånger i videon att framestutters/frametimes går helt galet och FPS minskar för att hålla allt i balans genom det så minskar GPU Usage också.

I ett test som kräver full vRAM bandwidth så håller testet sig vid 80FPS

så fort man går över 3.5 så kickar den sega bandwidthen in och orsakar stutters, ses flera gånger på videon.

Nu har inte alla spel krav på höga bandwidths som benchmarks har, men det är fortfarande falsk markandsföring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Förutom att nej.

GDDR5 har nackdelen med latens, fördelen är transfer rate.

För att få en realtime upplevelse av dagens texturer i spel behövs snabbminne som kan konstant uppdatera & allokera och radera beroende på vart du är i spelet, responstiden har inget med saken att göra eftersom överbelastas bandwidth så går responstiden kaputt och du får stuttering precis som jag sa innan.

Du får gärna svara på alla frågor och inte selektivt efter det som passar.
Du kan inte visa dessa dåliga frames, och frametimes?

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Du får gärna svara på alla frågor och inte selektivt efter det som passar.
Du kan inte visa dessa dåliga frames, och frametimes?

Se mitt post precis ovanför ditt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Se mitt post precis ovanför ditt.

Tackar. Ska kika med en gång. Är det din video eller någon annan som bara pratar över sitt skrivbord och inte spelar?

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Tackar. Ska kika med en gång. Är det din video eller någon annan som bara pratar över sitt skrivbord och inte spelar?

Någon annan från PCPer, har inte mic så jag lägger upp videon någon annan gång. Men han bevisar precis det jag mena med frametimes/stuttering och realtime rendering med låg bandwidth.

Kan visa det ingame när jag fixat mic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Någon annan från PCPer, har inte mic så jag lägger upp videon någon annan gång. Men han bevisar precis det jag mena med frametimes/stuttering och realtime rendering med låg bandwidth.

Kan visa det ingame när jag fixat mic.

Visa _jättegärna_ i ett konkret exempel alltså ett spel. Så försöker jag producera det själv.
Snart vet vi.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aj aj aj, AMD kanske inte är så kassa när allt kommer omkring
iofs sitter jag själv på två nvidia kort

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Aj aj aj, AMD kanske inte är så kassa när allt kommer omkring

AMD är bra! Har alltid kört AMD, mitt första nvidia kort blev just.... gtx 970 :D. Men det är inte sämre nu än när jag köpte det och när jag köpte det var det grymt!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)