Permalänk
Medlem

Laptop för maximalt workflow?

Hej! Den senaste tiden har det blivit mer och mer arbete på laptopen, och det kommer bli mer så småningom på grund utav att jag kommer börja med ett kandidatarbete.

Min laptop kör 1366x768, och ni kan ju tänka er hur det är att arbeta på det.. Blir ständigt förbannad för inget får plats!

I vilket fall, hur är 3200x1800 laptopsen? Det låter riktigt nice, men det känns som man kommer behöva sitta 2cm ifrån skärmen för att se något, eller iallafall dra upp fontstorleken som i längden normaliserar skillnaden mellan 1920x1080 och 3200x1800.

Kort sagt, funkar det bra att arbeta med dem högupplösta laptopsen?

Permalänk
Medlem

enligt mig så är 1920x1080 max upplösning på en 13"-skärm. mer än så och man måste börja zooma in eller använda skalning. 1920x1080@13" är ungefär 170ppi, så det är väl bara gå efter den skalan imo.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Om du jobbar stationärt, typ på en arbetsplats så skulle jag nog säga att det är lika bra att du köper en skärm som du kopplar in i din laptop för längre arbeten. Du kommer komma till en gräns där allt blir för smått, och om du måste då öka storleken på fonter för att kunna läsa så kommer det iaf öka din arbetsyta.

För min egen smak så skulle jag nog max köra en 1600x900 upplösning på en "15 skärm för arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neteyes:

Hej! Den senaste tiden har det blivit mer och mer arbete på laptopen, och det kommer bli mer så småningom på grund utav att jag kommer börja med ett kandidatarbete.

Min laptop kör 1366x768, och ni kan ju tänka er hur det är att arbeta på det.. Blir ständigt förbannad för inget får plats!

I vilket fall, hur är 3200x1800 laptopsen? Det låter riktigt nice, men det känns som man kommer behöva sitta 2cm ifrån skärmen för att se något, eller iallafall dra upp fontstorleken som i längden normaliserar skillnaden mellan 1920x1080 och 3200x1800.

Kort sagt, funkar det bra att arbeta med dem högupplösta laptopsen?

Jag köpte en asus N550JK med 4k och jag kan säga dig att skärmen är helt magisk. Självklart skalar man upp Windows så att allt inte är pyttelitet men du får plats otroligt mycket på skärmen och skärmen är en fröjd att titta på. Fantastiska färger och betraktningsvinklar. Kolla upp den.