Molnlagring - förslag på förbättring i min värld?

Permalänk

Molnlagring - förslag på förbättring i min värld?

Skulle behöva lite hjälp och tips kring hur jag kan ordna min molnlagring på ett bra sätt.

Har länge med hjälp av olika bonusar haft 60gb lagring på Dropbox.
Det har räckt gott och väl då jag idag endast har ca 15gb.
Dessa 15gb består främst av mina bilder och dessa har jag verkligen velat ha på Dropbox då jag inte hittat något alternativ som är lika bra som deras att hantera just bilder/filmer från alla olika enheter.

Men nu blir jag av med min fina bonus på lagringen och droppar ned till 2gb.
Har inget emot att köpa lite utrymme för att ha kvar tjänsten. Men jag såg att dropbox endast låter mig välja gratis eller betala för 100gb
100gb är ju löjligt mycket mer än vad jag behöver... om jag skulle behöva det i framtiden, fine... men nu är det inte aktuellt.

Använder Google Drive för allt annat, filer, dokument osv.
Där betalar jag för lite extra utrymme och de har prisvärda planer att höja upp så jag får plats med mina bilder där också.

Men jag gillar ju dropbox med bilder...
Vad har google som gör att jag enkelt och snabbt kan hitta mina bilder. Automatiskt ladda upp dem i google drive från telefonen när nya tas med kameran osv. Tyvärr blandas allt ihop med googles tjänster picasa och google+ vilket jag aldrig använt och inte vill. Jag vill bara förvara filer, inget mer egentligen.

Finns det andra lösningar som jag missar?
Självklart finns det andra tjänster som bara ger mig mer utrymme... men då ska de ju också vara bra för mina ändamål.

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt hur OneDrive lirar med bilder på de enheter du använder men det verkar iaf vara 30 GB som ingår där.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt vad det är du är ute efter (kompatibilitet med många olika enheter?) men själv använder jag hubiC. 25GB gratis (100GB för €1/månad) och det finns en app för både iOS och android om du bara vill kunna ladda upp lite bilder och klipp från telefonen.

Jag behövde en molntjänst där jag kunde lagra lite filer och Dropbox var helt vansinnigt segt, ca 4-5Mbit/s, och kundtjänsten påstod att det var en helt normal hastighet. Jag bad dem att köra upp sina 5Mbit/s någonstans och googlade efter alternativ och hittade då hubiC som tillhandahålls av OVH som jag tidigare haft goda erfarenheter av och där kunde jag minsann maxa min uppkoppling på 100Mbit/s.

Eftersom jag inte förstår vad det är du söker så vet jag inte om det passar dina önskemål men du kan ju alltid ta en titt. Enda nackdelen är att viss kommunikation (mailet som skickas ut varje månad för att upplysa om debitering) är på franska men det kanske går att ändra i någon inställning på hemsidan.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

Ja du har nog rätt i att jag skrev rätt otydligt i exakt vad det var jag eftersökte.
Jag ville mest ventilera ett problem som jag har och höra vad andra använder... I hopp om att få nys om något nytt... vilket jag fått här.
Upptäckte tillexempel att MS onedrive har 30gb och funkar likvärdigt med dropbox och med senaste släppet på office för mobila enheter kanske det kommer bli bra som ersättare.
jag är ju som sagt låst till google i mycket och använder enbart android enheter förutom windows PC datorer.

ska kolla in hur hubic fungerar. kanske kan vara ett bra alternativ.

Permalänk
Medlem

Mega har lanserat sin molntjänst som ger dig 50gb gratis molnlagring, har fungerat bra för mig men sen får man ju själv fundera på ifall man litar helt på Dotcom eller inte. Jag använder också Copy där du får 15gb gratis men om du bjuder in lite folk så kan du få 40gb gratis, funkar också väldigt bra. Hastighetsmässigt skulle jag tippa på att Mega ligger bäst till men har inte haft så stora filer så har inte lidit av det.

Visa signatur

Monitor: C49RG90S CPU: i9-10900K GPU: GTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag har precis bytt från Dropbox till Onedrive för just säkerhetskopiering av foton direkt från mobilen. Det verkar fungera utmärkt och appen är nästan identisk med Dropbox-appen vad gäller funktioner. (Android)

Man får 30 GB gratis på Onedrive och uppladdningshastigheten är ok men inte lysande. För backup av några mobilfoton spelar såklart inte hastigheten någon roll mer än i det första skedet om du vill lägga över dina 15 GB foton från Dropbox.

Jag blev tipsad här i forumet nyss om att Onedrive även har möjlighet att ta emot filer från din dator UTAN att du måste ha en synkad mapp på datorn. Underbart... avskyr synkning. Man bara draggar och droppar filer till Onedrive-sidan i webbläsaren (Chrome).

Jag tycker också att det är lite trist av Dropbox att endast ha "allt eller inget" vad gäller prenumerationer. Du får 100 GB för 16kr/mån på Onedrive.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."