Stuttering, eller vad man nu ska kalla det.

Permalänk

Stuttering, eller vad man nu ska kalla det.

Halloj, sedan ett tag tillbaka så mitt från ingenstans har jag börjat få stutterings. (Snabbfrysningar i menyer i spel och när man spelar).

Blir liksom ospelbart, kan flyta hur fint som helst, sen nästa sekund så är allt stilla i en halv sekund, sen bara fortsätter det.
Jag har overlay på så man kan liksom se att allt bara dippar när det händer. (cpu, gpu, ja allt..)
Tempsen är inga problem cpu runt 60, gpu runt 50.
Någon som har någon tanke på vad orsakerna kan vara?

Kan tillägga, att det spelar ingen som helst roll vilken typ av grafikinställningar jag använder.

Corsair Vengeance Pro 3600mhz
5800x
Strix B550-f Gaming
Radeon RX7800XT

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.

Permalänk
Medlem

Kan vara lite vad som helst.

Värme och throttling kan vara en orsak, du bör kunna se både CPU och GPU temps AMDs mjukvara under Performance - Tuning, håll öga på temperaturerna när det händer.

Edit: Såg inte att du kollat detta redan...

Kan också vara korrupt shader cache, testa rensa den via AMDs mjukvara, sök bara på Shader Cache så kommer du till inställningen.

Efter nollställningen så kommer den behöva cacha om alla shaders första gången den renderar dem i spelet, så förvänta dig lite hack, sen när den har gjort det en gång så bör det fungera normalt.

Permalänk
Medlem

Testa rensa shader cache som tidigare nämnt. Har haft stutters som du beskriver och det löser det, i alla fall ett tag, sen måste man rensa igen.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk

Gjorde det ENDA jag inte gjort hittills... En DDU.. Och tro f******n att 3d mark flyter på utan problem nu, Diablo 4 likaså (efter att den fått fixa sina shaders vilket den inte gör i det spelet när det startas första gången som i Starfield tillexempel)..
Det var ju trots allt efter en uppdatering detta började. Suck, vad trött jag blir på mig själv!

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggle1988:

Gjorde det ENDA jag inte gjort hittills... En DDU.. Och tro f******n att 3d mark flyter på utan problem nu, Diablo 4 likaså (efter att den fått fixa sina shaders vilket den inte gör i det spelet när det startas första gången som i Starfield tillexempel)..
Det var ju trots allt efter en uppdatering detta började. Suck, vad trött jag blir på mig själv!

Mycket problem med shaders nu, inte bara med AMD, i CS2 får folk shader stutters titt som tätt helt från ingenstans.

Vissa spel blir helt ospelbara när cachen blir korrupt, går knappt komma förbi startmenyn i spelet.

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Mycket problem med shaders nu, inte bara med AMD, i CS2 får folk shader stutters titt som tätt helt från ingenstans.

Vissa spel blir helt ospelbara när cachen blir korrupt, går knappt komma förbi startmenyn i spelet.

Kan tänka mig det! Har varit så så såååå arg sista månaden, installerat om windows, kollat RAM, temps, usages, allt man kan tänka sig, så nu ikväll precis efter foruminlägg.. Hmm.. Kanske skulle göra en DDU bara för att..

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.