Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har rätt!

Ni som inte ser/känner nåt, kan inte ni posta era "bevis" kontra dom som faktiskt har detta.

Då hårdvara är rätt unik för olika setup så ...kan... det vara av betydande grad för olika personer.
Jag äger inget 970, men bror min gör det å jag utgår ifrån information där folk har postat konkreta svar eller frågor av relevant vikt.
Det finns problem.
Swec. m.fl har nämt detta, om än kanske i minoritet vid singel GPU.
Ha dock i åtanke om det är "försvarbart" att godtyckligt godta att ett storföretag lanserar ett high-end kort med en allvarlig future.
Vad händer den dagen då dom inte vill optimera drivrutin eller förbiser ett spel som har uppenbara problem.

Fråga: Är det OK att köpa nåt som funkar om man "sänker" kraven för nåt det ska klara när det kostar flera tusen?
Ställ denna fråga i relation jämtemot allt annat vi har i datorn såsom moderkort (kul att tvinga sin SSD till Sata2 för att inte överbelasta bussen?)

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloopy:

Ni som inte ser/känner nåt, kan inte ni posta era "bevis" kontra dom som faktiskt har detta.

Då hårdvara är rätt unik för olika setup så ...kan... det vara av betydande grad för olika personer.
Jag äger inget 970, men bror min gör det å jag utgår ifrån information där folk har postat konkreta svar eller frågor av relevant vikt.
Det finns problem.
Swec. m.fl har nämt detta, om än kanske i minoritet vid singel GPU.
Ha dock i åtanke om det är "försvarbart" att godtyckligt godta att ett storföretag lanserar ett high-end kort med en allvarlig future.
Vad händer den dagen då dom inte vill optimera drivrutin eller förbiser ett spel som har uppenbara problem.

Fråga: Är det OK att köpa nåt som funkar om man "sänker" kraven för nåt det ska klara när det kostar flera tusen?
Ställ denna fråga i relation jämtemot allt annat vi har i datorn såsom moderkort (kul att tvinga sin SSD till Sata2 för att inte överbelasta bussen?)

Vet inte riktigt vad som krävs för ett kort som kostar "flera tusen". Visst att mörka vad som stryptes var inte ok av nvidia. Att något var strypt vs 980 var väl ganska klart? High-end? Vet inte? Var inte 980 high-end kortet? Att 970 presterade och presterar så pass bra som det gjorde/gör kändes som en bonus för 3.7k som det kostade vid lansering. De tester av 970 som man kanske läst innan köp är ju fortfarande giltiga. Som jag sagt någon annanstans så bör man nog se grafikkort som förbrukningsvara om man vill köra höga inställningar redan om ett halvår/år eller så. Trist eller inte, beror hur man ser på det. Att spel blir mer krävande och skärmar kommer med högre upplösning väljer jag själv se som något positivt. Visst, det kostar men vad vore alternativet? Att både hård och mjukvaruutvecklingen avstannade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

...Visst att mörka vad som stryptes var inte ok av nvidia...Som jag sagt någon annanstans så bör man nog se grafikkort som förbrukningsvara om man vill köra höga inställningar redan om ett halvår/år eller så...men vad vore alternativet? Att både hård och mjukvaruutvecklingen avstannade?

Du säger att det inte är ok, men ... på något sätt ändå?
Förbrukningsvara, jag förmodar att du menar frekventa byten för optimal grafik upplevelse.
Men då är min 780 SLI skit idag då?
Mycket förunderligt svar som du gav där.
Hård/mjukvara avstanna? Varför?
Om folk har bättre insikt med vad som dom faktiskt får så kommer kraven på företag att öka å därmed lösningar/idéer på nya saker.
Efterfrågan om 4GB är standard sen över 1år. Idag ser vi ett behov av mer för folk i SLI lösningar.
Morgondagens prestanda kort får vi hoppas ha 8GB eller mer.

Dina svar står ju givetvis för dig och marknaden är skäligen glada åt en kund som du m.fl. som infinner sig i vad som helst.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Du svarar ju själv på din undran:

Citat:

Men då är min 780 SLI skit idag då?

Citat:

Efterfrågan om 4GB är standard sen över 1år. Idag ser vi ett behov av mer för folk i SLI lösningar.
Morgondagens prestanda kort får vi hoppas ha 8GB eller mer.

Skrivet av Bloopy:

Mycket förunderligt svar som du gav där.

Ok? tyckte det var väldigt klart? Vilken del förstår du inte? Du tycks ju även hålla med själv om man går efter citaten ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Vet inte riktigt vad som krävs för ett kort som kostar "flera tusen". Visst att mörka vad som stryptes var inte ok av nvidia. Att något var strypt vs 980 var väl ganska klart? High-end? Vet inte? Var inte 980 high-end kortet? Att 970 presterade och presterar så pass bra som det gjorde/gör kändes som en bonus för 3.7k som det kostade vid lansering. De tester av 970 som man kanske läst innan köp är ju fortfarande giltiga. Som jag sagt någon annanstans så bör man nog se grafikkort som förbrukningsvara om man vill köra höga inställningar redan om ett halvår/år eller så. Trist eller inte, beror hur man ser på det. Att spel blir mer krävande och skärmar kommer med högre upplösning väljer jag själv se som något positivt. Visst, det kostar men vad vore alternativet? Att både hård och mjukvaruutvecklingen avstannade?

Flera tusen inkluderar väl cirka 4000 kr. Det är inte en liten summa pengar det. Hade folk vetat om hur nvidia strypt kortet så hade nog fler personer avstått från detta kort. 970 räknas också som ett High end kort, ja visst lite sämre än 980 men fortfarande ett High end kort. Det är heller ingen bonus att 970 presterar som det gör för 3.8k... Man kan få ett R9 290X för samma summa, till och med mindre och det presterar minst lika bra om inte ens bättre. Sen argumenten emot AMDs kort som exempelvis att deras drivrutiner är kassa gäller inte sedan några år tillbaka, deras drivrutiner är minst lika bra som nvidias. Att AMD blir varmare, ja det håller jag med om så länge vi talar om deras referenskort, men kollar du exempelvis R9 290X tri-x så är det ett rätt så tyst och kallt kort alltså ryker det argumentet också. Oh ja, jag glömde klassikern, AMD drar mycket mer ström, helt ärligt ifall man satsar på High end kort så borde man ha en relativt bra PSU och har man råd med ett High end kort så borde man även ha råd att betala 20kr extra om året för el räkningen...

Edit:
Så på vilket sätt är 970 värd den summan pengar efter att man har fått reda på hur mycket nvidia har snålat och försökt mörka angående hur de har strypt kortet? Jag ser bättre alternativ för den summa pengar. Hade de varit helt ärliga angående specifikationerna på kortet hade vi inte haft all detta tjafs. Då hade folk åtminstone vetat vad det är för produkt de köper, och folk som planerade att köra i högre upplösningar med 970 och SLI hade nog avstått från kortet ifall de hade listat de riktiga specifikationerna. Att nvidia sen skyller på att det var fel på kommunikationen mellan PR avdelningen och ingenjörerna är skit snack. Åtminstone en ingenjör borde väl ha märkt att det var fel specifikation på nvidias hemsida... Eller är de inte ens intresserade av sin egen produkt? Kan nog förstå att de håller sig borta från sin egen produkt eftersom de själva vet hur de har strypt detta kortet.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av retro123:

Specen stämde inte det är det som är problemet, om man köper ett grafikkort som uppges ha 4.0 GiB videominne i 224 GB/s, då skall det inte har 3,5 GiB i 196 GB/s och 512 MiB i 32 GB/s.
Det kan diskuteras hit och dit hur mycket detta kommer att märkas eller inte märkas för Kalle, Lisa eller Olle, beroende på vilka spel som spelas och under vilka inställningar, men jag ser detta bara som ett försök att blanda bort korten, specen stämmer fortfarande inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk

Efter mkt tänkande och , funderingar på vilket kort man skall ha nu när man skickat tillbaka sitt 970. Jag tycker Nvidia borde ge oss entusiaster som skickat detta tillbaka ngn rabatterat pris på de svindyra 980 korten som blivit sedan dollarn steg. Kort som 980 i december kostade 4900kr kostar idag 6650 kr. Detta är fanimej en förjävlig sits man hamnat i. Man vill helst ha ett gtx kort men inte till vilket pris som helst. Blir mer och mer irriterad på nvidia för varje dag då det tog många entusiaster mkt tid och krångel med att finna sig ett 970 kort utan whine. Visst jag ser idag ett Gainwarskort hos komplett 980 triplefan för 4999kr. Men vet absolut inget om märket gainwar eller hur pass mkt det låter osv. Jag vill helst ha MSI, ASUS, EVGA.
Har varit inne på att köpa mig ett R9 290X men tyror jag kommer ångre det. Nej nu jävlar NVIDIA gör om gör rätt mot era kunder.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock| ASUS Z97 Maximus VII Ranger |GTX 980 Ti ref| G.Skill Ripjaws Gaming 16GB 2400MHz| EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R5 Window |Noctua NH D15 | Crucial MX100 256GB |Samsung 840 EVO SSD 120GB |Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM | Benq XL2420Z | Corsair K70 Brown Switches | Mionix Naos 7000 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampus666:

Efter mkt tänkande och , funderingar på vilket kort man skall ha nu när man skickat tillbaka sitt 970. Jag tycker Nvidia borde ge oss entusiaster som skickat detta tillbaka ngn rabatterat pris på de svindyra 980 korten som blivit sedan dollarn steg. Kort som 980 i december kostade 4900kr kostar idag 6650 kr. Detta är fanimej en förjävlig sits man hamnat i. Man vill helst ha ett gtx kort men inte till vilket pris som helst. Blir mer och mer irriterad på nvidia för varje dag då det tog många entusiaster mkt tid och krångel med att finna sig ett 970 kort utan whine. Visst jag ser idag ett Gainwarskort hos komplett 980 triplefan för 4999kr. Men vet absolut inget om märket gainwar eller hur pass mkt det låter osv. Jag vill helst ha MSI, ASUS, EVGA.
Har varit inne på att köpa mig ett R9 290X men tyror jag kommer ångre det. Nej nu jävlar NVIDIA gör om gör rätt mot era kunder.

Vänta annars på 380x eller 380 Ja man får hoppas Nvidia bättrar sig (men det känns som du kört detta i flera år betala mer och få mindre).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampus666:

vad får dig att tro att du kommer ångra det?

Permalänk

Har aldrig tidigare ägt ngt Radeon kort samt om jag skall köra cf får jag ev byta ut mitt psu (EVGA G2 750 GOLD)
Samt värmeutvecklingen är ju mer på dessa radeon kort. Men får se hur jag gör.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock| ASUS Z97 Maximus VII Ranger |GTX 980 Ti ref| G.Skill Ripjaws Gaming 16GB 2400MHz| EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R5 Window |Noctua NH D15 | Crucial MX100 256GB |Samsung 840 EVO SSD 120GB |Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM | Benq XL2420Z | Corsair K70 Brown Switches | Mionix Naos 7000 |

Permalänk

Det är bara att löpa linan ut ock köpa ett 980 när du redan retunerat ditt 970. Anledningen till att jag inte retunerar mitt 970 är att jag inte vill betala för ett 980.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Det är bara att löpa linan ut ock köpa ett 980 när du redan retunerat ditt 970. Anledningen till att jag inte retunerar mitt 970 är att jag inte vill betala för ett 980.

Anledningen till jag ej köper ett 980 i dagsläget är dem har stigit så i pris sedan den dagen jag köpte mitt 970. Om jag nu inte väljer fabrikat som jag ej känner mig trygg med iofs. Finns ett gianward för 4999kr hos komplett som jag ej vågar köpa. Gigabyte 980 G1 kostar 6600kr idag . Kostade 4999 då jag köpte mitt 970. Väntar på att se sådana priser igen.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

jag sålde iaf av ett av mina 970 så sitter med ett tills det släpps vettiga kort, kör kärnan i 1600MHz så kortet levererar iaf så länge man håller sig under 3.5GB

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

jag sålde iaf av ett av mina 970 så sitter med ett tills det släpps vettiga kort, kör kärnan i 1600MHz så kortet levererar iaf så länge man håller sig under 3.5GB

Vill lämna tillbaka mitt 970 och vänta på R9 380X men har endast GTX 560ti liggandes, vill kunna spela The Witcher 3

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av rustax:

Vill lämna tillbaka mitt 970 och vänta på R9 380X men har endast GTX 560ti liggandes, vill kunna spela The Witcher 3

970 är inget dåligt kort och det är långt ifrån bevisat att minnet kan förorsaka problem i alla fall om man bara har ett kort.

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1349334-3-5-gb-gtx-970-problemet-post15208520/

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Blir att vänta in nya R9 380X för mig nu Eller att Nvidia sänker priserna på 980 korten .

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

lutar också åt ett 380X/390X, förhoppningsvis släpps de med 6GB VRAM. 4GB känns lite tveksamt närmaste 1-2 åren.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

970 är inget dåligt kort och det är långt ifrån bevisat att minnet kan förorsaka problem i alla fall om man bara har ett kort.

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1349334-3-5-gb-gtx-970-problemet-post15208520/

Det är just det som är problemet, jag byte in mitt R9 290 mot ett 970 för att jag ville köpa till ett till 970 och en 120/144hz 1440p IPS skärm när de väl släpps. :/

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att få sig ett GX 980 nästa vecka :D.
Blir att jämföra noggrant i allt från 1920x1080-3840x2160.
I framförallt SoM och Dying Light.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hampus666:

Blir att vänta in nya R9 380X för mig nu Eller att Nvidia sänker priserna på 980 korten .

Samma här, och ta den 1440 benq freesync skärmen.

Permalänk
Medlem

LinusTechTips snackar lite om problemet, här har ni länk https://www.youtube.com/watch?v=Mp5r1Py3GxA

Permalänk
Medlem

Spana in AMD 290 o 290x. Presterar som 970 så slipper du betala för ett 980.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Spana in AMD 290 o 290x. Presterar som 970 så slipper du betala för ett 980.

Jag vill inte ha 290(X) på grund av värmeutvecklingen och ljudnivån. Har heller inga problem med mitt 970. Om jag skulle returnera mitt 970 så skulle det vara av rena principskäl.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vill inte ha 290(X) på grund av värmeutvecklingen och ljudnivån. Har heller inga problem med mitt 970. Om jag skulle returnera mitt 970 så skulle det vara av rena principskäl.

Har du bara ett och inte kommer köra SLI så kan du behålla det

Permalänk
Medlem

Det kanske bara är jag... men det hade varit mycket mer produktivt att se publicerade resultat på problemet och inte en komplett gnälltråd där 3-4 personer ser detta som någon form av inläggskrig!

Snälla var sakliga och använd era meddelandefunktioner till personliga gnabb!

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim2you:

Det kanske bara är jag... men det hade varit mycket mer produktivt att se publicerade resultat på problemet och inte en komplett gnälltråd där 3-4 personer ser detta som någon form av inläggskrig!

Definitivt inte bara du. Om du läser sidan innan så påpekar jag just detta.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Asså seriöst mina gtx 980 låter betydligt högre än vad mina msi 290x gjorde. Visst eftermarknads kylare vs ref men ändå. Alla hyllar ju nvidia som att deras kylare inte hörs och helt ärligt så kör väl alla med lurar idag?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Du svarar ju själv på din undran:

Ok? tyckte det var väldigt klart? Vilken del förstår du inte? Du tycks ju även hålla med själv om man går efter citaten ovan.

Första quote avslutas med ? = en fråga inte ett svar.
Andra Quote "ser" = med andra ord det finns ett behov inte att jag har det.

Jag har 3 skärmar i 1080p @ 120Hz samt TV 1440p, men jag väljer att köra singel skärm i spel.
Hade jag köpt 970 SLI så hade jag haft som krav att med den %´ela boosten att klara 1080p i 3 skärmar.

Hade det varit värt för mig att nergradera mig till 3 skärmar och låga grafikinställningar vilket jag redan kan?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Hymer:

Asså seriöst mina gtx 980 låter betydligt högre än vad mina msi 290x gjorde. Visst eftermarknads kylare vs ref men ändå. Alla hyllar ju nvidia som att deras kylare inte hörs och helt ärligt så kör väl alla med lurar idag?

Man har åtminstone fler val med NVIDIA, du kunde ha köpt strix om nu ljud stör dig. Mitt låter ingenting, det är överklockat också.

Visa signatur

Corsair Carbide 200R | Asus Strix GTX 980 | I7 4790K @4,6 Ghz | Corsair H80i | Asus Z97-A | 8GB Corsair Vengeance Pro 1866 CL9 | EVGA SuperNova G2 750W | Intel SSD 530 120 GB | Kingston SSDNow 64 GB | 1TB WD |AOC q2770Pqu (2560x1440p) | Corsair K70 | Corsair M65 RGB | Logitech Z623 THX

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Grim2you:

Skrivet av Devil May Cry:

Definitivt inte bara du. Om du läser sidan innan så påpekar jag just detta.

Jag hoppas att ni i alla fall läst vad jag skrev tidigare.

edit Förutom att det var fel av Nvidia att inte speca kortet rätt, är det onekligen lite märkligt att vi som sitter med 3,5 och 4 GiB videominne, riskerar att det det kan ta slut (kan 3,5 ta slut kan också 4 göra det).

Boten är förutom att köpa kort med ännu mer minne att se över sina inställningar, AA är tex en känd minnestjuv, högupplösta texturer kan givetvis ta en hel del, att sänka upplösning vill jag helst spara till sist.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |