Polistillslag släcker ned svenska fildelnings- och strömningssajter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det fetstilta är en ren spekulation från din sida. Miljöpartiet har, precis som Piratpartiet och de flesta andra partier ett brett partiprogram som täcker upp många områden, och varför folk röstar på ett visst parti går inte att veta.

Du hängde inte med alls i senaste valet eller? Nästan dagligen kom det olika opinionsundersökningar där de hade frågat folket vilka områden de ansåg vara viktiga. Och de viktigaste frågorna var bland annat skola, vård och omsorg. Inte i en enda opinionsundersökning såg jag att fildelning skulle vara något som folk prioriterade. Så återigen, nej, inte ren spekulation från min sida.

Skrivet av Ozzed:

Hur gynnas vi i Sverige av att senaste säsongen av någon serie sänds ett år senare här om vi snällt väntar och tittar på den den lagliga vägen? Om du på allvar tror att immaterialrätten är en av anledningarna till att vi "lyckats" i västvärden får du nog tänka om. Vi har varit framgångsrika erövrare och våldfört oss på andra folk, och brutit mot många av de rättigheter vi idag har lagstiftat om, så att säga att immaterialrätten är en faktor är rentav cyniskt.

Genom att snällt vänta och välja den lagliga vägen så bidrar man till samhället med bland annat jobb och skattemedel. Dessa pengarna kan i sin tur satsas på vård, skola och omsorg som många svenskar tycker är viktiga. Sen om man inte vill vänta i ett år innan serien dyker upp, ja, då får man väl försöka visa sitt missnöje mot filmbolaget genom bojkott, protestbrev, diskussionsforum eller något annat lagligt sätt.

Jag tror inte att enbart immaterialrätten är en av anledningarna till att vi har lyckats, däremot tror jag att alla de olika rättigheterna vi har i västvärlden har gjort att vi har lyckats genom att vi människor är någorlunda fria till att få tycka och tänka vad vi vill, och har diverse rättigheter (inklusive skyldigheter) som gör att människor vågar satsa på att driva företag och därmed utveckla samhället.

Ja jo, vi har inte alltid varit snälla och gulliga, men förhoppningsvis så har vi lärt oss något utav vår historia så att vissa saker inte ska behöva upprepas.

Skrivet av Ozzed:

OK, du spekulerar inte i det här fallet, men din argumentation är ett felslut då sättet du formulerade dig på ger sken av att smala filmer är beroende av stora bolag, vilket inte stämmer överhuvudtaget.

Då misstolkade du mitt inlägg. Det jag syftade på var att storbolagen även de gör smala filmer, vilket jag personligen inte tycker är någon nackdel. Så om filmbolagen kan göra fler filmer (stora som små) ifall de tjänar mer pengar ser jag som något bra, inte som något dåligt.

Skrivet av Ozzed:

Nej, men för att det överhuvudtaget skall vara relevant för diskussionen så måste det ju vara klarlagt att det hade med inkomstbortfall på grund av piratkopiering att göra, och det är det inte.

Fast inkomstbortfall blir det, sen hur mycket är dock en annan fråga. Det finns de som väljer att betala för piratkopierat material, och det finns de som inte betalar. Och inkomstbortfallet kommer från de som väljer att inte betala.

Skrivet av Ozzed:

Eller så är det så att de inte vill lägga 600Kr på ett spel de inte ens vet om de trivs med. Det är inte öppet köp på mjukvara. Mig veterligen så köper de flesta spel som de tycker är kul.

Man behöver inte spela ett spel samma dag som det kommer ut på marknaden. Man kan faktiskt vänta tills priserna har gått ner. Du kan aldrig veta om du kommer att trivas på semesterresan, eller om du kommer att tycka om en ny maträtt som du beställer på restaurang. Ibland blir det att man köper grisen i säcken, och vill man inte chansa så får man låta bli att köpa produkten. Men visst, hade varit kanonbra om man hade kunnat spela på Lotto och sen slippa behöva betala om man inte vann. Lär inte bli lika bra när man väl vinner dock.
Sen så kan man få en ganska bra bild över hur ett spel är genom att läsa recensioner, se spelvideos, delta i diskussionsforum och annat och därigenom bilda sig en uppfattning om man kommer att gilla spelet eller inte.

Skrivet av Ozzed:

Fast det är ju det som är felet. Om Film och Musikindustrin fått diktera vilka tjänster som erbjöds hade vi fortfarande haft 78-varvare och stumfilmer.

Vilket enbart är ren spekulation från din sida.

Skrivet av Ozzed:

Fast nu kan ju bevisligen entreprenörskap och piratkopiering samexistera utan problem. Så då borde alla vara nöjda.

Problemet är att piratkopierare väljer att pissa och sparka på arbetande människor och anser tydligen att andra ska betala för deras underhållning. Man skulle nästan kunna kalla det för något slags slavförhållande, vilket ingen moralisk människa borde vara nöjd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av semmel:

Man får inte sno av andra, detta gäller dock även för de som producerar saker.

Varför ska ett skivbolag, artist, filmstjärna tjäna dessa summor? Det är orimligt, de har tjänat alldeles för mycket pengar. De får dessutom jobba med något de tycker är roligt.

Vore intressant att veta vilket fenomen fildelning hade varit om de inte hade varit så giriga. 150kr för ett album för evigheter sedan, som dessutom var uppblandat med en massa utfyllnads-låtar. Samma gäller alla skräp filmer som producerats. Nu sitter de med skägget i brevlådan och gråter. Skamligt.

Nu är det ju dock inte bara filmstjärnor som arbetar på ett filmbolag till exempel. Det är en stor mängd andra människor som arbetar på ett filmbolag: snickare, plåtslagare, data-, ljus- och ljudtekniker, städare, sminköser, målare, svetsare, regissörer, skådespelare, stunt-män/kvinnor, redigerare, musiker och en massa andra. Dessa människors rättigheter väljer man att sparka på när man väljer att piratkopiera deras produkt istället för att införskaffa den lagligt.

Och jag kan garantera dig att alla människor som jobbar inom film- och skivbolagen inte tycker att det är speciellt roligt. Utan för vissa är det bara ett jobb, ingenting annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paronfesken:

Instämmer 100%

Spotify och steam löste piratkopieringen i deras områden, endast de allra fattigaste (tex studenter) piratkopierar musik eller spel. Mp3 som är ovanliga laddar man ner till viss del.

Jag tänker inte köpa DVD/Blueray skivor och fylla mitt hem med massa plast skit bara för att det är bekvämt för filmbolagen. Netflix är på rätt väg men ljusår från en tjänst man är nöjd med.

Har du någon källa på att det bara är de allra fattigaste som piratkopierar musik eller spel, eller råkade du blanda ihop gissning med fakta?

I övrigt så skulle jag, utifrån de sidor där man kan se lite bättre statistik, samt utifrån peak numbers på andra, inte säga att piratkopieringen på spel är löst. Det finns en hel del kvar, men kan ju såklart aldrig mäta sig med filmer. Musik har jag inte tittat så mycket på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast nu är du ute på extremt hal is. Det finns ingen magisk formel för att räkna ut hur många som hade köpt hur mycket av vad om inte piratkopieringen existerat. Snarare pekar ju så gott som all forskning på att de som piratkopierar köper mer spel filmer och musik än de som aldrig gjort det, så i sämsta fall så är det i så fall ett nollsummespel.

Sedan kan det såklart sticka i ögonen att folks konstruerade rättigheter kränks, men det är knappast en ekonomisk fråga. Sedan vore det trevligt om diskussionen kunde hålla lite klass.

Jag instämmer. Jag hade inte köpt Kerbal Space Program om det inte vore för piratkopior. Hur skulle jag fått reda på vad spelet ens handlat om annars?

***bort/mod***

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Jag instämmer. Jag hade inte köpt Kerbal Space Program om det inte vore för piratkopior. Hur skulle jag fått reda på vad spelet ens handlat om annars?

Just, och som sagt så har man ingen återköpsrätt på spel, vilket innebär att utan piratkopieringens existens skulle följande vara standard:

1: Utveckla ett skitspel.
2: Hypa spelet som fan.
3: Lägg embargo på recensenterna (Yeees Ubisoft, I'm looking at you!)
4: Släpp Spelet
5: Håva in vinst.

Rinse and repeat.

Piratkopiering är en viktig motbalans och i princip det enda maktmedel konsumenterna har. Sedan finns det såklart ett fåtal skrupelfria personer som laddar ner spelet, gillar det, har råd att köpa, och ändå inte köper, men det är ändå en bieffekt som klart är värt det i mitt tycke. Nu sysslar jag såklart inte med piratkopiering själv då det är olagligt etcetera. Men jag har en kompis som köpt säkert 5-6 spel det senaste året han inte hade köpt om det inte var så att han kunnat testa innan köp, eftersom han, precis som jag, tycker att branchens "grisen i säcken"-mentalitet är vanvett.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hur mycket pengar lägger de egentligen ner på att stänga ner dessa sidor med den ironiska effekten av att flertalet sidor öppnas? Vore de inte bättre att ge pengarna direkt till företagen, producenterna, skådisarna och de andra lågavlönade i produktionent?
Tycker faktiskt att de är synd att de använder en sådan dålig metod för att motverka eller enligt deras mening hjälpa underhållningsbranschen.
Om de skulle mot förmodan och folket lyckas skulle lyckas dirva igenom detta med någon form av Nordkoreansk diktatur så hoppas jag verkligen att antipiratbyrån går ner i historieböckerna som bokbrännare och inte bara för motståndare av ett parti. Utan av all information och utveckling som inte tillgodoför pengar till dem.

Men att ladda hem, bränna ut och tjäna pengar på det är en helt annat sak. Något som jag tycker det borde satsas mer på, men fortfarande är vinsten nog bättre att bara ge pengarna till produktionsbolagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Om folk betalade för sig, istället för att ta andras arbete, så skulle mer skattepengar komma in och mycket mindre pengar skulle behöva läggas på sånt här

Det funkar inte så. Folk lägger pengarna på annat istället så det blir samma skatteintäkter ändå.

Permalänk
Medlem

istället för att komma med lösningen (releaser över hela världen samtidigt. i ett och samma program som alla arbetar tillsammans med) så går dom in och ska göra en adhocklösning av allt (stänga ned en/några ovesäntliga sidor) och hoppas att det fixas.

skulle dom bara lösa problemet hade jag utan tvekan kunnat lägga 400kr/månad för det

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Hahaha tänk vad staten tappar i moms det där, det e inte något att "skojja" om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det funkar inte så. Folk lägger pengarna på annat istället så det blir samma skatteintäkter ändå.

Så de är vi skattebetalare som finansierar detta bakåtsträvande fenomen? Är det sant?? SÅ hemskt!

Youtube funkar för mig iaf. Någon annan som har problem med den strömningssiterna? Eller drabbas bara de mindre företagen/siterna med nedstängningar av köpta youturbeder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det funkar inte så. Folk lägger pengarna på annat istället så det blir samma skatteintäkter ändå.

det du säger stämmer inte riktigt. Skatte procesen är som en cirkel och om vi säger att man laddar man ner en film så hoppar man över ett varv.
Det är vad man kallar omsättning ingående och utgående pengar, om man skippar filmen får man en lägre omsättning en om man skulle behöva betala för både film och tangentbord tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Jag instämmer. Jag hade inte köpt Kerbal Space Program om det inte vore för piratkopior. Hur skulle jag fått reda på vad spelet ens handlat om annars?

Google är ett ganska bra verktyg att få reda på vad spel handlar om, diverse spelsidor, diskussionsforum, videos och mycket annat. Finns en massa tillvägagångssätt för att få reda på vad ett spel handlar om.

§1.1 citat och svar
Permalänk
Medlem

Istället för att slösa en massa tid och pengar, ge oss ett lagligt alternativ som ger folket vad det vill ha till en rimlig penning. Det skulle få bort piratkopierandet nästan helt. En Netflix liknande produkt med alla nya filmer och tv serier t.e.x, jag skulle lungt betala upp till 500 kr i månaden för det.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Har du någon källa på att det bara är de allra fattigaste som piratkopierar musik eller spel, eller råkade du blanda ihop gissning med fakta?

I övrigt så skulle jag, utifrån de sidor där man kan se lite bättre statistik, samt utifrån peak numbers på andra, inte säga att piratkopieringen på spel är löst. Det finns en hel del kvar, men kan ju såklart aldrig mäta sig med filmer. Musik har jag inte tittat så mycket på.

Självklart piratkopierar inte bara fattiga personer. De har knappt råd med en dator. De köper sina cam eller low qualite filmer i affärer som säljer det helt öppet.
Varför inte reklam som i TV? Cola, Apple etc. Det behöver ju inte direkt säga: damn this COKE is some gooooood shiet!" men visa det bara några gånger i en film med olika märken. Folk kommer såklart att klaga på det oxå men det dricks och det brukas biler i filmer redan nu. Det behövs inte göras allt för uppenbart.

Permalänk
Skrivet av md7:

Nä det är riktigt allvarligt att så många (dock mest ungdomar, vilket lyckligtvis de flesta brukar växa upp och få andra värderingar senare i livet) saknar den moralen att inte respektera andra människors arbeten. När man väljer att piratkopiera en film så väljer man att både pissa och sparka på filmbolagen, inklusive alla de människor som arbetar på ett filmbolag, till exempel producenter, regissörer, skådespelare, sekreterare, data-, ljus- och ljudtekniker, plåtslagare, stunt-män/kvinnor, sminköser, redigerare, städare, snickare, svetsare, målare och en jäkla massa andra hårt arbetande människor. Och det är jäkla tur att samhället är så pass moraliskt uppbyggt så att staten väljer att skydda dessa hårt arbetande människor istället för att försvara de som piratkopierar (vilket en del här verkar vilja). Nä, det är helt rätt av polisen att släcka ner fildelnings- och strömningssajter och därmed skyddar de medborgare som faktiskt bidrar till samhället (såväl producenter som konsumenter) vilket inte en piratkopierare gör. Sen visst, självklart kan man diskutera hur effektivt det är, men samhället ska aldrig acceptera att andra människor ska behöva bli lidande för att det finns vissa som saknar moral att göra rätt för sig.

Men tänk så här, jag vill ha en film/serie, vi tar Hem till midgård som exempel.
Vart kan jag köpa båda säsongerna av denna serien som gör att jag får hem den ikväll?
Möjligtvis att cdon eller liknande sidor har just denna serien som nerladdningsbart material men tvivlar, det är lättast att ladda ner filmen eller streama den eller hur?
Om dom stora företagen hade gett med sig lite och istället haft en BRA streaming tjänst så som Netflix fast som den amerikanska sidan inte svenska, så hade allt varit bättre och det hade samtidigt varit mindre piratkopiering.

När jag ändå skriver kan jag ta ett exempel som jag stött på nu i veckan.
Jag vill spela spelet Dirt 2 och har googlat och hittar det inte på dom normala sidorna problemet är att jag har cd key men cdn är borta, vad ska man göra, jo jag får ju tanka spelet, är det rätt att jag tankar spelet när jag en gång köpt de (och det faktiskt inte finns att få tag på i stort sätt t pc) (fast det syns som en förlust, detta är en uppriktig fråga som jag faktiskt vill ha svar på då jag själv är kluven.)

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort otrevligheter och påhopp enligt §1
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Nu är det ju dock inte bara filmstjärnor som arbetar på ett filmbolag till exempel. Det är en stor mängd andra människor som arbetar på ett filmbolag: snickare, plåtslagare, data-, ljus- och ljudtekniker, städare, sminköser, målare, svetsare, regissörer, skådespelare, stunt-män/kvinnor, redigerare, musiker och en massa andra. Dessa människors rättigheter väljer man att sparka på när man väljer att piratkopiera deras produkt istället för att införskaffa den lagligt.

Och jag kan garantera dig att alla människor som jobbar inom film- och skivbolagen inte tycker att det är speciellt roligt. Utan för vissa är det bara ett jobb, ingenting annat.

De flesta som påstår att de älskar sitt jobb är inte riktigt ärliga. Utan det är ett jobb. Tänk så många jobb som har uppstått sedan filmkameran och uppfanns och redan då kopierade man. Tänk att de tillochmed finns jobb med "pirat" kopiering. Sparkas det inte på dessa arbetande människor för vad dem gör? Det är iaf tur att filmbranschen går bättre och bättre vilket resulterar i mer jobb fpör snickare och ljustekniker (inte för att de på något sätt är dåliga jobb). Skulle det krisa så otroligt jävla mkt som de hypas om så kanske en filmstjärna kunde sänka sin årslön med säg bara 3 miljoner. Det hade räckt till många av dessa personer som du nämner. Eller kör in i en iPhone laddare med en lastbil fylld med coca-cola så att hela skiten sprängs och få flera miljoner för det. Medans anrdra människor förmodligen blir lyckliga om de får en cola i veckan.

Sluta säga att branschen går dålig och sluta vara så bakåtsträvande. Förbjud internet och sluta gå online om du tycker de är så hemskt. Skaffa svarta solgslasögon så du kan censurera hela världen, herregud du kanske skulle råka se en försenad buss och då skulle du inte behöva ringa polisenl. Men vänta? Vad får polisen för det? Lite skattepengar. Förmodligen får dem betydligt mer för att bekämpa dessa hemska ungdomar som laddar hem från internet som är allt från 10-70, spärra in dem allihopa. Men trots allt så har utvecklingen gått framåt sedan 93, tycker ni inte det? Eller ska vi förbjuda internet som vi skulle göra med fonografen? Herregud ingen skulle ju gå på teater eller opera något mer. Snälla, säg att ni fattar poängen.
Visst, om ni nästan har fått ett jobb men eran arbetsgivare sa till er" att du hade fått det men tyvärr går branschen så dåligt just nu eftersom ungdomar kopiera... stjäl så allting". Men sanningen var förmodligen bara att du inte var kvalificerad för jobbet. Men kämpa på eller försök på en ny bransch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fränkie:

Självklart piratkopierar inte bara fattiga personer. De har knappt råd med en dator. De köper sina cam eller low qualite filmer i affärer som säljer det helt öppet.
Varför inte reklam som i TV? Cola, Apple etc. Det behöver ju inte direkt säga: damn this COKE is some gooooood shiet!" men visa det bara några gånger i en film med olika märken. Folk kommer såklart att klaga på det oxå men det dricks och det brukas biler i filmer redan nu. Det behövs inte göras allt för uppenbart.

Produktplacering kommer bli vanligare men det kommer inte vara ens i närheten av att vara tillräckligt inkomstbringande för att släppa annat än väldigt billiga filmer gratis, och då är jag ändå optimistisk. Tyvärr är det ofta också rätt påtagligt när produktplacering används, vilket försämrar filmkvaliteten enligt vissa (bl a mig), även om det går att sköta smidigt.

När det gäller större effektfilmer, där budgeten kan gå över 200M dollar, så finns det definitivt ingen chans att produktplacering kan täcka kostnaderna. Den typen av film är också populär att piratkopiera så en eventuell lösning bör inkludera dem och den ekonomiska risk de utgör för investerarna.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Evil Peter:

Produktplacering kommer bli vanligare men det kommer inte vara ens i närheten av att vara tillräckligt inkomstbringande för att släppa annat än väldigt billiga filmer gratis, och då är jag ändå optimistisk. Tyvärr är det ofta också rätt påtagligt när produktplacering används, vilket försämrar filmkvaliteten enligt vissa (bl a mig), även om det går att sköta smidigt.

När det gäller större effektfilmer, där budgeten kan gå över 200M dollar, så finns det definitivt ingen chans att produktplacering kan täcka kostnaderna. Den typen av film är också populär att piratkopiera så en eventuell lösning bör inkludera dem och den ekonomiska risk de utgör för investerarna.

Ja det är ju bara så sjukt att alla filmer som är mest piratkopierade är dom som dragit in mest pengar.

Damm asså :S skadar marknaden så hårt

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Bara jag som reagerade på koden "aHR0cDovL3lvdXR1LmJlL1NITzNkRS1JRFdr" underst på Dreamfilms brev?
Är det ännu en krypteringskod för pirater att lösa eller bara svammel?

Base64 för:
http://youtu.be/SHO3dE-IDWk

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja det är ju bara så sjukt att alla filmer som är mest piratkopierade är dom som dragit in mest pengar.

Damm asså :S skadar marknaden så hårt

Ja fy fan. Så fucking synd det är om alla producenterna som inte fick råd med sin dröm Ferarri Tänk så många fler "miljardär" de hade kunnat få om inte för piraterna!

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Bränn Hollywood samt de stora skivbolagen och se om något intressant reser sig ur askan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det kostar väl inget att kryssa i att ett land får tillgång till innehållet, tex Netflix? Det är bara ren förtjänst om någon väljer att betala för en prenumeration för Netflix (eller liknande tjänst).

Skickades från m.sweclockers.com

Där kommer girigheten in. Ett företag vill absolut tjäna 20 USD på varje såld produkt. Om nu landet är fattigt och ingen kan betala 20 USD för produkten då är det en del som väljer att inte sälja alls.
Tyvärr så stämmer det nog inte, det kostar att sälja. Det är inte så enkelt som att kryssa i ett land för netflix. Så inte bara girighet spelar in, även rent företagsekonomiskt tänk spelar in. Om ett företag inte kan leverera an vara eller tjänst till ett pris konsumenter kan/vill betala så är det bättre att strunta i det. Eller om dom gissar på att dom kan få in mer pengar genom att sälja in till en distrubuter (SVT, Viasat etc).

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av jappejopp:

Men tänk så här, jag vill ha en film/serie, vi tar Hem till midgård som exempel.
Vart kan jag köpa båda säsongerna av denna serien som gör att jag får hem den ikväll?
Möjligtvis att cdon eller liknande sidor har just denna serien som nerladdningsbart material men tvivlar, det är lättast att ladda ner filmen eller streama den eller hur?
Om dom stora företagen hade gett med sig lite och istället haft en BRA streaming tjänst så som Netflix fast som den amerikanska sidan inte svenska, så hade allt varit bättre och det hade samtidigt varit mindre piratkopiering.

När jag ändå skriver kan jag ta ett exempel som jag stött på nu i veckan.
Jag vill spela spelet Dirt 2 och har googlat och hittar det inte på dom normala sidorna problemet är att jag har cd key men cdn är borta, vad ska man göra, jo jag får ju tanka spelet, är det rätt att jag tankar spelet när jag en gång köpt de (och det faktiskt inte finns att få tag på i stort sätt t pc) (fast det syns som en förlust, detta är en uppriktig fråga som jag faktiskt vill ha svar på då jag själv är kluven.)

Men vad är det som gör att du måste ha hem den samma kväll? Varför kan du inte vänta en dag eller två för att få hem Hem till midgård? Det finns ju en massa andra aktiviteter som man kan hitta på, andra filmer/serier att titta på, gå på bio, spela, pubrunda, ut och promenera, sporta och en hel del annat.

Men samtidigt så förstår jag dig, en gång i tiden så var jag också "tvungen" till att ha något nu och inte sen. Nu på "äldre" dagar så känner jag dock inte samma tvång. Men jag tycker att det är intressant varför man måste ha något direkt istället för att vänta. Jag har inga bra svar på det. Det finns betydligt viktigare saker i samhället att lägga tiden på än att man måste ha en film/serie samma kväll.

Samtidigt så menar jag inte att allt de olika bolagen gör är bra och att Netflix och Spotify är helt fantastiska tjänster. Utbudet är inte alltid så bra, särskilt inte i Netflix fall. Själv så är jag grymt irriterad på filmbolaget 20th Century Fox att de fortfarande inte har släppt The Abyss och True Lies på blu ray ännu, och då är det ändå rätt stora filmer som gick hyfsat bra på bio. Att de sumpade bort möjligheterna med serien Firefly är totalt puckat av dem. Men även att jag tycker att filmbolagen gör en hel del korkade beslut lite då och nu, så anser inte jag att det ger mig rätten till att ta del av deras underhållning gratis. Och då för att svara på din fråga angående din borttappade cd. Enligt vad jag anser så har du betalat för det och då ska du även kunna tanka ned det. Det är vad min moral säger mig och vad jag tycker är rättvist mot alla parter. För att förtydliga, jag tycker att piratkopiering är helt ok så länge du betalar för det. Men det betyder inte att jag tycker att det är ok att piratkopiera en film istället för att se den på bio och därefter köpa den på blu ray. Med andra ord, så länge du betalar för det du piratkopierar och använder så fine by me. Problemet är dock att alla gör inte det, vilket jag vänder mig emot. Och då blir följden att vissa människor (pirater) ute i samhället anser att de ska få ta del av underhållning gratis, samtidigt som andra människor måste betala för piraternas underhållning, vilket är så fel som det bara kan bli, enligt min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fränkie:

De flesta som påstår att de älskar sitt jobb är inte riktigt ärliga. Utan det är ett jobb. Tänk så många jobb som har uppstått sedan filmkameran och uppfanns och redan då kopierade man. Tänk att de tillochmed finns jobb med "pirat" kopiering. Sparkas det inte på dessa arbetande människor för vad dem gör? Det är iaf tur att filmbranschen går bättre och bättre vilket resulterar i mer jobb fpör snickare och ljustekniker (inte för att de på något sätt är dåliga jobb). Skulle det krisa så otroligt jävla mkt som de hypas om så kanske en filmstjärna kunde sänka sin årslön med säg bara 3 miljoner. Det hade räckt till många av dessa personer som du nämner. Eller kör in i en iPhone laddare med en lastbil fylld med coca-cola så att hela skiten sprängs och få flera miljoner för det. Medans anrdra människor förmodligen blir lyckliga om de får en cola i veckan.

Sluta säga att branschen går dålig och sluta vara så bakåtsträvande. Förbjud internet och sluta gå online om du tycker de är så hemskt. Skaffa svarta solgslasögon så du kan censurera hela världen, herregud du kanske skulle råka se en försenad buss och då skulle du inte behöva ringa polisenl. Men vänta? Vad får polisen för det? Lite skattepengar. Förmodligen får dem betydligt mer för att bekämpa dessa hemska ungdomar som laddar hem från internet som är allt från 10-70, spärra in dem allihopa. Men trots allt så har utvecklingen gått framåt sedan 93, tycker ni inte det? Eller ska vi förbjuda internet som vi skulle göra med fonografen? Herregud ingen skulle ju gå på teater eller opera något mer. Snälla, säg att ni fattar poängen.
Visst, om ni nästan har fått ett jobb men eran arbetsgivare sa till er" att du hade fått det men tyvärr går branschen så dåligt just nu eftersom ungdomar kopiera... stjäl så allting". Men sanningen var förmodligen bara att du inte var kvalificerad för jobbet. Men kämpa på eller försök på en ny bransch.

Jobb med piratkopiering, och att man sparkar på dessa "arbetande" människor? Ok.... Tycker du likadant om alla typer av brott eller? Att vara bankrånare är ett jobb enligt dig då, och försöker man stoppa dessa "arbetare" så sparkar man på dem?

Tre miljoner räcker inte speciellt långt i filmsammanhang. Det är inte bara löner som ska betalas utan även reklam, distribution, diverse rättigheter och en massa annat. Då är inte några miljoner extra mycket att komma med.

Nu har jag dock inte påstått att branschen går dåligt på grund av piratkopiering, det jag dock har sagt är att bara för att vissa filmer håvar in massa pengar betyder inte det att ett visst filmbolag går bra (exempelvis MGM som ansökte om konkursskydd för några år sedan).
Jag är alltså bakåtsträvande? På grund av? Är det för att jag anser att alla ska göra rätt för sig och betala för den underhållning man nyttjar? Att jag tycker det är orättvist att vissa ska betala för underhållning så att andra ska kunna ta del av den gratis? Är det det som gör mig till en bakåtsträvare? Du kanske tycker att det är en bra idé att vissa ska slava åt andra? Är inte den typen av inställning ganska bakåtsträvande?

Ingen som har sagt att Internet ska censureras. Handlar om att göra rätt för sig. Riktigt tråkigt dock att du ser inga som helst problem att vissa (pirater) anser att andra ska betala för deras underhållning.

Permalänk
Medlem

Men ser man på. Kolla sicka enorma förluster film industrin har tagit de senaste 20 åren!
http://www.the-numbers.com/market/

Humm... jag har kanske skit i mina ögon. Men från siffrorna på denna siten så ser det nästan ut som att film industrin har knappt påverkats av den så kallade "kraftigt" ökande pirat kopieringen. Iallfall inte på mängden sålda bio biljetter.

Ser inte ut som att DVD och BluRay försäljningar tappar speciellt mycket heller. Dock så syns tecken på att det saktat ner lite de senaste åren. Men det kan mycket väl bero på ökad popularitet med Netflix. Samt att fler lägger pengar på spel än film.

Så... förklara gärna hur pirat kopiering har negativt påverkat film industrin igen?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Men ser man på. Kolla sicka enorma förluster film industrin har tagit de senaste 20 åren!
http://www.the-numbers.com/market/

Humm... jag har kanske skit i mina ögon. Men från siffrorna på denna siten så ser det nästan ut som att film industrin har knappt påverkats av den så kallade "kraftigt" ökande pirat kopieringen. Iallfall inte på mängden sålda bio biljetter.

Ser inte ut som att DVD och BluRay försäljningar tappar speciellt mycket heller. Dock så syns tecken på att det saktat ner lite de senaste åren. Men det kan mycket väl bero på ökad popularitet med Netflix. Samt att fler lägger pengar på spel än film.

Så... förklara gärna hur pirat kopiering har negativt påverkat film industrin igen?

Tror inte den påverkas nämnvärt. En liten påverkan men inte i den graden att man låter sig påverkas av USA. Som tvingar Sverige att lysa deras pipa
tragiskt.
..
Däremot är det ju olagligt att part kopiera. Det kommer man inte innan med. Men resurserna och de lagar som sätts in och ändra om för att gynna en industri så de styr samhället själv är skrämmande. Sen att anti prat byrån fortsätter är ju för att det är deras jobb.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Skrivet av lazyass:

det du säger stämmer inte riktigt. Skatte procesen är som en cirkel och om vi säger att man laddar man ner en film så hoppar man över ett varv.
Det är vad man kallar omsättning ingående och utgående pengar, om man skippar filmen får man en lägre omsättning en om man skulle behöva betala för både film och tangentbord tex.

Nja, det är väl högst troligt att om en person laddar ned en film och därmed inte lägger ut säg 300kr för att köpa filmen, så fungerar ditt resonemang med förlorad skatteintäkt endast om personen i fråga inte spenderar dessa 300kr på någonting annat t.ex. 5 öl på puben.
Att anta att personen skulle köpa både öl och film, om personen i fråga inte kunde ladda ned filmen, förutsätter att: A. Personen verkligen skulle köpa filmen om det inte var gratis och B. Har tillräckligt med disponibla medel för att kunna köpa både film och öl (och allt annat som personen lägger pengar på varje månad).

De flesta har väl en summa pengar som är tillgänglig för konsumtion varje månad och jag ser det som troligt att denna summa inte kan utökas hur mycket som helst, så att anta att man hela tiden skulle köpt det som gratis laddats ned, om inte möjligheten att få det gratis fanns, finner jag väldigt naiv och verklighetsfrånvänd. För de flesta blir det i det fallet en fråga om prioritering av vad pengarna läggs på och rent skattemässigt blir det ett nollsummespel.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Men vad är det som gör att du måste ha hem den samma kväll? Varför kan du inte vänta en dag eller två för att få hem Hem till midgård? Det finns ju en massa andra aktiviteter som man kan hitta på, andra filmer/serier att titta på, gå på bio, spela, pubrunda, ut och promenera, sporta och en hel del annat.

Men samtidigt så förstår jag dig, en gång i tiden så var jag också "tvungen" till att ha något nu och inte sen. Nu på "äldre" dagar så känner jag dock inte samma tvång. Men jag tycker att det är intressant varför man måste ha något direkt istället för att vänta. Jag har inga bra svar på det. Det finns betydligt viktigare saker i samhället att lägga tiden på än att man måste ha en film/serie samma kväll.

Samtidigt så menar jag inte att allt de olika bolagen gör är bra och att Netflix och Spotify är helt fantastiska tjänster. Utbudet är inte alltid så bra, särskilt inte i Netflix fall. Själv så är jag grymt irriterad på filmbolaget 20th Century Fox att de fortfarande inte har släppt The Abyss och True Lies på blu ray ännu, och då är det ändå rätt stora filmer som gick hyfsat bra på bio. Att de sumpade bort möjligheterna med serien Firefly är totalt puckat av dem. Men även att jag tycker att filmbolagen gör en hel del korkade beslut lite då och nu, så anser inte jag att det ger mig rätten till att ta del av deras underhållning gratis. Och då för att svara på din fråga angående din borttappade cd. Enligt vad jag anser så har du betalat för det och då ska du även kunna tanka ned det. Det är vad min moral säger mig och vad jag tycker är rättvist mot alla parter. För att förtydliga, jag tycker att piratkopiering är helt ok så länge du betalar för det. Men det betyder inte att jag tycker att det är ok att piratkopiera en film istället för att se den på bio och därefter köpa den på blu ray. Med andra ord, så länge du betalar för det du piratkopierar och använder så fine by me. Problemet är dock att alla gör inte det, vilket jag vänder mig emot. Och då blir följden att vissa människor (pirater) ute i samhället anser att de ska få ta del av underhållning gratis, samtidigt som andra människor måste betala för piraternas underhållning, vilket är så fel som det bara kan bli, enligt min åsikt.

Det tycker jag faktiskt är helt rätt, producenterna skall få sin välförtjänta inkomst för välproducerade produkter. Helst skulle jag vilja att alla pengar går till spelutvecklarna om man tycker om spelet och vill ge dem en slant för det. Tyvärr är det sällan som ens huvuddelen av beloppet når tillverkaren utan det "försvinner" på vägen ner i mellanhändernas fickor. Är det några som snyltar på spelproducenternas förtjänst så är det mellanhänderna.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Här gott folk, har vi den svenska avundsjukan i all sin prakt.

Ok och vad förespråkar du? Den Amerikanska girigheten? Går ju bra för den...host

Skrivet av Felparkerad:

Köp inte då.

Gör jag knappt inte heller.

Skrivet av md7:

Nu är det ju dock inte bara filmstjärnor som arbetar på ett filmbolag till exempel. Det är en stor mängd andra människor som arbetar på ett filmbolag: snickare, plåtslagare, data-, ljus- och ljudtekniker, städare, sminköser, målare, svetsare, regissörer, skådespelare, stunt-män/kvinnor, redigerare, musiker och en massa andra. Dessa människors rättigheter väljer man att sparka på när man väljer att piratkopiera deras produkt istället för att införskaffa den lagligt.

Och jag kan garantera dig att alla människor som jobbar inom film- och skivbolagen inte tycker att det är speciellt roligt. Utan för vissa är det bara ett jobb, ingenting annat.

Hävdade jag att det? De andra som jobbar inom områdena gör ju ett bra jobb till en vettig lön. Allt som utförs måste ställas i jämförelse med vad det kostar genom vad det bidrar med. Jag försvarade inte rätten att sno arbete utan jag skrev att exempelvis filmbolagen har inte heller rätt att sno till sig för mycket pengar som folk bidrar med. Dessa pengar kommer ju ur folks arbete.

De hade kunnat om de hade velat kunna använda bättre tjänster till ett mycket lägre pris. Men de säljer hellre dvd skivor till överpriser. Girigheten är kompassen.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50