Installera om windows när jag har bytt hårddisk (frågor)

Permalänk
Medlem

Installera om windows när jag har bytt hårddisk (frågor)

Hej!

Tänkte fixa 2 nya hårddiskar snart, en intern och en SSD. Tanken är att jag plockar ut min hårddisk jag har nu och inte använda den eftersom den håller på och gå mot sitt slut.
Nu har jag lite frågor:
1. Jag har en laglig version av windows, jag har en kod men ingen skiva eftersom den har försvunnit. Går det att ladda ner och installera windows från internet och sedan använda koden? Jag har redan använt koden innan på datorn jag sitter på just nu.
2. Tänkte installera windows på min SSD, borde jag lägga in min SSD först och installera windows på den och sedan lägga in min interna hårddisk?

Hoppas jag har förklarat bra nog, har kollat runt på google men är osäker på om jag hittar det jag menar. Vill vara på den säkra sidan och frågar här!

Permalänk
Medlem

1. Vilken Windows-version?

2. Enklast att installera Windows på SSD när hårddisken inte är ansluten.

Permalänk

Länkar till alla versioner

http://www.w7forums.com/threads/official-windows-7-sp1-iso-im...

Som Cecilia säger, alltid säkrast att koppla ur andra diskar vid ominstallation.

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem

#2 Windows 7 Home Premium Service Pack 1 64bit
#3 Tackar! Om jag då laddar min windows som en iso fil, är det bara att lägga över den till ett USB / extern hårddisk och sedan installera när jag har satt in SSDn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kofläsk:

#2 Windows 7 Home Premium Service Pack 1 64bit
#3 Tackar! Om jag då laddar min windows som en iso fil, är det bara att lägga över den till ett USB / extern hårddisk och sedan installera när jag har satt in SSDn?

Japp, förslagsvis M.H.A "rufus".
Då kan du enkelt skapa en UEFI-boot sticka (vilket MS's program inte gör).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Japp, förslagsvis M.H.A "rufus".
Då kan du enkelt skapa en UEFI-boot sticka (vilket MS's program inte gör).

Tackar!