Valve visar nya Steam Machines på GDC

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Steam erbjuder faktiskt möjlighet att ha spelet offline, dessutom köper jag det mesta på GOG (eller på senare tid stödjer på kickstarter)

Ja men du behöver fortfarande ladda ner det från molnet. Jag minns när jag köpte Empire total war på skiva på relesedagen men tack vare Steam var jag ändå tvungen att ladda ner flera gigabyte vilket inte var skitkul på den tiden när man hade 0,5mbit eller något

Angående metro jag har inte kört det utan att vara uppkopplad mot MS eftersom jag gillar onedrive osv. Har bara hört att man inte behöver ett MS konto om man inte vill.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Är mjukvaran som är intressant här alltså OpenGL och hur Valve fört fram Linux för spelande vilket är grymt bra gjort.

Hårdvaran är mindre intressant eftersom man lika gärna kan plocka ihop det själv istället och dessutom lär antagligen priset bli bättre också.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja men du behöver fortfarande ladda ner det från molnet. Jag minns när jag köpte Empire total war på skiva på relesedagen men tack vare Steam var jag ändå tvungen att ladda ner flera gigabyte vilket inte var skitkul på den tiden när man hade 0,5mbit eller något

Angående metro jag har inte kört det utan att vara uppkopplad mot MS eftersom jag gillar onedrive osv. Har bara hört att man inte behöver ett MS konto om man inte vill.

Jag kör Windows 8.1 med ett offlinekonto och det fungerar alldeles utmärkt.

OnT så tror jag inte att det här kommer att slå igenom. Du kan göra så mycket mer än att bara spela med en vanlig PC och dessutom så lär detta bli dyrare. Den största nackdelen är dock att det inte finns så många spel som du kan spela med en Steam Machine jämfört med en Windows-PC. De som köper konsoler tror jag inte heller kommer att vara så lockade. En stor fördel med konsol är ju att alla har samma hårdvarukonfiguration, vilket inte Steam Machines verkar ha. Flopp, säger jag.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja men du behöver fortfarande ladda ner det från molnet. Jag minns när jag köpte Empire total war på skiva på relesedagen men tack vare Steam var jag ändå tvungen att ladda ner flera gigabyte vilket inte var skitkul på den tiden när man hade 0,5mbit eller något

Angående metro jag har inte kört det utan att vara uppkopplad mot MS eftersom jag gillar onedrive osv. Har bara hört att man inte behöver ett MS konto om man inte vill.

Man behöver inte ha MS konto för windows själv (även om det är gömt som fan) men metro kräver det. Inte att jag har speciellt mycket intresse av metro appar men jag vill inte ha en sådan del i mitt OS om jag kan undvika det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

DirectX som innehåller Direct3D är proprietärt MS API för 3D rendering.

OpenGL är öppet standard, är nog i särklass det varligaste API'et för 3D rendering i alla andra OS.

Antal OS på marknaden som stödjer det räcker varken fingrar eller tår till för att räknas.

Så varför ska 95% av spel stödja ett API som enbart en fraktion av operativsystem stödjer?
DirectX är döende om än långsamt. Dessutom stödjer windows OpenGL så vad är ursäkten liksom?

Med fler mobila enheter som stödjer OpenGL och OpenGL ES och allt fler operativsystem att välja på i dag så är Microsoft DirectX dagar räknade.

Jag är ungefär lika intresserad av Mantel. AMD säger att det är öppet, jo vist. Mantel säljer AMD GPU:er i dagsläget inget annat. DirectX med Direct3D binder upp folk på PC till windows om dom vill spela.

Ett API till är det sista vi behöver för det segmenterar bara marknaden ändå och väldigt få utvecklare vill stödja mer än ett API.

Det kommer inte vara hållbart i längden. Dessutom vill fler och fler företag som skriver mjukvara nåt ut till fler plattformar och då är ett gemensamt API bättre.

DirectX är skit för dess kompatibilitet är om något begränsas. Testa att köra nåt annat än mainstream windows så inser du snart problemet.

OpenGL fungerar överallt.
Desutom har vi OpenGL NEXT på gång med samma form av optimeringar som mantel och DX12 fast det är öppet och kan därmed få brett OS stöd.

Sedan behöver Microsoft ett nytt API för sina Xbox One konsoler och OpenGL skulle aldrig falla dom i. Dom säljer ekosystem.
Därför behöver dom en ny version av DirectX med mycket högre draw calls och med lägre CPU användning för att pressa ur mer prestanda ur maskinen.

PS4:an är avsevärt mycket mer effektiv på draw calls redan och på det har den redan kraftigare GPU och minne så MS är tvungna att minska gapet bäst dom kan.

Fast räkna antal OS är ju lite fånigt iom att spelutvecklare försöker nå användare och de är inte jämnt distribuerade mellan OS. OpenGL har sina problem det också. Det största problemet med DirectX är i mitt tycka att MS inte har haft så mycket incitament att utveckla det. De vill bara ha det bra nog att ingen ska orka byta API i sina spel men inte bra nog att få deras konsoll att verka skitkass. Se så snabbt det gick så fort Mantle gav lite riktig konkurrens i prestanda.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är inte riktigt samma sak.
I en värld där allt mer rör sig mot plattformsoberoende, eller åtminstone multiplattform är något som "låser" till en viss plattform skit.
Givetvis går det att porta DirectX spel till andra plattformar, men resultat brukar bli sådär.
Det hade varit mycket lättare med bättre resultat om OpenGL användes istället.

Dom var stora förr open gl (på windows & spel) men eftersom dom inte gjorde lika bra api som microsoft dx så mer eller mindre försvann dom från windows sidan ,men man kan ju alltid hoppas att dom gör ett bra api denna gång. När jag började spela spel så var open gl lika vanligt som dx (var till & med mer lättanvänt ,men dom tappade allt när dx blev ledande) så jag tycker det e en massa gnäll över att dx e bara för windows ser det som en klar fördel med ett api som tillhör os et hände mycke bra med dx i massa år blev sämmre när fjollkonsollerna dök upp.
Är själv totalt ointresserad av konsoller telefoner & annat bärbart fjoll så ser hellre ett kraftfullt api för pc världen så kan fjollet leka med vad dom vill.
PS det kanske e fruktfabriken du tänker på dom låser ju allt.(Apple)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du behöver inte använda det om du inte vill det är inget du behöver ta bort. Sen ska du ju inte köra på steam OS eller sponsra något som har med steam att göra om du inte gillar molnet. Vart ligger alla spel du köpt? De flesta ligger på molnet(en server) redo att laddas ner inte på en CD skiva som förr. Lär inte bli roligt om/när valve konkar.

Kalla mig trångsynt, men ser inte att Valve skulle lägga ner Steam dom närmaste 10-20åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, har lite svårt att se målgruppen. Överlag är nog vi som sitter på PC ganska nöjda med det och skulle jag snegla på konsoller så hade jag nog kikat på dom tre stora. Hade man suttit på en Xbone eller PS4 hade i alla fall jag varit totalt ointresserad av en Steam Machine. Den enda ljusglimten här är om vi kan se OpenGL komma tillbaka till glansdagarna

Visa signatur

| Asus Z97-A | Intel i7 4790k | CM Hyper 212 Evo | Asus GTX 970 Strix 4GB | Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600MHz |

| ADATA SP900 256GB | WD Green 1TB | EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R4 |

| QPAD QH-85 | QPAD MK-80 | Corsair Raptor M40 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Dom var stora förr open gl (på windows & spel) men eftersom dom inte gjorde lika bra api som microsoft dx så mer eller mindre försvann dom från windows sidan ,men man kan ju alltid hoppas att dom gör ett bra api denna gång. När jag började spela spel så var open gl lika vanligt som dx (var till & med mer lättanvänt ,men dom tappade allt när dx blev ledande) så jag tycker det e en massa gnäll över att dx e bara för windows ser det som en klar fördel med ett api som tillhör os et hände mycke bra med dx i massa år blev sämmre när fjollkonsollerna dök upp.
Är själv totalt ointresserad av konsoller telefoner & annat bärbart fjoll så ser hellre ett kraftfullt api för pc världen så kan fjollet leka med vad dom vill.
PS det kanske e fruktfabriken du tänker på dom låser ju allt.(Apple)

Utan att vara överdrivet insatt handlade det väl mer om att DirectX bakade in stöd för ljud, gamepads osv än att grafikdelen i sig var sämre?
Och Glide var väl egentligen "bättre" än båda? Kan ju varit drivrutiner iofs, men de spel som hade stöd för det flöt ju bättre och var snyggare.

Och ja, jag skulle gilla om det kom fler (och bättre fungerande) spel till fruktfabrikens produkter
Fruktfabriken verkar ju helt gett upp att ha grafikkort på sina datorer dock, även om du har fel om låsningen på dem

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Kalla mig trångsynt, men ser inte att Valve skulle lägga ner Steam dom närmaste 10-20åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Ser inte så troligt ut nu kanske, men det kan gå fort, räcker med några dåliga beslut så kan det gå utför fort. Ex satsa massor pengar på detta och inte lyckas.
De är ju inte direkt ensamma på att erbjuda sådana tjänster längre och så de gäller att de håller sig relevanta.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Jag köper nog Steammachine när det kommer ut. Inte för att jag exakt vill ha detta, men för att jag gillar deras bidrag till hur en gaming-pc kan vara uppbyggd hårdvaru mässigt. För den sakens skull, att dom bidragit med utveckling, gör att jag vill supporta dom.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Jag har gett Valve så mycket "donationer" i form av köp/försäljning på Steam Market redan + alla pengar man lagt på Steam. Jag behöver inte bevisa min kärlek till dom mer än vad jag redan har gjort. ^^

Släpp Half-Life 3 och Left 4 Dead 3 nu!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Är väl inget som säger att man måste köpa en steam machine. Steam OS som är baserat på linux är väl fritt att använda oavset så man kan ju lika väl bygga sin egna PC och lägga Steam OS på. Steam machines är väl mer till för dom som annars hade köpt en färdigbyggd PC med windows.

Så valvs idee är väl inte så mycket att tjäna pengar på Steam Machines hårdvara utan snarare få ut Steam OS istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200117:

Hoppas på modulär konsoll, tror de skulle kunna locka många med det.

Frågan då blir, vad är skillnaden mellan en moduläre steam machine och en valfri färdigbyggd dator från typ Inet?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ser inte så troligt ut nu kanske, men det kan gå fort, räcker med några dåliga beslut så kan det gå utför fort. Ex satsa massor pengar på detta och inte lyckas.
De är ju inte direkt ensamma på att erbjuda sådana tjänster längre och så de gäller att de håller sig relevanta.

Jo, men inget annat alternativ kommer ens i närheten av Steam, det går inte ens att jämföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Frågan då blir, vad är skillnaden mellan en moduläre steam machine och en valfri färdigbyggd dator från typ Inet?

Formfaktor och förinstallation. The power of defaults....

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Frågan då blir, vad är skillnaden mellan en moduläre steam machine och en valfri färdigbyggd dator från typ Inet?

Ehm, SteamOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkt:

Jag vet inte, har lite svårt att se målgruppen. Överlag är nog vi som sitter på PC ganska nöjda med det och skulle jag snegla på konsoller så hade jag nog kikat på dom tre stora. Hade man suttit på en Xbone eller PS4 hade i alla fall jag varit totalt ointresserad av en Steam Machine. Den enda ljusglimten här är om vi kan se OpenGL komma tillbaka till glansdagarna

Underskatta inte latheten i en average casual gamer. För rätt pris så skulle jag kunna betala för att få min linuxdist och hårdvara färdigbyggd i ett fint paket med den enda speltjänsten jag använder.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem

Blir roligt att se hur mycket som har ändrats sen sist på Steam machine :). Är det inte dags att visa upp Half life 3 nu :). Har ju bara väntat 10 år nu

Visa signatur

Chassi : Corsair iCUE 465X RGB Processor : Intel Core i9-11900F Stock Moderkort : ASUS ROG Strix B560-F GAMING WIFI Cpu Kylare : CM ML240L V2 ARGB Ram : Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz Gpu : Gigabyte GeForce RTX3080 GAMING OC LHR SSD : Kingston A2000 1TB NVMe M.2 Nätagg Corsair RM750x, 750W Consoller: PS4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillezz:

Formfaktor och förinstallation. The power of defaults....

Skrivet av masse70:

Ehm, SteamOS?

Vilket du även kan få från Inet eller liknande butik. Då förvisso med ett OS som Windows istället, som har många gånger fler tillgänliga spel, istället för Steam OS.

Jag ser inte riktigt vad i en modulär steam machine som skulle locka mer än en valfri färgibyggd, eller egen byggd dator.

Jag har väldigt svårt att se en modulär steam machine erbjuda något som vi inte redan har idag, då de inte direkt gör det.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Vilket du även kan få från Inet eller liknande butik. Då förvisso med ett OS som Windows istället, som har många gånger fler tillgänliga spel, istället för Steam OS.

Jag ser inte riktigt vad i en modulär steam machine som skulle locka mer än en valfri färgibyggd, eller egen byggd dator.

Jag har väldigt svårt att se en modulär steam machine erbjuda något som vi inte redan har idag, då de inte direkt gör det.

Det ger marknaden ett alternativ till windows, att få ett mer anpassat os till spel kan ha väldiga fördelar för folk som tycker en speldator är för dyr jämför med en konsoll. Då kommer man kunna spela spelen med billigare hårdvara.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Skulle de satsat på steam machines så skulle de gjorts mycket mycket tidigare, eftersom det ska vara någon sorts konsol / dator så skulle de fått ut dem på marknaden ganska samtidigt som PS4 och Xbox One, nu har de som ville ha en konsol redan köpt sig en, så känns lite sent påkommet att komma med det nu, mer än ett år efter.

Visa signatur

Intel Core i7-4710HQ || 16GB DDR3 || 256GB SSD || 1TB HDD || GeForce GTX980M 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jag är ungefär lika intresserad av Mantel. AMD säger att det är öppet, jo vist. Mantel säljer AMD GPU:er i dagsläget inget annat. DirectX med Direct3D binder upp folk på PC till windows om dom vill spela.

Ett API till är det sista vi behöver för det segmenterar bara marknaden ändå och väldigt få utvecklare vill stödja mer än ett API.

I någon tidigare nyhet (minns inte när, inte nyligen) så skrevs det att AMD donerade sin Mantle kod, eller åtminstone stora delar av den till OpenGL.
Det verkar vara deras sätt att göra det öppet, att släppa till OpenGL som sedan kan användas på alla möjliga plattformar.
Det är en mer indirekt approach, men om det kan få fler att sluta upp runt samma standard(er) så är det väl bra ändå.
Dessutom är det nog lättare att få Nvidia att stöda framtida utgåvor av OpenGL än att stödja AMD Mantle.
Vad gäller stolthet och marknadsföring så känns det nog bättre för Nvidia att stödja OpenGL, även om det delvis bygger på Mantle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Ett API till är det sista vi behöver för det segmenterar bara marknaden ändå och väldigt få utvecklare vill stödja mer än ett API.

Det håller jag inte med om. Pumpar Valve, AMD, Nvidia, Intel och Qualcom in stöd för Glnext, kan det få den breda bas som behövs för att lyckas. I motsats till t.ex. Mantle. Varför vi behöver Glnext istället för Opengl är för att den senare är omodernt, patchat lapptäcke och onödigt jobbigt att arbeta med.

Dessutom börjar t.ex. plattor bli extremt kraftfulla grafiskt. Då behövs Glnext istället för Opengl ES som nu är standard på Android.

Visst finns det absolut en risk med "ett till API", men Glnext ser faktiskt ut att få rejält stöd vilket gör att det kan lyckas.

I presentationen på GDC i mars står det "live demos of real-world applications running on glNext drivers and hardware.". Blir kul att se om de lyckas göra den där första grymma presentationen som kan behövas.

Permalänk
Medlem

Var har jag skrivit att jag är Imot glNext? Det är ju nästa generations OpenGL/OpenGL ES. Helt för detta då jag är för OpenGL och vill se det utvecklas.
Sedan att glNext inte är bakåtkompatibelt och därmed kan ses som ett helt nytt API ser jag inte som ett lika stort problem för glNext som för DirectX eller Mantel som är framtagna av företag med egna vinst intressen och som har begränsad plattformsspridning.

glNext kommer vara öppet och därmed kan vem som helst implementera det. Så jag ser det som en naturlig efterföljare till OpenGL/OpenGL ES eller då som namnet antyder nästa generations OpenGL.

Helt för glNext men ser inte alls samma problem med det som Mantel eller DX som enbart fragmenterat marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av popup75:

Kan Valve ha missat sitt time of opportunity. Ingen gillade Windows 8, alla hade accepterat att man inte behövde windows till allt (tack android & iOS). Hade de sparkat igång ordentligt med buller och bång för 6 månader sedan, så hade de garanterat nått framgång. Nu går de flesta och suktar efter Windows 10 och bollen är tillbaka i MS händer igen?

Skrivet av Minsc S2:

Känns som att dom har missat tåget med Steammachine om jag ska vara helt ärlig. Intresset verkar ha lagt sig överlag.

Kom igen Valve, annonsera Half-Life 3 nu istället!

Känner samma.
Men om de tar sig samman och faktiskt gör en hel plattform av detta så har de något på gång.
* med standarder och specifikationer för hårdvara för att uppfylla vissa krav, som kan var indelat i flera olika nivåer, som enkelt går att höja löpande. Olika klasser av hårdvara helt enkelt, vilka är indelade i generation, och underliggande nivå.
* med ett dedikerat OS som känner av vilken klass på hårdvaran som uppfylls
* med spel som har rekommenderade förinställningar utifrån vilken hårdvaruklass man uppfyller
* spelen på steam visar vilket hårdvaruklass som är minimum och rekommenderad
* spelen och OS:et är typ skräddarsytt för att fungera optimalt, eller åtminstone "fläckfritt"/"bättre än medel" eller hur man ska definiera det, med den hårdvara som valts ut och "godkänts". Efterhand som det etableras jobbar även utvecklare lite mer specifikt mot denna hårdvara för att garantera att spelet rullar på med just dessa.

Naturligtvis går det att köra på klassiskt vis, som PC är idag, men med ett standardiserat klassystem för hårdvara och Steam OS får man en slags garanti på att det fungerar, och att det fungerar på ett visst sätt.

På så sätt förenklar man hela hårdvarubiten och inställningarna, vilket är det som vanligt folk tycker är jobbigt, samtidigt som man behåller modulariteten.

Får man till detta så tror jag det kan bli riktigt bra. Det är vad jag och nog många andra väntar på eller önskar sig. Hårdvaran i sig är egentligen inte så intressant.

Skrivet av Marinlik:

Frågan då blir, vad är skillnaden mellan en moduläre steam machine och en valfri färdigbyggd dator från typ Inet?

Skrivet av Krillezz:

Formfaktor och förinstallation. The power of defaults....

Skrivet av Krillezz:

Underskatta inte latheten i en average casual gamer. För rätt pris så skulle jag kunna betala för att få min linuxdist och hårdvara färdigbyggd i ett fint paket med den enda speltjänsten jag använder.

Skrivet av Marinlik:

Vilket du även kan få från Inet eller liknande butik. Då förvisso med ett OS som Windows istället, som har många gånger fler tillgänliga spel, istället för Steam OS.

Jag ser inte riktigt vad i en modulär steam machine som skulle locka mer än en valfri färgibyggd, eller egen byggd dator.

Jag har väldigt svårt att se en modulär steam machine erbjuda något som vi inte redan har idag, då de inte direkt gör det.

Tekniskt är det ingen skillnad. Det är precis samma sak som skillnaden mellan att köpa datordelar själv, bygga ihop och installera det man vill ha, kontra att köpa en färdig burk på valfri elektronikkedja Samma prylar, men den ena är hemmasnickrad, den andra är färdigpaketerad.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Jag har också svårt att se hur Steam Machines kan utmana konsoler och Windows. Många av de senare spelen som släppts till Linux har dessutom sämre prestanda än på Windows

Permalänk
Medlem

Konkurrens kan vara bra men detta känns inte speciellt intressant för mig. Har inget intresse av att köpa dedikerad hårdvara för det och de kommer behöva arbeta ett bra tag till på att komma ifatt med optimeringar osv. Det kommer inte ske att någon relevant mängd utvecklare överger Windows/DX så förhoppningen från Valve blir i praktiken att utvecklarna ska dela sin tid och skriva för två (eller fler) system, vilket inte talar för bättre kvalitet inom en snar framtid.

Skrivet av pa1983:

Så varför ska 95% av spel stödja ett API som enbart en fraktion av operativsystem stödjer?

Ganska uppenbart är det för att den fraktionen når nära samma procentandel användare (när man skalar bort mobila OS som är irrelevanta för detta). En spelutvecklare försöker naturligtvis nå människor snarare än operativsystem.

Permalänk
Medlem

Valve behöver tänka på helheten, tänka på vad folk gör med sina datorer (HTPC's) förrutom spela.
De ha redan visat Big Picture, handkontroll, designförlag/formfaktor och kravspec på hårdvara, men vad ska man göra med det?

Valve behöver visa:
* Mediastreaming
* Stöd för playkanaler (vad det nu heter)
* Kompatibilitet mot Windows
* Synkning mot bärbara enheter
* Webbläsare (viktigast av allt)

Självklart går allt detta att göra(?), men Valve måste paketera det till Svensson utan att behöva meka och tokläsa forum.
Jag har svårt att se hur Svensson kan tänka sig att köpa en Steam Machine bara för att spela på. De som inte ser skillnad på 720p @30fps (medium detail) och 1080p @ 60fps (ultra detail), behöver övertygas med annat.

Permalänk
Medlem

Köpte ett Node 605 och är fullt nöjd med allt. HTPC/Spel/Surf/Office/Skype you name it. Molnet synkar bilder mm så det är alltid aktuellt ifall man vill visa något när vänner är förbi.

Stream Machines känns som något som missar mellan vanligt folk med konsoler/enkla färdiga mediamaskiner och nördarna med egna skräddarsydda byggen.