Om jag fabriksåterställer datorn, kommer windows registret gå tillbaka som det var från början?

Permalänk

Om jag fabriksåterställer datorn, kommer windows registret gå tillbaka som det var från början?

Hejsan! Ni vet nog redan nu vad min fråga är. Saken är att jag vill fabrikåterställa datorn (använder windows 8.1), och min fråga är då om windows registret kommer bli återställt av det. Tack i förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrinkleberg:

Hejsan! Ni vet nog redan nu vad min fråga är. Saken är att jag vill fabrikåterställa datorn (använder windows 8.1), och min fråga är då om windows registret kommer bli återställt av det. Tack i förhand!

Som du formulerat frågan misstänker jag du har en återställningsdisk eller partition, använder du denna kommer datorn bli exakt som den var när du fick den och det gäller även registret.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Som du formulerat frågan misstänker jag du har en återställningsdisk eller partition, använder du denna kommer datorn bli exakt som den var när du fick den och det gäller även registret.

Vet inte exakt vad du menar med återställningsdisk eller partition och jag tror inte att jag har någon heller. Jag ska bara fabriksåterställa som vanligt genom windows, min fråga är bara om registret också kommer bli återställt.

Permalänk
Medlem

kan kanske vara något? http://www.sweclockers.com/artikel/18208-guide-fabriksatersta...
kan inte svara rakt av då jag inte använt win 8/8.1 speciellt mycket!
svarar förvisso inte på din fråga om registret, men ja, det finns ju lite olika alternativ iaf ^^

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrinkleberg:

Vet inte exakt vad du menar med återställningsdisk eller partition och jag tror inte att jag har någon heller. Jag ska bara fabriksåterställa som vanligt genom windows, min fråga är bara om registret också kommer bli återställt.

Fabriksåterställning är något man kan göra om man köpt en dator med windows förinstallerat, förr användes diskar med den avbildning man återställer till men numera är det vanligare med en dold partition som innehåller den avbildningen.
Denna återställer även registret.

Har du själv installerat windows så är det en annan sak, då har du två olika alternativ som gör olika.
Beroende på vilken du väljer återställs även registret (se 2 översta alternativen).

Edit:
Nu har jag själv aldrig kört W8, men det kan vara så att båda alternativen återställer registret och inte bara 2:an.

Permalänk
Medlem

Datortillverkarna brukar inte använda de inbyggda metoderna alltid, utan som sagt en partition med (ofta egen) återställningsmjukvara som innehåller en avbild av Windows. Men fabriksåterställning från tillverkaren är vad som aviseras disken kommer formateras och partitioneras om så behövs. Inget gammalt kommer ligga kvar. För att kunna säga mer ingående så behöver vi veta vad det gäller för datormodell och tillverkare. Man kan ofta välja några olika alternativ när man återställer. En del tillverkare har börjat använda Windows egna metoder för återställningspartitioner, det är också återställningspartitionen som används för att bränna ut eller skapa USB-sticka med återställningsfunktion som du blir ombedd att skapa efter att ha satt upp maskinen från lådan. Förr var det vanligt att använda skivor till det, därav termen återställningsskivor på engelska Recovery Disc. Längre tillbaka så fick du oftast dessa i fysisk form. Också kallat återställningsmedia – tillverkaren får normalt sett inte förse dig med installationsmedia.

Som du i Sweclockers artikel ser är att alternativet Ta bort allt och installera om Windows är beroende av återställningspartitionen. Tillverkaren kanske också har ett eget verktyg för detta. Därför går det inte att ge några generella råd.

Fungerar datorn eller att hårddisken/ssd:n inte är kaputt så är det normalt sett enklast att starta upp datorn med någon tangentkombination (skiljer sig från tillverkare/modell) och starta återställningsprocessen därifrån. Det beror lite på vilken lösning tillverkaren har valt.

Skeppades datorn med Windows 8 så kommer du behöva uppgradera till 8.1 igen efter återställningen.

I övrigt http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/restore-refresh-...