Microsoft delar ut 100 GB molnlagring i Onedrive utan kostnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Låta dom läsa min filer? Aldrig i livet. Då har jag hellre ownCloud och/eller BitTorrent Sync.

Owncloud har bra potential, har försökt komma igång med det lite på jobbet, men det behövs många förbättringar fortfarande för att ja skulle våga rulla ut det för hela kontoret. För privat bruk är det dock helt ok, om man har någon egen server tickande hemma. känns ju dock inte lika säkert som OneDrive tex ifall det börjar brinna eller så hemma

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av T.Rex:

Ni som har sinnessjukt mycket lagring på era konton, vad kostar 1TB och 10TB?

Lagringsplaner

(Månadspris)

15 GB Gratis
100 GB 16 kr
200 GB 32 kr

Office 365 + 1 TB 89,99 kr 1,12 TB totalt
I Office 365 Home ingår 1 TB OneDrive-lagringsutrymme för var och en i hemmet (upp till 5 användare) och de senaste Office-programmen för 5 PC- eller Mac-datorer plus 5 surfplattor.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Tack för tipset ... fixat!

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Klicka här så får du oändligt lagringsutrymme och kan skratta åt alla med 10 eller 20TB.

https://preview.onedrive.com/?wt.mc_id=oo_blog_onedrive_onedr...

Om man använder sig av Office 365...vilket jag tvivlar på att alla gör. Personligen avskyr jag Officeprogrammen och undviker dom så mycket det bara går.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för tipset Nu har jag 319 gb blir mycket plats för foton

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Inget illa menat, men i båda fallen används <3%, så en enkel USB HDD kan lagra allt ni har på dem, med plats över för att ha den andras data också, och med USB3 kan laddas ner/upp snabbare än 100Mbit lina klarar av. Men visst, en moln lösning är smidigare, utan tvekan.

Men jag litar hellre på en egen molntjänst, eller en extern HDD efter all info om hur dessa lagringstjänster behandlar informationen. Och jag litar precis lika lite på Apples, Googles, Amazons eller Dropbox lagring som Microsoft, då jag inte tror en är värre/bättre än en annan.
Enda gången jag kan tänka mig använda dessa är om jag kan kryptera datan, helt utanför dessa företags förmåga att titta, samt det ändå inte är något viktigt som jag kan leva med om det sprids.

Sen är problemet är hur integrerad onedrive har blivit i Windows, vilket nästan frågar en om inte EU måste ta och bråka igen, likt Internet Explorer som gjorde monopol. Då du har svårt att ens använda någon annan tjänst, än just M$ inbyggda, på samma sätt.

Man får inte ens en möjlighet att avinstallera Onedrive från Windows för skräpet är integrerat i Windows...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Man får inte ens en möjlighet att avinstallera Onedrive från Windows för skräpet är integrerat i Windows...

Skickades från m.sweclockers.com

Inte i Win7 iaf.

En fördel med Onedrive iaf, som jag lärt mig här på forumet, är att man kan enkelt kopiera filer till Onedrive utan att behöva ha synkade mappar på datorn.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hulle:

Inte i Win7 iaf.

/hulle.

Nej, jag förstod det häromdagen och fimpade Windows 8.1 av enbart den anledningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

...och godkänna att Onedrive tar del av användardata, det vill säga samma uppgifter som klienten får tillgång till..

Vem är så dum och går med på detta? Vart tog integritetsfrågan vägen?

www.owncloud.org

Och vad gör du när dina 100 GB inte längre är gratis? Köper du det då?

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Man får inte ens en möjlighet att avinstallera Onedrive från Windows för skräpet är integrerat i Windows...

Skickades från m.sweclockers.com

Av nyfikenhet, har du möjlighet att avinstallera iCloud från en Mac eller Google Drive från en dator med ChromeOS?

Det må inte vara möjligt att avinstallera OneDrive (kanske finns något finurligt sätt) men du kan lätt bara avaktivera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av celeron_hero:

Tack för infon. nu får man plats med ännu mer foton i molnet

För er med foliehatt hoppas jag att ni inte har känslig data på datorn som ni använder nu och skriver på detta forum... (http://www.kaspersky.com/about/news/virus/2015/equation-group-the-crown-creator-of-cyber-espionage)

Edit: Oj, nu var jag för snabb. Jag läste bara kort och antog att det rörde sig om Stuxnet...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Vem är så dum och går med på detta? Vart tog integritetsfrågan vägen?

www.owncloud.org

Och vad gör du när dina 100 GB inte längre är gratis? Köper du det då?

integritetsfrågan finns där, dock är OneDrive en valfri tjänst jämfört med andra som trycks upp i ansiktet på oss, så det är en stor skillnad.

Hur använder jag owncloud om jag inte har tillgång till en server? Hur gör jag om jag äger ett mobiloperativ som inte är ett av de två största på marknaden?

Permalänk
Medlem

nja, nakenbilderna åke väll inte upp i molnet, dem sparas som fysiska kopior under madrassen. däremot saker som man inte bryr sig så mycket om kommer hamna där. div. program och backups.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

integritetsfrågan finns där, dock är OneDrive en valfri tjänst jämfört med andra som trycks upp i ansiktet på oss, så det är en stor skillnad.

Hur använder jag owncloud om jag inte har tillgång till en server? Hur gör jag om jag äger ett mobiloperativ som inte är ett av de två största på marknaden?

Egen server? Behöver inte ens vara så avancerat. Kör det på en laptop om du känner för det. Du kan köra det på en Raspberry Pi till och med. Det finns en färdig VM du kan tanka från länken i mitt citat. Prova så får du se.

ALDRIG att jag tänker betala för att någon annan ska ha mina filer. Jag blir nästan upprörd.

Mobiloperativ? Vad har det med saken att göra?

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Nej, jag förstod det häromdagen och fimpade Windows 8.1 av enbart den anledningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Räcker väl att stänga av onedrive om det är så hemskt? Lite dumt att välja ett sämre os för en sån struntsak.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Om man använder sig av Office 365...vilket jag tvivlar på att alla gör. Personligen avskyr jag Officeprogrammen och undviker dom så mycket det bara går.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja precis, mitt svar var riktat till han som undrade. Inte till alla.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Man får inte ens en möjlighet att avinstallera Onedrive från Windows för skräpet är integrerat i Windows...

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, OneDrive är inte integrerat i "Windows". I Windows 8.1 följer den med som en app - som du inte behöver aktivera. Inaktiverad gör den bara sällskap med övriga tilläggsprodukter som du hittar i kontrollpanelen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

tar några dygn att ladda upp 100GB på 1Mbit uppströms

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Av nyfikenhet, har du möjlighet att avinstallera iCloud från en Mac eller Google Drive från en dator med ChromeOS?

Det må inte vara möjligt att avinstallera OneDrive (kanske finns något finurligt sätt) men du kan lätt bara avaktivera det.

Har jag missat något? På min W8.1 ligger OneDrive under program och kan avinstalleras - vilket jag också blev tvungen till när jag skulle ha Business-versionen. När man väl använder OneDrive så måste man först stoppa och inaktivera synkroniseringen, det är inte där skon klämmer då?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Så får man inte mer än 10Tb ändå.. Som tidigiare användare skrivit, Så får man maila MS om utrymmet tar slut för o få mer..

Det är bara tillfälligt tills det är omgjort till obegränsat som jag fattat det. Skillnaden blir antagligen att "x av x ledigt" tas bort helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Egen server? Behöver inte ens vara så avancerat. Kör det på en laptop om du känner för det. Du kan köra det på en Raspberry Pi till och med. Det finns en färdig VM du kan tanka från länken i mitt citat. Prova så får du se.

ALDRIG att jag tänker betala för att någon annan ska ha mina filer. Jag blir nästan upprörd.

Mobiloperativ? Vad har det med saken att göra?

Fast om jag inte har en serverdator som jag kan ha igång dygnet runt, vad hjälper alla mina andra enheter (dvs en dator, platta o mobiltelefon) när jag väl är utanför hemmet? Jag vill ju ha filerna lagrade på en plats utanför mitt eget hem som jag alltid kan komma åt såvida jag har uppkoppling (som sagt, tycker inte en egen server med OwnCloud är en lösning som OneDrive)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har jag missat något? På min W8.1 ligger OneDrive under program och kan avinstalleras - vilket jag också blev tvungen till när jag skulle ha Business-versionen. När man väl använder OneDrive så måste man först stoppa och inaktivera synkroniseringen, det är inte där skon klämmer då?

Har det inte under Program and Features för avinstallation alla fall, dock ligger programmet i AppData och kan avinstallerar genom att bara söka på det, högerklicka och Uninstall när jag sökte efter det nu.

Sitter också på Windows 10 så kan vara annorlunda, men dock hade jag fel, det går att avinstallera

Permalänk
Medlem

Om ni nu är så rädda för att MS kikar på när ni badar i Grekland så kan ni ju köra typ Boxcryptor..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Fast om jag inte har en serverdator som jag kan ha igång dygnet runt, vad hjälper alla mina andra enheter (dvs en dator, platta o mobiltelefon) när jag väl är utanför hemmet? Jag vill ju ha filerna lagrade på en plats utanför mitt eget hem som jag alltid kan komma åt såvida jag har uppkoppling (som sagt, tycker inte en egen server med OwnCloud är en lösning som OneDrive)

Vi tänker olika helt enkelt. Jag känner mig inte bekväm med att Microsoft eller något annat företag (i samarbete med FRA och NSA) har koll på mina filer. Kanske du känner dig bekväm med det?

Du upprepar termen "serverdator". Har du en HTPC hemma? En NAS kanske? En Raspberry Pi? Installera ownCloud på nån av dem så har du ditt egna moln, vad är det du inte förstår?

EDIT

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.owncloud.an...

https://itunes.apple.com/us/app/owncloud/id543672169?mt=8

https://owncloud.org/install/#desktop

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Precis, lite som debatten om övervakningskameror m.m. , "jag har inget att dölja", men då kan de väl få sätta upp en kamera i din lägenhet?

Vad är poängen med det? Dum jämförelse!

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Vi tänker olika helt enkelt. Jag känner mig inte bekväm med att Microsoft eller något annat företag (i samarbete med FRA och NSA) har koll på mina filer. Kanske du känner dig bekväm med det?

Du upprepar termen "serverdator". Har du en HTPC hemma? En NAS kanske? En Raspberry Pi? Installera ownCloud på nån av dem så har du ditt egna moln, vad är det du inte förstår?

Om vi ska dra in FRA och NSA i detta så kanske bör du nog se till att ingen trafik hos dig går utanför Sveriges gränser. Hur löjligt det nu FRA och NSA gör så så måste man göra en bedömning på alternativen. Det ena är att jag har mina bilder på en molnserver som NSA ska ha algoritmer att gå igenom, dvs de går inte igenom mina filer för sig. Bedömningen för mig är att det är mer bekvämt att ha det så än fippla med en extern hårddisk som jag har på en plats som inte är i samma plats som jag bor i. (Har haft inbrott förr i tiden, och då försvinner ALLT som man sparar på en extern hårddisk på skrivbordet eller i ett skåp)

Privata filer har jag alltid på mitt USB minne som är på mina nycklar

Hemma har jag ingen HTPC, NAS eller Rasperberry Pi, och har inga planer på att införskaffa heller, därav så ser jag problem med en OwnCloud server. Det jag undrade förut är hur jag ska få OwnCloud att fungera i ett hem som inte har några alternativa enheter att installera det på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Så här står det i deras villkor

Källa: Villkor för Microsoft-tjänster

Tur att jag kryptera allt som jag har på Onedrive så att ingen kan kolla vad jag har för saker där. Säkerhet går först.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem

Det finns en anledning till att man helst inte ska spara backuperna på samma plats som huvudfilerna..
Brinner mitt hus ner så.... tja, då har jag det viktigaste på nätet.

Men som sagt. Det finns tjänster som Boxcryptor om man känner sig orolig. Jag gör det inte så jag lagrar mina filer okrypterat hos MS. Hoppas att de gillar mina semesterbilder och nu menar jag bilder från semestrar osv. Inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Vad är poängen med det? Dum jämförelse!

Båda handlar om privatlivet och att vissa vill hålla det just privat, så en mycket bra jämförelse med andra ord.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Båda handlar om privatlivet och att vissa vill hålla det just privat, så en mycket bra jämförelse med andra ord.

Men det är ju ingen som är intresserad av att jag står och kokar kaffe i mitt kök.