Omvandla Router till wifi AP (ASUS RT-N56U)

Permalänk
Medlem

Omvandla Router till wifi AP (ASUS RT-N56U)

Hej!

Nu är det så att jag har en router från Com Hem och sedan en annat router (ASUS RT-N56U) inkopplad från Com Hem routern via ethernet kabel. ASUS routern har jag lite närmare mitt rum. Tanken med detta var att jag skulle få bättre wifi täckning men det har inte blivit så mycket bättre då wifi också kan krångla ibland. Antar att det är för att DHCP är aktiverat på 2 routrar.

Hur som helst så omvandlade jag ASUS routern till en wifi access point. Då verkade wifi:t funka bättre, men då la min stationära dators internet av då den är kopplad till denna ASUS routern med kabel.

Hur kan jag få ethernet + wifi att funka på ASUS routern som är en wifi access point? Ladda ner custom firmwire? Någon inställning jag missat i routern?

Är helt grön när det kommer till sånt här.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Tipps är att sätta comhems modem i bryggat läge, läs i den jätte långa comhem tråden här på forumet. Sen använder du Asusen som router. Så ska det funka som du vill både med wifi och trådat.

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlos25:

Tipps är att sätta comhems modem i bryggat läge, läs i den jätte långa comhem tråden här på forumet. Sen använder du Asusen som router. Så ska det funka som du vill både med wifi och trådat.

Varför fungerar det inte att använda ethernet kabel i ASUS:en när den är i Access point mode? Är det en begränsning i mjukvaran?

Borde inte Asusen vara i bryggat läge medans com hem delar ut IP-adresser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHPanos:

Varför fungerar det inte att använda ethernet kabel i ASUS:en när den är i Access point mode? Är det en begränsning i mjukvaran?

Testa och sätt nätverkskabeln från ComHem routern i port 1 på din ASUS router och sen port 2 till din stationära. Med ASUSen i AP mode.

Edit: Du ska även stänga av så inte ASUS:en har DHCP aktiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killmaster:

Testa och sätt nätverkskabeln från ComHem routern i port 1 på din ASUS router och sen port 2 till din stationära. Med ASUSen i AP mode.

Edit: Du ska även stänga av så inte ASUS:en har DHCP aktiverat.

Antar att Access Point mode stänger av DHCP. Jag provade först att ha ComHem routern i WAN porten och stationära i port 1. Provade även ComHem i port 1 och stationära i port 2. Ingenting fungerar. Wifi funkar som det ska, men inte min stationära

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHPanos:

Comhem modemet är välkänt för att vara helt värdelöst (om du inte har det allra nyaste med 1gbit lina). Modemet blir jätte instabilt så fort du använder wifi från den sammtidigt. Men även annars. Finns en comhemtråd om ca 11000poster som handlar om detta.

Så sätt comhem modemet i bryggat läge. (Den ger ut ett public ip), koppla kabel mellan comhem modemet och Wan-porten på asus routern och sätt den i router mode. Koppla sen din stationära på port 1-4 och allt ska fungera som det ska och du får en mycket stabilare lina med bättre fart.

Gjorde så förut själv när jag hade comhem. Gick från 45/10 till 105/10 som jag skulle ha. Innan hade jag kanske 2-3 DC/dag. Efter det inga alls.

Det är också mycket lättare att styra portforward osv i asus routern än att hålla på i comhem modemets begränsade interface.

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlos25:

Comhem modemet är välkänt för att vara helt värdelöst (om du inte har det allra nyaste med 1gbit lina). Modemet blir jätte instabilt så fort du använder wifi från den sammtidigt. Men även annars. Finns en comhemtråd om ca 11000poster som handlar om detta.

Så sätt comhem modemet i bryggat läge. (Den ger ut ett public ip), koppla kabel mellan comhem modemet och Wan-porten på asus routern och sätt den i router mode. Koppla sen din stationära på port 1-4 och allt ska fungera som det ska och du får en mycket stabilare lina med bättre fart.

Gjorde så förut själv när jag hade comhem. Gick från 45/10 till 105/10 som jag skulle ha. Innan hade jag kanske 2-3 DC/dag. Efter det inga alls.

Det är också mycket lättare att styra portforward osv i asus routern än att hålla på i comhem modemets begränsade interface.

Jag tog mig friheten att installera en custom firmware. Gränsnittet känns mycket bättre.

Det jag har gjort just nu är att aktivera AP på nya mjukvaran. Och slagit av DHCP. Och om jag har förstått det rätt så måste jag sätta ett statiskt IP på min AP eller något?

Permalänk

@PHPanos: Tråden är lite gammal, men undrar ändå om du kom fram till nån lösning, sitter nämligen i samma sits? Dvs göra om rt56:an till trådlös AP.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MikeVanDyke:

@PHPanos: Tråden är lite gammal, men undrar ändå om du kom fram till nån lösning, sitter nämligen i samma sits? Dvs göra om rt56:an till trådlös AP.

Den blir i princip en AP om du stänger av dhcpservern och sedan ansluter kabeln som ska till routern i en lanport i routern som ska agera som en AP.
Det kan även vara bra att ge admininterfacet ett statiskt ip och reservera ett område i dhcp servern för statiska adresser så man inte riskerar att admininterfacen kolliderar för alla brukar ju ha samma förval typ 192.168.0.1

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.