Hög idle core/memory clock?

Permalänk
Medlem

Hög idle core/memory clock?

Rensade nyss grafikkorts drivers (Display Driver Uninstaller) och installerade om till nyaste WHQL versionen. Märkte då att när jag bara hade en skärm igång så lade sig grafikkortet på 324 core/324 memory MHz vid idle. Men när jag kopplade in min andra skärm så noterade jag att den då lade sig i 810 core/3499 memory MHz i idle. Är det verkligen fullt normalt då man har två skärmar? Även om de är i idle?

Det resulterar ju även i även i att grafikkortet går varmare än det behövs när den är idle. Ca 10 grader varmare. Vilket känns onödigt.

Här kan ni se mätarna i afterburner, den högre är med båda skärmarna, lägre med bara huvudskärmen (topparna när jag plugga in/ur skärmarna)

Permalänk
Medlem

Gå till Nvidia kontrollpanelen -> Hantera 3D inställningar -> Global -> Energisparfunktioner -> Anpassningsbar. Starta även om datorn om det inte fungerar direkt.

Permalänk
Medlem

Som sagt så är det helt färskt installerade drivers (gamla helt bortrensade innan). Inget rört i Nvidias kontrollpanel, dvs den är redan satt på Anpassningsbar för Global.

Permalänk
Medlem

Det är normalt, tror jag.. När jag kör 144hz så händer samma med mig och mitt Grafikkort.. Därför kör jag 120hz istället, och 144hz bara när jag spelar..

Permalänk
Medlem

Sökte vidare lite efter jag skapade tråden och hittade: http://www.overclock.net/t/964370/howto-dual-monitor-downcloc...

Det ser ut att vara en ganska gammal tråd, första posten mars 2011 nyaste posten är nov 2014. Så problemet verkar kvarstå.
Men det verkar som att det har att göra med om man har skärmar på olika upplösningar eller olika uppdateringsfrekvenser.
Vilket i mitt fall skulle stämma då, för jag har en 144hz + 60hz skärm.

Så det du sa Rivan92 stämde också, satte jag den på 120hz så hoppade den snällt ner till 324/324 MHz. Märkligt det där, antar att det är normalt (skönt att veta), men fortfarande märkligt :/

Permalänk
Medlem

Har alltid valt att köra på prestanda i kontrollpanelen, kommer den högre klockan slita på kortet mer? Det känns ju som det men kommer det korta kortets livslängd nämnbart?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.