Permalänk

Mini Royale: Sub 7 med full vattenkylning

[Edit 1] Har ändrat till endast en fläkt och justerat teoridelen därefter.
[Edit 2] Har köpt några komponenter så uppdaterar det i denna post.
[Edit 3] Ritat om lite mer, ändrade komponenter, uppdaterar denna post.

Hej!

Jag är i planeringsfasen för mitt första riktiga projekt, en vattenkyld dator i mini-itx format. Jag har tidigare byggt ihop 3-4 vanliga datorer samt min senaste dator i m-atx format. Och nu när jag börjat bygga mindre så kan jag inte sluta, nu ska det bli MINST! Min motivation till detta bygge är;
- Besatthet/Nöje: Jag tycker det är superkul att planera, skissa och fundera ut lösningar.
- Att lära mig mer om vattenkylning och moddning
- Att få till en dator som är lätt att ta med på lan, vill få ner den i min bag med skärm och alla tillbehör.

Mål för själva datorn i prioriterad ordning:
1. Storleken; Den ska vara liten och jag är beredd att crimpa kablar, svära åt kabeldragning, fila bort millimeter på fläktramar etc.
2. Prestanda; Datorn ska ha god prestanda till framförallt spel, men den behöver (kan) inte bli ett överklockat monster.
3. Ljudnivå; Datorn får låta, men inte överösta min dammsugare eller sambo

Material:

Komponenter:
Chassi: Avkortat SilverStone Sugo SG05B
Moderkort: Asrock z77e-itx
Cpu: i5 3570k
Gpu: Zotac GTX 970
Ram: Corsair Vengeance Lp 2x4 Gb (kan uppgraderas senare)
Psu: Silverstone 450W Sfx Gold
SSD: Samsung 840 Evo 250Gb

Vattenkylning:
Pump: Swiftech Apogee Drive II
Radiator: Alphacool Monsta 120
Slang: Primochill 10/13 red
Cpu Block: Swiftech Apogee Drive II
Gpu Block: XSPC Raystorm 670
Kompressionsnipplar, 90 vinklar, T-koppling
Ska fylla loopen med en tillfällig resarvoar i T-korset
Noctua NF-F12 iPPC-2000 pull

Teori:
Nu ska vi kolla på lite siffror och se vart temperaturen kan landa! Min Cpu verkar va ett bra exemplar, den går i min nuvarande dator i 4.5 GHz med 1.2V och drar uppskattningsvis inte mer än 100-150W. Eventuellt får jag sänka den lite till och undervolta.
Grafikkortet ska enligt test http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-geforce-gtx-980-970-maxwell,3941-12.html dra runt 180-240W i spel respektive benchmark. Så min totala effekt borde sällan överstiga 300W vid spel. Även Sweclockers testsystem med 970 kort drog ca. 300W i speltester.

Så med 300W och min radiator med Noctuan @1500 rpm borde Delta T för radiatorn hamna på 12.5-15 grader enligt tyskt kvalitetstest (tack Cheben!). Så om Delta T för radiatorn hamnar runt 15, rumstempen runt 20 så borde min Cpu och Gpu få acceptabla temperaturer.
https://www.review-center.de/wasserkuehlung/343-das-grosse-120mm-radiator-roundup.html?showall=&start=19

Jag har även kollat på några liknande system för att kunna förutsäga kraven:
Mfilos CM Elite 130 build: i7 4771 stock, Palit 970, Apogee Drive II, Monsta 120, 2x Noctua push/pull @700 rpm. Prime 95 -> 35 grader Cpu temp.
Furmark -> 55 grader Gpu temp.
http://http://www.overclock.net/t/1530357/build-log-cm-elite-130-thirsty-beast-mfilos-edition

Renderingar:

Jag hoppas mina ideer syns, jag ber om ursäkt för kvalitén, men det får duga för tillfället. Detta ska alltså få plats i ett Silverstone Sugo05 som jag kommer att kapa till rätt längd. Måtten enligt renderingarna ovan skulle bli ca. 210x170x190 mm. Jag tycker att placeringen av Psu borde vara perfekt, jag kan crimpa kablarna för 24pin moderkort och 8pin till grafikkorttet för att få minimalt med kablar genom lådan. Jag har inte ritat ut någon ssd än men jag tänkte ha den bredvid grafikkortet och dra satan under moderkortet till kontakten som finns högst upp.
Det är en Apogee Drive II på bilden, men jag har tagit bort den översta kylfänsen för att spara höjd. Fläkten kommer att spruta luft över pumpen så den borde hålla sig tillräckligt sval. Jag planerar att fylla loopen genom att sätta dit en tillfällig resarvoar högst upp i T anslutningen, någon som testat detta och hur har ni gått tillväga?

Modifieringar:
- Jag ska byta fläkt på Psu till Noiseblocker 80x15mm. Ska ta den gamla 2pins sladden och löda dit på nya fläkten.
- Jag ska såga bort metall på undersidan av radiatorn och kapa en del av ramen så att jag kan sätta fläkten precis bredvid radiatorns flänsar.
- Fila på Gpu blocket så att det passar 970 kort.
- Göra ett till hål på radiatorn och gänga det, vid det korta kopplingen mellan radiator och gpu block.
- Sist men inte minst som sagt kapa själva chassit, borde kunna ta bort närmare 6-7 cm. Ska även sätta dit en metallram på längst upp att fästa radiatorn i.

/Heffaklump

Permalänk
Medlem

SLI på ett mITX moderkort är no-go, finns bara en expansionport

På tal om effektförbrukning, så är det nog ganska rimligt så länge du inte överklockar högre.
Har samma moderkort och processor som dig, samt ett 660Ti. Höll på och mätte effektförbrukningen för hela systemet under tiden jag överklockade processorn bara för att jag var nyfiken.

1.5V och 5GHz så vill jag däremot minnas att processorn drog över 200W mer än stock!

Just nu kör jag mitt system i 4GHz på en 240mm radiator med två noctua-fläktar i 750 rpm, väldigt sällan de varvar upp (processortemp över 55 grader). Grafikkortet håller sig nån stans mellan 40 och 50 då

Visa signatur
Permalänk

Jo, jag vet att det bara finns en port för grafikkort på mini-itx, men vill kunna använda agget till framtida m-atx byggen eventuellt

Tack för siffrorna, det låter ju ganska bra för min del isåfall. Om du kör dina fans i 750 borde jag kunna lägga mig på 1000-1200 iaf kan man hoppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklump87:

Jo, jag vet att det bara finns en port för grafikkort på mini-itx, men vill kunna använda agget till framtida m-atx byggen eventuellt

Tack för siffrorna, det låter ju ganska bra för min del isåfall. Om du kör dina fans i 750 borde jag kunna lägga mig på 1000-1200 iaf kan man hoppas.

Nu körde jag visserligen en Corsair H80i, men jag kunde köra 4,4 med en vcore på ca 1.24 och gick den sällan över 65 i spel. Och då gick fläktarna i ca 950rpm.

Skillnaden är ju att du ska lägga in ett grafikkort i leken:P

Edit: Den var Deliddad också.. kan vara värt att nämna.

Ser fram emot mer updates

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Jag kan ge mig på att ta reda på deltaT värden på mitt 290X i helgen om du är intresserad/jag har tid. Du kan troligtvis bara interpolera fram vad din kommer bli med hyffsad precision sen. Ang CPU blocket. Titta om du kan hitta test av CPU i samma serie, utnyttja sedan att förhållandet är typ linjärt och börjar vid 0 grader vid 0W. Det gäller dock att du hittar en med samma resistans i CPUn och mellan IHS/CPU. Delid test (om det är aktuellt) går alltså bort.

Permalänk
Hedersmedlem

Det där blir pilligt. Men jävligt coolt! Jag funderade ett tag på vattenkyl i min låda men har fel mått för det..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk

Nu har jag räknat lite till och tror att allt ska fungera bra, det verkar som 660ti drar lite mindre watt är 970 men resultaten borde ändå vara jämförbara. Tack för erbjudandet cheben, men du behöver inte hålla på med massa mätningar för min skull, om du inte tycker att det är kul förståss!

Har köpt några delar nu som ska komma i nästa vecka, zotac 970, Silverstone SX600-G samt EK Supremacy Nickel vattenblock. Har uppdaterat första posten med dessa delar, ska även fixxa lite med bilderna så att måtten blir rätt för grafikkortet.

Jag har skapat en annons där jag söker efter delar, så om någon råkar ha grejer liggandes släng upp en kommentar där!
http://www.sweclockers.com/annons/105285-970-m-itx-moderkort-sfx-psu-samt-vattenkylning

Permalänk

Update!

Hej,
jag är ledsen att det tog så lång tid för mig att komma igång. Jag blev scammad när jag köpte grafikkort och psu, så fick en paypal tvist att reda ut samt att motivationen för projektet försvann ett tag. Men nu är tvisten löst, jag fick tillbaks pengarna och har nu kommit igång igen.
(Första inlägget redigerat med nya delarna etc.)

Jag har köpt grafikkort, zotac 970 den korta varianten på rean från mellandagarna. Har även hittat ett begagnat silverstone 450W sfx agg!
Angående vattenkylningen har jag lagt en beställning hos Arthur, hoppas allt kommer snart!

3-way connection terminal - Deep Black
Alphacool NexXxoS Monsta 120
Dubbel u/u 1/4G Svart
EK-PLUG G1/4 Plexi (LED 5mm)
Mayhems Biocide 10ml
PrimoChill LRT 10/13 Bloodshed Red
rak SM10/13 G1/4 - black nickel
vinklad SM10/13 G1/4 - Black nickel
XSPC Top DDC Acetal

Så det som saknas nu innan själva byggandet drar igång är:

Moderkort
GPU block
CPU block
Pump

/Heffaklump

Permalänk

Update!

Nu har jag fått de flesta delarna!

Jag har beställt Apogeen och Gpu blocket och de borde komma fram senare i veckan. Så det som saknas innan jag kan testmontera är bara Noctua fläkten och vatten.

Innan jag börjar modda chassit etc. så tänkte jag testmontera och köra allt för att se att det fungerar och att jag klarar av att ordna med vattenkylningen innan det blir ännu trängre i lådan. Kommer att sätta fläkten utanpå lådan med radiatorn precis bakom enligt följande:

Jag hoppas jag kommer igång till i helgen med byggandet, då kommer fler uppdates.

Jag har uppdaterat första inlägget med nyaste renderingarna och rätt komponenter.

På återseende!

Permalänk
Medlem

Riktigt spännande projekt. Tråkigt att folk blir lurade på Sweclockers marknad men man får vara på sin vakt.

Är lite orolig över det här med 120mm för CPU+GPU men vi får hoppas att det löser sig. Oerhört gullig låda för radiatorn, stor skillnad mot mina två jättelånga men annars likadana Alphacool-lådor till mina 480.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mer kompakt än sådär lär det inte bli. Jag hade nog kört på en extern radiator, men det där lär ju i alla fall bli en bra lan-datorn

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk

Mini Update

Jag ber om ursäkt för den långsamma utvecklingen av denna log, men jag håller fortfarande på med projektet. Jag har beställt sladdar, pins och verktyg för att tillverka en kortare 24 pins kabel, och börjat detalplanera loopen. Dock så lyckades jag dra av(!) en av monteringskruvarna till cpu blocket, den måste ha snegängat sig, så de har jag fått beställa nya. Förhoppningsvis kommer de i slutet på denna vecka. Om allt går vägen så ska jag försöka bygga vidare i helgen, och lägga upp en ordentlig update med bilder.