Apple släpper slimmad Macbook utan fläkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Herregud vilka "icke problem" folk drar upp som exempel mot endast en kontakt. Folk har ju så fruktansvärt att ta tills sig nya sätt att använda sig av teknik utan helst ska allting i princip vara som det alltid varit, först då är allting bra.

- Ladda och använda USB-minnen samtidigt? Allvarligt, det är 2015. Molntjänster har funnits i flera år nu eller, läs och häpna, man kan ju faktiskt KOPIERA över filen till hårddisken innan man laddar. Fantastiskt va?
- Ladda samtidigt som du har en extern mus inkopplad? Allvarligt, det är en Macbook. Fan ska du med en extern mus till? Köp en blåtandsmus om det nu är så jävla viktigt.
- Ladda samtidigt som du kopplar in extern skärm? Allvarligt, lär dig att prioritera och planera din vardag bättre. Sluta surfa porr och spela innan du har en presentation på jobbet.
- Flera adaptrar för att kunna koppla in alla saker samtidigt? Allvarligt, köp en gaming laptop alternativt en Macbook Pro istället. Du tillhör inte målgruppen för den nya Macbooken.

Det var ju i princip samma typ av gnäll när Apple gick ut med att de skulle slopa DVD-spelare i sina Macar. Det blev ju ett vansinnigt liv ute på forumen då.

"Blööö, hur ska jag kunna göra X, Y och Z nu då?! Nu måste jag köpa en super drive och konka runt på den också! Blööhöö!"

Idag är det inte en jävel som bryr sig i DVD-spelare längre. De som köper denna Macbook kommer mest troligen att behöva en enda adapter som kommer att ha lightning-, HDMI-, thunderbolt och USB-kontakter och det kommer att räcka gott och väl för 99% av alla användare av just denna modellen av Macbook.

Och ditt "icke-problem" som du gnäller över är att flera påpekar ett ganska uppenbart problem hos en produkt från ditt favoritföretag. Men det ska så klart alltid till någon fanboy för att försvara dåliga beslut.

Finns det något egentlig anledning att inte ha 1x USB 3 type C, 2x USB 3, 1x laddkontakt, 1x HDMI som alla andra laptops? Särskilt nu när de ska sälja den för detta priset. Detta är ingen Lenovo för 4000kr. Detta är en dator för 15000kr.

Du och din kollega ska presentera en PDF-slide. Kollegan räcker över ett USB-minne (USB2) med filen och ditt svar är att tyvärr kan inte din 15000kr-dator hantera detta och påpekar att kollegan borde använda cloud. Har ni inte Wifi på plats så är ni helt körda. Med lite tur kanske nu kan använda mobilen via Bluetooth och övertyga kollegan om att mejla filen. När du väl drar upp datorn så kommer du på att du glömt ladda den efter gårdagens porrsurfande. Du måste förklara att din 15000kr-dator inte kan ladda och kopplas till projektorn samtligt. 30 min senare är datorn äntligen laddad och du kommer på att du glömt din adapter för HDMI...

Men detta är så klart underbart. Är ju inte ditt fel att din kollega inte kan ta till sig ny teknik.

Denna dator har samma funktionalitet som en surfplatta. Och då med större formfaktor, sämre batteritid och 3 gånger priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weezy:

Yes, it's a stationär dator you have there!

It's very much bärbar, although kollegieblocksize instead of foldersize och kostade mig något mindre än denna surfplatta Förvisso begagnad, men ändå. Vart bara 1 år gammal och pedantskött med alla plastpåsar kvar, plus Applecare.

Se även inlägget ovan.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Nog för att jag gillar Apple. Men en Macbook utan USB utag... NEJ TACK!

Visa signatur

Är en tämligen ointressant individ.

Permalänk
Medlem

Dollarn har gått upp med över 30% på ett år. Inte undra på att amerikanska produkter blir dyrare. Hade priset satts för ett år sedan hade det sannolikt blivit flera tusenlappar lägre. Nu har jag förvisso inga planer på att köpa just den här men en ny Macbook Pro så småningom hade inte varit fel.

http://www.valuta.se/currency/showgraph.aspx?currencyid=43649...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zukram97:

Nog för att jag gillar Apple. Men en Macbook utan USB utag... NEJ TACK!

Men det är ju USB på sätt och vis, bara det att man kommer behöva adaptrar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

Sjukt läcker måste jag säga vill ha faktorn går genom taket. Dom som gnäller på prestanda kan gå och lägga sig. Det är ingen gaming rigg öht utan ett lättare arbetsdator som sköter saker som ordbehandling, fakturering och annat normalt kontorsarbete garanterat med bravur och är väldigt smidig att ta med sig när man är på språng. En kontakt jo men det kommer säkerligen komma dockor som visst kostar en slant. Men man köper sällan en dator för sina sista pengar så inget att gny över.
Finns ju dom här som har 3-4 graffe kort och spelar wow m.m när man full dugligt klarar sig på ett det är lika mycket waste men upp till var och en . Prestanda hysterin är helt absurd här anser jag . I många fall är smidighet och batteritid mer värt.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN!
Har sagt det sedan dag 1. USB = SKIT.
Hatar USB, ser 0 användningsområden och det ska bli så najs att slippa.
Samma sak när surfplattan och smartphonen kom. Alla ville ha USB, var är dom rösterna idag.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

ÄNTLIGEN!
Har sagt det sedan dag 1. USB = SKIT.
Hatar USB, ser 0 användningsområden och det ska bli så najs att slippa.
Samma sak när surfplattan och smartphonen kom. Alla ville ha USB, var är dom rösterna idag.

Vad pratar du om? Det är vell USB i denna med?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thomas_skane:

30 min senare är datorn äntligen laddad och du kommer på att du glömt din adapter för HDMI...

Som sagt; ett "icke problem" som du nu försöker förstora upp. Grattis.

Permalänk
Medlem

Blir nog bra för de som vill ha en liten och nätt MAC.
Fokuserar på bärbarhet så det blir ju en del kompromisser för att få den så minimal som möjligt.
Själv funderar jag på om den kommer att hålla? Verkar ganska skör och ömtålig även om man slipper fläkt som går sönder.

Jag köpte förresten en bärbar dator häromdagen.
515 spänn inklusive dockningsstation och frakt från Tradera.
En Lenovo Thinkpad R61.
In med Arch Linux på den så funkar det för mig till knappa 4% av kostnaden.
Säkerligen inte alls lika bra dator men ganska prisvärd ändå.
Ett tips för er som klagar på priset menar jag.
Finns annat och välja på från billigt till dyrt.

Räknat tokigt på procenten.
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Så om du vill exempelvis slänga ut något på en projektor och låta andra personer komma med sina egna presentationer så skall folk behöva maila in det eller koppla ur projektorn varje jävla gång?

Eller säg mig hur skall man göra när man utvecklar och har mobilen kopplad för att ladda upp nya versioner av mjukvaran skall man hålla på och skifta mellan mobilen och laddaren varje mindre ändring?

1 Kontakt är så jäkla retarderat det bara går, att ha en kontakt för både laddaren och diverse är full retard.

Återigen; ett "icke problem". Köp för fan inte den nya modellen av Macbook om det nu är så viktigt att kunna skifta mellan mobilen och laddaren hela tiden.

Ser ni inte hur korkade ni framstår när gång på gång listar saker som inte är ett problem ifall ni väljer rätt modell av laptop? Ifall ni konstant kommer att behöva koppla in och ut saker ur laptopen, varför i helvete skulle ni ens överväga tanken på att köpa nya Macbooken?

Och ifall ni överhuvudtaget inte har någon tanke på att köpa den; varför yttrar ni er ens om era hypotetiska problem som skulle kunna uppstå ifall ni endast har en kontakt?

Det är ju lika jävla korkat som att jag skulle sitta här och gnälla på att det retarderat att köpa bil i coupe-modell när jag egentligen skulle behöva en SUV för att få plats med alla grejer jag har och för de behoven som jag har.

Permalänk
Medlem

Jag gillar att Apple är snabba att annamma ny teknik. Eftersom det gör att hela deras användarbas regelbundet tvingas till teknikskiften, som de genomför utan gnäll eftersom de aldrig skulle tala illa om något Apple utvecklar och eftersom rätt många använder Apple, så för det utvecklingen på marknaden framåt när resterande tillverkare härmar något år senare.
Appleanvändarna är betatestare för allt jobbigt och nytt... Perfekt

Dock undrar jag, vad hade hindrat dem från att sätta en USB-C på var sida så att det HADE gått att ladda, visa på extern skärm, ansluta ett tillbehör, osv samtidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Sjukt läcker måste jag säga vill ha faktorn går genom taket. Dom som gnäller på prestanda kan gå och lägga sig. Det är ingen gaming rigg öht utan ett lättare arbetsdator som sköter saker som ordbehandling, fakturering och annat normalt kontorsarbete garanterat med bravur och är väldigt smidig att ta med sig när man är på språng. En kontakt jo men det kommer säkerligen komma dockor som visst kostar en slant. Men man köper sällan en dator för sina sista pengar så inget att gny över.
Finns ju dom här som har 3-4 graffe kort och spelar wow m.m när man full dugligt klarar sig på ett det är lika mycket waste men upp till var och en . Prestanda hysterin är helt absurd här anser jag . I många fall är smidighet och batteritid mer värt.

Håller mer till 100%

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hakro807:

Det kan ju även vara så att kritiken i vissa fall är saklig? När Apple fimpade dvd-läsaren gnälldes det, men det var samtidigt en pryl som de flesta använde ytterst sporadisk, många inte mer än någon gång per år.

USB är däremot någonting som ännu används aktivt, allt från att ansluta usb-stickor till 4G-modem till mobiltelefoner. Kan säga att bara idag har jag använt 3-4 olika usb-enheter. Dels laddat kameran ansluten till en av datorn usb-portar, använt ett 4G-modem och anslutit en extern mus i samband med felsökning av en bärbar dator. En cd-skiva har jag däremot inte med något undantag använt på många år. Allas användningsmönster ser inte ut som mitt, men vad jag försöker säga är att det ännu finns en plats åt klassiska USB-kontakten. Hade det verkligen varit så hemsk om de valt att ha både type-C och vanliga typ-A-kontakter, även om det krävs ett chassi 1 mm tjockare?

Skrivet av Commander:

Så om du vill exempelvis slänga ut något på en projektor och låta andra personer komma med sina egna presentationer så skall folk behöva maila in det eller koppla ur projektorn varje jävla gång?

Eller säg mig hur skall man göra när man utvecklar och har mobilen kopplad för att ladda upp nya versioner av mjukvaran skall man hålla på och skifta mellan mobilen och laddaren varje mindre ändring?

1 Kontakt är så jäkla retarderat det bara går, att ha en kontakt för både laddaren och diverse är full retard.

Tips: Köp en annan dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Men det är ju USB på sätt och vis, bara det att man kommer behöva adaptrar

Skickades från m.sweclockers.com

Fast är det verkligen värt det? Nej. Prislappen ligger dessutom på 14 000:-
Bättre att köpa billigaste modellen av Macbook Pro så får man både USB-utag och CD-läsare.

Visa signatur

Är en tämligen ointressant individ.

Permalänk
Medlem

Många verkar missa att denna dator är byggd med mobilitet i tanken, man vill slippa alla dessa sladdar och sk*t och å är detta ett utmärkt val. De som köper datorn är nog väl medvetna vilka begränsningar den har. Dock tycker jag att prislappen är saftig, dollarkursen är att klandra till en viss del men USA priser 1299$ är inte heller så lockande måste jag medge, 999$ hade nog varit ett bättre och mer lockande pris.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Segmentet av Core-M, aja förlåt om jag trampade på ömma tår!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2974142

10499 med samma spec (sämre prolle dock). Är någon månad gammal.

Skrivet av Barren Wuffet:

Idag är det inte en jävel som bryr sig i DVD-spelare längre. De som köper denna Macbook kommer mest troligen att behöva en enda adapter som kommer att ha lightning-, HDMI-, thunderbolt och USB-kontakter och det kommer att räcka gott och väl för 99% av alla användare av just denna modellen av Macbook.

Är du allvarlig? Kommer ihåg tiderna när en bärbar dator var komplett utan adaptrar och hubbar... Ärligt, vad är egentligen poängen med att ha superslimmade mått men ändå ha med en ful adapter för att klara av vardagen? Ett skämt. Först en dator för 15k sedan en adapter för närmare tusenlappen. För instegsmodellen, med prestanda som en symaskin. Jaja, det drabbar ju inte mig ändå.

Permalänk
Avstängd

Asså herregud. 1 usb, den har ingen fläkt så den blir varm som fan, den klarar bara Word i princip, garanterat en TN-panel, förminskat tangentbord så man kommer inte kunna skriva på ett behagligt sätt, pris 15000 tusen. De kan bara vara applefans som köper en sån produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Återigen; ett "icke problem". Köp för fan inte den nya modellen av Macbook om det nu är så viktigt att kunna skifta mellan mobilen och laddaren hela tiden.

Ser ni inte hur korkade ni framstår när gång på gång listar saker som inte är ett problem ifall ni väljer rätt modell av laptop? Ifall ni konstant kommer att behöva koppla in och ut saker ur laptopen, varför i helvete skulle ni ens överväga tanken på att köpa nya Macbooken?

Och ifall ni överhuvudtaget inte har någon tanke på att köpa den; varför yttrar ni er ens om era hypotetiska problem som skulle kunna uppstå ifall ni endast har en kontakt?

Det är ju lika jävla korkat som att jag skulle sitta här och gnälla på att det retarderat att köpa bil i coupe-modell när jag egentligen skulle behöva en SUV för att få plats med alla grejer jag har och för de behoven som jag har.

Helt enkelt för detta är ett diskussionsforum. Enligt mig är denna produkt följt av fullt retard av att dela allt på en och en enda kontakt därav min kommentar. Och snälla bilanalogier fungerar knappast. Eller kan du bara växla medans du har motorn avstängd på din coupe?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

I den prisklassen så hade jag tagit en Lenovo Carbon istället.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Återigen; ett "icke problem". Köp för fan inte den nya modellen av Macbook om det nu är så viktigt att kunna skifta mellan mobilen och laddaren hela tiden.

Ser ni inte hur korkade ni framstår när gång på gång listar saker som inte är ett problem ifall ni väljer rätt modell av laptop? Ifall ni konstant kommer att behöva koppla in och ut saker ur laptopen, varför i helvete skulle ni ens överväga tanken på att köpa nya Macbooken?

Och ifall ni överhuvudtaget inte har någon tanke på att köpa den; varför yttrar ni er ens om era hypotetiska problem som skulle kunna uppstå ifall ni endast har en kontakt?

Det är ju lika jävla korkat som att jag skulle sitta här och gnälla på att det retarderat att köpa bil i coupe-modell när jag egentligen skulle behöva en SUV för att få plats med alla grejer jag har och för de behoven som jag har.

Den enda som framstår som korkad är du som inte kan acceptera att det är en dålig lösning att enbart ha en typ-c kontakt.
Att vilja ha en projektor plus en USB "clicker" är inte alls ovanligt och som säljare som plöjer jorden runt vill man ha en så liten och lätt dator som möjligt och då går adaptrar bort.

Hade Apple satt dit en vanlig USB kontakt plus C kontakten så hade man fått en produkt som hade kunat säljas till väldigt många fler människor i ett segment som inte bryr sig om prislappen. En milimeter till på höjden och 10-20 gram vikt kvittar däremot lika, Den är fortfarande tunnare och lättare vilket ger köpviljan

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

ÄNTLIGEN!
Har sagt det sedan dag 1. USB = SKIT.
Hatar USB, ser 0 användningsområden och det ska bli så najs att slippa.
Samma sak när surfplattan och smartphonen kom. Alla ville ha USB, var är dom rösterna idag.

Har den inbyggd minneskortläsare? Tänkte du som är fotointresserad bör väl kunna överföra filer från kamerorna.
Den ser ut att ha någon form av slot på sidan men det framgår inte vad det är för något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0x90:

1 usb = fail

Det som skrämde mig var:
"Adaptrarna säljs separat och kostar 849 kronor på Apples webbplats."

Herre jädrar, så för att ens kunna använda datorn till annat än bara trådlöst internet och inbygga skärmen (tex usb stickor, extern skärm/projektor, ljud i hörlurar eller andra tillbehör), så måste jag först betala för en mindre surfplatta för tillbehöret, sen konka runt på denna adapter hela dan.

Varför i tusan kan inte 2x USB och 1x 3,5mm kontakt få vara kvar?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av blomqvist:

Nämn en laptop som Apple inte har tillverkat som har en vettig touch.
Jag har letat på allt från 3 000 kronorsskräpet till 28 000 (exkl. moms) kronorsskräpet. Har fortfarande inte hittat en enda dator med en touchpad som är värd namnet.

Kan nämna två (och om det är värt något har jag även MBP och MBA här hemma som direkt jämförelse): 2014 års Dell XPS13/15 samt 2015 års (3:e generationen) Lenovo Carbon X1. Det är däremot kritiskt att man kör Windows 8.1, tidigare Windows-versioner måste ha något OS-relaterat problem som gör det näst intill omöjligt att få till en OSX MBP/MBA-nivå på touchpad. Testade kort Win7 på min MBP och även den touchpad:en blev öken under Windows trots att den var lysande under OSX.

Ska bli intressant att se vad Jacob har att säga om 2015 års XPS13 som har en ny trackpad enligt Microsofts precision touchpad specifikation, har tyvärr sett en del negativa kommenterar kring denna så det kan vara ett steg bakåt. För Linux-användare var 2014 XPS13 ett väldigt bra val då denna maskin fungerade perfekt out-of-the-box, den nya trackpad:en är för tillfället en ren katastrof under Linux

Angående MacBook, skrev tidigare att en USB-port nog inte är så stort problem på denna typ av maskin. Får nog omvärdera det, dels kommer den porten tas upp av laddaren men framförallt så skulle denna maskin helt klart behövt en port med typ-A kontakt då avsaknad av detta utesluter en förkrossande majoritet av alla existerande USB-enheter om man inte har en adapter.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Har den inbyggd minneskortläsare? Tänkte du som är fotointresserad bör väl kunna överföra filer från kamerorna.
Den ser ut att ha någon form av slot på sidan men det framgår inte vad det är för något.

Skaffa ett SD-kort med wifi?

The Future is now.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Är inte poängen med Type-C att de ska vara små så man får plats med flera, känns ju inte som om det hade varit omöjligt att slänga in en eller två portar till på den sidan

Permalänk
Medlem

Alltså herregud kamma er och varför i hela "helvete" skulle Microsoft´s Office Word vara primära användningen. Det är en slimmad på språng dator för lättare kontors arbete med prestanda som räcker och blir över. Och gnäll som köp en lenovo yoga eller what so ever är ju rent löjligt. Majoriteten köper inte en Macbook för att köra Windows däremot till skillnad från dyra lenovo modeller etc som är av liknande segment klarar Apples MacBooks att köra både OSX och Windows och Linux utan bekymmer till skillnad från andra "PC" modeller.

Är man på språng på tåget / tunnelbanan / flyget etc så tror jag inte behovet av att ha 13 externa diskar inkopplade är så påträngande utan då är det nog mer önskvärt att datorn är av kompakt format. Docka har man på kontoret så jobbar jag iaf med min Macbook Pro . Jag har en Belkin docka och 2 externa 27" skärmar trådat tangentbord laddare till mitt headset och magic mouse samt en extern disk och högtalare stående där . Jag kopplar in 2 thunderbolt och vips har jag allt kopplat till min dator. Så det finns lösningar. Dessutom så 90% av dom som försöker fokusera på icke problem här har aldrig och kommer aldrig köpa en Macbook av flertalet skäl ...

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Och ditt "icke-problem" som du gnäller över är att flera påpekar ett ganska uppenbart problem hos en produkt från ditt favoritföretag. Men det ska så klart alltid till någon fanboy för att försvara dåliga beslut.

Finns det något egentlig anledning att inte ha 1x USB 3 type C, 2x USB 3, 1x laddkontakt, 1x HDMI som alla andra laptops? Särskilt nu när de ska sälja den för detta priset. Detta är ingen Lenovo för 4000kr. Detta är en dator för 15000kr.

Du och din kollega ska presentera en PDF-slide. Kollegan räcker över ett USB-minne (USB2) med filen och ditt svar är att tyvärr kan inte din 15000kr-dator hantera detta och påpekar att kollegan borde använda cloud. Har ni inte Wifi på plats så är ni helt körda. Med lite tur kanske nu kan använda mobilen via Bluetooth och övertyga kollegan om att mejla filen. När du väl drar upp datorn så kommer du på att du glömt ladda den efter gårdagens porrsurfande. Du måste förklara att din 15000kr-dator inte kan ladda och kopplas till projektorn samtligt. 30 min senare är datorn äntligen laddad och du kommer på att du glömt din adapter för HDMI...

Men detta är så klart underbart. Är ju inte ditt fel att din kollega inte kan ta till sig ny teknik.

Denna dator har samma funktionalitet som en surfplatta. Och då med större formfaktor, sämre batteritid och 3 gånger priset.

Priset beror till stor del på den starka dollarn. Om det är din kollega så har han säkert rätt bra koll vad du har för dator. Vart kör man en presentation där det inte finns wifi? Om det mot förmodan inte skulle finnas har man alltid mobilen. Som en sista lösning går det bra att köpa en adapter. Använder du datorn i jobbet har dom säkert råd att köpa dig en adapter. Sen är nog inte datorn främst gjord för att användas i arbetet, det har du MBP till.

Det är väl bra att något märke för nya standarder framåt. Lika mycket tjat var det när dvdn försvann, "oh hur ska jag klara mig nu". Jag har använt min stationära sen 2009 utan cd/dvd utan några som helst problem. Folk behöver sluta tänka tillbaka hela tiden och blicka framåt lite mer.

Skulle tippa på att andelen personer som använder extra tillbehör till sin MBA är lika stor som andelen som pillar med roms, extra minneskort osv till sin android, dvs jävligt liten.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Don_W:

Alltså herregud kamma er och varför i hela "helvete" skulle Microsoft´s Office Word vara primära användningen. Det är en slimmad på språng dator för lättare kontors arbete med prestanda som räcker och blir över. Och gnäll som köp en lenovo yoga eller what so ever är ju rent löjligt. Majoriteten köper inte en Macbook för att köra Windows däremot till skillnad från dyra lenovo modeller etc som är av liknande segment klarar Apples MacBooks att köra både OSX och Windows och Linux utan bekymmer till skillnad från andra "PC" modeller.

Har du kört Windows eller Linux på en MBP/MBA? Visst går det att få igång dessa OS, men det är rätt mycket som fungerar ganska så dåligt och jämfört med näst intill valfri ultrabook så får man en sämre upplevelse i Windows. Bl.a. så är blir den hyllade touchpad:en på MBP/MBA rätt medioker under Windows, finns definitivt många Windows PC som fungerar bättre.

Just MS Office är ju ett icke-problem, varför skulle man inte köra OSX-versionen av det om man är i behov finns (vilket ofta är fallet i en jobbdator)?

Skrivet av MystiX:

Priset beror till stor del på den starka dollarn. Om det är din kollega så har han säkert rätt bra koll vad du har för dator. Vart kör man en presentation där det inte finns wifi? Om det mot förmodan inte skulle finnas har man alltid mobilen. Som en sista lösning går det bra att köpa en adapter. Använder du datorn i jobbet har dom säkert råd att köpa dig en adapter. Sen är nog inte datorn främst gjord för att användas i arbetet, det har du MBP till.

Det är väl bra att något märke för nya standarder framåt. Lika mycket tjat var det när dvdn försvann, "oh hur ska jag klara mig nu". Jag har använt min stationära sen 2009 utan cd/dvd utan några som helst problem. Folk behöver sluta tänka tillbaka hela tiden och blicka framåt lite mer.

Skulle tippa på att andelen personer som använder extra tillbehör till sin MBA är lika stor som andelen som pillar med roms, extra minneskort osv till sin android, dvs jävligt liten.

Tja, ställ dig t.ex. på kistamässan och försök köra din presentation... I många fall behöver man fortfarande gamla VGA-kontakten, den har fördel i att det går att ha väldigt långa kablar utan problem. Kör du ofta presentationer måste du ha adapter till DVI/VGA.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

USB-minnet har redan ersatts med Airdrop (Dropbox eller mail om avsändaren inte har en IOS-enhet)
Behöver man koppla upp sig mot en projektor kan man använda Airplay.

Kräver dock sin utrustning, men jag gillar att Apple inte tar hänsyn till "värsta scenarion-användare".

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit