Permalänk
Medlem

Borr och gäng på acrylic resevator

Hej,

För min passiva vattenkylda projekt jag behöver en 3in/3ut resevator, och jag måste borra och gäng på ett 2in/2ut.

För G1/4 gänga behöver jag för att borra med 11,8 mm och G1/4-19 BSP gängtapp. Jag köpta en gängtapp från Tradera, men jag kan inte hitta en 11,8 mm borr med rimliga priser. Finnas ej på bauhaus, jula, clas ohlson, etc...

Nu är jag ute efter en mekaniska verkstad i Stockholm. Kan någon rekommendera en mekaniska verkstad som tillhandahåller tjänster för privatperson och små hobbyarbete?

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara köpa ett lock till reservoaren med tre stycken in/ut?

Edit: Typ en sån här till din modell?
http://www.aquatuning.se/vattenkylning/reservoarer/roer-reser...

Visa signatur

Case Lian Li V3000+ | MB ASUS ROG Crosshair X870E Hero | CPU 9800X3D |
RAM 48GB G.Skill Royal | GPU 6950XT WB | PSU Seagate Prime PX850 |
Sound HD660S2 & DT1990 + Essence III | Fan controll Aquaero 6 XT | Monitor LG 27GR95QE |
Cooling Custom Water |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sloghunt:

Kan du inte bara köpa ett lock till reservoaren med tre stycken in/ut?

Edit: Typ en sån här till din modell?
http://www.aquatuning.se/vattenkylning/reservoarer/roer-reser...

Edit

Jag planerar att använda Alphacool Cape Cora HF 642 x4 för radiator och två pump i parallellt slinga utan vattenblock. Det finns en annan pump för alla vattenblock. Därför föredrar jag en stor resevator för högt flöde slinga.

http://www.aquatuning.se/vattenkylning/radiatorer/passiva-rad...

Min planerade resevator är:
http://www.aquatuning.se/vattenkylning/reservoarer/2x-5-14-ba...

För rör reservator, jag tror att man skulle leda till 2in/1ut eller 1in/2ut.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ctssc:

kan inte hitta en 11,8 mm borr med rimliga priser.

14 kr ?
http://www.verktygonline.se/verktyg-pa-natet/skarande-verktyg...
Visserligen så tillkommer frakt men du kan ju fråga nån lokal verktygshandlare om de inte kan fixa borr åt dig för det är ju sånt som finns i varje välsorterad järnhandel riktad mot företag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

14 kr ?
http://www.verktygonline.se/verktyg-pa-natet/skarande-verktyg...
Visserligen så tillkommer frakt men du kan ju fråga nån lokal verktygshandlare om de inte kan fixa borr åt dig för det är ju sånt som finns i varje välsorterad järnhandel riktad mot företag.

LOL, jag nådde inte denna webbplats, andra har bara 5st paket och priset för 600 eller fler. 120 incl frakt låter bättre än hitta en lokal tjänster

Tack så mycket!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ctssc:

LOL, jag nådde inte denna webbplats, andra har bara 5st paket och priset för 600 eller fler. 120 incl frakt låter bättre än hitta en lokal tjänster

Tack så mycket!

De dyrare borrarna håller nog bättre i industrin, men ska du borra 2 hål i plast så får du nog inga problem med slitstyrkan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De dyrare borrarna håller nog bättre i industrin, men ska du borra 2 hål i plast så får du nog inga problem med slitstyrkan.

"Minsta summa, exklusive frakt och avgifter, för beställning är 250,00."

T_T

Permalänk
Medlem

Tools bör ha borren du är ute efter, men tar ganska bra betalt.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ctssc:

"Minsta summa, exklusive frakt och avgifter, för beställning är 250,00."

T_T

Det var därför jag nämnde att du kan höra med en normal järnhandel har de inte borrar hemma så kan de säkert ta hem och du slipper betala för mer än borren, borren i sig är inte dyr men du frågar efter en dimension som mest används i industrin, det går ju troligen lika bra med 11,5 eller kanske 12, om du ska handborra så lär ju hålet bli större än borren i vilket fall och plasten är relativt mjuk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var därför jag nämnde att du kan höra med en normal järnhandel har de inte borrar hemma så kan de säkert ta hem och du slipper betala för mer än borren, borren i sig är inte dyr men du frågar efter en dimension som mest används i industrin, det går ju troligen lika bra med 11,5 eller kanske 12, om du ska handborra så lär ju hålet bli större än borren i vilket fall och plasten är relativt mjuk.

Jag har en alternativ plan för att använda 11,5 mm, ganska lättare att få det.

Men jag är inte säker på styrkan i acrylic, som jag hört att det är sprött....

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ctssc:

Jag har en alternativ plan för att använda 11,5 mm, ganska lättare att få det.

Men jag är inte säker på styrkan i acrylic, som jag hört att det är sprött....

Borra 12 och lägg på ett lager lim eller silikon på gängan så det garanterar tätar ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Borra 12 och lägg på ett lager lim eller silikon på gängan så det garanterar tätar ?

Det sägs att acrylic är inte bra för limmad anslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Alltid dumt att borra större för gängning, det leder till problem.

Som sagt, gå till Tools. Har svårt att tro att de tar mer än en 50-lapp för ett sånt borr. Det är dyrt att köpa industriutrustning som privatperson, men det där borret kommer leva din livslängd ut om du tar hand om det.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Alltid dumt att borra större för gängning, det leder till problem.

Som sagt, gå till Tools. Har svårt att tro att de tar mer än en 50-lapp för ett sånt borr. Det är dyrt att köpa industriutrustning som privatperson, men det där borret kommer leva din livslängd ut om du tar hand om det.

Tack för förslaget, men jag skulle hellre föredra lokal tjänster jämföra med löjligt pris för att använda industridelar för handjobb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ctssc:

Det sägs att acrylic är inte bra för limmad anslutning.

Du ska inte limma, det är bara för att garantera tätningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ctssc:

Tack för förslaget, men jag skulle hellre föredra lokal tjänster jämföra med löjligt pris för att använda industridelar för handjobb

Lycka till att hitta ett företag som borrar de där hålen billigare än du köper ett borr

Vi har en lokal industri här som jobbar mycket med CNC-bearbetning i små serier (1-100 enheter). De får ofta in förfrågningar från privatpersoner som vill ha något litet gjort, typ fräsa in ett mönster på någonting eller planing av ett metallstycke. Privatpersonerna förväntar sig att få det gjort medan de väntar för en påse fikabröd, faktisk kostnad ligger ofta på 5-15000 med en väntetid på 3 månader.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Lycka till att hitta ett företag som borrar de där hålen billigare än du köper ett borr

Vi har en lokal industri här som jobbar mycket med CNC-bearbetning i små serier (1-100 enheter). De får ofta in förfrågningar från privatpersoner som vill ha något litet gjort, typ fräsa in ett mönster på någonting eller planing av ett metallstycke. Privatpersonerna förväntar sig att få det gjort medan de väntar för en påse fikabröd, faktisk kostnad ligger ofta på 5-15000 med en väntetid på 3 månader.

CNC är bra på tälja hela metallblock, men vad jag behöver är klassisk manuell maskin för att borra två vertikala hål...

Permalänk
Medlem

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om du inte redan beställt borret där kan du lika bra gå upp till 12 mm borrdiameter. Försvagningen av gängan kommer bli försumbar i alla relevanta avseenden.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Om du inte redan beställt borret där kan du lika bra gå upp till 12 mm borrdiameter. Försvagningen av gängan kommer bli försumbar i alla relevanta avseenden.

Bättre att gå ner till 11.5 i så fall, materialet är ändå så mjukt att han lätt skär bort det när han gängar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Bättre att gå ner till 11.5 i så fall, materialet är ändå så mjukt att han lätt skär bort det när han gängar...

Att skära en gänga i ett för litet hål medför stor radiell kraftpåverkan. Jag påstår inte att det du föreslår nödvändigtvis kommer sluta i katastrof, men själv skulle jag nog passa mig för det om jag jobbade i polyakrylat, som ju ändå har en viss benägenhet att flisas. Speciellt så om man inte har någon förtapp.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!