Permalänk
Medlem

TG789vn portforwarding

Tjenare!
Har nu försökt öppna portar till både minecraft och modern warfare 2. Har googlat som en blådåre och fått fram ett antal portar till mw2 och applicerat dem under spel och programdelning i modemets mjukvara som för övrigt är ren skit men det åsido. Nu till det sjukaste i hela historien. Återställde modemet till fabriksinställningar och lade till all portar igen. Minecraft fungerade och jag lyckades öppna en server utan direkta problem men när jag ska göra detsamma så låser sig allt och min NAT typ förblir Strict. Har även kollar via en portchecker och min port är stängd ändå. Någon som sitter på samma skit som lyckats eller som kan hjälpa till?

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Hedersmedlem

Följ guiden här så funkar det:
Minecraft: http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Techni...
COD - MW2: http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Techni...

Portcheckers är luriga, för de kan inte egentligen testa om en port är öppen. Om programmet som ska använda porten inte svarar för att den inte förstår förfrågningen som kommer så kommer portcheckern att säga att porten inte är öppen.
Strict NAT går du ju förbi när du öppnar portar, så den biten kan du ju bara bortse ifrån.

Så sitt lugnt i båten och gör om inställningarna noggrant.

En sak som kan vara värt att notera är att UPnP kan ställa till med konflikter för öppnade portar. Så en grej jag brukar göra om det krånglar är att stänga av UPnP tills jag ser att mina portar funkar. Sedan kan man slå på det igen. Det finns även en lista på alla portar som är öppnade, även de som är öppnade med UPnP. Det kan vara bra att kolla in den så att portarna verkligen listas som öppnade och att det är rätt dator som är mottagare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Följ guiden här så funkar det:
Minecraft: http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Techni...
COD - MW2: http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Techni...

Portcheckers är luriga, för de kan inte egentligen testa om en port är öppen. Om programmet som ska använda porten inte svarar för att den inte förstår förfrågningen som kommer så kommer portcheckern att säga att porten inte är öppen.
Strict NAT går du ju förbi när du öppnar portar, så den biten kan du ju bara bortse ifrån.

Så sitt lugnt i båten och gör om inställningarna noggrant.

En sak som kan vara värt att notera är att UPnP kan ställa till med konflikter för öppnade portar. Så en grej jag brukar göra om det krånglar är att stänga av UPnP tills jag ser att mina portar funkar. Sedan kan man slå på det igen. Det finns även en lista på alla portar som är öppnade, även de som är öppnade med UPnP. Det kan vara bra att kolla in den så att portarna verkligen listas som öppnade och att det är rätt dator som är mottagare.

Hittade den här länken- kan det stämma att oavsett hur mycket jag pillar runt i portar osv så är det hos telia( min ISP) som problemet är. Ska man ta kontakt med telia och isåfall vad ska man säga?
https://support.rockstargames.com/hc/en-us/articles/200148936...
FÖ. så följde jag dina anvisningar till punkt och pricka utan resultat.

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadrok:

Har även kollar via en portchecker och min port är stängd ändå.

Vilken port är stängd? Alla eller bara någon?

Vad säger routerns GUI under toolbox/portmaps?
Finns alla portar med eller saknas någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Vilken port är stängd? Alla eller bara någon?

Vad säger routerns GUI under toolbox/portmaps?
Finns alla portar med eller saknas någon?

Jag har ingen aning om vilka som är stängda/öppna men dem finns med under portmaps. Vad ska jag göra härnäst

Edit: Status är en grön bock så jag antar att dem är öppna.

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zadrok:

Hittade den här länken- kan det stämma att oavsett hur mycket jag pillar runt i portar osv så är det hos telia( min ISP) som problemet är. Ska man ta kontakt med telia och isåfall vad ska man säga?
https://support.rockstargames.com/hc/en-us/articles/200148936...
FÖ. så följde jag dina anvisningar till punkt och pricka utan resultat.

Som jag sa tidigare, du går runt Strict NAT genom att öppna portar. Så lägg ner dina tankar runt Strict NAT. Du bara rör ihop det för dig själv i onödan.

Har du fortfarande problem med Minecraft? För Minecraft är inga som helst problem att få att funka med din router. Börja med att få det att funka så kommer det andra att gå av bara farten när du vet vad du gör.

Har du provat det jag skrev tidigare? Posta skärmdumpar på hur du ställt in portforwarden samt på listan med öppna portar så att man kan se att de är öppna.

Skrivet av Zadrok:

Jag har ingen aning om vilka som är stängda/öppna men dem finns med under portmaps. Vad ska jag göra härnäst

Edit: Status är en grön bock så jag antar att dem är öppna.

Stämmer detta så lutar det åt att det kan vara nått som sätter stopp på "servern". Men posta gärna skärmdumpar så att vi kan verifiera. Och som sagt, börja med ett av programmen du vill öppna för samt tala om vilket det är så att alla vet vad det är vi försöker göra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadrok:

Har även kollar via en portchecker och min port är stängd ändå.

Skrivet av Zadrok:

Jag har ingen aning om vilka som är stängda/öppna

Hur kan du ha testat utan att veta om vilka portar du testat?
Normalt fyller man i vilken port man vill testa - därefter får man resultatet för just den porten.

Tänkte att jag kunde vara snäll att kolla på min TG7xx om det var någon speciell port som du hade problem med. Men jag har ingen lust att sitta och testa igenom 1000 portar.

Permalänk
Medlem

Minecraft fungerar och mw2 verkar också fungera för tillfället- bumpar tråden om det packar ihop.

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5