Permalänk
Medlem

Första HTCP bygget

Yo!

Efter att ha funderat och kollat runt lite här på Swec så bestämde jag mig för att jag också vill ha en HTCP! Det enda problemet är att jag har ingen aning om vad man ska ha för delar, dock mITX är självklart (tror jag iallafall).

Fastnade lite för Raikintek Metis, ser skulle nog se helt okej ut bredvid en TV. Tänkte främst ha den för att se på film och streams och helst med så bra kvalité som möjligt. Streamar mest film så tror inte att jag behöver någon HDD, utan skulle räcka med en SSD för OS och kanske några andra program.

Skulle uppskatta jätte mycket om det fanns någon insatt som skulle kunna plocka ihop en åt mig, eller bara tipsa om delar, spelar ingen roll egentligen. Prislappen vill jag helst ska hamna under 5000 kr, men absolut inget måste utan kan sträcka mig lite över den gränsen för att kanske göra den säkrare inför framtiden!

Tack på förhand
Mvh Ecual.

Visa signatur

-

Permalänk

Säger bara

Raspberry Pi
Klockren

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Sedan ett OS "of choice" så är du klar, Pi blir man bara less på till slut.

Nya Pi B 2 går inte att jämföra med den gamla, och för dom pengarna är den oslagbar på alla sätt.
Stöd för CEC är också trevligt på en HTPC.

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem

säger bara Intel NUC

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga Raspberry pi 2 om du endast ska streama film, annars NUC för den täcker upp större användningsområden som surf och Spotify tex.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Om ni kör på Intel NUC så finns det
Intel NUC med Broadwell nu.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, missade att skriva med att surf/Spotify också kommer att användas, så kör nog på NUCen!

Visa signatur

-