Vilken kanal ska man välja i ett WIFI?

Permalänk
Medlem

Vilken kanal ska man välja i ett WIFI?

Att det finns 13 kanaler stämmer inte överens med verkligheten, eftersom varje kanal är 20 MHz bred! 20 MHz separation finns endast mellan kanal 1, 5, 9 och 13. Därmed finns det egentligen endast fyra kanaler. Alla andra kanaler går in i varandra och stör ut, bättre med CO-Channel än Overlapping eller är man ute och cycklar? Skall man köra 20 MHz el 40 MHz på N för att få optimal hastighet i WIFIt & då 80MHz på AC, skall man köra AP el Repeter Trådat för att få MAX hastighet på en Extender? Vilket kommer vara Optimalast i ett hemnätverk? Utrustning ASUS RT-AC68U, ASUS EA-N66, Zyxel 16 port Gigabit SWITCH, CAT 6 kablar.

Permalänk
Medlem

Välj valfritt som inte täcks av existerande antenner i området.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Alltid 1,6 eller 11. aldrig några av dom andra.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Alltid 1,6 eller 11. aldrig några av dom andra.

Motivera gärna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 2060
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Alltid 1,6 eller 11. aldrig några av dom andra.

Skrivet av Pusherstyle:

Motivera gärna.

Därför att moderna N Wifi använder inte en kanal, utan minst 1-1,5 bredvid det du väljer
Om du då väljer 1 så tar du 2 och 3 också. Om du väljer 6 tar du 4-5-6-7-8 och väljer du 11 tar du 9-10-11-12-13. Därför ska du som JenzA säger, välja en av de 3, för att fungera bäst.

Om du tar något annat, så skapar du störningar, samt får störningar från 2 olika sändare, som är svårare för dig att kalibrera (eller rättare sagt, din utrustning).

Så välj den av de 3 som har färre (speciellt om de har svagare signal) och undvik den med många starka signaler.

Sen är skillnaden mellan 20/40 hur "bred" du har bandet. Normalt är 40 bättre, men det finns tillfällen där du har många fel konfigurerade sändare, som endast 20 ger bättre effektiv hastighet.

till TS:
"skall man köra AP el Repeter Trådat för att få MAX hastighet på en Extender?"
Kör så mycket trådat du kan. AP innebär att du har en punkt med Wifi där du ansluter direkt. Reperer är som eko. En sändare får info, sänder till nästa (och ev nästa igen osv), tills det når en AP som har trådat.

Permalänk
Medlem

Ganska så självförklarande.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Jag kör nu på kanal 1 men i inssider ser jag att jag har 1+5 och tar upp kanal 1-7, CO-Channel 3 & Overlapping 8 kör då på 40MHz, kanske skall dra ner till 20MHz för att dra ner på signalstyrkan & längden, men då påverkas ju hastigheten till hälften, bor i ett bostadsområde med många nätverk. Har 13 klienter allt från BD spelare, TV, SAT, XBOX 360, WII U, HTPC, osv, osv kopplade till 16 port swichen, sen 4 laptops varav 2 klarar AC, mobil, läsplattor men vill ha UT MAX av nätverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pege63:

Jag kör nu på kanal 1 men i inssider ser jag att jag har 1+5 och tar upp kanal 1-7, CO-Channel 3 & Overlapping 8 kör då på 40MHz, kanske skall dra ner till 20MHz för att dra ner på signalstyrkan & längden, men då påverkas ju hastigheten till hälften, bor i ett bostadsområde med många nätverk.

Tyvärr är det mycket trial an error.
Ett nätverk jag tweka nyligen satt på auto. Den valde då kanal 11. Visst, den fick bra hastighet upp mot nätet, men ner... uselt, vi snackar ner till 10Mbit i värsta fall och hög ping. Jag gjorde en scan med APn och fick fram att kanal 1 och 11 användes flitigt och dessutom av många med starka signaler. Kanal 6 hade några (och nån på 5 och 7 också) men de var alla svaga, eller gästnätverk (som sällan används). Så jag satte kanal 6 och testade, hastigheten mer än 3 dubblades och pingen sjönk ner till hälften.

Tweakar du mer så kan du testa mer. Ibland kan de löna sig att gå "off set", typ som 5/7, om du har mycket störningar från 1/2 eller 10/11. Men ofta handlar det om att ha stark sändare, obehindrad, som är stark signal där du behöver det (och kan då ta ut alla andra). Tänk på att det är inte bara Wifi-APn som ska sända.. även laptopen ska, och den är mycket mer känsligt för var du befinner dig.

Permalänk
Medlem

Om du bor helt själv utan grannar går det att köra nästan vad som helst av kanal och kanalbredd.

Annars (gäller 2.4 GHz) är följande grundinställning:
Kör 20 MHz bandbredd.
Välj kanal med få andra nätverk, och med "mest" signalstyrka jämfört med grannar. Använd t.ex inSSIDer eller Wifi Analyzer (Android) för att se signalstyrka och kanaler.

Permalänk
Medlem

Jag kan se att dom flesta kör nog på AUTO för jag ser att många kör på kanal 2, 3, 4, 5, 6, 11, inga på 7, 8, 9 12, 13 som det är just nu iaf, har en ASUS som har en kraftig signal ASUS RT-AC68U Rev 2, med var hjälper det när den överlappar andras nätverk. PÅ 5 GHz är det bara jag som kör & där kör jag i 80 MHz så där är hastigheten MAX. Ser 58 nätverk runt mig området har 150 hushåll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Därför att moderna N Wifi använder inte en kanal, utan minst 1-1,5 bredvid det du väljer
Om du då väljer 1 så tar du 2 och 3 också. Om du väljer 6 tar du 4-5-6-7-8 och väljer du 11 tar du 9-10-11-12-13. Därför ska du som JenzA säger, välja en av de 3, för att fungera bäst.

Om du tar något annat, så skapar du störningar, samt får störningar från 2 olika sändare, som är svårare för dig att kalibrera (eller rättare sagt, din utrustning).

Så välj den av de 3 som har färre (speciellt om de har svagare signal) och undvik den med många starka signaler.

Sen är skillnaden mellan 20/40 hur "bred" du har bandet. Normalt är 40 bättre, men det finns tillfällen där du har många fel konfigurerade sändare, som endast 20 ger bättre effektiv hastighet.

till TS:
"skall man köra AP el Repeter Trådat för att få MAX hastighet på en Extender?"
Kör så mycket trådat du kan. AP innebär att du har en punkt med Wifi där du ansluter direkt. Reperer är som eko. En sändare får info, sänder till nästa (och ev nästa igen osv), tills det når en AP som har trådat.

Jag kör trådat till till APn som skall ge WIFI signal till 2 sovrum där är latops, WII U, XBOX360, men där kan jag köra med Powerline 1200Mbits till det som går behöver då bara WIFI till WII U & läsplattorna, Mobilerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pege63:

Jag kör trådat till till APn som skall ge WIFI signal till 2 sovrum där är latops, WII U, XBOX360, men där kan jag köra med Powerline 1200Mbits till det som går behöver då bara WIFI till WII U & läsplattorna, Mobilerna.

Kör AP och även går att köra trådat i denna ut till andra enheter (men vet inte vad prestandan blir dock) Kan kanske lösa det så beroende på vart denna står.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kör AP och även går att köra trådat i denna ut till andra enheter (men vet inte vad prestandan blir dock) Kan kanske lösa det så beroende på vart denna står.

Står i en hall mellan dom 2 sovrummen, men är trådad med Powerline 1200Mbit, har använt mig av denna guide http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/hemnatverk/kanalplanering men vet inte om det är optimalt fullt ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Alltid 1,6 eller 11. aldrig några av dom andra.

Skrivet av Paddanx:

Därför att moderna N Wifi använder inte en kanal, utan minst 1-1,5 bredvid det du väljer
Om du då väljer 1 så tar du 2 och 3 också. Om du väljer 6 tar du 4-5-6-7-8 och väljer du 11 tar du 9-10-11-12-13. Därför ska du som JenzA säger, välja en av de 3, för att fungera bäst.

Om du tar något annat, så skapar du störningar, samt får störningar från 2 olika sändare, som är svårare för dig att kalibrera (eller rättare sagt, din utrustning).

Så välj den av de 3 som har färre (speciellt om de har svagare signal) och undvik den med många starka signaler.

Sen är skillnaden mellan 20/40 hur "bred" du har bandet. Normalt är 40 bättre, men det finns tillfällen där du har många fel konfigurerade sändare, som endast 20 ger bättre effektiv hastighet.

till TS:
"skall man köra AP el Repeter Trådat för att få MAX hastighet på en Extender?"
Kör så mycket trådat du kan. AP innebär att du har en punkt med Wifi där du ansluter direkt. Reperer är som eko. En sändare får info, sänder till nästa (och ev nästa igen osv), tills det når en AP som har trådat.

1 eller 13 måste ju vara optimalt. Då det inte finns någon som kör/stör under 1, eller över 13.
Medan 6an har kanaler både över och under som kan störa.

Det man gör är att ladda hem wifi analyzer till sim mobil och kolla vilken kanal som är renast.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pege63:

Att det finns 13 kanaler stämmer inte överens med verkligheten, eftersom varje kanal är 20 MHz bred! 20 MHz separation finns endast mellan kanal 1, 5, 9 och 13. Därmed finns det egentligen endast fyra kanaler. Alla andra kanaler går in i varandra och stör ut, bättre med CO-Channel än Overlapping eller är man ute och cycklar? Skall man köra 20 MHz el 40 MHz på N för att få optimal hastighet i WIFIt & då 80MHz på AC, skall man köra AP el Repeter Trådat för att få MAX hastighet på en Extender? Vilket kommer vara Optimalast i ett hemnätverk? Utrustning ASUS RT-AC68U, ASUS EA-N66, Zyxel 16 port Gigabit SWITCH, CAT 6 kablar. http://www.kjell.com/resources/sv-se/fraga_kjell/hur-funkar-d...

Detta stämmer inte riktigt, i Sverige finns det bara 3 kanaler som inte korsar varandra överhuvudtaget och det är 1, 6 och 11.
Du kan enkelt tänka så att du går in 2 kanaler åt vänster och höger. 1 ger alltså 1-3, 5 går också ned till 3. Vilket innebär att paket som går på den frekvensen kommer krocka, det blir retries och i värsta fall så droppas tcp sessionen (detta händer dock aldrig* med så lite overlap, men nån sekund delay kan man få ibland).
Vad gäller 40 MHz kanaler i 2.4 GHz bandet så är de egentligen inte tillåtna att användas i Sverige.
Du vill ju ha så lite interference och overlapping som möjligt, dra ner en app till mobilen och se var det är minst nät i din omgivning, tänk även på att om antennen till din dator sitter under tangentbordet eller i skärmen så får du olika bra signal till olika APs, beroende på hur deras antenner sitter. Så när du mäter kan det vara bra att hålla din mobil i den vinkeln som din mottagare är.
Generellt sett skulle jag dock använda 5 GHz, om alla dina enheter stödjer det finns det liten anledning att köra 5 GHz idag, särskilt om du bor i lägenhet.
Har du möjligheten att köra UNII-2 Extended (Kanal 100->) så gör det, där är det väl de ligger minst personer idag och troligen där det kommer ta längst innan det blir överfullt, de flesta större företag som kör 5 GHz idag kör tex inte på extended kanalerna, då en enhet som är kanske 4 år gammal inte med 100% kan stödja dessa kanaler. Du har dock 11 till 20 MHz kanaler att välja på där.

Hoppas detta hjälpte dig lite i att välja rätt kanal.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JenzA:

Alltid 1,6 eller 11. aldrig några av dom andra.

När man tittar på graferna så förstår jag logiken.

Men testresultaten i praktiken stämmer inte på något sätt.

Måste jag gå runt till grannarna och be dem byta kanal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

När man tittar på graferna så förstår jag logiken.

Men testresultaten i praktiken stämmer inte på något sätt.

Måste jag gå runt till grannarna och be dem byta kanal?

Jag gjorde en GUIDE för grannarna på dom olika våningsplanen så dom inte skulle störa på grannen under men den togs ner ganska snart, så jag döpte om mitt WIFI till "BYT KANAL PÅ DITT WIFI"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Detta stämmer inte riktigt, i Sverige finns det bara 3 kanaler som inte korsar varandra överhuvudtaget och det är 1, 6 och 11.
Du kan enkelt tänka så att du går in 2 kanaler åt vänster och höger. 1 ger alltså 1-3, 5 går också ned till 3. Vilket innebär att paket som går på den frekvensen kommer krocka, det blir retries och i värsta fall så droppas tcp sessionen (detta händer dock aldrig* med så lite overlap, men nån sekund delay kan man få ibland).
Vad gäller 40 MHz kanaler i 2.4 GHz bandet så är de egentligen inte tillåtna att användas i Sverige.
Du vill ju ha så lite interference och overlapping som möjligt, dra ner en app till mobilen och se var det är minst nät i din omgivning, tänk även på att om antennen till din dator sitter under tangentbordet eller i skärmen så får du olika bra signal till olika APs, beroende på hur deras antenner sitter. Så när du mäter kan det vara bra att hålla din mobil i den vinkeln som din mottagare är.
Generellt sett skulle jag dock använda 5 GHz, om alla dina enheter stödjer det finns det liten anledning att köra 5 GHz idag, särskilt om du bor i lägenhet.
Har du möjligheten att köra UNII-2 Extended (Kanal 100->) så gör det, där är det väl de ligger minst personer idag och troligen där det kommer ta längst innan det blir överfullt, de flesta större företag som kör 5 GHz idag kör tex inte på extended kanalerna, då en enhet som är kanske 4 år gammal inte med 100% kan stödja dessa kanaler. Du har dock 11 till 20 MHz kanaler att välja på där.

Hoppas detta hjälpte dig lite i att välja rätt kanal.

Oki då skulle jag sätta Routern på Kanal 1 & APn på kanal 11 så dom inte stör varandra APn kör jag i 2.5GHz stöd för 3 dataströmmar, just läsplattorna som inte stöder 5GHz, nyare Laptops stöder AC 5GHz men bara i 2 dataströmmar på 80MHz.

Permalänk
Medlem

Har du en smartphone/surfplatta med Android kan du kolla vilka kanaler som är lediga samt vilka dina grannar använder med Wifi Analyzer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Har du en smartphone/surfplatta med Android kan du kolla vilka kanaler dina grannar använder med exempelvis Wifi Analyzer.

Permalänk
Medlem

Nu har inte jag någon vidare kunskap om det här, men om alla väljer 1, 6 eller 11 så borde vi ju få fler kollisioner än om folk sprider ut sig.
Jag säger inte att du har fel, och jag tror inte det heller. Men att 1,6 & 11 inte kolliderar med varandra hjälper väl inte mig när jag ska välja en kanal.
Kan du förklara ett steg djupare?

Permalänk
Medlem

Tryck på "ögat" och välj "channel rating". Ju fler stjärnor desto bättre. Men glöm inte välja ditt nätverk.

Permalänk
Medlem

Stackars telia-routers rip 799vn

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Nu har inte jag någon vidare kunskap om det här, men om alla väljer 1, 6 eller 11 så borde vi ju få fler kollisioner än om folk sprider ut sig.
Jag säger inte att du har fel, och jag tror inte det heller. Men att 1,6 & 11 inte kolliderar med varandra hjälper väl inte mig när jag ska välja en kanal.
Kan du förklara ett steg djupare?

Utöver den kanal du väljer används även ett utökat frekvensområde uppåt och nedåt som motsvarar två kanaler åt varje håll.
Dvs, väljer du kanal 1 så används ett frekvensområde från under 1 till kanal 3.
Väljer du kanal 3 används frekvensområde från kanal 1-5.
Väljer du kanal 6 används frekvensområde från kanal 4-8.
Väljer du kanal 11 används frekvensområde från kanal 9-13.

Om vi antar att 9 olika trådlösa nät skall samsas i etern så bör tre välja 1, tre välja 6 och tre välja 11. På så sätt krockar du med max två andra nät. Givetvis bör man sprida ut användadet så att de accesspunkter som har kraftigast signalstyrka i förhållande till varandra inte använder samma kanal.

Om istället varje person väljer en egen kanal från 1-9 så sker följande.
Kanal 1 (som ju använder området under 1 samt 1-3) krockar med de som valt antingen 2, 3, 4, 5.
Kanal 2 krockar med de som valt antingen 1, 3, 4, 5, 6.
Kanal 3 krockar med de som valt antingen 1, 2, 4, 5, 6, 7.
Osv..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lorgix:

Nu har inte jag någon vidare kunskap om det här, men om alla väljer 1, 6 eller 11 så borde vi ju få fler kollisioner än om folk sprider ut sig.
Jag säger inte att du har fel, och jag tror inte det heller. Men att 1,6 & 11 inte kolliderar med varandra hjälper väl inte mig när jag ska välja en kanal.
Kan du förklara ett steg djupare?

Det är oftast bättre att ha hel överlappning än delvis överlappning, vid hel så brukar näten direkt förstå att det är ett annat nät det krockar med men vid delvis överlapp så kan det upplevas som störningar och då kan systemen för kollisionshantering (CSMA/CA) fungera sämre vilket totalt sett leder till ännu mer trafik och alltså ännu lägre prestanda än det som uppstår om näten känner av varandra och snällt väntar på sin tur i etern.
http://en.wikipedia.org/wiki/Carrier_sense_multiple_access_wi...
http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11_RTS/CTS

Ska man mäta nått så bör man mäta via de delar som ska användas, dvs Inssidder i datorn är bättre än att mäta med mobilen om det handlar om att optimera för datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har en router med "Up to 600 Mbps" på 2.4 Ghz bandet?
Vilken kanal/kanaler väljs då?
"150 Mbps" använder 20 Mhz Bandwidth
"300 Mbps" använder 40 Mhz Bandwidth
"450 Mbps" använder 60 Mhz Bandwidth
"600 Mbps" använder 80 Mhz Bandwidth

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av qsrgtdeg:

Är det någon som har en router med "Up to 600 Mbps" på 2.4 Ghz bandet?
Vilken kanal/kanaler väljs då?
"150 Mbps" använder 20 Mhz Bandwidth
"300 Mbps" använder 40 Mhz Bandwidth
"450 Mbps" använder 60 Mhz Bandwidth
"600 Mbps" använder 80 Mhz Bandwidth

Så vitt jag vet finns det inga kommersiellt tillgängliga enheter som kan köra 600Mbit på 2,4GHz, kan ha fel men är rätt övertygad om att det bara tillverkats 3x3:3 wifikort.
Det skulle krävas att man tog upp hela 2,4GHz bandet för att köra 600Mbit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qsrgtdeg:

Är det någon som har en router med "Up to 600 Mbps" på 2.4 Ghz bandet?
Vilken kanal/kanaler väljs då?
"150 Mbps" använder 20 Mhz Bandwidth
"300 Mbps" använder 40 Mhz Bandwidth
"450 Mbps" använder 60 Mhz Bandwidth
"600 Mbps" använder 80 Mhz Bandwidth

Då måste du ha ett kort som stöder det åxå, tex som jag har ett ASUS PCE-AC68, då får du ut max

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Så vitt jag vet finns det inga kommersiellt tillgängliga enheter som kan köra 600Mbit på 2,4GHz, kan ha fel men är rätt övertygad om att det bara tillverkats 3x3:3 wifikort.
Det skulle krävas att man tog upp hela 2,4GHz bandet för att köra 600Mbit.

Behöver ett ASUS PCE-AC68

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Så vitt jag vet finns det inga kommersiellt tillgängliga enheter som kan köra 600Mbit på 2,4GHz, kan ha fel men är rätt övertygad om att det bara tillverkats 3x3:3 wifikort.
Det skulle krävas att man tog upp hela 2,4GHz bandet för att köra 600Mbit.

Titta vad jag hittade

Läs fotnot "e" på AC1900:

http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11ac#Advertised

De använder 3 antenner till 600 Mbps.

Det hade jag ingen aning om