3DMark för DirectX 12 och Windows 10 lanseras den 26 mars

Permalänk
Melding Plague

3DMark för DirectX 12 och Windows 10 lanseras den 26 mars

Om några dagar anländer nästa version av det populära testprogrammet 3DMark, denna gång för DirectX 12 i Windows 10. Samtidigt aviseras stöd för OpenGL-efterträdaren Vulkan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Krävs det drivers för att få DX12 att fungera tror ni? eller räcker det med Win10? och rätt hw?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Krävs det drivers för att få DX12 att fungera tror ni? eller räcker det med Win10? och rätt hw?

Det behövs drivrutiner, men dessa installeras nog automatiskt med windows update.

Coolt med nytt 3DMark

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Avstängd

Det här blir spännande att se. Hoppas att det är djävulskt snyggt

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

Krävs det drivers för att få DX12 att fungera tror ni? eller räcker det med Win10? och rätt hw?

Hårdvaran sitter du redan med om du inte har en otroligt gammal dator med en P4 och GeForce 3

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Hårdvaran sitter du redan med om du inte har en otroligt gammal dator med en P4 och GeForce 3

GF3 körde DirectX 8.0

Men frågan är om det räcker med DX11 kort som klarar mantle (R9 2XX) för att kunna köra DX12, om man tittar på Microsofts historia så kommer de säkert att kräva DX12 kort.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Hårdvaran sitter du redan med om du inte har en otroligt gammal dator med en P4 och GeForce 3

Wow, det där väkte några gamla goda minnen. Hade en Dell dator med just dom delarna <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Hårdvaran sitter du redan med om du inte har en otroligt gammal dator med en P4 och GeForce 3

yes, men vi vet dock inte ännu vilka kort som kommer ha fullt ut stöd för DX12.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xfade:

GF3 körde DirectX 8.0

Men frågan är om det räcker med DX11 kort som klarar mantle (R9 2XX) för att kunna köra DX12, om man tittar på Microsofts historia så kommer de säkert att kräva DX12 kort.

Sa jag något annat som gjorde att du var tvungen att påpeka det?

För att återgå till ämnet så pastar jag detta från en artikel om DX12.

"They're offering complete backwards compatibility with current generation DX11 graphics cards. That's right: NVIDIA's Fermi, Kepler and Maxwell GPUs along with AMD's GCN-based Radeon cards will all support DX12 through future driver updates."

Skrivet av Oneone:

yes, men vi vet dock inte ännu vilka kort som kommer ha fullt ut stöd för DX12.

De som kräver fullt stöd för det finns inte än, men det var heller inte vad jag svarade på, utan att DX12 kan köras med kort som finns idag från NVIDIA's 400-serie och nyare och från motsvarande Radeon-kort och fortfarande få DX12 features.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Sa jag något annat som gjorde att du var tvungen att påpeka det?

För att återgå till ämnet så pastar jag detta från en artikel om DX12.

"They're offering complete backwards compatibility with current generation DX11 graphics cards. That's right: NVIDIA's Fermi, Kepler and Maxwell GPUs along with AMD's GCN-based Radeon cards will all support DX12 through future driver updates."

De som kräver fullt stöd för det finns inte än, men det var heller inte vad jag svarade på, utan att DX12 kan köras med kort som finns idag från NVIDIA's 400-serie och nyare och från motsvarande Radeon-kort och fortfarande få DX12 features.

Din quote stog inte i artikeln från SC.

Att ta upp P4 som inte har något med DirectX att göra eller GF3 som är långt från det du quotade nu var anledningen.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xfade:

Din quote stog inte i artikeln från SC.

Att ta upp P4 som inte har något med DirectX att göra eller GF3 som är långt från det du quotade nu var anledningen.

Vad är det du inte förstod av någonting av vad jag skrev?
Ang. Min quote, har jag en påstått att det var från SC's artikel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av computergeekzor:

Någon som vet om mitt Nvidia 880m kommer ha support för DX12?

Ja

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Oneone:

Krävs det drivers för att få DX12 att fungera tror ni? eller räcker det med Win10? och rätt hw?

Det krävs en drivare av typen WDDM 2.0 för att man ska kunna använda "low-overhead" funktionerna i DX12. För Nvidia verkar sådan komma för kort baserade på Femi och senare, för AMD för kort baserad på GCN 1.0 och senare.

DX11.3 och DX12 innehåller också en del nya renderingsfinesser, kan HW hantera alla finesser som definieras av en viss s.k. "feature level" så kan applikationen använda alla finesser som igår i den och lägre "feature levels".

Som jag förstått det kommer DX11.3 och DX12 definiera samma högsta "feature level" och tror det är denna punkt som förvirrar i frågan "stöds DX12 av kort X". Just för tillfället är det endast andra generationens Maxwell som verkar stödja högsta "feature level" i DX11.3/DX12 (t.ex. GTX970/980/Titan X, bl.a. 750ti/960 och alla 8x0m som använder Maxwell kör första generationen). Allt tyder på att även GCN 1.3 (R9 390x) kommer stödja högsta "feature level".

Edit: för att göra det ännu tydligare. I praktiken är det just "low overhead" funktionerna man vill åt och genom åren har det ofta funnits "feature levels" som långt ifrån alla kort haft stöd för, moderna spelmotorer har inga problem att anpassa sig efter faktiskt "feature level" och typiskt handlar det om väldigt små detaljer som skiljer mellan ett kort som har det senaste och ett som får backa några steg (nog svårt att se skillnad när man spelar, men visa saker syns helt klart i stillbilder).

Man säga: de kort som får en WDDM 2.0 drivare "stödjer DX12" i alla praktiska bemärkelser.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Gissar att det kan vara skillnad på att kunna vara backåtkompatibel (funka/kunna spela spelet X) och att fullt ut kunna utnyttja fördelarna i DX12 (spela spelet med Uber performance)....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det krävs en drivare av typen WDDM 2.0 för att man ska kunna använda "low-overhead" funktionerna i DX12. För Nvidia verkar sådan komma för kort baserade på Femi och senare, för AMD för kort baserad på GCN 1.0 och senare.

DX11.3 och DX12 innehåller också en del nya renderingsfinesser, kan HW hantera alla finesser som definieras av en viss s.k. "feature level" så kan applikationen använda alla finesser som igår i den och lägre "feature levels".

Som jag förstått det kommer DX11.3 och DX12 definiera samma högsta "feature level" och tror det är denna punkt som förvirrar i frågan "stöds DX12 av kort X". Just för tillfället är det endast andra generationens Maxwell som verkar stödja högsta "feature level" i DX11.3/DX12 (t.ex. GTX970/980/Titan X, bl.a. 750ti/960 och alla 8x0m som använder Maxwell kör första generationen). Allt tyder på att även GCN 1.3 (R9 390x) kommer stödja högsta "feature level".

Edit: för att göra det ännu tydligare. I praktiken är det just "low overhead" funktionerna man vill åt och genom åren har det ofta funnits "feature levels" som långt ifrån alla kort haft stöd för, moderna spelmotorer har inga problem att anpassa sig efter faktiskt "feature level" och typiskt handlar det om väldigt små detaljer som skiljer mellan ett kort som har det senaste och ett som får backa några steg (nog svårt att se skillnad när man spelar, men visa saker syns helt klart i stillbilder).

Man säga: de kort som får en WDDM 2.0 drivare "stödjer DX12" i alla praktiska bemärkelser.

tack för det! utförligt som vanligt tummen upp.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Yoshman:

Det krävs en drivare av typen WDDM 2.0 för att man ska kunna använda "low-overhead" funktionerna i DX12. För Nvidia verkar sådan komma för kort baserade på Femi och senare, för AMD för kort baserad på GCN 1.0 och senare.

DX11.3 och DX12 innehåller också en del nya renderingsfinesser, kan HW hantera alla finesser som definieras av en viss s.k. "feature level" så kan applikationen använda alla finesser som igår i den och lägre "feature levels".

Som jag förstått det kommer DX11.3 och DX12 definiera samma högsta "feature level" och tror det är denna punkt som förvirrar i frågan "stöds DX12 av kort X". Just för tillfället är det endast andra generationens Maxwell som verkar stödja högsta "feature level" i DX11.3/DX12 (t.ex. GTX970/980/Titan X, bl.a. 750ti/960 och alla 8x0m som använder Maxwell kör första generationen). Allt tyder på att även GCN 1.3 (R9 390x) kommer stödja högsta "feature level".

Edit: för att göra det ännu tydligare. I praktiken är det just "low overhead" funktionerna man vill åt och genom åren har det ofta funnits "feature levels" som långt ifrån alla kort haft stöd för, moderna spelmotorer har inga problem att anpassa sig efter faktiskt "feature level" och typiskt handlar det om väldigt små detaljer som skiljer mellan ett kort som har det senaste och ett som får backa några steg (nog svårt att se skillnad när man spelar, men visa saker syns helt klart i stillbilder).

Man säga: de kort som får en WDDM 2.0 drivare "stödjer DX12" i alla praktiska bemärkelser.

tack ännu en gång för en trevlig läsning!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Avstängd

Dom borde porta 3DMark till Khronos Groups nya Vulkan API och Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Dom borde porta 3DMark till Khronos Groups nya Vulkan API och Linux.

Läste du sista stycket? Det ryktas om vulkan, sen om det är i Windows eller ej framgår tvärt inte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Avstängd

Ska bli spännande o se om det bara är försäljningshype eller om det faktiskt kommer något användbart.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Man får hoppas att dom får till alla go saker som ska finnas i x12
intressanta blir den med att kunna slå ihop fler grafikkort
win 10 skotta fint redan nu bättre än win7 har bättre grafik prestandan i win 10
väntar på att fulla versionen kommer att släppas ska ha den ..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

3DMark för DirectX 12 och FÖR Windows 10 lanseras den 26 mars.

Trodde först att Windows 10 släpptes samtidigt som DirectX 12!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NAICO:

3DMark för DirectX 12 och FÖR Windows 10 lanseras den 26 mars.

Trodde först att Windows 10 släpptes samtidigt som DirectX 12!

Det gör det också, står bara att nästa version av 3DMarks lanseras 26 Mars och är förbrett för DirectX 12

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"