Datorn kraschar flera gånger om dagen...

Permalänk

Datorn kraschar flera gånger om dagen...

Hej! Jag har en dator som kraschar väldigt ofta. Det har hänt en gång tidigare, och då visade Windows minnesdiagnostik att det var fel på RAM-minnet och det är utbytt. Sedan dess har jag bytt processor och moderkort till Intel Core i7 4770K och Gigabyte Z87X-OC, och har sedan ungefär den tiden fått bluescreens (ca 1,5 år av blå aids)

Under helgen ominstallerade jag Windows 8 med en ny SSD som systemdisk, och den kraschar fortfarande minst lika ofta. Jag vet inte vad det beror på, men eftersom 8,5 rundor av Windows minnesdiagnostik med standardinställningar inte hittade något fel så fruktar jag att det är fel på processor eller moderkort. Jag får olika felkoder i bluescreenen, en av dom är "IRQL not less or equal", jag kan skriva vilka andra felkoder jag får vartefter de kommer eller bifoga minidumps. Snälla hjälp mig! :/

PS. Datorkomponenterna i signaturen är det som gäller. Tack på förhand!

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV X ATX Tempered Glass CPU: Intel Core i7 4770K @4,5 Ghz Kylare: Custom watercooled GPU: MSI GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition 11GB PSU: Corsair AX 860i Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-OC RAM: Corsair Dominator Platinum 4x8 GB DDR4 HDD: Samsung 860 Pro 1TB
Skärm: Samsung U24E590D 24" 4K

Permalänk
Medlem

Ladda ned Whocrashed, och säg vilka fler felkoder du fått.

Visa signatur

8700K, GTX1070 blablablabla

Permalänk
Skrivet av Raazen:

Ladda ned Whocrashed, och säg vilka fler felkoder du fått.

Okej, jag har kört programmet, här kommer alla felkoder i tidsordning, jag skriver bara upp varje felkod en gång även om samma felkod har kommit flera gånger, om det är okej.

KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED
KERNEL_SECURITY_CHECK_FAILURE
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
CRITICAL_STRUCTURE_CORRUPTION
SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION

Dom 5 är de som har kommit sedan ominstallationen i fredagskväll.

Alla har har en beskrivning som innehåller något med Windows kernel... Det verkar alltså vara mjukvarurelaterat.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV X ATX Tempered Glass CPU: Intel Core i7 4770K @4,5 Ghz Kylare: Custom watercooled GPU: MSI GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition 11GB PSU: Corsair AX 860i Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-OC RAM: Corsair Dominator Platinum 4x8 GB DDR4 HDD: Samsung 860 Pro 1TB
Skärm: Samsung U24E590D 24" 4K

Permalänk
Medlem

Har du kört alla Windows updates?

Visa signatur

8700K, GTX1070 blablablabla

Permalänk
Medlem

En enkel test är ju att köra med processorns inbyggda grafik för att se om det har med grafikkortet att göra. Avinstallera gärna grafikkortet helt för säkerhets skull i så fall.

Och har du överklockat processorn så ska du givetvis köra den i default clock också.

Har du testat att köra med bara 2st. minnen?

Permalänk
Skrivet av Raazen:

Har du kört alla Windows updates?

Nja, tyvärr har jag inte det. Jag hade nämligen en uppdatering som inte gick att installera, men det verkar gå nu. Jag kan ju så klart inte utesluta att det är felet, så jag får väl se om datorn fortsätter krascha nu när datorn är uppdaterad...

Finns det något program som skannar alla drivrutiner till moderkort, grafikkort osv och ser om dom är installerade och uppdaterade utan att man måste hålla på för hand?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV X ATX Tempered Glass CPU: Intel Core i7 4770K @4,5 Ghz Kylare: Custom watercooled GPU: MSI GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition 11GB PSU: Corsair AX 860i Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-OC RAM: Corsair Dominator Platinum 4x8 GB DDR4 HDD: Samsung 860 Pro 1TB
Skärm: Samsung U24E590D 24" 4K

Permalänk
Skrivet av Åsa-Nisse:

En enkel test är ju att köra med processorns inbyggda grafik för att se om det har med grafikkortet att göra. Avinstallera gärna grafikkortet helt för säkerhets skull i så fall.

Och har du överklockat processorn så ska du givetvis köra den i default clock också.

Har du testat att köra med bara 2st. minnen?

Processorn är inte överklockad, men grafikkortet är inställt att höja frekvensen "i läge med hög prestanda" via AMD OverDrive.

Med avinstallera grafikkortet, menar du drivrutinerna då eller fysiskt?

Två minnen körde jag senast när ett minne gick sönder. Då testade jag minnesdiagnostik och det var bara en som var trasig. Sedan jag fick tillbaka två nya minnen så har alla fyra suttit i.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV X ATX Tempered Glass CPU: Intel Core i7 4770K @4,5 Ghz Kylare: Custom watercooled GPU: MSI GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition 11GB PSU: Corsair AX 860i Moderkort: Gigabyte GA-Z87X-OC RAM: Corsair Dominator Platinum 4x8 GB DDR4 HDD: Samsung 860 Pro 1TB
Skärm: Samsung U24E590D 24" 4K