Kan OSX och Mac läsa USB-Minnen som är formaterade i NTFS?

Permalänk
Medlem

Kan OSX och Mac läsa USB-Minnen som är formaterade i NTFS?

Hejsan! Som rubriken löd... Kan OSX och Mac läsa USB-Minnen som är formaterade i NTFS?

Har formaterat det på PC och ska på ett intagningsprov imorgon och då bör jag plocka med mig minnet med grejerna på.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highwell:

Hejsan! Som rubriken löd... Kan OSX och Mac läsa USB-Minnen som är formaterade i NTFS?

Har formaterat det på PC och ska på ett intagningsprov imorgon och då bör jag plocka med mig minnet med grejerna på.

Tack på förhand!

Bör fungera att läsa från, men ej att skriva till en NTFS-partition. FAT32 respektive exFAT ska däremot fungera att både läsa från och skriva till, om jag inte minns fel.

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Medlem

Läsa är inga problem, skriva går med lite våld och vaselin

exFAT brukar jag köra på "cross platform" lagring.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

Paragon NTFS är namnet på vaselinet som Skeik ovan troligtvis refererar till

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFork:

Bör fungera att läsa från, men ej att skriva till en NTFS-partition. FAT32 respektive exFAT ska däremot fungera att både läsa från och skriva till, om jag inte minns fel.

Skrivet av Sheik Yerbouti:

Läsa är inga problem, skriva går med lite våld och vaselin

exFAT brukar jag köra på "cross platform" lagring.

Skrivet av Itchy Trojan:

Paragon NTFS är namnet på vaselinet som Skeik ovan troligtvis refererar till

Tack hörni! Tycker ni jag bör formatera USB-Minnet till FAT32 istället? Är nämligen jävligt viktigt då det är musik som ska spelas upp från minnet.

Tack på förhand!
H

EDIT: Formaterar till FAT32 nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highwell:

Tack hörni! Tycker ni jag bör formatera USB-Minnet till FAT32 istället? Är nämligen jävligt viktigt då det är musik som ska spelas upp från minnet.

Tack på förhand!
H

EDIT: Formaterar till FAT32 nu.

Fat32 är fåregångaren till exFAT, med Fat32 får kan du maximalt hantera filer (läs: enstaka filer) som är 4GB stora. Men eftersom det är musik det gäller så är det ganska säkert att anta att du inte lär ha filer över 4GB och därmed är FAT32 ett säkert val med bra stöd i mjukvara. Skulle det behövas större filer än 4GB (tänk video framförallt) är däremot det nyare formatet exFAT att föredra.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?