Samsung: "Vikbara smarta telefoner kan bli verklighet 2016"

Permalänk
Melding Plague

Samsung: "Vikbara smarta telefoner kan bli verklighet 2016"

Valet mellan en liten och smidig eller stor och otymplig telefon kan bli ett minne blott redan 2016, vilket är året då Samsung tror att de första vikbara telefonerna ser dagens ljus.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag längtar!

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Fan rätt schysst asså, då kan man ha en surfplatta som man kan vika ihop o ha i fickan!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Inaktiv

Intressant utveckling men tror inte att jag personligen skulle valt en sådan. En stretchande lösning hade jag gillat mer i displayer. Dra ut skärmen i den storlek man behöver. #Framtiden

Permalänk
Medlem

Problemet är inte bara skärmen... andra komponenterna i telefonen måste också kunna vikas på de punkterna
Som mest kan jag se att den kan vikas på en eller två punkter för att fälla ut skärmen.
Helt böjd och vikbar är vi fortfarande låååååångt ifrån

Permalänk
Hedersmedlem

Sweclockers foldinglag jublar såklart!
Folding screens åt folket!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Nja, Apple var ju först med den här ''böj'' funktionen. Låt stämningarna börja !

Permalänk
Medlem

"Bärbara telefoner" #framtiden

Edit. Korrigerat till datorer i texten
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Rulla ihop och ta med sig sin 55" UHD TV när man ska ut till stugan över helgen..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Ihopvikbara mobiltelefoner med skärm på båda delarna istället för bara toppen? Fast det kanske redan går om man kör 2st separata skärmar.

Permalänk
Medlem

Låter ju jätte smidigt.
Alla vet ju hur stabilt papper är när man ska trycka på det.
Passar ju perfekt för touch mobiler/plattor. ^^

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Avstängd

Verkar vara något som Samsung bara vill göra för att de kan, för att sedan hoppas att det blir någon efterfrågan på det.

Jag skulle då inte vilja ha någon vikbar telefon eller någon vikbart någonting. Ser ingen mening med det.
Totalt ointressant.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rektor:

Verkar vara något som Samsung bara vill göra för att de kan, för att sedan hoppas att det blir någon efterfrågan på det.

Jag skulle då inte vilja ha någon vikbar telefon eller någon vikbart någonting. Ser ingen mening med det.
Totalt ointressant.

Jaja. Sådär sade man väl om boolean algebra, ångmaskinen och hemdatorn också.
Jag håller med dig om att det inte verkar så lockande att kunna vika sin desktopskärm eller att ha en mjuk fladdrig mobil heller ;). Befintliga produkter kanske inte blir så mycket roligare.
Det intressanta är väl snarare vilka nya tillämpningar man kan hitta på med böjliga skärmar. Där finns det troligen en hel del användbart skoj man kan göra.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Hur fan kan ni tro att hela mobilen kommer att gå att vika ihopa så. Där är ju förfan fortfarande komponenter i telefonen som inte går att vika. Den enda stora betydelsen är att vi kommer kunna använda dessa vikbara skärmar i andra sammanhang där vi kommer ha nytta av denna vikbarheten.

Permalänk
Medlem

Vikbara telefoner är inget nytt.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v583

Finns till och med vikbara smarta telefoner från Samsung:
http://www.samsung.com/cn/consumer/mobile-phones/smart-phone/...
Visserligen inte med vikbar skärm, men ändå.

Permalänk
Medlem

Jag ser det mer som ett tillbehör att kunna ha sin 4" telefon och en vikbar större skärm i väskan. touch på vikbar skärm tror jag inte kommer fungera.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Det kommer ju behöva vara någon sorts gångjärnskonstruktion precis som på de gamla hederliga flip-phonsen. För jag har svårt att se att de ska kunna böja batteriet eller något annat i telefonen för den delen heller... och då har jag rätt svårt att se poängen med en vikbar telefon... Sen kommer man ju behöva att nästan vecka skärmen för att få den ordentligt vikt...

Jaja, kör på Samsung! Är väl kul om det finns..

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Om man tittar på länken till artikeln om OLED-skärmen ser man ett exempel där de vikt skärmen runt på utsidan och då blir inte vecket så skarpt (man kan ha gångjärnet bakom skärmen och vika skärmen runt telefonen på utsidan). Då blir en surfplatta/telefon dubbelt så tjock men hälften så bred i hopvikt läge.

http://www.sweclockers.com/nyhet/19574-vikbar-oled-panel-med-...

Permalänk
Medlem

Hur lång tid tror ni det tar innan vi har väggarna i hemmen täckta med OLED-skärmar så man kan ändra färg (och visa videor och bilder) på dessa? Känns som det inte är allt för långt bort.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Haha, den ständigt positiva skaran här ser givetvis ingen framtid alls för vikbara skärmar.

Rekommenderar att ni kollar på Samsungs fruktansvärt cheesy konceptvideo
https://www.youtube.com/watch?v=MKG7XRsG9KQ

Permalänk
Medlem

Hur många gånger per dag tar man fram och använder telefonen? 20? 50? På två år (telefonens livslängd, cirka) blir det 14600 resp. 36500 vikningar. Pallar displayen verkligen för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Nja, Apple var ju först med den här ''böj'' funktionen. Låt stämningarna börja !http://i.imgur.com/7DdGbHE.jpg

Kul, men vaddå ”an Apple 6 exclusive”? Kan det vara så att de som gjort bilden inte vet vad de pratar om? Vad är en ”Apple 6”?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna slippa att gå runt med mina två mobiler (arbetsmobil och en privat) i fickorna.
Nu är jag iof tveksam till att det kommer bli så mycket bättre innan man gröper ur ett hål i huvudet och fyller det med telefonmassa, men nåt sköj kanske de kan komma med.

SMACK och så sitter den runt handleden :-]

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Samsung tänker verkligen på dom som ha mobilen i bakfickan dom som verkligen glömmer sen efter åt märke de att displayen är sönder efter att ha suttit på mobilen. Så har Samsung tagit fram en böjbar display åt dem. (:

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av Melinho2895:

Nja, Apple var ju först med den här ''böj'' funktionen. Låt stämningarna börja !http://i.imgur.com/7DdGbHE.jpg

Haha varenda gång jag ser nånting med att iphone böjs så tänker jag på denna bild.

Permalänk

Vad är grejen med detta då? Hade annars gärna sett mer böjda mobiler istället.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Kanske inte för mobiltelefoner och laptops men det hade ju varit coolt om det ersatte projektorn med bara en ihoprullbar skärm man hänger på väggen.

Permalänk
Medlem

Durability over time tänker jag. Kommer man se någon slags frätt bild där telefonen vikits gång på gång efter något år så låter det ju inte så roligt. Samtidigt vill ju telefonbranschen att deras produkter ska vara slit och släng så man lär väl inte ha något val till slut.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

I framtiden kan man tapetsera hemma med dessa vikbara, bladtunna skärmar och ha levande väggar. Typ.

Permalänk

Framtiden