Tystgående sak för spelande i 1920x1080

Permalänk
Medlem

Tystgående sak för spelande i 1920x1080

Hallå entusiaster!

Jag är i färd med att byta ut min drygt 4 år gamla maskin, som inte riktigt hänger med i svängarna längre.

Några riktlinjer jag har dragit upp kring ersättaren:

  • Jag ska köra flygsimulatorn Prepar3d på den. Prepar3d är främst CPU-begränsad (äter klockcykler som en galning), så jag vill ha en kompetent CPU.

  • Jag ska spela spel i 1920x1080. Är inte så kräsen när det gäller grafisk blingbling, så en jätte-GPU till mig blir nog lite som att elda för kråkorna.

  • Kommer sannolikt inte att överklocka något.

  • Den ska vara mycket tystgående. Total ljudlöshet är dock inget krav, så fläktar på låga varv är fullt acceptabelt.

  • Har fastnat för GTX 960 just för att det är tystgående out of the box, och jag tror det är tillräckligt för mina behov. Prepare3d sägs dessvärre ha seriösa problem med AMD-GPU:er, så det lutar kraftigt åt nVidia hur som helst.

  • Är enormt trött på mekaniska diskar. Endast SSD i denna.

  • Pengar finns. Vill så klart som alla andra ha bra värde, men jag vill inte vara dumsnål. Har inga problem att lägga runt 15 000 kr.

  • Föredrar att någon annan bygger ihop datorn än att jag gör det själv. Jag är inget vidare bra på det och lägger hellre min tid på annat.

Har plockat ihop följande paket:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7838739/2015-03-28

Jag har visserligen läst på lite, men är fortfarande rätt okunnig om mina val. Några frågetecken:

  • Är mitt val av PSU OK? Förstår ju att man får teh shit om man lägger runt 1500 istället (t.ex. Dark Power Pro 10), men jag har förstått att Pure Power är skäligt tyst - och en 430W 80+ Bronze borde väl definitivt klara av min CPU/GPU-kombo?

  • Onödigt stor och dyr låda? Har kanske inte så stort behov av dess inbyggda ljuddämpning? Det borde väl gå att få till något betydligt mer kompakt med tanke på mitt komponentval... finns det andra lådor som kanske passar mig bättre? Kanske t.o.m. något man kan ha skrivbordet istället för under...?

  • Har ingen lojalitet mot Inet som gör att jag måste handla av dem, men tyckte deras kampanj om fri montering var trevlig. Därav MSI-kombon för Mobo/GPU. Kan jag få en bättre deal någon annanstans för ett färdigmonterat paket så är jag idel öra.

  • Andra synpunkter välkomna! (För jag har egentligen ingen aning om vad jag håller på med...)

Permalänk

Jag tycker nog det ser ut som att du vet vad du håller på med

Ser ut som ett genomtänkt och tyst bygge.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Jag själv kör ett R4-chassi och har köpt till 3st fläktar. 1st likadan som medföljer en sån här och 2st av den här modellen.

Jag har ett Z97-A som sköter 2 av fläktarna (finns möjlighet för 4). Det fungerar utmärkt och kan köras på väldigt låga hastigheter. Eller stängas av helt till en viss temperatur om man hellre vill det!

De resterande fläktarna är kopplade till chassits fläktkontroll och går att ställa till 5/7/12v och är mer eller mindre ljudlösa i 5/7 och låter en del i 12.

Det känns som en billig och bra investering om man vill ha bra luftflöde i chassit och köra på låga varvtal och ha det tyst samtidigt.

Jag kör 3x fractal in (två i fronten och en i botten) samt 2x aerocool ut, en bak och en längst bak i taket.

Bara ett litet tips och en tanke, annars ser det finfint ut!

Permalänk
Medlem

rekommenderar ett byte till ett evga supernova g2 750 för ett tystare och bättre nätaggregat. med datorn du har där kommer fläkten aldrig börja snurra, alltså kommer det vara helt ljudlöst om du inte råkar ut för spoltjut. på tal om spoltjut så är gtx 900 ganska känd för stora problem med spoltjut vid det här laget så det är bara att hoppas på det bästa. vet inte hur inet hanterar tjutande grafikkort när man väljer deras montering, kan vara en god idé att kontakta dem om det och fråga.

Permalänk
Medlem

Jag hann beställa innan första svaret kom. Jag uppgraderade dock till ett GTX 970 och 530 W-agget för att ha lite att "växa i"... blev ju mycket dyrare än jag ville, men pengar fanns ju som sagt...

Skrivet av versions:

rekommenderar ett byte till ett evga supernova g2 750 för ett tystare och bättre nätaggregat. med datorn du har där kommer fläkten aldrig börja snurra, alltså kommer det vara helt ljudlöst om du inte råkar ut för spoltjut. på tal om spoltjut så är gtx 900 ganska känd för stora problem med spoltjut vid det här laget så det är bara att hoppas på det bästa. vet inte hur inet hanterar tjutande grafikkort när man väljer deras montering, kan vara en god idé att kontakta dem om det och fråga.

Om jag hade velat ha ett idiottyst agg så hade jag ju kunnat ha ett helt fläktlöst. Det är inte nödvändigt. Jag är som sagt inte ute efter en helt ljudlös konfiguration, mest för att det inte känns värt besväret. Man gör sig bara olycklig om man får nojor för minsta lilla biljud...
Fast nu när du säger det alltså... fläkten kommer ju inte spinna upp med ett 970 heller. Hmm.

Och ja, jag har läst en hel del om spoltjut. Och ändå valde jag ett MSI 970. Får ta den striden när den kommer om det blir aktuellt. Och vissa verkar ju mena att deluxe-agg som G2 750 hjälper en del, vissa verkar mena att det inte hjälpte dem alls. "Vem ska man tro på" som en pyjamasfarbror sjöng en gång.

Jag hoppas också att R5 är såpass dämpat att även spoltjuten dämpas...

Eller om jag ska nedgradera till 960 igen trots allt... har till imorgon bitti på mig att komplettera min order. Ångest!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Jag tycker nog det ser ut som att du vet vad du håller på med

Åh, tack, men det är en illusion. Jag suger bara upp tips från sajter som Sweclockers... med folk som vet vad de håller på med.

Permalänk
Skrivet av badboll:

Jag hann beställa innan första svaret kom. Jag uppgraderade dock till ett GTX 970 och 530 W-agget för att ha lite att "växa i"... blev ju mycket dyrare än jag ville, men pengar fanns ju som sagt...

Om jag hade velat ha ett idiottyst agg så hade jag ju kunnat ha ett helt fläktlöst. Det är inte nödvändigt. Jag är som sagt inte ute efter en helt ljudlös konfiguration, mest för att det inte känns värt besväret. Man gör sig bara olycklig om man får nojor för minsta lilla biljud...
Fast nu när du säger det alltså... fläkten kommer ju inte spinna upp med ett 970 heller. Hmm.

Och ja, jag har läst en hel del om spoltjut. Och ändå valde jag ett MSI 970. Får ta den striden när den kommer om det blir aktuellt. Och vissa verkar ju mena att deluxe-agg som G2 750 hjälper en del, vissa verkar mena att det inte hjälpte dem alls. "Vem ska man tro på" som en pyjamasfarbror sjöng en gång.

Jag hoppas också att R5 är såpass dämpat att även spoltjuten dämpas...

Eller om jag ska nedgradera till 960 igen trots allt... har till imorgon bitti på mig att komplettera min order. Ångest!

Det första jag tänkte på när jag såg ditt bygge var att du borde köra med GTX 970, så det var bra att du ändrade det

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com