problem med grafikkort (igen?)

Permalänk

problem med grafikkort (igen?)

Hej

köpte för ett tag sen ett EVGA GTX980 Hydro Copper och full vatten kylning till burken och efter skruvat ihop allt och gjort läck tester osv så började jag gladiligen att börja testa detta korts hästkrafter så att säga så började svagt och klocka upp det sakta med +50 MHz offset hela vägen upp till +100 på core men där tog det stop för firestrike, konstigt nog inget spel som jag då testade med BF4/CSGO/D3/Dota2/DA Inquistion eller Tera verkade gilla denna OC så fick dra ner tom hela vägen till stock där även D3 fick kortet att krasha nVidia drivern med 3 olika drivers jag testat.

skickade då in kortet på RMA till EVGA så nu har jag fått tillbaka ett nytt 980 men nu klarar den firestrike på hela 120MHz OC fast jag är tillbaka på ruta 1 vad det kommer till spelen att den kan inte driva spel utan att drivern krashar om jag inte lirar i stock klocks har jag lyckat få 2 defekta chips eller vad kan vara problemet?

min PSU är en Corsair HX750 har några år på nacken men ska väll enkelt kunna driva detta kort och min 4790k då den drev ett GTX690 innan, har testat med att köra CPUn också i stock klocks för att rota ur ifall min cpu är det som gör kortet instabilt men det är det inte då cpun har undgått 24Hr stability test i AIDA64 utan problem.

någon som kanske tror sig vad problemet kan vara egentligen ? har funderat på att möjligen skaffa nytt agg vid något tillfälle men just nu verkar det inte som att det skulle vara till något problem

MVH
Nothingtoxic

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Testa sätta bus speed på 100MHz, på CPU'n.

EDIT: Såg att du körde CPU i stock klocks, glöm detta.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Testa sätta bus speed på 100MHz, på CPU'n.

EDIT: Såg att du körde CPU i stock klocks, glöm detta.

Har inte heller bus speed ovan min cpu endast multipel klockan men som sagt testat även i stock samma problem

*edit*

par rundor i heaven går igenom också utan problem med OC och även tester med MSI Kombuster, det jag dock märker med MSI afterburner är power,% som jag antar har o göra med power limiten också att den går bara till 99% så säger OSD power limit 1 men jag har fortfarande satt power limit till 124% vet med säkerhet att med mitt 690 som kunde sättas på 135% att den gick över 100% om det behövdes så verkar som att den inte ändrar power target alls?

*edit2*

hmm verkar som att sätta power limit till 124% verkar ha varit problemet.... nu rullar alla spel utan problem med +100MHz offset -_^
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

hmm verkar som att sätta power limit till 124% verkar ha varit problemet....

Det låter som att det kan vara nätagget som inte riktigt orkar med när du drar upp powerlimit.

Exakt hur gammalt är nätagget?
Jag hade nog bytt för säkerhets skull även om HX var ett väldigt bra nätagg så finns det ju en chans att det börjar tappa orken och det finns även en chans att det dör och OM det dör att det kan dra med sig andra komponenter i döden.

Och UNDVIK corsairs CS/CX/GS/VS/RM serier då dom är altifrån riktigt skräp till som bäst mediokra och det till ett pris där du kan handla extremt bra nätagg.
Enda Corsair som är nåt att handla idag är HX(dom som har platinum)/AX heller HX/TX men då är det äldre det handlar om med sämre 80+ DOCK så får du samma heller bättre kvalitet för mindre priser om du väljer andra märken.

Tex nåt av dessa är ett bra köp då ALLA har bättre kvalitet än Corsairs nätagg för motsvarannde priser (Enda undantaget är deras äldre TX/HX serier med sämre 80+) dom tre billigaste XFX aggen är även dessa äldre och sämre 80+ men är av något högre kvalitet än dom äldre TX/HX serierna (och TX/HX är lika heller lite dyrare).
Det billigaste Corsair agget som är BRA är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2768792för 1600:- det dyraste i övre länken kostar 1500:- och i stort sett alla länkade agg i första länken har lika bra heller bättre kvalitet än detta Corsair agg.

Med andra ord Corsair är inte det bästa valet numera dom lever ju tyvärr kvar på deras rykte dom byggde upp med BRA och BILLIGA nätagg för 5+ år sedan.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Det låter som att det kan vara nätagget som inte riktigt orkar med när du drar upp powerlimit.

Exakt hur gammalt är nätagget?
Jag hade nog bytt för säkerhets skull även om HX var ett väldigt bra nätagg så finns det ju en chans att det börjar tappa orken och det finns även en chans att det dör och OM det dör att det kan dra med sig andra komponenter i döden.

Och UNDVIK corsairs CS/CX/GS/VS/RM serier då dom är altifrån riktigt skräp till som bäst mediokra och det till ett pris där du kan handla extremt bra nätagg.
Enda Corsair som är nåt att handla idag är HX(dom som har platinum)/AX heller HX/TX men då är det äldre det handlar om med sämre 80+ DOCK så får du samma heller bättre kvalitet för mindre priser om du väljer andra märken.

Tex nåt av dessa är ett bra köp då ALLA har bättre kvalitet än Corsairs nätagg för motsvarannde priser (Enda undantaget är deras äldre TX/HX serier med sämre 80+) dom tre billigaste XFX aggen är även dessa äldre och sämre 80+ men är av något högre kvalitet än dom äldre TX/HX serierna (och TX/HX är lika heller lite dyrare).
Det billigaste Corsair agget som är BRA är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2768792för 1600:- det dyraste i övre länken kostar 1500:- och i stort sett alla länkade agg i första länken har lika bra heller bättre kvalitet än detta Corsair agg.

Med andra ord Corsair är inte det bästa valet numera dom lever ju tyvärr kvar på deras rykte dom byggde upp med BRA och BILLIGA nätagg för 5+ år sedan.

fick svar ifrån EVGA egna community forum och furnderat över mitt nätagg dock är inte det problemet

har helt enkelt varit så att jag inte riktigt förstått mig in i GPU Boost 2.0 och fabriks överklockade kort, reference 980 boost clock ligger på ca 1200MHz och mitt hydro copper på ca 1390 som ett classified korten har med gpu boost så landar den strax över 1400, jag har i slutändan försökt clocka på med 100MHz mer över stock altså 165MHz OC från fabrik och sen 100MHz till altså 265MHz överklockning runt 300 när GPU Boost går in utan att kunna lägga mer störm eftersom 900 serien är ju låst till +87MHz ifall man inte bios moddar kortet i så fall så det har nog varit så att jag helt enkelt försökt trycka bra högre klocks än vad korten helt enkel klarar.

dock synd att man bara satt 2x 6pin på hydro korten för jag antar att de 2x 8pin på classified kortet hjälper den en hel del för överklockning det som stör mig mest är väll dock att Firestrike osv klarade av min 120MHz offset klockning som landade på 1543MHz core och 8000MHz Memory men inget spel ville lira med i den så nöjer mig en så länge med +50MHz core och 8000MHz på minnet får se om jag bios moddar kortet för att låsa upp volten och TDP limitern eftersom det är det första limitern man når TDP... tråkigt på ett kort som aldrig når över 50 grader under 4k DSR 1080p ultra BF4 ....

*edit*

så efter många om o men tog jag tillfället i akt o drog på ett custom water bios på kortet och nu verkar den lyckas boosta till 1600MHz i Firestrike o heaven så blir o testa på dra på minnet kanske lite mer o se om man kommer över 8GHz och förhoppningsvis stabilt in-game med hehe

senaste firestrike run i alla fall
http://www.3dmark.com/fs/4491434
o vaildation
http://www.techpowerup.com/gpuz/details.php?id=dxx2b

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]