Grand Theft Auto V (PC) Tråden

Permalänk
Skrivet av Sweets589:

Någon som prövat hur det funkar om man installerar det på HDD? Vill veta ifall jag behöver tömma SSDn ^^

Undrar detta också, vill också flika in en fråga om hur det funkar för er som fortfarande kör 680 och 7970 eller lägre.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Någon här som kan säga om spelet är låst till 60fps? Såg en kommentar om det tidigare men vore bra att få det bekräftat av fler, för då blir det tyvärr inget köp.

Visa signatur

PC specs: Mobo: MSI Z87 G45CPU:4670K RAM: 8GB Kingston HyperX blu 1600mhz GPU: ASUS R9 280X Crossfire PSU: AX850 HDD1: Seagate Barracuda 1tb 7200rpm HDD2: WD Caviar Blue 500gb SSD: Samsung 840 basic 120GB
Tangentbord: Qpad MX 85 Cherry red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Jag installerade spelet där från början. Annars antar jag att det bara är att dra över OM man gjort en steam-mapp där (via steam).

Okej, testar det nu. Ganska drygt ifall man vart tvungen att tanka ner 60gb igen :/

Permalänk

Ni måste bara prova att spela utan HUD och radar, det är helt otroligt vad spelet blir inlevelserikt då. Favoriten är den närmsta tredjepersonskameran.

Fyfan vad spelet är snyggt och detaljerat - slår typ Skyrim med massor av moddar, lätt. Det enda direkt som jag snart vill se moddat är vapen- och billjud, som i dagsläget är rätt klena.

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Medlem

Det var ju nästan en mardröm, att spelet krävde ~120 GB för att ens packa upp alla filer! Galet!

Hur som helst. Jag har spelat i typ 4 timmar nu och jag måste säga att jag verkligen älskar GTA V! Så otroligt stabilt, än vad GTA IV var vid dess lansering. Jag kan ha nästintill allt på allra högsta (förutom texturerna och shaders, för jag var då tvungen att starta om spelet, vilket jag inte ville (spelade GTA Online då), samt "Advanced Graphics", som jag faktiskt fullständigt sket i), och jag fick 25-50 i FPS, men väldigt ofta 30-45 FPS, beroende på vart jag var, såklart. Väldigt, väldigt acceptabelt för min del Egentligen skiter jag fullständigt i grafiken. Jag kan lika gärna spela 800x600 med allt på allra lägsta, om det skulle vara så. Det är ju trots allt insidan som gör spelet - inte utsidan.

Fler bilder hittar ni här. De 11 första (äldre) bilderna hade jag allt på så lågt som det bara gick, medan de andra bilderna är tagna med de inställningar som jag berättade ovan.

Till er som inte litar på Rockstar sedan GTA IVs lansering: tänk om. GTA V är ett jävligt väloptimerat och stabilt spel. Rockstar lärde sin läxa sedan GTA IV och det märks verkligen. Väl värt förseningarna. Tack, Rockstar!

Det jag stör mig som fan på, är synfältet i förstapersonsvyn, som är alldeles för nära, så att säga. Även om man har skruvat upp synfältet till max, så är synfältet på kanske 60-70. Löjligt dålig stil av Rockstar :/ Jag hade hoppats på 90-120 i synfält. Förhoppningsvis ändrar de detta senare.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Nepeta:

Någon här som kan säga om spelet är låst till 60fps? Såg en kommentar om det tidigare men vore bra att få det bekräftat av fler, för då blir det tyvärr inget köp.

Folk skrev innan här i tråden att de hade 90fps, så jag antar att det inte är låst

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastaah:

Här kan ju vara intressant att veta, om man har problem med online eller installeringen. (se till att inte ha bindestreck (-),åäö eller andra konstiga bokstäver i ditt datornamn)
Detta verkar vara ett problem som MÅNGA har

http://i.imgur.com/f2OH3Nz.png

Jag hade preloadat spelet och fick inte starta iöht då med 400gb ledigt utrymme. Launchern crasha bara. Jag som tänkt lira idag innan jobbet. :/
Sedan att min dator heter Desktop borde inte vara några problem enligt den rapporten.
Sitter och väntar på att tanka om spelet i denna stund.

Några andra med samma problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Undrar detta också, vill också flika in en fråga om hur det funkar för er som fortfarande kör 680 och 7970 eller lägre.

Kan berätta hur det är att lira på ett 7870 om några timmar, jag glömde helt av releasen och har inte köpt ett nytt kort.

Dold text
Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem

Finns det några benchmarks än?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Det var ju nästan en mardröm, att spelet krävde ~120 GB för att ens packa upp alla filer! Galet!

Hur som helst. Jag har spelat i typ 4 timmar nu och jag måste säga att jag verkligen älskar GTA V! Så otroligt stabilt, än vad GTA IV var vid dess lansering. Jag kan ha nästintill allt på allra högsta (förutom texturerna och shaders, för jag var då tvungen att starta om spelet, vilket jag inte ville (spelade GTA Online då), samt "Advanced Graphics", som jag faktiskt fullständigt sket i), och jag fick 25-50 i FPS, men väldigt ofta 30-45 FPS, beroende på vart jag var, såklart. Väldigt, väldigt acceptabelt för min del

Egentligen skiter jag fullständigt i grafiken. Jag kan lika gärna spela 800x600 med allt på allra lägsta, om det skulle vara så. Det är ju trots allt insidan som gör spelet - inte utsidan.

http://cloud-4.steamusercontent.com/ugc/32991157712235459/095...

http://cloud-4.steamusercontent.com/ugc/32991157712235845/36F...

http://cloud-4.steamusercontent.com/ugc/32991157712235981/EAE...

Fler bilder hittar ni här. De 11 första (äldre) bilderna hade jag allt på så lågt som det bara gick, medan de andra bilderna är tagna med de inställningar som jag berättade ovan.

Till er som inte litar på Rockstar sedan GTA IVs lansering: tänk om. GTA V är ett jävligt väloptimerat och stabilt spel. Rockstar lärde sin läxa sedan GTA IV och det märks verkligen. Väl värt förseningarna. Tack, Rockstar!

Det jag stör mig som fan på, är synfältet i förstapersonsvyn, som är alldeles för nära, så att säga. Även om man har skruvat upp synfältet till max, så är synfältet på kanske 60-70. Löjligt dålig stil av Rockstar :/ Jag hade hoppats på 90-120 i synfält. Förhoppningsvis ändrar de detta senare.

Dold text

Trevligt, på vilken hårdvara kör du?

Permalänk
Medlem

Körde 15 min nu innan jobb.körde SP o lite bil i trafik. Utan o vara 100% specifik så har jag nog allt på max, 1440p dock ingen msaa o fick ut 80-100 fps.
Tittade o analyserade inte lämge. Det verkar iaf vara bra optimerat. Trodde jag skulle behöva körs allt på medium xD

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Inaktiv

Hunnit spela en stund nu på morgonen. Drog upp nästan alla grafikinställningar så långt det gick i 2560x1440 och rullade på riktigt bra med GTA V-drivarna (CCC 15.4 beta).

Ska bli trevligt med en fjärde genomspelning faktiskt.

Permalänk
Medlem

Någon här som har ett 280x som kan säga vad den får för FPS i 1080p på ungefär medium? Är ett kort nog för 144 fps eller behöver jag hämta mitt andra från landatorn?

Visa signatur

PC specs: Mobo: MSI Z87 G45CPU:4670K RAM: 8GB Kingston HyperX blu 1600mhz GPU: ASUS R9 280X Crossfire PSU: AX850 HDD1: Seagate Barracuda 1tb 7200rpm HDD2: WD Caviar Blue 500gb SSD: Samsung 840 basic 120GB
Tangentbord: Qpad MX 85 Cherry red

Permalänk
Medlem

Har nyss installerat GTA 5 via steam. Men då jag trycker på play hänger inget, spelet startar inte, helt dött. Någon som har samma problem eller vet vad det kan tänkas vara för problem? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av vedor:

Har nyss installerat GTA 5 via steam. Men då jag trycker på play hänger inget, spelet startar inte, helt dött. Någon som har samma problem eller vet vad det kan tänkas vara för problem? :/

Startar inte Social Club för dig?

Permalänk

Vi som inte kör via steam, hur ska vi ta del av workshop o alla dessa moddar????

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fredrikkarlsson:

Vi som inte kör via steam, hur ska vi ta del av workshop o alla dessa moddar????

Inga mods finns än och GTA V har ej Workshop-stöd så det blir lite manuellt trix i mappar när de väl kommer precis som i GTA IV.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Mycket möjligt att mods inte är tillåtna och att man kan få ban för det om det används Online

Permalänk
Medlem

Hoppas allt löst sig till ikväll. Blir kanske ett köp 😊 men jag hatar strulet som är i början av nyreleaser online.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Servrarna verkar sjukt belastade fortfarande. Preloadade igår och nu står den på "downloading 59GB of 59.1GB" och det skall ta 2h.. har gigabitlina...

Mitt har stått och tuggat hela natten och verkar inte komma någonvart, dl hastigheten verkar skitofta gå ner under 100kb/s men sen om man pausar och resumar den går den i 5mb/s i typ 10min, sen är den nere i botten igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Hoppas allt löst sig till ikväll. Blir kanske ett köp 😊 men jag hatar strulet som är i början av nyreleaser online.

Till ikväll? Om det är någon kväll det kommer bli problem så är det nu ikväll, antagligen bara en bråkdel av alla som köpt spelet som hade preloadat och spelade på engång nu i natt. Kl 17-23 idag kommer online servrarna vara helt överbelastade (sanna mina ord).

Vad använder föresten rockstar för serverlösning?

Permalänk
Medlem

Suttit och tankat update av något slag, står 59.1 av 59.1 i en timma nu, dock 1 min kvar!!

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk
Medlem

Någon som lirar på liknande saker som jag har i sign? Vad för grafikinställningar kan man köra med bra flyt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk

Servrarna är nog lite belastade just nu, ska ta mig 10-20min att ladda ner den 175mb stora installern på 100mbit ner

Om ni är snabba kan ni får det för ~400kr på gmg med kod till skillnad från steam ~550kr.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Han bara pröva 15 min men det flyter på väldigt bra med Q9550 och GTX 580.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koontra:

Han bara pröva 15 min men det flyter på väldigt bra med Q9550 och GTX 580.

Vilka grafikinställningar kör du på med ditt 580?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Undrar detta också, vill också flika in en fråga om hur det funkar för er som fortfarande kör 680 och 7970 eller lägre.

Har spelet installerat på vanligt HDD och har inte upplevt speciellt långa laddningstider eller några som helst andra problem. Sitter på ett överklockat 7950 och spelet flyter på i stabila 60FPS i high/very high, 1080p och Vsync.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Verkar som det är väldigt väl optimerat. Någon men setup liknande min som har testat än?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Om man inte köpt spelet via steam, är det ändå möjligt att lägga in det i sitt steam biblioteket?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Är det kul ?

Det verkar väldigt hajpat och verkar få höga betyg i recensioner. Borde man ge det även om man inte generellt gillar polis/tjuv spel ? Jag brukar gilla RPG, fantasy, SF.. Men även en del FPS (BattleField, mest för de storslagna miljöerna)..

Har alltid tyckt att stöddiga kriminella typer är en pina, både i verkligheten och på film och i spel.

Borde jag köpa GTA V ?