Fps drop efter senaste GTA V update

Permalänk

Fps drop efter senaste GTA V update

Ja som titeln säger så har jag märkt fps drop efter den senaste updaten som var idag. Först om jag startar om datorn och kör gta v så börjar den köras på 70-80fps, sen helt plötsligt efter 10minuters spelande så bara sjunker den till 40-60fps.. Alltså va? Har detta med nvidia's grafikkontrollpanels-inställningar att göra, eller inställningar i spelet? Jag använder mig utav ett MSI gtx 970. Har i spelet provat med och utan v-sync, har alla setting på high/very high, AA x16, ingen msaa, inga advanced graphic settings på.

Vad kan man göra nu?..

Permalänk
Medlem

Upplever detsamma här, skönt att en inte är ensam.

Visa signatur

Ryzen 5 7600 | RX 7900 XTX
Citera för svar

Permalänk
Avstängd

Ingenting jag märkt av iaf..

Permalänk
Skrivet av makn:

Ingenting jag märkt av iaf..

Använder du dig av samma grafikkort?

Permalänk
Medlem

Upplever också problem! GPU:n går aldrig inte upp i arbetsfrekvens, vilket gör det helt ospelbart. Ligger nog runt 15-30 fps pga detta.

Edit: Lösning.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gibellini:

Använder du dig av samma grafikkort?

Har samma problem som er. Spelet krashade dessutom nyss.

Permalänk
Skrivet av makn:

Har samma problem som er. Spelet krashade dessutom nyss.

Pillat fram och tillbaka med settings både på spelet och i nvidia's kontrollpanel flertal gånger nu och verkar som jag fått mig tillbaks mina 70-80 fps igen däremot kan det hacka till ibland.
Så här ser det ut i mina spel settings just nu

Ignore suggested limits: On
DirectX Version: DX11
Screen Type: Full Screen
Resolution: 1920x1080p
Aspect Ratio: Auto
Refresh Rate: 144hz
Output Monitor: 1
FXAA: On
MSAA: Off
NVIDIA TXAA: Off
VSynk: On
Pause Game On Focus Loss: On
Population Density: Max
Population Variety: Max
Distance Scaling: Max
Texture Qualtiy: Very High
Shader Qualtiy: Very High
Shadow Qualtiy: High
Reflection Qualtiy: Very High
Reflection MSAA: Off
Water Qualtiy: High
Particles Qualtiy: Very High
Grass Qualtiy: High
Soft Shadows: Softer
Post FX: Very High
Motion Blur Strength: Off
In Game Depth Of Field Effects: On
Anisotropic Filtering: x16
Ambient Occlusion: High
Tessellation: High

alla advanced graphic settings är off
här är settingsen på nvidia's kontrollpanel

Permalänk

Notera: Starta om datorn efter att ha bytt i settingsen och prova.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gibellini:

Notera: Starta om datorn efter att ha bytt i settingsen och prova.

Ok. Måste ju komma en fix snart. Detta kom efter senaste uppdateringen..märkligt måste jag säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Ok. Måste ju komma en fix snart. Detta kom efter senaste uppdateringen..märkligt måste jag säga

Har du också fått försämrad fps efter updaten?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av makn:

Ok. Måste ju komma en fix snart. Detta kom efter senaste uppdateringen..märkligt måste jag säga

Kan inte mer än hålla med, det ska inte behöva vara såhär.. Min flickvän kan typ köra på vilka inställningar som helst på gtx750ti o spela smooth och fritt från stuttering.

Permalänk
Skrivet av kevve1:

Jag submittade en ticket till rockstar support så fort jag fick problemet har gått lite mer än 1 dag och har fortfarande inte fått svar. Får se vad de säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibellini:

Jag submittade en ticket till rockstar support så fort jag fick problemet har gått lite mer än 1 dag och har fortfarande inte fått svar. Får se vad de säger.

Posta gärna här sen vad dem svarar

Permalänk
Medlem

Problemet verkar vara för vissa nvidia kort, om man kollar vad folk har kört med.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

Har även här fått lägre fps sen uppdateringen med mitt gtx 780.
Nu droppar jag under 60fps vilket jag aldrig gjorde innan, låg på runt 80 fps som lägst.

Permalänk
Medlem

Har inte märkt någto på 2 av mina setups båda kör i5 4690k, ena med ett 970, andra med ett 780. Inga problem.
Dock så fryser spelet nu mer på min tredje rigg med en i7 3770k och R9 290. Det går och spela allt mellan 1-10min sen fryser det bara.

Permalänk
Skrivet av elixyr:

Har inte märkt någto på 2 av mina setups båda kör i5 4690k, ena med ett 970, andra med ett 780. Inga problem.
Dock så fryser spelet nu mer på min tredje rigg med en i7 3770k och R9 290. Det går och spela allt mellan 1-10min sen fryser det bara.

Hmm, hur har du dina inställningar på 970n? Konstigt att det flyter på så bra för dig. Har du de senaste drivrutinerna? Läste någonstans att om man INTE installerar den senaste updaten för gta på nvidia så körs spelet på perfekt men som sagt i dont know, jag har inte testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibellini:

Hmm, hur har du dina inställningar på 970n? Konstigt att det flyter på så bra för dig. Har du de senaste drivrutinerna? Läste någonstans att om man INTE installerar den senaste updaten för gta på nvidia så körs spelet på perfekt men som sagt i dont know, jag har inte testat.

Kör med nvidias 350.12 som ska va för gta. GPU @ 1540mhz boost.
Dessa:

http://img.techpowerup.org/150423/GTA5_2015_04_23_14_51_29_09...

http://img.techpowerup.org/150423/GTA5_2015_04_23_14_51_35_79...

http://img.techpowerup.org/150423/GTA5_2015_04_23_14_51_38_99...

http://img.techpowerup.org/150423/GTA5_2015_04_23_14_51_41_83...

Permalänk
Medlem

Med de där inställningarna dippar åtminstone mitt 970 ned till 30-40 fps på sina ställen.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Inte SLI. Enda ställena där det blir "låga" fps är vid gräs. Annars så surrar det runt 60fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Inte SLI. Enda ställena där det blir "låga" fps är vid gräs. Annars så surrar det runt 60fps.

Testade precis vid ett ställe som jag brukar åka till för att testa grafikprestanda. Ligger på 29 fps där xD (30 i windowed mode).

Edit: Jag hade till och med glömt att aktivera inställningarna i advanced graphics!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gibellini:

Hmm, hur har du dina inställningar på 970n? Konstigt att det flyter på så bra för dig. Har du de senaste drivrutinerna? Läste någonstans att om man INTE installerar den senaste updaten för gta på nvidia så körs spelet på perfekt men som sagt i dont know, jag har inte testat.

Går den att avinstallera?

Permalänk
Medlem

Ni som har problem, kör ni med Geforce Experience?

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk

Jag får samma problem *ibland* efter patchen. Än så länge verkar det bara hända efter att spelet gått ner i "viloläge", alltså när man är inaktiv och kameran börjar panorera fram o tillbaka. När man aktiverar igen ligger FPS på 15-20. Kör med ett GTX870 och har inte sett detta tidigare. Skall starta spelet igen o kolla så det inte är perma-sabb nu.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem. Har precis byggt en ny dator med ett GTX 980 och hann spela en dag innan patchen kom. Då låg jag omkring 70-90 fps på Nvidias "optimerade" inställningar. Idag så ligger jag på ca 25-35 på samma inställningar och även om jag sänker inställningarna till t.ex. Normal på allt så får jag bara ca +5 i fps.

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K, Moderkort: Gigabyte Z97X Gaming 3, RAM: Corsair Vengeance Pro 1866 MHz, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850w, GPU: Asus GeForce GTX 980 Strix DirectCU, SSD: Crucial MX100 256GB, Chassi: Fractal Design Define R5

Permalänk

The game is broken! Det var bara inbillning från min sida att det var efter viloläget. Rätt underligt detta, för igår spelade jag en hel del och det var inget problem - idag segt som gröt. Körde det mesta på very high, fick mellan 14-30 i benchmark, snitt på 19-20. Allting segt som bara den, sänkte till medium på det mesta & startade om - ingen prestandaökning att snacka om... surt!!

Permalänk

Hmm provade köra driver clean från grund på grafikkortet och installera om senaste drivrutin genom nvidias hemsida på nytt, detta verkar ha löst mitt problem helt och hållet. Ni borde prova installera driver cleaner genom guru3ds hemsida och göra en ominstallering, detta kanske hjälper vissa av er iallafall. Läste att det har hjälpt andra genom andra forum. Let me know hur det går för er!

Permalänk
Medlem

Testade det tidigare idag och det hjälpte tyvärr inte

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K, Moderkort: Gigabyte Z97X Gaming 3, RAM: Corsair Vengeance Pro 1866 MHz, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850w, GPU: Asus GeForce GTX 980 Strix DirectCU, SSD: Crucial MX100 256GB, Chassi: Fractal Design Define R5

Permalänk

Jag lät Nvidia optimera spelet, installerade 27 icke-kritiska Windows-patchar & startade om datorn. Nu är det inget problem längre men frågan är vilket som hjälpte... ska testa att höja grafikinställningarna igen & se om det börjar lagga igen.