Energi- och utrymmessparande nätverkslösning för villa med ADSL (brist på LAN-portar)

Permalänk
Medlem

Energi- och utrymmessparande nätverkslösning för villa med ADSL (brist på LAN-portar)

Ska försöka beskriva så gott jag kan hur vi har det idag och hur vi skulle vilja ha nätverkslösningen hemma. Allt fler saker är uppkopplade och portarna på den gamla trotjänaren DIR-655 är alla upptagna pga hemmabiointresse, hemautomationsintresse och gaming.

Har ADSL in i villan på blygsamma 12/1 från Glocalnet.

Glocalnet-modem går till WAN på DIR-655.
Anslutet till DIR-655 via LAN-port har vi eller önskar ha inkopplat samtidigt

  1. Synology NAS

  2. TellStick Net

  3. Raspberry Pi2

  4. Yale Doorman modul för fjärrstyrning av låset i ytterdörren

  5. Pioneer Receiver

  6. Dator

  7. Xtreamer P4K mediastreamer

  8. PS3

Därtill kommer lite trådlösa anslutningar som mobiler och en Airport Express (för musik på altanen).

I dagsläget blir det en del växlande av kablar vid hemmabion (DIR-655 har den blygsamma standarden fyra LAN-portar). Datorhörnan med nätverksutrustningen är i ett hörn av huset men tanken är att gömma nätverksgrejerna i städskrubben två meter bort och samtidigt dra nya kablar via väggar och vind runt i huset. Har av gammal vana önskat kunna styra alla IP via D-Linken men är inte låst till detta och har tre portar ledigt på ADSL-modemet.

Hur bör jag gå vidare? En switch i skrubben? Då blir det fyra saker som är igång dygnet runt och dessutom med sämre trådlös täckning i huset.

All input mottages tacksamt!

Visa signatur

Define R4, Asrock Z77 Extreme4, I5 3570K @ 4,7GHz, Corsair Vengeance 1600 16GB, Corsair H100, Corsair HX620W, Gigabyte GTX 670 Windforce3, 2X Samsung 830 128GB i Raid0, Samsung Spinpoint F3 1TB, Astro A50

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska för det första inte köra med 2 routrar, ska du ha en egen ska "adsl modemet" verkligen bara vara ett modem och inte en gateway, eller så gör du om din router till en switch för annars får du adresseringsproblem i lanet.
Behöver du fler portar så ska du använda en eller flera switchar placerade på lämpliga ställen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ska för det första inte köra med 2 routrar, ska du ha en egen ska "adsl modemet" verkligen bara vara ett modem och inte en gateway, eller så gör du om din router till en switch för annars får du adresseringsproblem i lanet.
Behöver du fler portar så ska du använda en eller flera switchar placerade på lämpliga ställen.

Modemet är ett Zyxel 2601 med det där säkerhetsproblemet som uppmärksammades för något år sedan. BBB och Glocalnets lösning var att stänga ute slutanvändaren från admin-gränssnittet. Därav kan jag inte endast använda modemet som gateway.

Visa signatur

Define R4, Asrock Z77 Extreme4, I5 3570K @ 4,7GHz, Corsair Vengeance 1600 16GB, Corsair H100, Corsair HX620W, Gigabyte GTX 670 Windforce3, 2X Samsung 830 128GB i Raid0, Samsung Spinpoint F3 1TB, Astro A50

Permalänk
Medlem

För att förgrena nätverk använder du en switch. Så dra bara en kabel till hemmabiobänken och placera en femportars switch där, kostar runt 200 kr.T ex Netgear GS105.
Och du kan ha många switchar inkopplade om du vill.

Permalänk
Medlem

Tack för att ni tar er tid att svara.

Innan jag skrev inlägget så kikade jag på switchar på Prisjakt och såg där att GS108 drar 14W, det motsvarar en dryg hundring i drift per år. Visst, inte en jättesumma och såg inte att 105'an endast drar 3,7W (~30kr/år) vilket väl måste ses som mycket lite.

Tydligen kan man inte lita på alla siffrorna på Prisjakt... Tyckte att det var lite för stort spann på effektförbrukningen och tittade på Netgears hemsida. 4.9W ska det vara för 108'an (ändrade på Prisjakt nu).

GS105 ger räcker i dagsläget vid mediabänken men har isf inte en enda port över för fler prylar som kan hitta hem, till exempel nätverksansluten multifjärr och accespoint för att hjälpa en skymd Chromecast. Det får bli en GS108 tror jag.

En till fråga i förbifarten: Finns det något som talar emot att sätta en GS105 bakom en annan GS105? Det kanske var det du menade teejee?

Visa signatur

Define R4, Asrock Z77 Extreme4, I5 3570K @ 4,7GHz, Corsair Vengeance 1600 16GB, Corsair H100, Corsair HX620W, Gigabyte GTX 670 Windforce3, 2X Samsung 830 128GB i Raid0, Samsung Spinpoint F3 1TB, Astro A50

Permalänk
Medlem

Du kan absolut sätta en switch bakom en annan switch np.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Poppler:

Modemet är ett Zyxel 2601 med det där säkerhetsproblemet som uppmärksammades för något år sedan. BBB och Glocalnets lösning var att stänga ute slutanvändaren från admin-gränssnittet. Därav kan jag inte endast använda modemet som gateway.

Man bör brygga Zyxeln i så fall så den bara uppför sig som ett modem, det är dumt om den ger några routerfunktioner, du kan kolla om du får ett publikt ip på dir655 ans wanport om inte så blir det mer eller mindre strul.

Skrivet av Poppler:

Tack för att ni tar er tid att svara.

Innan jag skrev inlägget så kikade jag på switchar på Prisjakt och såg där att GS108 drar 14W, det motsvarar en dryg hundring i drift per år. Visst, inte en jättesumma och såg inte att 105'an endast drar 3,7W (~30kr/år) vilket väl måste ses som mycket lite.

Tydligen kan man inte lita på alla siffrorna på Prisjakt... Tyckte att det var lite för stort spann på effektförbrukningen och tittade på Netgears hemsida. 4.9W ska det vara för 108'an (ändrade på Prisjakt nu).

Det är tur att du inte har 50 portare då jag har 2 såna, men de är inte igång hela tiden men förra helgen så fick de däremot jobba på ett lan som en vän hade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppler:

En till fråga i förbifarten: Finns det något som talar emot att sätta en GS105 bakom en annan GS105? Det kanske var det du menade teejee?

Inte mer än att det blir onödigt mycket lådor och sladdar. Jag hade definitivt valt en större switch med rätt antal portar istället för två mindra switchar. Men tekniskt inget problem.
Anledningen att jag nämnde det var snarare att du kanske vill ha switchar på andra ställen i huset också. Men visst, kör med två vid TV-bänken om du vill

14W låter som att nån har mätt reaktiv effekt, det är resistiv effekt du betalar för. Jag mätte just på min GS108, den drar ca 2W resisitiv effekt, och 13W reaktiv effekt ("VA") när jag mäter.
En del effektmätare klarar bara att mäta reaktiv effekt, och framförallt på riktigt låga effekter så blir det ofta helt fel.

Permalänk
Medlem

Jo, switch bakom switch skulle vara för att bygga en sorts nätverkscentral i städskrubben och på samma gång snygga till runt skrivbordet. Tanken på ett städat och lugnare intryck vid datorhörnan lockar.

2W låter fin fint teejee! Tack för att du gjorde den kollen endast för mig! Det får bli en GS108, spikat.

Angående att sätta modemet som just endast modem; ja det går men blir tvungen att ringa Glocalnets support för att låta dem göra dessa inställningar. Är inte vän av att låta andra sköta konfigurationer av mina saker men i det här fallet så må så vara. Det är ganska uppenbart att det inte kommer någon riktig fix för säkerhetshålet i dessa routrar.

Visa signatur

Define R4, Asrock Z77 Extreme4, I5 3570K @ 4,7GHz, Corsair Vengeance 1600 16GB, Corsair H100, Corsair HX620W, Gigabyte GTX 670 Windforce3, 2X Samsung 830 128GB i Raid0, Samsung Spinpoint F3 1TB, Astro A50